Knaus Sudwind 60 years edition

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » zo 3 jan 2021 12:03

Reactieopvoorgaandebericht

Dat weet ik niet.
Nog niet getest in showroom.
Maar zelfs met deze nummers vind je geen enkele documentatie .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 12:15

Reactieopvoorgaandebericht
Volgens mij is dit ook een "eigen" model voor Knaus.
Ik heb ze in nog geen enkeleandere caravan gezien.
Nu vind ik de kleinste pit wel wat klein qua vermogen.... voor water of een eitje koken prima, maar iets groters kan en mag er ook niet op staan.

Wel is mijn ervaring weer dat de rubbertjes waar het ( mooie en stabiele gietijzeren) rooster instaat best wel vlot stuk gaan.
Ik heb een handje van mijn dealer gekregen, en heb nu zelf ook iets van siliconen gevonden wat denk ik past.
Rubber wordt vermoedelijk te warm om lang te leven.
Ik heb het ook wat vettig gemaakt... makkelijker los te nemen als je de kookplaat schoonmaakt.
.
Kookplaatrubbertjes.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » zo 3 jan 2021 12:31

Reactieopvoorgaandebericht
Ach in de oude Dethleffs en in vele andere caravans zijn de pitten zo verdeeld dat je er met moeite 2 pannen op kan zetten.
Ik vind dit al een hele verbetering.

Meestal koken wij (correctie mijn vrouw ) buiten.
Ik mag er alleen naar kijken (en op eten) en de helpende hand geven.
Ze vind koken veel te leuk.

Dus heel veel wordt hij niet gebruikt.
Hoewel ?? misschien dat wij met deze wat vaker in voor en najaar weggaan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 12:46

Reactieopvoorgaandebericht
Da's nou weer jammer Ronk.. knipoog.gif
Ik mag graag met de potten en pannen jongleren, voordeel is dan ook dat je een grote vinger in de pap hebt met de menu keuze.. mrgreen.gif
Maar... ook ik mag dat graag buiten doen... klopt.
Ook daar is e.e.a. aan mogelijkheden voor aan boord.


BTW... jullie "spanbanden" op de grond voor de honden is "goedgekeurd" hier ten huize.
Gaat ook mee, en de 2e optie is zo'n net ding van 60 cm met palen.... net gekocht.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron055 » zo 3 jan 2021 15:49

Zoals ook elders op dit forum al gemeld: het vermogen van deze branders valt wat tegen. Anders geformuleerd: aan het eind van de vakantie heb je geduld geleerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » zo 3 jan 2021 15:53

[re.gif]
Blij dat wij buitenkoken al jaren, maar ja gebruiken de caravan alleen 4 weken zomer en meivakantie, prima weer.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » zo 3 jan 2021 16:40

ronk schreef:
zo 3 jan 2021 12:03
Reactieopvoorgaandebericht

Dat weet ik niet.
Nog niet getest in showroom.
Maar zelfs met deze nummers vind je geen enkele documentatie .
De caravan heb ik nog niet maar ik heb de documentatie al wel dus mocht je wat willen weten..
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » zo 3 jan 2021 17:10

Nog 2 vragen over de Sudwind 500 EU / 1800 kilo : In de nieuwe handleiding ( die ik al mee gekregen heb) staat netjes de bandenspanning van de 14 en 15 inch banden maar de 17 inch die er onder komt te liggen staat helaas niet vermeld. (velg 17 inch ET 35 met 215/55/17 ) google is dit maal niet mijn beste vriend dus wie kan me daar een antwoord op geven?
Dan kan ik me herrinneren dat je na de eerste 50 km de wielbouten aan moet halen. Dat zou dan betekenen dat we materiaal mee moeten nemen vanaf de dealer naar huis bij het ophalen en een parkeerplaats op moeten zoeken omdat we die 50 km overschrijden. Wat is wijsheid?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door RonvA » zo 3 jan 2021 17:22

17".. dat zijn serieuze velgen onder een caravan, qua bandendruk geen idee, zal sowieso wel op de caravan staan lijkt me? Of zijn het after market velgen?
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 19:37

@ Moyzo..

Ik denk ook gewoon 4,5 bar hoor.
Volgens mij zijn het ook C banden.
En mij is geleerd.... C band.. 4,5 bar.

Die 50 km... mag ook 30 of 80 zijn hoor.
Hang je daar niet exact aan op dus.
Zelf heb ik een mooi doppensetje voor ALu wielen gekocht en de moment sleutel had ik al.
De wielbouten op mijn Sudwind waren niet in Chrome te vinden, ik heb dat maar opgelost met kunststof kapjes op de wielbouten.
Die stalen wielbouten werden toch wat lelijker.

btw..
Wel erg gave velgen die 17"van Knaus..
De Sport SS en Sudwind hebben dezelfde velgen, alleen de eerste in het zwart en de tweede is meer Alu in kleur.
Ik vind die Alu versie erg mooi.
Maar ja... mijn Sudwind SS heeft 15" LM... echt niet slecht, maar 17" krijg ik er thuis nooit doorgeduwd... blijft dus 15.. mrgreen.gif

@ RonvA,
Zeker geen after market... standaard af fabriek hoor.... erg mooi...verlaagde band.... gaaf gezicht..

Moyzo..
Mijn doppensetje voor de Alu wielen..https://nl.aliexpress.com/item/32788204 ... 4c4dou1eAr
.
Laatst gewijzigd door Chris op zo 3 jan 2021 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door PD » zo 3 jan 2021 19:43

Chris schreef:
zo 3 jan 2021 19:37
Ik denk ook gewoon 4,5 bar hoor.
Volgens mij zijn het ook C banden.
En mij is geleerd.... C band.. 4,5 bar.
Dat kun je zo niet algemeen stellen; onder onze Brillant zitten 4 stuks C-banden maar die hebben elk een max. koudedruk van 3,5 Bar.

De maximale koudedruk staat op de wang van de band, dus gewoon even lezen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 19:49

[re.gif]
Dat klopt....
Maar 4 of 2 banden.... en dan C...
zal best verschillend zijn....
De bandendruk van de Knauzen staat op een stickertje in de disselbak.
.

oei... verkeerde sticker... effe zoeken....mmm niet te vinden zo snel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Jan van Vijven » zo 3 jan 2021 19:53

Die stickers mag je nooit vertrouwen... kijk op de banden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door jorissti » zo 3 jan 2021 19:55

Inmiddels zit er ook een ander merk band onder de Sudwind, heeft dit nog invloed??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » zo 3 jan 2021 20:04

[re.gif]
Of er zitten Nokian banden onder of Hankook meer keuze is er niet als deze nieuw geleverd word. Onder die van ons komen Hankook, afgesproken en vastgelegd iom de dealer.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » zo 3 jan 2021 21:30

Bandenspanning opvragen dan toch maar op aflevering vragenlijstje zetten dan. Daarna gelijk sticker maken met de spanning en op makkelijke plaats plakken ( bovenste keuken lade of zo) want om bij benzinestation eerst de fietsen te moeten kantelen om klep open te doen is niet handig.
@chris het setje bestellen kan maar denk en hoop dat de caravan eerder binnen is, we zijn aan het aftellen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 3 jan 2021 22:15

[re.gif]
Ja... idd...
Wanneer verwachten ze de levering eigenlijk... weet je dat??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » zo 3 jan 2021 23:58

@Chris

Fijn dat onze manier voor de hond goedgekeurd is. thumbup.gif
Het is bij ons een touw , en een auto gordel
https://www.ranzijn.nl/veiligheidsgorde ... 25mm-22-cm

@moyzo
We wachten de levering wel af.
Je hoeft niet heel de manual in te scannen.
Tussen levering en de eerste keer weggaan zit gegarandeerd een paar weken.
tijd genoeg dus om hem te bestuderen.
Kan nu toch niets doen.
Bedankt voor het aanbod
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » ma 4 jan 2021 05:28

Chris schreef:
zo 3 jan 2021 22:15
[re.gif]
Ja... idd...
Wanneer verwachten ze de levering eigenlijk... weet je dat??
Week 4 wordt hij gemaakt en ruime week later zou hij al binnen zijn.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door jorissti » vr 8 jan 2021 06:56

“Reactie op bovenstaande”

Dat is ook zeer binnenkort


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » vr 8 jan 2021 08:38

[re.gif] Ja spannend, we gaan er van uit dat we hem ergens in februari op mogen gaan halen maar houden wel in het achterhoofd dat er ook in de fabriek wel nog problemen met productie kunnen komen ivm de hoge besmettingen in Duitsland wat tot vertraging zou kunnen lijden. Het is niet anders als dat zo is.
Ondertussen zijn we met de randzaken bezig, kluslijst wordt steeds langer, voor elektra zaken moeten we iemand anders inschakelen, daar branden we onze handen niet meer aan ( teveel ellende mee gehad destijds) maar voor de rest gaan we zelf aan de gang. Dus de eerste paar weekenden worden daar aan besteed.
Hopelijk kunnen we ergens in Maart een weekend uit gaan proberen.
KNAUS 500 eu 60 YEARS edition zz details (16).jpg
Nu even iets aan het bedenken voor de plaatsing van de schakelknop van de mover. Dit gaat in overleg met dealer en wij hebben nog overleg voor hij hem plaatst.
In een vorige caravan zat dat lelijke ding op een zichtbare plaats, vonden wij erg jammer. Moverunit komt samen met de accu die ook als boordaccu kan fungeren onder het bed tegen de badkamer. Ik neem aan dat daar ook de schakelknop voor komt om deze als boordaccu te laten werken.
Wij hebben daar een stukje verlengd bed als het ware met daarop een los smal kussen. Het liefste zou ik aan de achterzijde van dat plaatje scharnieren aan laten brengen zodat je het open kunt tillen of het plaatje als deksel te laten fungeren maar ik ben bang dat het de stevigheid van de constructie teniet zou doen.
We willen ook niet steeds het bed op moeten tillen en zelfs dit elektronica gedeelte afschermen ( 2 smalle u-profielen tegen beide zijkanten bed waar een dun mdf plaatje in kan zakken wat je met stofzuigen onder de bedden er uit kunt nemen) zodat de bagage onder bed de electronica niet kan beschadigen.
KNAUS 500 eu 60 YEARS edition zz details (28).jpg
Dus ik kwam op het volgende idee om de schakelaars uit het zicht te laten plaatsen tegen badkamerwand ter hoogte van het badmeubel of daarvoor als het mogelijk is onder het bed en een groot gat laten maken in de bovenkant van dat smalle plaatje waar je makkelijk met je hand doorheen kan (100 mm) om de schakelaars te kunnen bedienen.
Nu ben ik aan het zoeken naar een randafwerking van dat gat: ik dacht aan een open slangafvoer -of eentje met deksel - zoals je bij airco-slangdoorvoeren hebt of een grote maat kabeldoorvoer rand. Helaas kan ik de laatste niet in 100 mm vinden.
Wat vinden jullie van dit idee en hoe noem je zo'n randafwerking? Of zou een ( scharnierend) deksel toch kunnen? Zou dat te realiseren zijn zonder de constructie stevigheid teniet te doen en door een leek ( ik bedoel geen uitgebreid timmermansgereedschap en ervaring) In ieder geval is het de bedoeling dat je met het losse kussentje op te tillen overal bij kunt.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » vr 8 jan 2021 09:25

Mijn accu en andere moverzooi staat ook daar.
De bediening heb ik anders gemaakt..
De accu hoofdschakelaar is vervangen voor een 200 ampère relais.
Dat relais wordt met een sleutel schakelaartje achter het serviceluik bediend.
Achter dat serviceluik ligt ook de boortol voor de pootjes.
Zo een relais heeft maar dunne bedrading nodig naar die sleutelschakelaar...waar je eigenlijk elk normaal schakelaartje voor kan gebruiken.

Ik heb het nog wat uitgebreid met een groen en rood ledje in die uitbouw achter het bed..Groen is accu aangesloten..Rood is moverstuurkast is aangeschakeld.
Zo vergeet je de moverende niet uit te zetten.

Het is effe een klus maar die dikke schakelaar wilde ik ook niet meer..
En ik wilde nog niet de hut in voor het moverende en pootjes uit..
Idee??
effe foto's opgezocht... ( ook maar gelijk van de verplaatste vloerverwarmingsschakelaar.. mrgreen.gif
Het relais is dat zwarte blokje tussen die blauwe stuurkast en de Ctek lader
.
Mover elektronisch.jpg
signaallampjes.jpg
Vloerverwarming schakelaar verplaatst.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » vr 8 jan 2021 09:44

[re.gif] @Chris maar jij hebt dan aan andere kant ook een extra serviceluik gemaakt ? Op zich is de plaats die wij voor ogen hebben tegen badkamer ideaal maar je weet wij zijn echt totaal niet handig met elektra dus we laten af-dealer alles wat dat betreft aan hen over.

Een extra serviceluik daar zou ook mooi zijn en ideaal om alles te kunnen bedienen maar vind het wel welletjes zo met alle extra's die we hebben besteld.
Later zelf doen zou prijstechnisch een optie zijn maar manlief zou dat alleen onder toezicht en met hulp van een "evaringsdeskundige" uit durven voeren.
Het dakluikje in de wc veranvangen door een micro heki is ook zoiets wat we graag zouden doen in de toekomst maar toch niet echt aan durven.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » vr 8 jan 2021 09:59

Chris schreef:
vr 8 jan 2021 09:25
Mijn accu en andere moverzooi staat ook daar.
De bediening heb ik anders gemaakt..
De accu hoofdschakelaar is vervangen voor een 200 ampère relais.
Dat relais wordt met een sleutel schakelaartje achter het serviceluik bediend.

Het is effe een klus maar die dikke schakelaar wilde ik ook niet meer..

Idee??

We staan met verwondering naar het beeldscherm met jouw creatie te kijken als leken op elektragebied thumbup.gif Geweldig gewoon maar dat gaat ons dus echt niet lukken dat weet je. Nu gaat een kennis ons hopelijk helpen met de led dimmers en extra stopcontacten maar ik kan toch moeiijk dit ook weer aan de waslijst met klusjes toe voegen, dat durf ik niet te vragen van de lieve man. Dus toch maar een dekseltje of gat maken? Nu gingen we alleen in hut om mover in te schakelen en tijdens rijden blijft de schakelaar aan staan, we hadden tot nu toe half- automaten maar vraag me nu ook af of dat met automatische ook verstandig is of uberhaupt verstandig was. Pas na hem op de plaats of terug in garage op zn plek gezet te hebben ging de schakelaar er af. ( ik heb het nu over de kortere reizen van weekendjes NL - bij langere dagen reizen haald ik hem er wel af zodra caravan op de trekhaak hing)
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

workel

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door workel » vr 8 jan 2021 11:06

[re.gif]
Persoonlijk zou ik geen gat gaan zagen in plaat achter het voeteneind, zonde in mijn ogen. Tis wel een mooie plek op de moverzooi neer te zetten ala Chris. Staat het ook niet in de weg.
Om in de Knaus stijl te blijven zou ik zelf een schakelaar (zelfde als Knaus versie gebruik) aan de buitenzijde laten monteren met een rood lampje erin, mover aan lamp aan mover uit lamp uit. Denk dat de dealer dit prima kan monteren.

Dakluikje vervangen stelt echt niets voor, kit is redelijk vers, dus randen dak met breed schilderstape afplakken tegen luik aan, plamuurmes en/of stanleymes gebruikten om eronder te komen, schroeven binnenzijde los draaien en je wipt het hele luik er zo uit. Kit netjes verwijder, schoonmaken, ff drogen. Micro Heki voorzien van kit, montageset erin, dakluik in het gat, aandrukken en aan binnenzijde de kap monteren, overtollig kit verwijderen en klaar.

Check deze link maar eens, kind kan de was doen: https://www.youtube.com/watch?v=YpDcpaU3rGs

Succes met het wachten, tis zo week 4 knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”