LMC Style 460 D

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

LMC Style 460 D

Bericht door Reisben » za 2 mar 2019 22:16

In 2016 kochten wij de LMC Style 460D, rondzit achter, Frans bed voor. We overwinterden al een paar jaar in Spanje en hoewel onze Bürstner Averso 395 TS ons prima beviel was de ruimte tijdens langdurig verblijf aan de krappe kant. De LMC leverde bijna zes meter vloer tegen vier bij de Bürstner. Als je de voortent meerekent, tijdens overwintering een onmisbare aanvulling op leefruimte, dan is de LMC een aardige stap naar een royalere leefruimte. Tussen haakjes: die modelnummers van tegenwoordig slaan nergens meer op: 460 blijkt opbouw 6 meter te zijn…

We hadden de LMC gekocht in het voorjaar op basis van enkele criteria: onmiddellijk leverbaar want we waren voor enkele zaken even kort in Nederland, rondzit, langsbed (Frans bed) maximaal zes meter opbouw, niet breder dan 2,30 meter, te trekken door de Hyundai Tucson die de Astra had opgevolgd. Het was april en enkele caravandealers verkochten gewoon nee: ‘in oktober bent u de eerste meneer’, zei bijvoorbeeld de Dethleff-dealer. De LMC-dealer in Gieten (Dr.) kon wel meteen leveren.

De LMC Style is een prima caravan, dat in de eerste plaats. Ondanks zijn grootte liep hij heerlijk achter onze Hyundai Tucson benzine turbo, ook van 2016.
Wat viel op? Ik wilde een Mammut mover en dan achter de as gemonteerd. Persoonlijk denk ik dat de motoren daar het minst kwetsbaar zijn.
De volgende dag belde de dealer: “meneer Reisben, de mover kan niet achter de as gemonteerd worden want daar loopt de buis van de luchtverwarming naar buiten en onder de deur door naar achteren waar hij weer de caravan ingaat”. Dit verbaasde mij toch wel maar het was een feit. Vanzelfsprekend werd de mover vóór de as gemonteerd.

Wat ook opviel, al ontdekte ik dit pas later, was dat die buis van de luchtverwarming ook onder de koelkast doorloopt. Maar bij ons was de luchtbuis ter plaatse door midden gescheurd! Een raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar het was niet anders. In april is de temperatuur in zuid-Spanje al heerlijk dus de kachel en de ringleiding hadden we niet nodig. Later heb ik met een mof de afgescheurde einden weer verbonden.

Als je vaker met de caravan op pad bent leer je van alles. Bij het ACSI-tarief inbegrepen is de elektrische aansluiting van de camping. Dan ga je niet op gas verwarmen of koken, toch? In Spanje betaalden we stroom over de meter, dan is gas weer goedkoper om te verwarmen, wat ’s winters echt wel noodzakelijk is. We hadden dus meteen bij de koop van de LMC de Truma elektrische verwarming besteld. Dit element wordt achter de Truma gaskachel gemonteerd en is met een regelaar/thermostaat te bedienen: 500 Watt, 1000 Watt en 2000 Watt zijn de instelmogelijkheden. De regelaar/thermostaat was door de dealer precies boven de kachel gemonteerd, nog onder de kastdeur. Een thermostaat schakelt de verwarming uit als de ingestelde temperatuur bereikt is en dat was héél snel, zo vlak boven de kachel. Bij aflevering van de caravan moest een monteur nog gauw de thermostaat verplaatsen, het lelijke gat boven de kachel heeft hij toen slim gecamoufleerd door er een extra stopcontact in te zetten.

De eerste nacht in de nieuwe Style was een drama. Wat kraakte dat bed! Wat lag dat matras beroerd! We waren de Bürstner gewend en die had een matras om te zoenen, zo heerlijk.
Het kraken werd veroorzaakt doordat de houten bedbodem contact maakte met de houten onderbouw. Droog hout op droog hout. Op alle plaatsen waar dit optrad heb ik brede tyrap’s aan de bedbodems bevestigd omdat deze onmisbare dingetjes van nylon-achtig materiaal zijn gemaakt en dat is een goed ‘smeermiddel’. Opgelost was de zaak. Het kraken tenminste. Het matras hebben we meteen vervangen. In Best, bij Eindhoven, is een bedrijfje dat matrassen op maat maakt en als je een afspraak maakt is dat in een uur gefikst. Keuze uit meerdere kwaliteiten schuim, hoezen en stiksels. En we sliepen die nacht een gat in de dag! Met de gedachte dat we de LMC gebruikten om te overwinteren stapten we gemakkelijk over de kosten heen al was het wat wrang dat de kwaliteit van het matras de sluitpost van LMC leek te zijn. Wie wil nu langdurig slecht slapen?

Moderne caravans zijn uitgerust met elektrische watermengkranen. En dat is een zwak punt.
De ervaring leerde dat in de kranen een minuscule schakelaar zit. Draadjes van het elektrische circuit lopen naar de pomp en de 12 Volt voeding. Als je de kraan beweegt: aan-uit, warm-koud, dan wringen de draadjes in het kraanhuis ook. Deze draadjes hebben een kern van koperdraad en koper wordt bros en breekt als je het teveel buigt.
De LMC kreeg een nieuwe waterkraan en meteen ook maar een relais tussen de schakelaar en de pomp. Het mini-schakelaartje krijgt wel kortstondig 10 ampère voor de kiezen en dat vinden hij en ik niet fijn. Meteen draait de waterpomp een stuk beter als hij gevoed wordt door de mover-accu in plaats van de omvormer.

Er zat een voortent in het accessoire-pakket waarmee de LMC was uitgerust. Een Ventura, een ‘ondermerk’ van Isabella. Ik had Isabela hoog in het vaandel staan, na enkele jaren een Dorema Multi Nova gebruikt te hebben aan de Bürstner. Wat stonden Isabella’s mooi strak!
Als je, zoals wij, langdurig kampeert leer je sterke en zwakke kanten van producten kennen. Een zwakke kant van de Venture is dat er veel te weinig framebuizen bij de tent geleverd worden, met name het tekort aan dakbuizen is schrijnend. Een stortbui en het doek verzamelt een plas water en als je echt pech hebt buigt het frame door zijn knieën. De Dorema had ons al geleerd dat extra dakbuizen een must zijn, maar daar weet ik het tekort aan buizen aan de aanschafprijs, de Ventura, die toch een stuk duurder is, kreeg ook extra dakbuizen. Ik heb het niet over ontbreken van een balkonbuis of extra stormschoren. Een dak waar niet zonder probleem een bui water op kan vallen is een tekortkoming, in mijn beleving. De tentfabrikant zou daar op zijn minst op moeten attenderen maar ook voor de caravandealer zie ik hier een taak.
Een Isabelle luifel die prima bij de Ventura past, werd besteld bij een grote vrijetijdswinkel in Winterswijk. Binnen een week geleverd op de camping in Spanje, wie doet dat na? Trouwens: ook Engelse, Duitse, Franse en Belgische kampeerders bestellen in Winterswijk en alles perfect afgeleverd binnen een week. Wát een zaak!
De luifel moest ook weer versterkt worden met extra dakliggers, zes meter slappe doek is bij motregen al inadequaat, daar zijn nog eens vier buizen extra nodig en dan nóg moest ik de poten in de lage regenstand zetten om een goede afwatering te krijgen. Daarbij komt dat de luifel onder aan de petluifel van de voortent bevestigd moet worden waardoor de buitenste dakliggers wel erg laag komen te hangen. Een iets groter persoon stoot daar al gauw zijn schedel. Ook het afspannen van de Isabellaluifel is niet robuust, drie lintjes om hem aan de voortent te binden vind ik persoonlijke wel heel weinig.
De LMC is een prima caravan, ruim, niet te zwaar, en toch wel een beetje luxe. Alleen de sensor van de mover die op de dissel gemonteerd is,is, bleek een zwak punt. Maar dat kunt u lezen in het draadje onder “ALKO Mammut movers”.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “LMC”