Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Plaats reactie
magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door magda » vr 26 sep 2014 10:56

Goedendag mede kampeerders,
Wij 60+ echtpaar overwegen de aankoop van een LMC Musica 490 e 2015,
wij zouden het op prijs stellen van DEZE caravan zo veel mogelijk ervaringen te krijgen.
Wij denken o.a. aan binnenruimte voor 2 personen voor trekken en langer verblijf op een plek, de rij eigenschappen, belading, fietsen voor of achter, merk mover/plaats soort accu,
Ook overwegen wij een vaste uitdraailuifel.

Met de informatie komen wij meer voorbereid bij de dealer.
Met dank en groet.

martijn v o

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door martijn v o » vr 26 sep 2014 13:12

Bedoel je met DEZE ook bouwjaar 2015?
Wij hebben er een van 2009 daar wil ik wel wat over vertellen.

magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door magda » za 27 sep 2014 09:20

Heel fijn, ook de informatie van onderliggende jaren is welkom.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door Daphne » za 27 sep 2014 12:34

RE.gif

Gelukkig maar, want ervaringen met bouwjaar 2015 zal je niet vinden. Tis nog maar 2014 ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

martijn v o

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door martijn v o » za 27 sep 2014 15:06

Binnenruimte is voor ons voldoende (wij zijn met zijn 4-en), maar dat komt voornamelijk omdat wij alleen binnen zitten als het regent of als de oogjes dichtgaan. Als je met twee personen bent dan kan de rondzit als tafel blijven staan zodat je altijd even lekker kunt zitten. De bedden aan de langszijde zijn voor ons voldoende al zou het matras wat zachter mogen. Tussen de bedden zit een uittrek bedbodem zodat hierop ook een matras kan worden gelegd zodat er een bed ontstaat van 2,10 breed en 2.00 lang. Stahoogte is 1,95 meter en er zitten voldoende dakluiken in (1 tussen de bedden, 1 in de badkamer, 1 bij de keuken en 1 groot boven de rondzit). Bergruimte is voor ons voldoende boven de rondzit en achter bij de bedden voldoende kastjes. De hangkast tegenover de keuken en natuurlijk de keukenkastjes zelf.

Wij gebruiken voor de korte stops een luifel met pees die door de rail kan worden getrokken, maar als ik nu zou moeten kiezen dan zo ik een vaste luifel nemen welke op het dak zit gemonteerd. Voor de langere stops plaats ik de voortent.

Wij hebben een automatische mover van Truma (SER) voorzien van een loodaccu 105 Ah, welke ook gebruikt wordt voor alle voorzieningen binnen behalve de koelkast en de electrische verwarming in de kachel (Ultraheat). Over de mover niets anders als tevreden we hebben al in drassige weilanden alsmede op gravel als ook op steile stukken gestaan en de mover doet uitstekend zijn werk. De accu zit bij ons naast de watertank en ik denk dat dit een ideale plaats is omdat de watertank altijd leeg is tijdens het rijden maar door zijn omvang er minder spullen kunnen worden geplaatst dus loss gewicht wat wordt gecompenseerd door de zware accu.

fietsen heb ik geen ervaring mee die nemen wij nooit mee. Ik weet wel dat er een rack is wat op de achterzijde of op de dissel kan worden gemonteerd.

De rij-eigenschappen zijn bij ons zeer goed, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van het trekkend voertuig. Wij hebben een asverzwaring van de caravan van 1500 kilo, de auto mag 1800 kilo trekken. Ik besteed altijd wel veel aandacht aan de belading (links, rechts, kogeldruk) om gezwabber te voorkomen.

Aniel
Berichten: 53
Lid geworden op: do 15 aug 2013 22:19

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door Aniel » za 4 okt 2014 00:37

Hoi,

Wij hebben er een uit 2010. Nu vermoed ik dat er niet veel verschil standaard zal zijn met die van Martijn uit 2009. Wij zijn uitgevoerd met een full auto.Reich mover, verzwaarde as van 1700 kg, vloerverwarming, tapijtje, bankairco en een volledig hagelbestendigdak, front en back. Verder vervoeren wij geregeld twee vouwfietsen op de dissel en maken we bij korte trips gebruik van een zakluifel over de volledige lengte en bij seizoensplaatsen gebruik wij een Isabella Penta. Met al deze luxe aan is een verzwaarde as niet onnodig!

wij gebruiken de caravan met zijn vijven, waarbij wij de twee aparte bedden opmaken tot 1 groot bed evenals de rondzit. In mijn ogen is deze caravan uitstekend geschikt voor een stel dat met z'n tweeën reist, als ook voor een gezin met kinderen. Wij vinden de 490 e een zeer ruime caravan dat met kwaliteit is opgezet en luxe is afgewerkt. In vergelijking met andere merken ( nieuwe modellen ) zijn wij blij met deze Duitse degelijkheid.

Ook ik verdiep mij volledig is het balanceren en het juist beladen van de caravan, waarbij ik de fabrikant adviezen nauwgezet opvolg. Wij trekken de caravan met een VW Passat station 2 liter TDI. Wanneer de caravan goed beladen is, ligt hij als een blok op de weg en merk ik in de auto weinig van de aanhang. Zelf bij het inhalen of ingehaald worden, merk ik weinig van een trek of drukverschil bij het passeren van vrachtwagens. Ik voel mij daarom veilig genoeg om, als dit nodig is, met 110 langzaam rijdend verkeer in te halen.
Adria Adora, 572 UT, full option met een VW Passat 2013, 140 pk.

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door freekph » di 25 okt 2016 22:44

Hoi

Ik overweeg ook om deze caravan te kopen. Wij hebben twee jonge kinderen en die zouden in de winter binnen slapen.

Kan je de rondzit makkelijk ombouwen?

Mvg
Freek
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

martijn v o

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door martijn v o » wo 26 okt 2016 19:14

Jazeker met een hand kan dat al.
Tot modeljaar 2009 is het een tafel in een schuifgoot in de vloer vanaf 2010 is het een losse tafel op een inklapframe.

Aniel
Berichten: 53
Lid geworden op: do 15 aug 2013 22:19

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door Aniel » wo 26 okt 2016 20:45

De tafel met het inklap systeem werkt snel en eenvoudig. met 1 beweging is de tafel in te klappen en kunnen er met de kussens een ruim 2 persoons bed gemaakt worden. Mijn vrouw beklaagde zich wel omdat er voor dit bed geen passende matrashoes beschikbaar was. Met een beetje passen en meten hebben we nu zelf een hoes gemaakt. Overigens hebben wij op alle bedden een topper liggen en de matrassen van de lossen bedden vervangen voor dikkere matrassen. Goede nachtrust is voor ons erg belangrijk!
Adria Adora, 572 UT, full option met een VW Passat 2013, 140 pk.

freekph
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 18:48

Re: Aankoop LMC Musica 490 e 2015

Bericht door freekph » za 29 okt 2016 15:04

Bedankt voor de feedback!
Mercedes C180 1.6 2018+ Kip Greyline 2017

Plaats reactie

Terug naar “LMC”