LMC musica 470 e

sonny

LMC musica 470 e

Bericht door sonny » zo 24 aug 2014 09:51

Wij hebben recent een LMC musica 470 e aangeschaft.

Voor deze caravan overwegen wij een Alko mover, maar weten niet welke accu gekozen moet worden nl de reich RPP of de Liao Enginely.
De verschillen zijn ons via internet eigenlijk wel bekend, maar wij missen de gebruikservaring van mede kampeerders, wie heeft die ervaring reeds.
Het vreemde is wel dat Alko op hun site de AGM adviseert voor de Alko mover.

Ook voor deze caravan willen wij een fietsendrager voor op de dissel gebruiken, wie heeft ervaring met de belading/kogeldruk met de LMV musica 470 e?

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: LMC musica 470 e

Bericht door AvD » zo 24 aug 2014 10:40

Wij hebben een lmc musica 560e. Ik ben elke keer weer aan het stoeien met de kogeldruk. De accu van de mover zit ook voor. Laat voordat je de accu plaats eerst eens kijken wat de kogeldruk me een lege caravan is.
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door jackt » zo 24 aug 2014 11:03

Gefeliciteerd met je aankoop. Wij hebben een TE470 TE met Alko mover dus vergelijkbaar met de LMC Musica 470e. De mover is wel de eerste generatie van Alko. Ik ben niet bijster enthousiast over de prestaties. Gaat snel in alarmering. De latere generaties zouden beter moeten zijn. Als accu hebben we een traditionele loodaccu voor de as in het rechter bed tegen keukenblok aan.. Geen problemen met kogeldruk.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

sonny

Re: LMC musica 470 e

Bericht door sonny » zo 24 aug 2014 12:27

Dank voor de antwoorden.

De lege caravan kon ik heel makkelijk optillen aan de dissel, misschien dus 10 a 20kg.
Wat is dan de beste belading? Fietsendrager voor of achter, enkele bedden zitten voor, grootste bagageruimte dus voor.

Over de accu ging mijn volgende vraag, wat wordt er voor een accu gebruikt bij de Alko, ik overweeg de Reich , dus heel licht.

Kortom, wat zijn de ervarigen van een Reich accu en de Liao enginely?
Of moet de Alko mover een echte tractie accu hebben?
Wie gebruikt een Alko mover met welke accu en wat is de ervaring.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

LMC musica 470 e

Bericht door Daphne » zo 24 aug 2014 12:46

Er is een rubriek voor movers en accu's. Wellicht is het beter om daar je vraag apart te stellen. Niet iedereen zal nav dit onderwerp over LMC bedenken dat het eigenlijk over accu's gaat.
Er is trouwens ook al veel geschreven over accu's. Mss kan je ook nog even nalezen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: LMC musica 470 e

Bericht door FWalraven » zo 24 aug 2014 12:50

Meten is weten, schatten is gissen.
Wil je goed uitkomen met je kogeldruk dan zou je de caravan eerst moeten beladen.
Dat WEEG je de kogeldruk en WEET je of de fiets voorop of achterop komt.
Bij een juiste kogeldruk, kun je eventueel een fiets achterop en een fiets voorop plaatsen.

Frans

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Diny » zo 24 aug 2014 13:11

Of de ALKO mover nu echt een aanrader is? We hebben in de 2 jaar dat we de caravan met ALKO hadden 3 afstandsbedienigen gehad als gevolg van problemen. Als hij het deed werkte het prima. Maar iedere keer hopen dat hij het doet is niet bepaald leuk. De mover was van begin 2011.
We hadden een Yellow Top 55Ah accu erin. Prima accu die je ook in de winter in de caravan kunt laten zitten, mits je hem vol wegzet en afkoppelt.
Volgens sommigen hadden we met minder Ah gekund, wat een lichtere en goedkopere YT betekende.
De caravan mocht tot 1500 kg beladen worden.
over belading kan ik niet meepraten, want wij hadden een Hymer Feeling.
Succes met de speurtocht en veel plezier met je nieuwe aanwinst thumbup.gif

sonny

Re: LMC musica 470 e

Bericht door sonny » zo 24 aug 2014 13:24

Dank voor de antwoorden.
Waarom mijn vraag bij de LMC staat is omdat ik denk en dacht ervaringen van LMC musica gebruikers te kunnen krijgen.
Maar uiteraard zijn andere bijdragen en ervaringen ook welkom.

Zeker ik heb de verhalen van de Alko mover gelezen (ik schrok me rot), waar eigenlijk niet bijstond met welke accu hij wordt gebruikt.
Ook lees je van de Reich accu dat het boordnet niet hierop kan worden aangesloten, dit kan natuurlijk ook een overweging zijn.
Ik vond het des te meer merkwaardig dat Alko een AGM accu adviseerd.

Het lijkt mij ook lastig om eerst de caravan af te laten leveren, vol te bepakken, er op uit te trekken en daarna de accessoires te gaan kopen die in grote mate de gewichtsverdeling bepalen, bv fietsendrager, accu, airco, zonneluifel (grapje hoor).

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Diny » zo 24 aug 2014 21:55

Sonny, de LMC lijkt qua indeling precies op onze laatste caravan, een Feeling 470.
Ik vermoed dat de belading dus ook veel overeenkomst zal hebben.
Bij ons: fietsen op de dissel, disselkast beladen met reservewiel en 1 gastank en wat kleine lichte zaken.
Onder de bedkasten zat de watertank en boiler, beide leeg.
Aan de andere kant de YellowTop accu en voor de wielen de Alko mover. De bovenkastjes waren zo goed als leeg. Om de kogeldruk met niet meer dan 10 kg. te overschrijden werden luifel en tentstokken, haringen en wat gereedschap, achterin gelegd. De ruimte onder de zitbanken werd benut voor serviesgoed, pannen, andere wat zwaardere zaken als elektrische kabel enz. Het enige wat boven de as wat meer woog, was de kleding in de kast.
De zware belading achter is niet echt ideaal, maar ik vind het nog altijd beter dan een fiets achterop, zowel voor de stabiliteit als de belasting van de achterwand.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door eurotrotter » ma 25 aug 2014 16:44

sonny schreef:De lege caravan kon ik heel makkelijk optillen aan de dissel, misschien dus 10 a 20kg.
Wat is dan de beste belading? Fietsendrager voor of achter, enkele bedden zitten voor, grootste bagageruimte dus voor.
Als ik de keuze heb zou ik een fietsendrager altijd op de dissel plaatsen,dit komt ten goede aan de stabiliteit omdat het zwaartepunt lager blijft,bij achterop geplaatste fietesen drager ligt t zwaartepunt hoger,en ook t gewicht waarmee een slingerbeweging ,door inhalende grotere voertuigen,in gang gezet word.
Bij eenzelfde kogeldruk kan een fietsendrager voorop of achterop een wereld van verschil maken.

Dat de enkele bedden voor zitten maakt niet zo veel uit,achter de as hebt u onder de treinzit ook nog ruimte om wat zware spullen kwijt te raken.
Als u teveel kogeldruk hebt of niet tevreden bent over de stabiliteit is tb eenvoudig om wat klein zwaar spul te verhuizen van voor naar achter,of de voortent wat te verplaatsen.
Een achterop geplaatste fietsendrager is een voldongen feit en daar valt dan niks meer mee te schuiven.

En....als u veel gebruik maakt van veerboten( naar Scandinavie,Griekenland,Corsica ,Sardinie,Engeland en Ierland)kan t net dat verschil in tarief zijn dat u meer moet betalen.( omdat deze tarieven dikwijls berekend worden na gelang de lengte van een voertuig.) mrgreen.gif

Enig nadeel van plaatsing op de dissel kan zijn dat de disselkast wat moeilijker te bereiken is
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

gvanemous

Re: LMC musica 470 e

Bericht door gvanemous » ma 25 aug 2014 17:33

Of je nou met een lmc zo gelukkig moet zijn weet ik niet, al de mensen die een lmc hebben weten denk ik wel wat ik bedoel, ik kon vorig jaar een lmc musica aanschaffen die op dat moment een jaar oud was, met alles er op en aan, 26000 euro aanschaf prijs met over en vloerverwarming en noem maar op, die mensen vroegen toen voor een musica 560. 16000 euro en als ik 14000 euro had geboden had ik hem mee kunnen nemen denk ik, dus dat was 12000 euro afschrijving in een jaar! Is dat niet een beetje veel? Ik heb toen maar een nieuwe van een ander merk gekocht.

sonny

Re: LMC musica 470 e

Bericht door sonny » ma 25 aug 2014 17:55

Jee, had ik dat nou maar eerder geweten, nu heb ik hem gekocht.
Maar of het een antwoord is op mijn eerste vraag betwijfel ik.
Welk merk heb je trouwens gekozen? scratch.gif
Laatst gewijzigd door sonny op ma 25 aug 2014 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door eurotrotter » ma 25 aug 2014 18:02

gvanemous schreef:Of je nou met een lmc zo gelukkig moet zijn weet ik niet, al de mensen die een lmc hebben weten denk ik wel wat ik bedoel,
Nee ,vertel eens.
Wij hebben vorig jaar een 520 HTE gekocht,van 2005 en in perfecte staat.
Ben benieuwd wat ons nog te wachten staat de komende jaren. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

arnovariante

Re: LMC musica 470 e

Bericht door arnovariante » ma 25 aug 2014 19:02

Ja gvanemous, zeg aub gewoon wat je bedoelt, dan hebben andere mensen er ook wat aan!
Wij gaan bijvoorbeeld ook kijken bij een 520D...

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Diny » ma 25 aug 2014 20:54

@ Eurotrotter,
De caravan die Sonny heeft gekocht heeft een redelijke lengte, ik schat zo'n 6.50 m.
Als je aan de achterwand een drager met 2 fietsen hangt kan dat vervelende gevolgen voor de achterwand hebben. De kracht die daarop losgelaten wordt als je over drempels rijdt of door putten in de weg schijnt behoorlijk groot te zijn, met eventueel ontwrichting en/of lekkage tot gevolg. Het zou dus niet alleen over stabiliteit en kogeldruk moeten gaan.
Bij de Feeling, die dezelfde lengte had, mochten er niet eens fietsen achterop.
Hoewel ik daar zelf nooit over nagedacht had was dit een hot item tijdens een bijeenkomst voor beginnende camperaars.
Ik weet dat er veel caravans en campers rijden met 2 of 3 fietsen achterop, dus het zal zo'n vaart niet lopen......
Maar sindsdien gaat er bij ons een fiets binnen en de lichtste op de achterwand.

martijn v o

Re: LMC musica 470 e

Bericht door martijn v o » ma 25 aug 2014 21:54

gvanemous schreef:Of je nou met een lmc zo gelukkig moet zijn weet ik niet, al de mensen die een lmc hebben weten denk ik wel wat ik bedoel, ik kon vorig jaar een lmc musica aanschaffen die op dat moment een jaar oud was, met alles er op en aan, 26000 euro aanschaf prijs met over en vloerverwarming en noem maar op, die mensen vroegen toen voor een musica 560. 16000 euro en als ik 14000 euro had geboden had ik hem mee kunnen nemen denk ik, dus dat was 12000 euro afschrijving in een jaar! Is dat niet een beetje veel? Ik heb toen maar een nieuwe van een ander merk gekocht.
Je hebt gelijk, ik heb die van ons gelijk te koop gezet, ik zit te denken aan een vraagprijs van 2733,21 euro, hij is immers al ruim 4 jaar oud.

martijn v o

Re: LMC musica 470 e

Bericht door martijn v o » ma 25 aug 2014 21:56

sonny schreef:Wij hebben recent een LMC musica 470 e aangeschaft.

Voor deze caravan overwegen wij een Alko mover, maar weten niet welke accu gekozen moet worden nl de reich RPP of de Liao Enginely.
De verschillen zijn ons via internet eigenlijk wel bekend, maar wij missen de gebruikservaring van mede kampeerders, wie heeft die ervaring reeds.
Het vreemde is wel dat Alko op hun site de AGM adviseert voor de Alko mover.

Ook voor deze caravan willen wij een fietsendrager voor op de dissel gebruiken, wie heeft ervaring met de belading/kogeldruk met de LMV musica 470 e?
Ik dacht zal eens kijken maar zie dat de 470E de bedden voor heeft en die van ons (490E) de bedden achter, dat is dus eigenlijk niet goed vergelijken.

Gebruikersavatar
jorido
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2009 23:44
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: LMC musica 470 e

Bericht door jorido » ma 25 aug 2014 23:42

Wij hebben ook een 470E met een fietsdrager voor en een achterop, met een normale belading en met de fietsen er op heb ik toch algauw te veel kogeldruk en moet er wat geschoven worden. Met alleen een fiets voor op de dissel heb je zeker teveel kogeldruk wat je dan met veelal zware losse spullen achter in de caravan moet compenseren en dus ook geen goede oplossing is.
Wat de de mover betreft, ik heb in het voorjaar mijn 1 jaar oude Go2 mover ingeruild voor een Alko mover omdat de geringe bodemvrijheid die ik over had bij de Go2 mover mij niet aanstond. Over de Alko mover ben ik zeer tevreden. Als accu hiervoor gebruik mijn bestaande Sencell 30Ah accu.

Johan
LMC Musica 470E met een Ford Kuga 150pk 240Nm.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Beste Rob » di 26 aug 2014 07:26

sonny schreef:Dank voor de antwoorden.
Waarom mijn vraag bij de LMC staat is omdat ik denk en dacht ervaringen van LMC musica gebruikers te kunnen krijgen.
Maar uiteraard zijn andere bijdragen en ervaringen ook welkom.

Het lijkt mij ook lastig om eerst de caravan af te laten leveren, vol te bepakken, er op uit te trekken en daarna de accessoires te gaan kopen die in grote mate de gewichtsverdeling bepalen, bv fietsendrager, accu, airco, zonneluifel (grapje hoor).
Eigenlijk is het helemaal niet lastig en wel heel slim om de caravan eerst zonder de accessoires in te laden en wegen en meten. Nu is het gissen en dus missen...
Niemand kan raden wat je allemaal in gaat laden en waar. Dus als ik voor de keuze zou staan dan zou ik of de accu op of zo dicht mogelijk bij de as plaatsen of als je met het gewicht van de accu wilt compenseren dan toch eerst inladen en wegen.

Fietsen staan het beste op de auto, maar dat ter zijde. Anders het beste voorop met als nadeel minder ruimte om te manouvreren door de beperking van de draaihoek van de auto en minderr makkelijk bij de disselbak.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Diny » di 26 aug 2014 10:22

RE.gif
Er zijn ook disseldragers die je, net als sommige fietsdragers op de auto, iets neer kan klappen zodat je wel bij de disselkast kan.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door eurotrotter » di 26 aug 2014 17:22

Beste Rob schreef:
Fietsen staan het beste op de auto, maar dat ter zijde.
Dat ben ik niet met u eens,ook het zwaartepunt van de auto ligt hoger als er fietsen op t dak staan,en de stabiliteit van de trekkende auto is net zo belangrijk als van de caravan.

Ook is t zo dat de luchtweerstand van de voorkant van een caravan veel minder is dan een constructie op t dak met daarop een of meerdere fietsen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door eurotrotter » di 26 aug 2014 17:29

Diny schreef:@ Eurotrotter,
De caravan die Sonny heeft gekocht heeft een redelijke lengte, ik schat zo'n 6.50 m.
Als je aan de achterwand een drager met 2 fietsen hangt kan dat vervelende gevolgen voor de achterwand hebben. De kracht die daarop losgelaten wordt als je over drempels rijdt of door putten in de weg schijnt behoorlijk groot te zijn, met eventueel ontwrichting en/of lekkage tot gevolg. Het zou dus niet alleen over stabiliteit en kogeldruk moeten gaan.
Bij de Feeling, die dezelfde lengte had, mochten er niet eens fietsen achterop.
Hoewel ik daar zelf nooit over nagedacht had was dit een hot item tijdens een bijeenkomst voor beginnende camperaars.
Ik weet dat er veel caravans en campers rijden met 2 of 3 fietsen achterop, dus het zal zo'n vaart niet lopen......
Maar sindsdien gaat er bij ons een fiets binnen en de lichtste op de achterwand.

De LMC kennende zal t wel loslopen met die fietsendrager aan de achterwand,ik heb er verschillende gezien dit jaar met 2 E bikes aan de achterwand.
Maar zoals ik als ik al schreef:als je de keuze hebt is t t beste om ze op de dissel te plaatsen.
Onze LMC is 7,25 lang en wij hebben de fietsen probleemloos op de dissel en voor een kilo of wat meer op de kogel ben ik niet bang.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Beste Rob » di 26 aug 2014 17:42

eurotrotter schreef:
Beste Rob schreef:
Fietsen staan het beste op de auto, maar dat ter zijde.
Dat ben ik niet met u eens,ook het zwaartepunt van de auto ligt hoger als er fietsen op t dak staan,en de stabiliteit van de trekkende auto is net zo belangrijk als van de caravan.

Ook is t zo dat de luchtweerstand van de voorkant van een caravan veel minder is dan een constructie op t dak met daarop een of meerdere fietsen.
Fietsen op het dak van de auto hebben veel minder invloed op de stabiliteit van de combinatie dan fietsen op de caravan. Het zwaartepunt van een auto zal zonder fietsen niet extreem veel hoger komen liggen dan met fietsen. Een auto weeg zeg 1500 kg en de fietsen samen max. 50 kg.

Je verbruikt inderdaad wel meer brandstof met fietsen op het dak. Maar veiligheid vind ik persoonlijk belangrijker.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door Diny » di 26 aug 2014 17:59

@eurotrotter,
Op dit forum is de belasting van de achterwand zelden of nooit een punt. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat, getuige het feit dat Hymer Feeling het ontraadt. De dealer vertelde destijds dat de achterwand er ook niet op geprepareerd was en dat hij begrip had voor de bedenkingen.
Als we er toch een rek op zouden zetten waren we de 2 jaar garantie kwijt geweest.
En van LMC's weet ik technisch gezien evenveel af als van Hymer: niets
En als het voor campers eigenlijk af te raden is, waarom zou dat dan voor caravans anders liggen?

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: LMC musica 470 e

Bericht door eurotrotter » di 26 aug 2014 20:02

Beste Rob schreef:. Maar veiligheid vind ik persoonlijk belangrijker.
Ik ook,daarom staan ze bij mij op de dissel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “LMC”