Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

De Stip
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 okt 2020 14:00

Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door De Stip » za 7 nov 2020 11:31

Goedemorgen,

We hebben ons reeds voorgesteld en nu dan even iets meer over onze onlangs aangeschafte caravan. In mei of juni 2021 zal ons door WiToMa uit Rosmalen, de Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs Edition geleverd worden.
Onze huidige caravan, een Hobby 450 UF uit 2001 zal dan in de verkoop gaan en aangezien z'n staat prima is en z'n uitrusting compleet, zal dat waarschijnlijk geen probleem opleveren.

We hebben de nieuwe Knaus compleet gemaakt met de Dometic Freshjet 2200 dakairco. Volgens sommigen misschien niet de absolute topper, maar gezien de oktober aanbieding wel value for money. Verder word er een Reich Easydriver Pro 1.8 over onder gemonteerd, compleet met Power Pack. Af fabriek komt de Thule Omnistor luifel aan het dak en hebben we er voorlopig 1 zijwand, de Rainblocker bij gekocht. Waarschijnlijk kopen we er ook nog een Sunblocker bij voor aan de voorzijde. De caravan word tevens voorzien van het WiToMa pakket, wat zoveel betekend als dat de volgende accessoires bijgeleverd worden; vloerverwarming, watergel matrassen, reservewiel en hoeslakens voor over de matrassen. We vonden de Active Rock bekleding het mooist en hebben die er dan ook bij besteld. Bijkomend voordeel van die bekleding, is dat er een minimaal aantal 60 Yrs logo's op terug te vinden zijn.
Verder nog wat kleine dingen zoals een disselslot (merk onbekend, ik weet alleen dat op de koopovereenkomst SCM disselslot double lock genoteerd staat), een dubbele opstap (al blijven we waarschijnlijk gewoon onze Curver gereedschapkist opstap gebruiken) en een extra stopcontact in het kastje in de badkamer. Op die manier kunnen we mooi uit het zicht zonder allerlei lelijke snoertjes, onze elektrische tandenborstels aan de lader zetten. Geen reclame op de caravan en waarschijnlijk ook het 60 Yrs logo eraf. Uiteraard worden er net zoals op onze auto, luxe kentekenplaten op de caravan gezet om het geheel af te maken.

Volgens mij ben ik niets vergeten en zijn we inmiddels ook actief op 2 Facebook pagina's, alwaar we leuke informatie terug kunnen vinden. Gezien de namen die ik hier op het forum tegenkom, zijn er velen onder Julie ook lid van eerder genoemde pagina's.

We hebben nog best een aantal vragen en mooi de tijd om ons daar de komende maanden in te verdiepen. Ik zal ze hieronder noteren en wellicht zijn er ook vanuit jullie de nodige reacties te ontvangen.

* kan de disselafdekking blijven zitten, bij het monteren van een Thule Superb fietsendrager?
* we zijn ons nog aan het oriënteren op een tapijt set (origineel of custom made bij een andere leverancier)
* bij de huidige caravan hebben we de mogelijkheid voor een droogmolen aan de dissel zitten, zouden we dat bij de nieuwe ook weer gaan doen?
* zal ik de caravan alvast tempo 100 laten keuren? De sticker plak ik dan wel op zodra we een keertje door Duitsland gaan toeren.
* welke krik zal ik kiezen bij deze caravan?
* lucht of stikstof in de banden laten doen?
* heb ik het nou goed gezien en zit er centraal in de rode reflector op de achterzijde een mistachterlicht op de Knaus Südwind?
* zoals ik het bij de dealer zag, leek het alsof er in de kentekenplaat verlichting en toplichten geen LED zat. Klopt dat en zo ja, kan ik die dan van LED voorzien?
* ik zou graag de ambiënte verlichting dimbaar maken
* zijn de leeslampjes boven de bedden dimbaar?
* waar hebben jullie mooi passende hoeslakens gekocht voor de aparte bedden?
* in de folder word gesproken over een Cozy Home pakket. Kun je dan zelf voor een kleur kiezen, of stemt de fabriek dat af naar de Active Rock bekleding?
* thuis hebben we alle tv's van Samsung, we zouden dan ook graag een 22" Samsung tv voor onze caravan willen hebben. Wie heeft daar advies over? Is 22' de maat, of
kan 24" ook gezien de afmetingen aan de wand?
* gebruikt het banktoilet water uit de verswater tank of uit een eigen reservoir? Ik ben namelijk van plan om ivm ruimte, dat 45 liter reservoir te verwijderen
* dat rare Knaus tasje (sorry dat ik dat zeg) aan de deur laten we thuis en zouden daar liever een prullenbakje hebben. Daarover zag ik al iets in een andere post.

Fijne dag en we kijken uit naar jullie reacties thumbup.gif
Laatst gewijzigd door De Stip op za 7 nov 2020 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu nog een Hobby 450 UF de Luxe Easy en vanaf medio mei 2021 een Knaus Südwind 460 EU 60 Years edition achter onze Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Sportline Business MY20 (TVS getuned 200pk/375nm)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door Daphne » za 7 nov 2020 11:45

Het toilet heeft een eigen reservoir, maar ik vraag me oprecht af waarom je een goed gesitueerde watertank die absoluut niet in de weg zit en in een hoek zit waar je nooit hoeft te zijn, weg gaat halen. Als je er iets kleins voor terugzet ben je die ruimte weer kwijt. Ik mag aannemen dat je de kranen nog wel wil gebruiken. scratch.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door Chris » za 7 nov 2020 11:49

Hoi De Stip....

Klopt wel dat er op FB ook een paar leden van hier zitten.
Zelf sjouw ik ook op de Knaus pagina daar rond.
En het verhaal over het dimmen van de ambiente is hier ruim op het forum ter sprake geweest.
Topic: https://caravan-forum.nl/viewtopic.php? ... nte+dimmen

Nu gaat dat wel over mijn Sudwind Silver Selection, maar Knaus gebruikt een behoorlijk standaard kleuren systeem, da's makkelijk.
Alleen de lasdoos die hier besproken wordt zit in jou 60 Years op een andere plek, nl boven in het keukenkastje.
Handig hulpje is dat Knaus er stickertjes opplakt met 12 V en 230 V
De 12V doos moet je hebben.

Tja... tapijt... ik heb gewoon louter uit handigheid een set meebesteld, 200 euro en klaar.
TV... bij ons past de 22" net in die tv houder boven het bed....eigenlijk al iets te groot.
Ik heb gezocht op een HD 22" TV.. er zijn er ook zat die alleen maar HD voorbereid zijn... dat is nooit HD beeld... verkooppraatje HD voorbereid.
Een droogmolen in de dissel zal even veel werk zijn, ook daar zit het neuswiel in een gat van de disselafdekking, bij de Knaus is dat net zo.
Due neuswiel moet helemaal los om eruit gehaald te kunnen worden.
Disselslot... Alko Premium slot... zwaar en met SCM keurmerk.... prima ding.
Krik... wij hadden een reservewiel besteld en dan wordt een passende krik meegeleverd. in ons geval omdat wij een 1700 Kg as hebben werd dat een kleine garagekrik.
Ik zou verbaast zijn als er geen LED in de rijverlichting bij jou zit, bij mijn model uit 2017 is alles LED.
Op de vraag over het water.... ik weet niet welk toilet er in jou 60 Years uitvoering gemonteerd is. Knaus heeft in mijn model een Thetford gezet, maar in dezelfde versie een jaar eerder b.v. een Dometic.
Mijn plee heeft een eigen spoeltank, de Dometic had dat niet en tapte uit de verswater tank.
Nu heeft Knaus weer een ander model gemonteerd meen ik... en waar die uit spoelt... dat weet ik nou effe niet..

Nou... er komt vast nog wel meer... mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Chris op za 7 nov 2020 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door mrbullmastiff » za 7 nov 2020 11:53

In ieder geval al veel plezier gewenst met jullie toekomstige Knaus.
Wij hebben een 500EU
De afdekking heb ik laten zitten bij plaatsing van de Thule superb fietsdrager. Zonder vind ik niet mooi.
Een rolkrik was bij ons meegeleverd.
Hoeslakens gebruiken we gewoon standaard maat de matrassen zijn 90x200.
Ambienteverlichting heb ik dimbaar gemaakt, op het forum staat een topic met een uitleg door Chris. De nachtlampjes zijn niet dimbaar maar ik denk dat dat wel te realiseren is.
Zoals velen hebben wij ook ventilatoren geplaatst achter de koelkast. De regelaar daarvoor heb ik bij de gaskranen geplaatst.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door mrbullmastiff » za 7 nov 2020 11:54

Afbeelding
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door Ab » za 7 nov 2020 11:55

De dissel afdekking hoeft er niet af.
Een mistlamp is verplicht en zal er ongetwijfeld op zitten.
De watertank met 45 liter mag je blij mee zijn.
Kijk eerst eens of de krik van de auto ook geschikt is voor de caravan. Mogelijk met een klein aanpassings stukje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door Daphne » za 7 nov 2020 11:56

Afbeelding


Thule Superb op een Knaus met disselafdekking.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door Peutje » za 7 nov 2020 12:38

Gave hut met veel opties. Goed vooruitzicht 💪 ik ben ook nog steeds heel tevreden met mijn sudwind silver selection model 2018 in 2019 gekocht. Dimmen binnenverlichting vrij eenvoudig te doen. Het wordt lang wachten voor je vrees ik.... knipoog.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

Bericht door moyzo » za 7 nov 2020 13:14

Wij hebben getwijfeld voor 460 EU dus beiden veel vergeleken en toch voor 500 EU gekozen maar heb hem goed in mn geheugen.
    De wc is het banktoilet in de 460 en 500 eu van dometic, met eigen spoeling daar hebben wij extra naar gekeken omdat de thetford niet beviel destijds in andere caravan.
      De watertank zit volgens mij bij de 460 onder het bed aan de wc kant ipv links achter onder de zithoek.
        Cozy home is de standaard kleur van het jubileum: grijs
          ook jullie hebben plaats voor een prullenbakje zoals wij dat gaan doen( Ikea) tegen de keuken onder aflegblad
            Jullie plaats voor een tv is smaller dan bij de 500 eu, ik vind de plaats van de tv houder erg laag, dat was mijn bezwaar: waarom? ik wou mijn nespresso daar zetten- de meest logische plaats_ maar dan zit je met je tv te hannessen als je die wilt draaien. Als wij voor de 460 gekozen hadden had ik hem hoger laten plaatsen( kan niet af fabriek- gevraagd) maar door dealer.
              Hoeslakens: Ikea heeft mooie ruime eenpersoons in een perkal kwaliteit die goed passen. Voor het tussenstuk pas ik er zelf eentje aan onder de naaimachine.
                Wij hebben een alweer bijna 10 jaar oude maar perfect computerscherm / tv 22 inch de syncmaster T22A350, die pluk ik van het bureau als we weggaan.
                ik vermoed dat er groter dan 22 inch niet past op jullie wandje. is niet meer verkrijgbaar overigens.
                  tapijtset hebben wij bij onze dealer besteld- niet de standaard van Knaus maar in een mooie kleur die mooi bij de activ rock pastte.

                  Verder kan ik je geen antwoord geven, wij hebben laatst heel veel detailfoto's gemaakt van elektra, hoe en waar water, boiler, stopcontacten lampen zaten etc. etc. elke bank en kast is open geweest. maar dat was voor de 500 EU. ik heb al gezien dat bij jullie caravan ook de boiler elders zat enz.
                  Ik weet niet of je ver van Rosmalen woont anders zou ik op een rustig moent ook even van alles op foto vast leggen dat verklaart al vaak een hoop.
                  Wij hebben inmiddels al een waslijst aan klusjes en een berg met info bijeen geschaard ook dankzij de leden van dit forum.
                  Die websites daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar stuur ze maar in een PB als dat hier niet mag aub.
                  gr Astrid
                  Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

                  workel

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door workel » za 7 nov 2020 13:21

                  Gefeliciteerd met de aanschaf van jullie Knaus, wij wachten op levering van een Knaus 500 EU Sport SS, Q1 2021.

                  Hierbij mijn antwoorden op je vragen.

                  * kan de disselafdekking blijven zitten, bij het monteren van een Thule Superb fietsendrager? Ja, dat doen wij wel.
                  * we zijn ons nog aan het oriënteren op een tapijt set (origineel of custom made bij een andere leverancier) alternatief campercaravantapijt.nl
                  * zal ik de caravan alvast tempo 100 laten keuren? De sticker plak ik dan wel op zodra we een keertje door Duitsland gaan toeren. Caravan moet gekeurd worden, zou ik bij de dealer doen als de caravan er is.
                  * welke krik zal ik kiezen bij deze caravan? Wij hebben een schaarkrik en pot krik als extra
                  * lucht of stikstof in de banden laten doen? Stikstof
                  * ik zou graag de ambiënte verlichting dimbaar maken, chris van dit forum heeft hier een oplossing voor
                  * zijn de leeslampjes boven de bedden dimbaar? Nee, alleen aan en uit
                  * waar hebben jullie mooi passende hoeslakens gekocht voor de aparte bedden? wij leggen er 2 aparte toppers op met beiden een hoeslaken, hema
                  * thuis hebben we alle tv's van Samsung, we zouden dan ook graag een 22" Samsung tv voor onze caravan willen hebben. Wie heeft daar advies over? Is 22' de maat, of
                  kan 24" ook gezien de afmetingen aan de wand? Wij hebben een andere kast naast de toilet die breder is en hangen daar een 24 inch tv aan de beugel
                  * gebruikt het banktoilet water uit de verswater tank of uit een eigen reservoir? Ik ben namelijk van plan om ivm ruimte, dat 45 liter reservoir te verwijderen. Mooi laten zitten

                  De Stip
                  Berichten: 11
                  Lid geworden op: za 31 okt 2020 14:00

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door De Stip » za 7 nov 2020 14:44

                  Dank voor jullie reacties tot zover. Echt leuk om zoveel enthousiaste mensen (digitaal) te ontmoeten en zo ervaringen uit te delen. Dat we de verswater tank gaan weghalen is nog geen uitgemaakte zaak hoor. Ik wil alleen de mogelijkheid bekijken, daar we de extra ruimte nodig kunnen hebben voor onze vakanties naar Spanje en we daar toch water uit de flessen drinken.

                  Het zou leuk zijn om een soort van workshops te hebben waar je onder leiding van kenners, aan je caravan kunt knutselen. Bijvoorbeeld om die dimmer te monteren, want dat lijkt me echt een super upgrade van onze toch al niet karige caravan.
                  Nu nog een Hobby 450 UF de Luxe Easy en vanaf medio mei 2021 een Knaus Südwind 460 EU 60 Years edition achter onze Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Sportline Business MY20 (TVS getuned 200pk/375nm)

                  De Stip
                  Berichten: 11
                  Lid geworden op: za 31 okt 2020 14:00

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door De Stip » za 7 nov 2020 14:48

                  @ Moyzo & @ Workel, wat maakte het dat jullie besloten de 500 EU te kiezen ipv de 460 EU? Gewoon benieuwd hoor. Want wij gaan met een 500 EU boven de afmeting en gewicht die we voor ogen hadden.
                  Nu nog een Hobby 450 UF de Luxe Easy en vanaf medio mei 2021 een Knaus Südwind 460 EU 60 Years edition achter onze Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Sportline Business MY20 (TVS getuned 200pk/375nm)

                  Gebruikersavatar
                  Chris
                  Berichten: 35855
                  Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
                  Locatie: Hillegom

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Chris » za 7 nov 2020 15:12

                  RE.gif

                  Hoi Stip..

                  Ik heb nog een aanpassing aan de bedden gemaakt.
                  Het bed, met tussendeel is in gebruik als ik met mijn vrouw en dochter vakantie vier..
                  Dan slaapt dochterlief in haar eigen tent.
                  Maar, ik ga ook wel op pad met mijn dochter alleen.
                  Dan is het de 2 eenpersoons configuratie.
                  En toen bleek dat de veerschotels niet tot de rand gemonteerd zitten en dat je een beetje "wegglijden naar het midden" gevoel kreeg.
                  Simpel omdat de ondersteuning van de schotels niet tot de rand was.
                  Daar heb ik wat op gemaakt, en misschien is het ook een idee voor jou..
                  Paar latten multiplex en twee dezelfde hoekstukken als er al aan de buitenkant van de lattenbodem zitten.... bij Knaus besteld gewoon.
                  Zo is het matras tot de rand ondersteund maar is het middendeel gewoon ook bruikbaar.
                  Ze mijn foto, dan snap je het wellicht..

                  p.s. dat middendeel.... hoeslakentje voor een kinderbed ( Hema) en er dan dubbel omheen draaien... werkt uitstekend
                  .
                  Aanpassing lattenbodem.jpg
                  Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

                  Gebruikersavatar
                  Chris
                  Berichten: 35855
                  Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
                  Locatie: Hillegom

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Chris » za 7 nov 2020 15:17

                  De Stip schreef:
                  za 7 nov 2020 14:44

                  Het zou leuk zijn om een soort van workshops te hebben waar je onder leiding van kenners, aan je caravan kunt knutselen. Bijvoorbeeld om die dimmer te monteren, want dat lijkt me echt een super upgrade van onze toch al niet karige caravan.
                  Workschop doen we niet.... maar tijdens het Caravan Forum weekend wordt er links en rechts heel wat ideeen uitgewisseld.
                  En mijn gereedschapkoffer is altijd mee... knipoog.gif
                  Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

                  Gebruikersavatar
                  Hobby Linka
                  Beheerder
                  Berichten: 18818
                  Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
                  Locatie: Het kan in ......

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Hobby Linka » za 7 nov 2020 15:28

                  RE.gif

                  Eerst maar eens afwachten wat volgens jaar ons gaat brengen......
                  Hobby Linka


                  Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
                  Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

                  Het kan niet fout gaan,
                  hooguit anders dan verwacht.

                  workel

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door workel » za 7 nov 2020 15:39

                  De Stip schreef:
                  za 7 nov 2020 14:48
                  @ Moyzo & @ Workel, wat maakte het dat jullie besloten de 500 EU te kiezen ipv de 460 EU? Gewoon benieuwd hoor. Want wij gaan met een 500 EU boven de afmeting en gewicht die we voor ogen hadden.
                  Voor ons waren dat de volgende punten:
                  - kleding kast, kast boven voeteneind voor ons niet handig
                  - Extra smal kastje naast toilet.
                  - meer boven kasten bij rond zit.
                  - bedmaat die is gelijk zowel links als recht, bij een 460 2 verschillende maten matrassen qua lengte
                  - minimaal meerprijs 500 tov 460
                  - mogelijkheid van een iets langere Thule 6300 luifel.

                  Gebruikersavatar
                  moyzo
                  Berichten: 1950
                  Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door moyzo » za 7 nov 2020 16:08

                  @de stip. Niks ten opzichte van jullie keuze hoor en ik wil ook niks afkraken maar dit was een persoonlijke overweging.
                  Wij hadden een Eriba Nova in dezelfde afmeting en met hetzelfde gewicht dan de 500 EU. Caravan was nog geen vier jaar oud, prachtige caravan beviel fantastisch tot we moesten gaan slapen, na enkelbedden in de caravan daarvoor konden we niet wennen aan het Franse bed.
                  Dat bed was ook de enige reden dat we weer diep in de buidel hebben getast en een nieuwe hebben besteld. Ondanks dat euvel vond ik het verschrikkelijk ons mooie paleisje veel te jong te verkopen. Met spijt in mn hart en tranen in mn ogen heb ik hem uitgezwaaid toen de nieuwe eigenaar er mee vertrok.

                  Verschillende merken bekeken,Eriba is niet meer wat het was, een aantal merken loop ik zowiezo al voorbij zonder er uberhaupt in te kijken of met 1 blik om de deur al genoeg te hebben gezien. Fendt : mooi maar weinig laadvermogen en het interieur vonden wij niet mooi van de meeste series.
                  Tabbert vonden we geweldig en als we een zware trekker hadden dan was het zonder twijfel een Tabbert geworden maar het gewicht wil ook wat en zo kwamen we bij Knaus uit.
                  Eerst gekeken naar de 460, want 100 kilo lichter en wat kleiner zou idealer zijn als we nog eens kleiner zouden moeten gaan rijden. We waren er eigenlijk zeker van dat dat hem ging worden want dat was toch ook groot genoeg voor ons tweetjes en had enkele bedden.

                  Maar ik heb er slapeloze nachten van gehad: zoveel dingen waar ik geen raad mee wist en die ik zou missen: geen plaats om mn oventje kwijt te kunnen, geen lange kast waar ik jurkjes en langere vesten in kwijt kon, zelfs de jassen was een vraagteken voor me waar te hangen, een kleinere aanrecht en de benutbare ruimte onder de bedden ( is bij de 500 EU volledig leeg aan beide zijden), die tv beugel die niet naar n zin zat enz. enz. ik wil mn Nespresso daar kunnen zetten want die past nergens anders. We zijn niet lang maar vond de zit toch wel krapjes.
                  de luifel die wel heel erg kort werd toen we hem met 2 zijwanden opgebouwd zagen, er konden nauwelijks 2 stoelen staan- in combinatie met het fornuisje wat we graag gebruiken buiten in buitenland.- nu een 425 luifel ipv de vorige 450 en dat is te doen. Kortom ik was maar aan het inrichten in gedachten en consessies aan het doen maar het lukte niet.

                  Maar ondanks bezwaren toch weer eens kijken en al bijna geacepteerd dat we een stap terug zouden doen tot we eerst weer in een 460 zaten en daarna in de 500 en ik weet nog goed dat we tegen elkaar zeiden: we houden onszelf voor de gek met die 460, dat is zo'n achteruitgang ten opzichte van wat we hadden en heel snel die 460 uit ons hoofd hebben gezet.

                  Ieder z'n keuze, het is een luxeprobleem ( uiteindelijk weinig verschil bij de 2 onderling) dat weet ik maar we hopen nu en ik weet het bijna al zeker dat we met deze heel wat jaren mogen gaan vertoeven.
                  Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

                  Gebruikersavatar
                  Ron
                  Berichten: 7821
                  Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
                  Locatie: Gorinchem

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Ron » za 7 nov 2020 17:07

                  Alvast gefeliciteerd met je nieuwe caravan.

                  Ik zit op het nog kleinere broertje te wachten.
                  De dissel afdekking kan blijven zitten.
                  De dealer zal het niet aanraden vanwege scheuren.

                  De droog molen kan je met een klem aan het neuswiel klemmen.
                  https://www.dewitschijndel.nl/carasafe- ... sishouder/

                  Stikstof in de banden is een verkooppraatje, is nergens voor nodig.
                  In de Formule 1 en MotoGP rijden ze ook met gewone perslucht in de banden.
                  Alle andere tips zijn reeds gegeven.
                  Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

                  Gebruikersavatar
                  Aviva
                  Berichten: 2036
                  Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Aviva » za 7 nov 2020 18:35

                  Van harte gefeliciteerd met de aanschaf van jullie mooie Knaus. Jullie zijn je al goed aan het voorbereiden
                  Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
                  Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

                  Gebruikersavatar
                  Pakkie
                  Berichten: 1335
                  Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
                  Locatie: ZO-Brabant
                  Contacteer:

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Pakkie » za 7 nov 2020 19:58

                  Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan thumbup.gif
                  Die schoonwatertank zou ik ook mooi laten zitten. Wij drinken ook geen water uit die tank, maar om even de handen te wassen, iets af te spoelen etc is water in de caravan erg handig. Ik zou in ieder geval niet zonder willen.

                  460 EU heeft net als de 500 EU een fraaie indeling, maar dat ene bed van slechts 1.85m lengte zou voor ons een no-go zijn. Ik ben gezien het beperkte prijsverschil en de andere voordelen van de 500 EU die workel al noemde wel benieuwd naar jullie overwegingen om voor een 460 te gaan.
                  Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

                  jorissti
                  Berichten: 141
                  Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door jorissti » za 7 nov 2020 22:28

                  Ook hier gefeliciteerd haphop.gif

                  Ook al op FB voorbij gekomen volgens mij.

                  Waarom eigenlijk geen Enduro schuiffietsen drager?

                  Bij ons gaan mogelijk de emblemen eraf aan de buitenzijde met 60 years erop.
                  Ben helemaal blij met de 60 years, maar het hoeft niet overal 80 x op te staan......


                  Groeten, Joris

                  Gebruikersavatar
                  moyzo
                  Berichten: 1950
                  Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door moyzo » zo 8 nov 2020 06:55

                  RE.gif Hoe kunnen die emblemen er af? Hebben jullie dat met dealer besproken of kan dat af fabriek?
                  Nu kreeg ik wel voor mijn 60ste verjaardag een 60 years uitvoering zei manlief gekscherend maar ze hoeven er van mij op de buitenkant ook niet pontificaal er op te zitten.
                  Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

                  workel

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door workel » zo 8 nov 2020 11:34

                  RE.gif
                  @moyzo, de fabriek plakt die stickers er gewoon op. Ik zou de dealer ff vragen om ze te verwijderen. Of met een föhn zelf eraf halen.

                  Ron055
                  Berichten: 258
                  Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door Ron055 » ma 9 nov 2020 11:07

                  Dag de Stip,
                  Gefeliciteerd met deze fraaie caravan. Active Rock is een mooie bekleding in dit decor. Wijzelf hebben ook een 460 gekocht dit jaar en zijn erg content. Ook getwijfeld over de 500 uitvoering, maar vanwege gewicht (en wat kunnen toekomstige auto's nog trekken??) ons toch beperkt tot de 1500 max kg. die we nu hebben met de 460. Inderdaad wel iets kleinere bedden, keuken en geen rondzit, maar voor 2 personen ruim zat en met 2 bezoekers incidenteel ook goed te doen. TV op vakantie doen we niet aan, we hebben dus de standaard tv-steun verwijderd.
                  Hoeslakens: we hebben allereerst mooie dekbedovertrekken gezocht die passen in het interieur en daar passende (grijze) hoeslakens voor gekocht. Voor deze matrassen heeft mijn vrouw dan wel zelf aanpassingen moeten doen aan de hoeslakens, vooral voor de middenmatrassen.
                  Zoals eerder gemeld werkt zo'n droogmolenklem op het neuswiel wel, in de praktijk gebruik ik toch vaker een grote parasolpen waar ik dan de droogmolen in zet. Ook de losse voet gebruik ik wel, vooral onder de luifel of in de voortent bij vochtig weer.
                  Dat tasje aan de deur: tja. Deze haakjes kun je omhoog schuiven en dan het klemvoetje met schroefjes verwijderen. Wij hebben er snel een vuilnisbakje van Obelink opgeschroefd ( https://www.obelink.nl/goldcamp-clean-e ... 51316.html). De haakjes heb ik vervolgens dankbaar hergebruikt om direct links bij binnenkomst nog een paar haakjes voor jassen e.d. op te hangen.
                  Wij hebben een standaard schaarkrik bij de caravan gekregen. Vanwege de plaatsing van dezelfde mover als jullie hebben is daar nog een aangepast krikplaatsingspunt onder de caravan bevestigd.
                  Ik zou ook de watertank lekker laten zitten. Wij gebruikten vroeger ook bijna geen water aan boord, maar sinds Corona zijn we toch wel een beetje om moet ik zeggen. Erg comfortabel i.c.m. de boiler. Omdat die tank wat ver uit het zicht zit, zou ik wel een waterniveaumeter (laten) installeren.
                  Vroeger hebben we vaak met losse electra kacheltjes gewerkt. Resultaat altijd een losse kabel en herrie van de ventilator. Wij zijn nu helemaal verguld van de electrische, in de gaskachel ingebouwde, Truma ultraheat in combinatie met de zacht draaiende ringventilatie.
                  Afwegingen en keuzes genoeg.
                  Nog effe volhouden...
                  Groet,
                  Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

                  MaartenV
                  Berichten: 90
                  Lid geworden op: do 20 aug 2020 18:27
                  Locatie: Sprundel

                  Re: Knaus Südwind 460 EU 60 Yrs edition

                  Bericht door MaartenV » ma 9 nov 2020 12:08

                  Pakkie schreef:
                  za 7 nov 2020 19:58
                  Gefeliciteerd met jullie nieuwe caravan thumbup.gif
                  Die schoonwatertank zou ik ook mooi laten zitten. Wij drinken ook geen water uit die tank, maar om even de handen te wassen, iets af te spoelen etc is water in de caravan erg handig. Ik zou in ieder geval niet zonder willen.

                  460 EU heeft net als de 500 EU een fraaie indeling, maar dat ene bed van slechts 1.85m lengte zou voor ons een no-go zijn. Ik ben gezien het beperkte prijsverschil en de andere voordelen van de 500 EU die workel al noemde wel benieuwd naar jullie overwegingen om voor een 460 te gaan.
                  Over die schoonwatertank. De vorige eigenaar van onze caravan had ook besloten om de 45l tank onder de bank eruit te slopen, en hiervoor in de plaats zit een 15l tankje in de disselbak. Gelukkig is het heel netjes gedaan maar ik begreep niet waarom je dit zou willen. Zij deden het voor meer bergruimte. Nu is dat ieder voor zich maar volgens mij heb je plek zat dus zou die tank lekker laten zitten. Ik ga de 45 l tank in ieder geval terug plaatsen ipv dat gehannes met die losse 15l tank.
                  Knaus Sudwind 500tl '03

                  Plaats reactie

                  Terug naar “Knaus”