Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Beste allemaal,
Afgelopen weekeinde was het wat fris in de caravan, gelukkig zit er een kachel in :) deze aangezet en ook de ringverwarming laten draaien, na een aantal minuten plofte er iets gevolgd door veel rook.
Ik snel de kast bij boven de kachel leeggemaakt en ja hoor, daar zag ik het. De ventilator stond in brand.
Snel brandblusser gepakt en het vuur uitgemaakt.
Ik heb inmiddels de ventilator uitgebouwd, de spoel is zo te zien in brand gevlogen.
Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen gebeuren?
En niet geheel onbelangrijk, het type TN-2 230 volt is bijna niet meer te krijgen, kun je ook de TN-3 erop aan sluiten.
Zal dan uiteraard ook een nieuwe bediening bij moeten komen.
Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden.
Edwin.
Afgelopen weekeinde was het wat fris in de caravan, gelukkig zit er een kachel in :) deze aangezet en ook de ringverwarming laten draaien, na een aantal minuten plofte er iets gevolgd door veel rook.
Ik snel de kast bij boven de kachel leeggemaakt en ja hoor, daar zag ik het. De ventilator stond in brand.
Snel brandblusser gepakt en het vuur uitgemaakt.
Ik heb inmiddels de ventilator uitgebouwd, de spoel is zo te zien in brand gevlogen.
Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen gebeuren?
En niet geheel onbelangrijk, het type TN-2 230 volt is bijna niet meer te krijgen, kun je ook de TN-3 erop aan sluiten.
Zal dan uiteraard ook een nieuwe bediening bij moeten komen.
Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden.
Edwin.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Meestal is de oorzaak voor zo iets overbelasting van de motor door stroef of vast lopende lagers tgv gebrek aan smering of corrosie.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bel eens naar Winterwijk of Schijndel, die weten mogelijk meer.
Overigens op Duitse site,s staan ze nog wel, zowel nieuw als 2e hands.
Frans
Overigens op Duitse site,s staan ze nog wel, zowel nieuw als 2e hands.
Frans
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Dit komt echt heel weinig voor, en eerlijk gezegd verbaas ik me er over.
Inderdaad kan een motor verbranden door te hoge belasting.
Maar voor die tijd moet de zekering er al lang uitvliegen. Of een thermische beveiliging.
Bij hogere belasting loopt de stroomsterkte heel hoog op.
In feite heb je kortsluiting als de motor vast loopt en toch stroom blijft krijgen. De wikkelingen en aansluitdraad raken dan oververhit.
Dat komt ver boven de zekeringwaarde uit. Ook moet de aardlekschakelaar hierop reageren.
Eigenlijk moet het dus niet kunnen.
Ik vind het redelijk onverklaarbaar. Het is zaak om een en ander toch eens na te lopen qua aansluiting.
Inderdaad kan een motor verbranden door te hoge belasting.
Maar voor die tijd moet de zekering er al lang uitvliegen. Of een thermische beveiliging.
Bij hogere belasting loopt de stroomsterkte heel hoog op.
In feite heb je kortsluiting als de motor vast loopt en toch stroom blijft krijgen. De wikkelingen en aansluitdraad raken dan oververhit.
Dat komt ver boven de zekeringwaarde uit. Ook moet de aardlekschakelaar hierop reageren.
Eigenlijk moet het dus niet kunnen.
Ik vind het redelijk onverklaarbaar. Het is zaak om een en ander toch eens na te lopen qua aansluiting.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
@TS
Snel de kast leeggehaald en je zag dat de ventilator in brand stond...........bij ons moet ik eerst nog de kastbodem losschroeven, ligt die bij jou niet vast dan.
Snel de kast leeggehaald en je zag dat de ventilator in brand stond...........bij ons moet ik eerst nog de kastbodem losschroeven, ligt die bij jou niet vast dan.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Brand dan mogelijk ook mede ontstaan door de nodige stof die zich in de loop der jaren daar heeft verzamelt?
Frans
Frans
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Even goed de elektra na (laten) lopen! Normaal gesproken moet er echt eerst hier of daar een zekering uit klappen voor er iets smelt of vlam vat.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
En...
Als die zekering er nergens inzit.... zelf bij de nieuwe motor een zweefzekering in een van de draden opnemen.
De motor is 230 volt / 70 watt.. dat is ong. 0,3 Ampere... aanloopstroom is wat hoger...
Zekering van 1 ampere (traag) zal prima werken.
pff... is wel even schrikken denk ik.
Bij mij zal ik ook nooit snel bij die ventilator motor kunnen komen.
Zit ook onder de kastbodem, maar dat is zelfs een dubbele bodem, met de omvormer ertussen in...
De onderste plank met omvormer zit ook nog eens flink vast geschroefd.
Chris
Als die zekering er nergens inzit.... zelf bij de nieuwe motor een zweefzekering in een van de draden opnemen.
De motor is 230 volt / 70 watt.. dat is ong. 0,3 Ampere... aanloopstroom is wat hoger...
Zekering van 1 ampere (traag) zal prima werken.
pff... is wel even schrikken denk ik.
Bij mij zal ik ook nooit snel bij die ventilator motor kunnen komen.
Zit ook onder de kastbodem, maar dat is zelfs een dubbele bodem, met de omvormer ertussen in...
De onderste plank met omvormer zit ook nog eens flink vast geschroefd.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Hoe vaak het spul en ventilator schoonmaken ?
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Jaarlijks is genoeg
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bedankt, kan ik straks als de caravan uit de stalling is aan de slag.evr66 schreef:Jaarlijks is genoeg
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bedankt voor de nuttige tips alvast.
Zowel in mijn vorige caravan als in deze lag de plaat los in de kast.
Kon er gelukkig dus zo uitgehaald worden.
De ventilator zat rechtstreeks op 230 volt aangesloten, gelijktijdig met de klap is inderdaad ook de aardlek uitgesprongen.
Het elektrische systeem werkte dus wel zoals het hoort te werken.
Ik zal als ik er aan denk vaanavond even wat foto's maken en posten. Zoals ik het kan beoordelen is er iets misgegaan met de spoel.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet gekeken of hij op lage standen werkte, op stand 4 hoorde ik hem daadwerkelijk op vol vermogen draaien.
Kan het ook te maken hebben met de bedieningsknop.
Dit is een 5 standen schakelaar als het ware.
Groetjes Edwin.
Zowel in mijn vorige caravan als in deze lag de plaat los in de kast.
Kon er gelukkig dus zo uitgehaald worden.
De ventilator zat rechtstreeks op 230 volt aangesloten, gelijktijdig met de klap is inderdaad ook de aardlek uitgesprongen.
Het elektrische systeem werkte dus wel zoals het hoort te werken.
Ik zal als ik er aan denk vaanavond even wat foto's maken en posten. Zoals ik het kan beoordelen is er iets misgegaan met de spoel.
Ik heb eerlijk gezegd ook niet gekeken of hij op lage standen werkte, op stand 4 hoorde ik hem daadwerkelijk op vol vermogen draaien.
Kan het ook te maken hebben met de bedieningsknop.
Dit is een 5 standen schakelaar als het ware.
Groetjes Edwin.
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bij mijn caravan werkt de Trumavent op 12V. De Trumavent is in twee versies te koop, zowel op 12V als op 230V. Misschien is het zinvol om over te stappen op de 12V versie. Daarmee wordt het ook mogelijk om de ventilator te gebruiken wanneer je los van het net staat.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Zou een optie zijn echter heb ik geen accu in de caravan, mijne is eigenlijk nog volledig op 230 volt.
Ik zou dan een aansluiting van de omvormer af moeten halen, echter omdat ik ook geen accu heb is het voor mij niet echt zinvol om over te stappen op een 12 volts uitvoering.
Groetjes Edwin.
Ik zou dan een aansluiting van de omvormer af moeten halen, echter omdat ik ook geen accu heb is het voor mij niet echt zinvol om over te stappen op een 12 volts uitvoering.
Groetjes Edwin.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
RE.gif
Vragend naar iets onbekends voor ons Edwin..
Welk bouwjaar heeft jou caravan?
M.a.w. hoe lang/kort heeft het geduurd voordat dit gebeurde??
Met vr. gr.
Chris
Vragend naar iets onbekends voor ons Edwin..
Welk bouwjaar heeft jou caravan?
M.a.w. hoe lang/kort heeft het geduurd voordat dit gebeurde??
Met vr. gr.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bouwjaar van de Caravan is 12-1999
Ventilator stond ongeveer een minuut of 4 / 5 aan op stand 4.
Ach ik ga ervanuit dat er ergens in de spoel kortsluiting is ontstaan om wat voor reden dan ook.
Het branden komt waarschijnlijk inderdaad door de stof die verzameld was rond de ventilator.
Ventilator stond ongeveer een minuut of 4 / 5 aan op stand 4.
Ach ik ga ervanuit dat er ergens in de spoel kortsluiting is ontstaan om wat voor reden dan ook.
Het branden komt waarschijnlijk inderdaad door de stof die verzameld was rond de ventilator.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Bij die van ons ligt de kastbodemplaat ook los.karelV schreef:@TS
Snel de kast leeggehaald en je zag dat de ventilator in brand stond...........bij ons moet ik eerst nog de kastbodem losschroeven, ligt die bij jou niet vast dan.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Dat is een punt op op te gaan passen dus.Edwinvdstouwe schreef:Bouwjaar van de Caravan is 12-1999
Ventilator stond ongeveer een minuut of 4 / 5 aan op stand 4.
Ach ik ga ervanuit dat er ergens in de spoel kortsluiting is ontstaan om wat voor reden dan ook.
Het branden komt waarschijnlijk inderdaad door de stof die verzameld was rond de ventilator.
Ik denk dat niet veel caravanners dit fannetje schoonmaken of wat voor onderhoud aan plegen.
Dusss... is dit misschien een risico punt of zou je gewoon ernstig pech hebben gehad?
Zijn er andere forummers die dit herkennen??
En... al eerder gemeld, ik kan er zeker niet snel bij, verstopt onder de dubbele en vastgeschroefde bodem van mijn kast.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Ik dacht dat bij het bedrijf dat mijn vorige caravan in onderhoud Had, het schoonmaken van de kachel onderdeel was van de jaarlijkse beurt.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
RE.gif
Dan maken ze volgens mij alleen de brander enzo schoon.
De ventilator achter de kachel... mmm ... ik denk het niet hoor.
Chris
Dan maken ze volgens mij alleen de brander enzo schoon.
De ventilator achter de kachel... mmm ... ik denk het niet hoor.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Zou kunnen, nooit bij gebleven. Maar dat zou inhouden dat er indertijd nooit naar omgekeken is, hen de cvan iets van 10 jaar gehad en ieder jaar is de kachel wel gebruikt :)Chris schreef:RE.gif
Dan maken ze volgens mij alleen de brander enzo schoon.
De ventilator achter de kachel... mmm ... ik denk het niet hoor.
Chris
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Ik heb de handleiding er nog even op nageslagen, daarin staat dat de ventilator ieder jaar gereinigd dient te worden, de schoepen kunnen met een oude tandenborstel schoongemaakt worden.
Denk dat niet veel mensen kijken naar de ventilator. Wellicht dus wel verstandig om dit mee te nemen als de caravan uit de stalling wordt gehaald.
Ik doe de kachel altijd zelf schoonmaken met stofzuiger en borsteltje, ventilator gaat in deze schoonmaakbeurt dus ook meegenomen worden in het vervolg :)
Denk dat niet veel mensen kijken naar de ventilator. Wellicht dus wel verstandig om dit mee te nemen als de caravan uit de stalling wordt gehaald.
Ik doe de kachel altijd zelf schoonmaken met stofzuiger en borsteltje, ventilator gaat in deze schoonmaakbeurt dus ook meegenomen worden in het vervolg :)
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Waarbij ik me toch af blijf vragen of dit niet bij een jaarlijkse (dealer) onderhoudsbeurt wordt meegenomen. Heb helaas de papieren niet meer om het terug te zoeken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 4 feb 2018 09:28
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Inderdaad mee eens, volgens mij kijken ze dan alleen maar de kachel na, en volgens mij doen die niks anders dan dat ik thuis ook doe. Met stofzuiger uitzuigen en met borsteltje na poetsen.
Maar je kunt het heel makkelijk zien als je hem ophaalt na die onderhoudsbeurt. Even de plaat boven de kachel eruit pakken en kijken hoe de ventilator eruit ziet.
Zit met drie schroefjes vast die je niet eruit hoeft te draaien, gewoon los en je kunt de ventilator draaien en eraf halen.
Maar je kunt het heel makkelijk zien als je hem ophaalt na die onderhoudsbeurt. Even de plaat boven de kachel eruit pakken en kijken hoe de ventilator eruit ziet.
Zit met drie schroefjes vast die je niet eruit hoeft te draaien, gewoon los en je kunt de ventilator draaien en eraf halen.
Re: Truma Trumavent TN-2 230V 70watt
Ik heb zelf afgelopen zaterdag nog een TN3 230volt ventilator gekocht in Schijndel omdat de oude ventilator was vastgelopen vanwege het vele stof. 8 jaar niet naar gekeken en schoepenrad zat HELEMAAL vol met stof. In vervolg dus maar jaarlijks schoonmaken.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.