Knaus Sudwind 60 years edition

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door RDDR » zo 21 mar 2021 19:07

Knaus heeft mooie velgen tegenwoordig ja. Zoiets ligt ook op onze Sport. Ik zou er overigens zeker wel voor bijbetalen.
@ronk: ik heb dezelfde velgen en banden en inderdaad maar 3,5 bar. Best laag eigenlijk ten opzichte de meeste caravan banden.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door jorissti » ma 22 mar 2021 07:21

Ben persoonlijk een enorme fan van het huidige lichtmetaal onder de KNAUS caravans! Maar om de hoofdprijs uit te geven voor een reserve wiel (welke je hopelijk nooit gaat gebruiken) zonde van het geld.
Zonder reserve wiel op stap is ook geen optie!
Met de huidige duurdere wielen af fabriek is het dus ook een optie, sommige dealers bieden een thuiskomer aan als aternatief, dus de bouten moet een onderdeel hiervan zijn, dank hier voor de tip! Zal hier nog even achter aan gaan, is me ontschoten bij de levering.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door RDDR » ma 22 mar 2021 08:23

[re.gif]
Helemaal eens: voor een reservewiel vind ik de kostbare lichtmetalen velg ook onnodig en duur. Onze dealer bood inderdaad ook een veel goedkopere oplossing middels een stalen velg en losse bouten. Ik heb er echter wel voor gekozen om zonder reservewiel op pad te gaan, maar met bandendruk meet systeem (Tiremoni) en een reparatiekit, met Makita compressortje op dezelfde accu als mijn boor. Nog nooit een lekke band gehad met de caravan en zeer weinig met de auto. Ik durf de gok wel aan en als het een keer een niet repareerbare band betreft dan wordt het vertrouwen op de pechhulp waar ik al jaren voor betaal en (gelukkig) nooit nodig heb gehad.
Laatst gewijzigd door RDDR op ma 22 mar 2021 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » ma 22 mar 2021 08:32

Wij hebben inmiddels het stalen reservewiel binnen en de juiste bouten erbij en ligt onder de caravan dmv een alko reservewieldrager. Wij hebben de mover voor de wielen dus er was plaats voor de reservewielhouder.
Hiervoor gekozen ivm de 2 ebikes die voorop komen.
ook gekozen voor de Kojack krik. Bij uitproberen daarvan gaapte de krikhouder deze wel enigzins t.o.v. chasis. Dus daar moeten we nog op het gemak eens naar kijken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MIFR » ma 22 mar 2021 09:15

Hier ook, helemaal mee eens. Geen reservewiel is hier ook geen optie en €500,- voor een lichtmetalen velg welke ik (hopelijk) nooit gebruik vind ik gewoon overdreven. Wij krijgen een stalen reservewiel met bijpassende bouten door de dealer geleverd.

Ik bestel nog een Kojack krik om de boel op te krikken mocht het toch echt nodig zijn.
https://www.obelink.nl/kojack-hydraulis ... nkrik.html
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MIFR » ma 22 mar 2021 09:33

moyzo schreef:
ma 22 mar 2021 08:32
Wij hebben inmiddels het stalen reservewiel binnen en de juiste bouten erbij en ligt onder de caravan dmv een alko reservewieldrager. Wij hebben de mover voor de wielen dus er was plaats voor de reservewielhouder.
Hiervoor gekozen ivm de 2 ebikes die voorop komen.
ook gekozen voor de Kojack krik. Bij uitproberen daarvan gaapte de krikhouder deze wel enigzins t.o.v. chasis. Dus daar moeten we nog op het gemak eens naar kijken.
Wat bedoel je precies met dat de krikhouder gaapte t.o.v. het chasis? Past de Kojack krik toch niet helemaal lekker op de Sudwind?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » ma 22 mar 2021 10:00

[re.gif] Hij moet goed passen maar ik denk dat we nog extra de bouten aan moeten draaien, hebben ons er nog niet helemaal in verdiept. Moeten de achterzijde ook nog plaatsen maar caravan staat nu strak tegen de muur in onze garage. Hij gaapte enigszins toen we de caravan aan het lichten waren maar zit er op zich strak tgen aan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » zo 2 mei 2021 10:55

haphop.gif wij hebben inmiddels ook onze Knaus Südwind 580QS 60 years edition (niet te missen dankzij de stickers 😅).
Inmiddels is deze caravan anderhalve maand in ons bezit en hebben er bijna ieder weekend in gebivakkeerd. Wat een genot deze caravan 😍😍😍.

Alleen ons bed piept als ik omdraai (🥱🥱🥱) dus dat moeten we nog op zien te lossen 😅
2-FEBD3-AE-0-E8-F-4-E86-AC2-D-032026743-A47.jpg
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op ma 3 mei 2021 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding aangepast.
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Dutchdrummer » zo 2 mei 2021 12:00


Chris schreef:......Bij de huidige 17" LM velgen levert Knaus DL alleen een 17" reserve lm ..
Geen staal...en die lijkt ook niet te bestaan......
Heel mooi, die 17" velgen. Maar.....

De Knaus staat daarmee hoog op z'n poten, waardoor de uitdraaisteunen nagenoeg verticaal moeten worden uitgedraaid.
Niet goed voor de stabiliteit.
Dit is me al bij meerdere dealers opgevallen in de showrooms.

Tevens ben ik benieuwd naar het weggedrag van de caravan met 17" velgen. Het zwaartepunt moet haast wel hoger liggen dan bij onze 15", en het weggedrag van onze Knaus is niet bijzonder goed (om het zachtjes uit te drukken......).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door dieseltijger » zo 2 mei 2021 12:09

Mooie caravan, de disselbakklep vormt één geheel met de body, en de inrichting lijkt mij licht en ingetogen. Het betere werk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » zo 2 mei 2021 12:13

[re.gif]
Er zitten wel lage banden onder hoor DD.
Ik denk per saldo dat het niet heel veel uit zal maken.... maar wel weer met je eens dat vooral de Sport hoger lijkt te staan op de 17".
Of komt dat door de andere kleuren in de skirts...die zwarte streep??
Maar..
Wat jij zegt over het weggedrag van de 500... ik ben er juist wel happy mee met een A merk banden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik over de 1700 as mijn twijfels heb, daar wil ik wel mee aan de gang.
Triorep klus..
Het weggedrag van mijn vorige caravan was een stuk minder...die was niet zo stabiel als de huidige met de Delta as..
Zo beleeft iedereen het duidelijk anders.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Ron » zo 2 mei 2021 12:16

Dutchdrummer schreef:
zo 2 mei 2021 12:00
Heel mooi, die 17" velgen. Maar.....

De Knaus staat daarmee hoog op z'n poten, waardoor de uitdraaisteunen nagenoeg verticaal moeten worden uitgedraaid.
Niet goed voor de stabiliteit.
Dit is me al bij meerdere dealers opgevallen in de showrooms.

Tevens ben ik benieuwd naar het weggedrag van de caravan met 17" velgen. Het zwaartepunt moet haast wel hoger liggen dan bij onze 15", en het weggedrag van onze Knaus is niet bijzonder goed (om het zachtjes uit te drukken......).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Het verschil in diameter is slechts 1 cm.
Dus veel hoger is het niet.
Ik was daar nl ook benieuwd naar en heb dat eens uitgerekend.
Banden diameter knaus.ods
(9.53 KiB) 44 keer gedownload
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Paul » zo 2 mei 2021 12:21

Op de foto staan de uitdraaipoten ook vrij normaal als ik het zo zie.
Zitten inderdaad lagere banden onder dus verschil zal minimaal zijn.

Ik ben ook heel erg tevreden met het weggedrag van onze 500 sport.
Hiervoor een sudwind 550 gehad van 1700kg en ook die reed prima, zelfs achter een astra die eigenlijk maar 1500kg mocht trekken ;)

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MIFR » zo 2 mei 2021 12:33

Suzanne schreef:
zo 2 mei 2021 10:55
haphop.gif wij hebben inmiddels ook onze Knaus Südwind 580QS 60 years edition (niet te missen dankzij de stickers 😅).
Inmiddels is deze caravan anderhalve maand in ons bezit en hebben er bijna ieder weekend in gebivakkeerd. Wat een genot deze caravan 😍😍😍.

Alleen ons bed piept als ik omdraai (🥱🥱🥱) dus dat moeten we nog op zien te lossen 😅

[image] https://ibb.co/rQhpGsJ[/image]
Afbeelding
Welkom op het forum Susanne! Misschien jezelf nog even voorstellen...

Caravan ziet er heel netjes uit. Wij krijgen begin juli ook de 580QS geleverd, heb er zin in... thumbup.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door eurotrotter » zo 2 mei 2021 12:52

jorissti schreef:
zo 23 aug 2020 09:27


ZIjn hier al meer forumleden met 60 years ervaring?

Groeten, Joris
Ikzelf niet,maar mijn buurman heeft m sinds vrijdag op zijn oprit staan.
Ik heb gisteren een bezichtiging gedaan en met zeggen dat het een pracht van een caravan is. thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door mrbullmastiff » zo 2 mei 2021 22:15

Dutchdrummer schreef:
Chris schreef:......Bij de huidige 17" LM velgen levert Knaus DL alleen een 17" reserve lm ..
Geen staal...en die lijkt ook niet te bestaan......
Heel mooi, die 17" velgen. Maar.....

De Knaus staat daarmee hoog op z'n poten, waardoor de uitdraaisteunen nagenoeg verticaal moeten worden uitgedraaid.
Niet goed voor de stabiliteit.
Dit is me al bij meerdere dealers opgevallen in de showrooms.

Tevens ben ik benieuwd naar het weggedrag van de caravan met 17" velgen. Het zwaartepunt moet haast wel hoger liggen dan bij onze 15", en het weggedrag van onze Knaus is niet bijzonder goed (om het zachtjes uit te drukken......).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Hier echt geen enkel probleem met het rijgedrag van de Knaus. Ik heb ook de originele banden er nog op liggen.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » ma 3 mei 2021 07:53

Chris schreef: Tevens ben ik benieuwd naar het weggedrag van de caravan met 17" velgen. Het zwaartepunt moet haast wel hoger liggen dan bij onze 15", en het weggedrag van onze Knaus is niet bijzonder goed (om het zachtjes uit te drukken......).
Hij ligt er goed achter is tot nu toe de ervaring, wel met volle bepakking waarbij we de toegestane 1800 kilo ook goed (bijna) benutten.
De eerste keer met ophalen van dealer was het een zwabbergeval, reed niet lekker ondanks belading in dissel.
Alleen kraakt en kreunt hij bij iedere bocht verschrikkelijk, gewoon eng om te horen. Schoonmaken van de knobbel en binnenkant heeft nog niet echt geholpen. Waarschijnlijk moeten we dat nog beter doen. Nog ff in verdiepen hoe.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door moyzo » ma 3 mei 2021 07:55

Suzanne schreef:
zo 2 mei 2021 10:55
haphop.gif wij hebben inmiddels ook onze Knaus Südwind 580QS 60 years edition (niet te missen dankzij de stickers 😅).
Inmiddels is deze caravan anderhalve maand in ons bezit en hebben er bijna ieder weekend in gebivakkeerd. Wat een genot deze caravan 😍😍😍.

Alleen ons bed piept als ik omdraai (🥱🥱🥱) dus dat moeten we nog op zien te lossen 😅

[image] https://ibb.co/rQhpGsJ[/image]
Afbeelding
Proficiat, weer een knaus erbij, hoop dat jullie er ook veel plezier van mogen hebben.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Chris » ma 3 mei 2021 12:17

moyzo schreef:
ma 3 mei 2021 07:53
Chris schreef: Tevens ben ik benieuwd naar het weggedrag van de caravan met 17" velgen. Het zwaartepunt moet haast wel hoger liggen dan bij onze 15", en het weggedrag van onze Knaus is niet bijzonder goed (om het zachtjes uit te drukken......).
Hij ligt er goed achter is tot nu toe de ervaring, wel met volle bepakking waarbij we de toegestane 1800 kilo ook goed (bijna) benutten.
De eerste keer met ophalen van dealer was het een zwabbergeval, reed niet lekker ondanks belading in dissel.
Alleen kraakt en kreunt hij bij iedere bocht verschrikkelijk, gewoon eng om te horen. Schoonmaken van de knobbel en binnenkant heeft nog niet echt geholpen. Waarschijnlijk moeten we dat nog beter doen. Nog ff in verdiepen hoe.
Hohohoho....

Dit citaat is zo uit elkaar getrokken dat het nu mijn woorden lijken te zijn over de 17" Knaus velgen..
Dat is niet zo...
Dit waren DutchDrummers woorden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Suzanne
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 07:15

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Suzanne » ma 3 mei 2021 13:05

MIFR schreef:
zo 2 mei 2021 12:33
Suzanne schreef:
zo 2 mei 2021 10:55
haphop.gif wij hebben inmiddels ook onze Knaus Südwind 580QS 60 years edition (niet te missen dankzij de stickers 😅).
Inmiddels is deze caravan anderhalve maand in ons bezit en hebben er bijna ieder weekend in gebivakkeerd. Wat een genot deze caravan 😍😍😍.

Alleen ons bed piept als ik omdraai (🥱🥱🥱) dus dat moeten we nog op zien te lossen 😅

[image] https://ibb.co/rQhpGsJ[/image]
Afbeelding
Caravan ziet er heel netjes uit. Wij krijgen begin juli ook de 580QS geleverd, heb er zin in... thumbup.gif
Wat fijn! Nu hopen dat je er lekker mee op pad komt! Welke voortent heb je er trouwens bij?
Seat Taracco met op die kogel een Südwind 580QS 60 years edition (2021).

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door MIFR » ma 3 mei 2021 13:45

[re.gif]

Wij hebben een Unico Turijn (incl luifel) erbij besteld.
turijn_1.jpg
Hebben jullie toevallig ook net als ons een 3 stapelbed? Het lijkt erop dat het middelste raampje iets hoger zit of heb ik het mis?
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

jorissti
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 21:35

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door jorissti » ma 3 mei 2021 14:59

Zijn er nu al twee keer mee weg geweest, happy met deze caravan, de 500 QDK in de 60 years edition

Ervaringen:

Positief;
-mooi design en kleur combi in de caravan
-stapelbed voor de kids
-de duurdere evopure matrassen, liggen perfect
-met een koude start van het seizoen, perfect dat we ook gewoon binnen kunnen leven
-ligt fijn achter de auto

Negatief:

-douche is geen must en neemt eigenlijk onnodig ruimte in beslag. Wordt nu gebruikt als opbergruimte voor de was
-de opbergruimte onder het bed is iets beperkter door aanwezigheid watertand.
-stoelen gaan er hierdoor ook wat lastiger in

Nu met de tweede keer weg gaan, geeft alleen de koelkast problemen. Bij aansluiten op 230v geeft deze aan, spanning te laag met als gevolg, storing. Gas werkt wel. Iemand bekend met dit probleem??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Witte yeti » ma 3 mei 2021 15:31

Het komt wel voor dat de spanning op de camping te laag is, in dat geval gaat je koelkast piepen. Meet de spanning eens?
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Paul » ma 3 mei 2021 17:59

RE.gif RE.gif

Dat is apart.
De QDK van de sudwind is de KD indeling in de sport.
Best verwarrend.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Knaus Sudwind 60 years edition

Bericht door Aviva » ma 3 mei 2021 19:43

@jorissti kwijl kwijl... hele mooie caravan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”