Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Gebruikersavatar
kroonsbe
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 09:03
Locatie: Woudenberg

Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door kroonsbe » zo 15 mar 2015 09:34

Wij hebben sinds kort een 2015 LMC Maestro 552E met o.a. elektrische vloerverwarming. Tenminste, dat staat op de rekening en de trafo zit keurig onder een van de bedden. Helaas is NIET te merken dat de vloerverwarming ook daadwerkelijk enige comfort warmte geeft als hij aanstaat. Volgens de dealer duurt het circa 3/4 dag voor je enig effect merkt. We hebben hem nu een heel weekend aan laten staan en van enig effect is weinig te merken.
Heeft iemand ervaring met elektrische vloerverwarming en is het inderdaad zo dat je nauwelijks enige warmte voelt aan de vloer? Ik snap wel dat je geen echt warme vloer krijgt, maar bij o s bestaat twijfel of die vloerverwarming werkt. De dealer zegt dat hij werkt maar dat je je je er niet al teveel van moet voorstellen.!!!!
Weet iemand hoe ik zelf e.e.a. kan testen en/of doormeten. (ik heb voldoende technische kennis om e.e.a. zelf te doen).
Wat als de verwarming inderdaad defect is? Moet die caravan dan terug naar de fabriek of hoe werkt dat? De verwarming zou namelijk onder het linoleum moeten zitten en dat ligt door de hele caravan.
Bedankt voor enig reactie.
LMC Münsterland, Maestro 552E, bouwjaar 2015.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door witjesm » zo 15 mar 2015 09:43

Ik heb zelf warm water verwarming in de voer en dat voel je goed. Geen ervaring met elektrisch hellaas.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Chris » zo 15 mar 2015 09:53

Hallo Kroonsbe.

Ik heb een losse elektrische vloerverwarming.
Dat zijn dunne folie matten met daarin de weerstandsspiraal.
Vermoedelijk een soortgelijke matten als in jou caravan reeds ingebouwd.
Voor inbouw wilde ik het thuis ook testen en heb het spul los aangesloten in mijn hobbykamertje.
Klopt dat het maar een beetje warm wordt, klopt ook dat het lang duurt voor je het merkt.
Maar het klopt ook als je naast de mat voelt, dat scheelt echt duidelijk merkbaar in temperatuur.
Verschil is dus maar een paar graden, zeker geen stralende warmte dus.

Eenvoudig doormeten hangt wel een beetje af van je kennis in elektronica/elektro techniek.
Wat je zou kunnen doen is de secundaire kant van de trafo, dus de kant waar de matten aangesloten zitten losmaken en doormeten.
De matten moeten een vrij lage weerstand hebben, hoeveel ohm kan ik je niet zeggen, hangt heel erg af van de gebruikte oppervlakte.
De trafo kan je ook meten, daar moet een wisselspanning uitkomen, ik vermoed dat dit 28 Volt zal zijn.
Wellicht staat dat op de trafo zelf genoteerd.
Als alles aangesloten is kan je ook nog simpel voelen of de trafo warm wordt.
Na een uurtje aanstaan zal de transformator duidelijk warm zijn.
Zo niet een van deze.... dan werkt het idd niet.

Wel, succes, en vragen... gewoon vragen... thumbup.gif

Groet
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

vutter
Berichten: 12
Lid geworden op: di 19 mar 2013 08:13

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door vutter » zo 15 mar 2015 10:01

Wij hebben vloerverwarming in onze kip vision.
Als we de vloerverwarming aan zetten word de vloer na een uur al warm.
We gebruiken de vloerverwarming vooral s avonds.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door PD » zo 15 mar 2015 10:11

Ik heb er geen ervaring mee, maar forumlid en moderator Daphne roemt het systeem nogal eens, dus het zal zeker merkbaar zijn. Even wachten op haar reactie wellicht.

Daarnaast heeft ook Pino het als los systeem ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Chris » zo 15 mar 2015 10:24

Hoi PD.

Klopt, Pino en ik hebben daar al samen over geschreven.
Nu is mijn idee om de zware trafo voor de matten te vervangen voor electronische geschakelde voedinkjes uit China.
Mijn trafo weegt dik 4 kg, zo'n voedinkje maar 350 gram.
Pino heeft meer matten en dus nog meer trafo gewicht... heeft oren naar mijn voedinkjes ervaring.
Ik heb ze net besteld in China,,, duurt een paar weken voor levering.
Daarna de grote test of het werkt.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
kroonsbe
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 09:03
Locatie: Woudenberg

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door kroonsbe » zo 15 mar 2015 10:33

Chris,
Bedankt voor je reactie.
je geeft aan wat de dealer ook al meldde. Ik zal de zaak zelf eens doormeten.
Ed
LMC Münsterland, Maestro 552E, bouwjaar 2015.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Daphne » zo 15 mar 2015 10:43

Hier moderator Daphne ;). Wij hebben elektrische vloerverwarming (af fabriek)

Wij zitten nu op de camping en met deze koude nachten is het heerlijk om uit je bed te stappen op een behaaglijke vloer. Doe dat maar eens als de vloerverwarming uit is. Dat is ijskoud.
Bij de deur ligt (bij onze caravan) geen vloerverwarming, daar voel je heel goed het verschil. Onze hond gaat daar wel eens liggen als ze het te warm krijgt. Btw vloerverwarming is op stand 3 binnen een paar minuten merkbaar en na een half uur volledig warm. Maar het is altijd bijverwarming. Je moet niet verwachten dat je een warmte voelt opstijgen. Ik blijf dus nog even lekker onder het dekbed liggen totdat de koffie wordt gebracht :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Ab » zo 15 mar 2015 10:54

Onze Fendt heeft ook af fabriek vloerverwarming.(elektrisch)
Is duidelijk merkbaar.
Met de vloerverwarming aan stijgt de temperatuur in de caravan ca 5 graden.
En lekker warm aan de voeten.
Na een half uur al duidelijk voelbaar.
Net even gekeken.. Mijn watt metertje stijgt van 35 Watt naar 317 Watt als ik 'm aanzet.
Ruim 280 Watt dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Daphne » zo 15 mar 2015 12:17

Heb even een foto gemaakt van het kastje mss heb je er iets aan.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Pino » zo 15 mar 2015 16:34

@kroondbe De tip van Ab is een goede. Kijk eens wat het verbruik is met de vloerverwarming aan. Bij mij gaat dat 320 watt omhoog als ik de vloerverwarming aanzet. Na half uur echt wel voelbaar. Zeker als ik op een plekje ga staan waar geen verwarming onder het tapijt zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
kroonsbe
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 mar 2015 09:03
Locatie: Woudenberg

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door kroonsbe » wo 18 mar 2015 16:10

Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb geen tapijt, alleen Novilon met daaronder van fabriekswege (LMC) aangelegde vloerverwarming. Voor potentiële LMC kopers, NIET die optie nemen, zonde van het geld. Vannacht meer dan 12 uur laten aanstaan en een heeeeeeel klein beetje merkbaar als je met je hand op de vloer komt.
Techniche dienst is vandaag bij ons langs geweest en eveneens geconstateerd dat de verwarming wel heel minimaal is (understatement). Hij werkt wel maar geeft veel te weinig warmte af om van een bruikbaar geheel te spreken.
Dus GEEN LMC elektrische vloerverwarming nemen.
Dealer gat met LMC overleggen of mogelijk andere (zwaardere) trafo een oplossing zou kunnen bieden.
Voorlopig dus geld uitgegeven aan een waardeloze optie.
Jammer, maar helaas pindakaas.
LMC Münsterland, Maestro 552E, bouwjaar 2015.

Rijk

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Rijk » wo 18 mar 2015 17:04

Ik vind die conclusie wat voorbarig. Je hebt de caravan net en ik neem aan dat de garantie van toepassing is. LMC weet heel goed hoe een vloerverwarming moet werken, neem dat maar aan. Ze zullen dus pogingen moeten doen om de zaak in orde te brengen. Lukt dat niet, dan zal er wellicht financieel moeten worden gecompenseerd.

Zolang dat allemaal nog niet duidelijk is, zou ik mijn oordeel even opschorten. Uiteindelijk zou het ook nog een exemplarisch mankement kunnen zijn.

pd0bao40

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door pd0bao40 » wo 18 mar 2015 22:14

De vermogens meting van Ab en Pino zal in de primaire van de trafo gemeten zijn ? Dus bij 230V~ zo,n 280- 300Watt ,zeg 1,3Amp. Het zou ook nog kunnen dat een
beginnend monteur een trafo naar 12 V plaatste ipv 24 V~? Heb wel gekkere dingen gehoord. Dit probleem wordt gewoon opgelost hoor, zeker als men hoort van
een, bedoel natuurlijk HET caravanforum.Succes, Jaap.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Pino » wo 18 mar 2015 22:40

Correct, aan de netzijde gemeten. Haal daar nog wat af voor het rendement van de trafo's (want die dingen verbruiken zelf ook aan de warmte te voelen) en je houdt een vermogen over wat overeenkomt met ca 100W per m2. Trafo's voor dit soort verwarming werken allemaal op 24-48 Volt dus met een 12V trafootje zal het zeker niet warm worden.
Weten jullie wat het stroomverbruik is met de vloerverwarming aan? Als dat niet een paar honderd Watt omhoog gaat vermoed ik dat er een onderbreking in de vloerverwarming zelf zit. Dan loopt er geen stroom door, heb je niet of nauwelijks stroom verbruik en dus ook geen warmte.

Maar zoals Jaap aangeeft moeten ze het probleem gewoon vinden en fixen.

Groeten, Arno
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door WillyL » do 19 mar 2015 10:11

RE.gif RE.gif
Zijn transfo is 24 volt volgens de foto enkele antwoorden terug.
Meten is weten om te zien of er voldoende stroomverbruik is...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

pd0bao40

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door pd0bao40 » do 19 mar 2015 10:14

RE.gif Nee da,s niet juist : dat is het kastje (de trafo) die er behoort te zitten, geplaatst door Daphne. Jaap.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door PD » do 19 mar 2015 11:09

Rijk schreef:Ik vind die conclusie wat voorbarig. Je hebt de caravan net en ik neem aan dat de garantie van toepassing is. LMC weet heel goed hoe een vloerverwarming moet werken, neem dat maar aan. Ze zullen dus pogingen moeten doen om de zaak in orde te brengen. Lukt dat niet, dan zal er wellicht financieel moeten worden gecompenseerd.
Inderdaad het probleem bij de dealer neerleggen. Bij een nieuwe caravan niet acceptabel. Een opmerking van de dealer dat je je er niet al teveel van moet voorstellen en daarmee het probleem "opgelost" is, slaat natuurlijk nergens op. Hopelijk komt het alsnog goed !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Ab » do 19 mar 2015 11:20

Kroosbe schreef: Ik heb zelf voldoende kennis om het door te meten.
Even in Jip en Janneke taal:
Een beetje vloerverwarming moet toch gauw minstens 250 W zijn om enig effect te hebben. Liefst wat meer.
Waarschijnlijk terug te vinden in de specs van LMC.

Een heel goede indicatie is het opgenomen vermogen te meten in A of W.
Dus gewoon kijken wat er gebeurt met het stroomverbruik als je de vloerverwarming aanzet.
Het zou ca 250-350 Watt (tussen de 1,2 tot 1,7A) op moeten lopen. Afhankelijk van het vermogen van de vloerverwarming.
De verwarming bestaat simpel gezegd uit een draad die warm wordt als er stroom doorheen loopt.
Meestal verdeeld in meerdere circuits.
Is er ergens een draad stuk, dan loopt daar geen stroom meer door.
Dan wordt ie ook niet warm..en loopt het stroomverbruik ook ver terug.
Dat kan de oorzaak zijn dat het wel iets warm wordt, maar niet voldoende.
Een andere oorzaak kan een defecte of te lichte trafo zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door apejoekie » do 19 mar 2015 12:49

Wij overwegen om, wanneer wij een nieuwe caravan kopen, vloerverwarming als optie te nemen. Helaas kennen wij niemand in onze vriendenkring die dit als optie op de caravan heeft. Daarom zal ik dit draadje volgen en vind ik het fijn om te lezen dat de meeste mensen er geen problemen mee ondervinden. Sterker nog, ik las in een ander draadje dat Daphne het een "onmisbare" optie in haar caravan vindt ;-)

Ik hoop ook dat TS ons in dit draadje laat weten hoe het door de dealer cq importeur is/wordt opgelost.
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Daphne » do 19 mar 2015 13:12

RE.gif

Het wordt pas onmisbaar als je het hebt. Als je geen vloerverwarming hebt of gewend bent, mis je het ook niet :wink:

Maar als je toch een nieuwe caravan koopt, dan is vloerverwarming een kleine meerprijs op het hele bedrag wat je gaat uitgeven. En vloerverwarming vanaf fabriek is mooier dan achteraf zelf leggen en daar weer tapijt overheen leggen. Maar bij problemen ben je weer beter af met achteraf vloerverwarming inbouwen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door evr66 » do 19 mar 2015 13:27

Wij hebben zo'n mat achteraf door de hele cvan gelegd, tapijt er overheen. Zalig in de winter, maar wil nog wel eens wat opkrullen en zo. Zou wellicht een volgende keer kiezen voor zo'n verwarmd kleed alleen bij de rondzit. Heeft daar nmm de meeste waarde. Even over een koude vloer naar toilet of keuken vind ik niet erg, maar als je langere tijd ergens zit, niet meer te missen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Pino » do 19 mar 2015 16:20

Ik heb met 3 m2 van die dunne folie vloerverwarming vrijwel de hele vloer kunnen bedekken. vastgezet met beetje ductape tegen schuiven en krullen en daar de vloermatten overheen. In de zomer gaat alles er uit.
Wat ik nu zeker weet is dat bij een nieuwe caravan of jonge gebruikte de vloerverwarming hoog op het wensenlijstje staat. Aanrader voor iedereen die al vroeg in het voorjaar op pad gaat of zelfs in de winter er op uit trekt.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door Michel1975 » do 19 mar 2015 17:14

Ik heb dezelfde ervaringen als Daphne. Heerlijk. Wij hebben s'nachts nooit een verwarming of wat dan ook aanstaan. Sterker nog de ramen staan altijd open. Koud of niet. Maar s'ochtends of s'nachts warme voeten als je er uit moet is wel een weldaad. Ik zou als de mogelijkheid bestaat het er zeker bij bestellen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Elektrische vloerverwarming stelt teleur

Bericht door de reiziger » wo 25 mar 2015 22:57

Ik heb een gewoon elektrisch verwarmingstoestel, type beveiliging tegen vorst, in mijn caravan hangen.
Op het etiket staat 400 watt.
Dat is voelbaar als dat aan staat, maar ook weer niet super warm in het geheel van de caravan.

Met vloerverwarming over zo'n oppervlakte, moet je al heel wat meer watt gebruiken, eer het echt voelbaar wordt.

Hou bij de aankoop van een nieuwe caravan rekening dat over enkele jaren alle campings uitgerust zullen zijn met individuele meters om het verbruik van jouw elektriciteit zeer precies te factureren.
Want elektrische verwarming komt nogal duur uit.

En anderzijds: op een camping waar je maar 5 o 6 ampère krijgt ...

Plaats reactie

Terug naar “LMC”