Aankoop Knaus Sport 460 EU

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Pakkie » do 11 jun 2020 13:52

Hier ervaring met een cassetteluifel, zakluifel en een Torino aangezien ze allen de revue zijn gepasseerd bij onze caravans.
Cassette: staat het snelst en is voor trekken ideaal, nadelen zoals minder stormvastheid, klapperen doek, beperkte ruimte, hoge gewicht etc zijn alom bekend
Zakluifel: op- en afbouw duurt langer dan cassette-luifel en staat overall vaak minder strak, nadelen zijn identiek aan de cassette muv gewicht
Torino: opbouwen duurt langer, maar met 7-8 minuten langer dan de zakluifel ben je er wel. Afbouwen gaat razendsnel en kost je hooguit 3-4 minuten extra tov een zakluifel.

Voordelen van de Torino (oa fraai, stormvast, meer ruimte, perfecte afwatering etc) zijn ook bekend neem ik aan dus de vraag is of het je waard is om eens per 3 dagen die paar minuten extra bezig te zijn om te genieten van de voordelen van een Torino. Ook wij trekken graag rond, maar de zakluifel ligt bij ons op zolder en we zetten iedere keer de Torino op wat nog geen kwartiertje kost. Wij hebben onze keuze dus al gemaakt.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Daphne » do 11 jun 2020 14:00

RE.gif

Je vergeet 1 nadeeltje, bij luifels van normaal tentdoek, dus ook bij een Torino, moet je nadenken over nattigheid. Een natte luifel moet je tijdens het rondreizen ergens kwijt en aan het eind van de vakantie ergens drogen. Hoeft geen minpunt te zijn, maar wel iets om over na te denken als je toch alle voor- en nadelen opnoemt :wink:
En fraai is een mening, geen voordeel mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Pakkie » do 11 jun 2020 14:17

RE.gif
Ben geen materiaaldeskundige, maar de bovenzijde van de Torino is geen normaal tentdoek zoals bv katoen; het is meer polyester-achtig, droogt dus razendsnel en is eenvoudig af te nemen indien nat/vies. Als hij al nat is dan zal het beperkt zijn tenzij je in de dikke regen af moet breken natuurlijk. Daarnaast lijkt het me geen issue om dat ding op te vouwen en hem vervolgens enkele uren later weer op te bouwen waarna hij verder zal drogen. Maar dat het een nadeeltje is ben ik wel met je eens hoor.
Fraai is inderdaad smaakgevoelig, maar heb nog niemand gehood die een cassette/zak-luifel fraaier vindt dan een Torino. En ik vind het wel een voordeel dat ik iedere keer tegen iets fraais aan zit te kijken :wink:
Laatst gewijzigd door Pakkie op do 11 jun 2020 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Daphne » do 11 jun 2020 14:23

RE.gif

Het hoeft inderdaad geen issue te zijn, maar dat is windgevoeligheid bij cassette- en etuiluifels ook niet. Daar wordt vaak nogal dramatisch over gedaan, vooral door degene die er nooit een hebben gehad.Het zijn gewoon allemaal puntjes om over na te denken en dan is het maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Bericht door Daphne » Vandaag, 10:31 een bekentenis afgelegd mrgreen.gif mrgreen.gif
Daphne schreef:
do 11 jun 2020 10:31
En ik denk dat wij de enigen zijn die de Torino niet mooi vinden, maar een cassetteluifel wel. :wink:
Zo heb ik dat ook eens een keer gezegd whistle.gif mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 15:32

RE.gif
Het is je voor deze keer vergeven... knipoog.gif knipoog.gif
zwaaien.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 15:36

RE.gif RE.gif

Behoorlijk heftige coming out eigenlijk mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif

En wij twijfelen ondertussen lekker door tussen een Torino / Fortex en een Thule 1200
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door thundercat » do 11 jun 2020 15:44

Weet niet welke maat torino je eventueel zoekt maar op mp staat er 1. Zoekwoorden boogluifel en 850.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 15:47

Dank je! Is helaas te klein en we zullen gewoon een nieuwe nemen als we een Torino nemen.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door sander_knaus » do 11 jun 2020 17:09

Wij hebben een thule 1200 en ik vind het best wel een fijn ding. Het gewicht valt mee (19 kg), ik ben zelf ook niet groot (1m76) maar ga altijd in de deuropening staan en mijn vriendin op het opstapje en rollen hem zo uit. Wat ik wel echt een groot nadeel vind, ik kan hem niet alleen opzetten of inrollen, en als je slechte gewrichten hebt door bv reuma ofzo, koop dan geen thule 1200. Het oprollen is best wel zwaar. Voor de rest prima ding wat goed zijn waarde houd, en met jullie maat luifel ( ik denk een 3,5 of een 3,75) ben je hem zo weer kwijt op marktplaats mocht het toch niet bevallen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 17:24

Hhmmm, dat is wel een punt.... Ik ben chronisch onderrug patiënt. Niet gerealiseerd dat je met oprollen een groot deel van het totaal gewicht boven je hoofd hebt.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 17:26

@ RDDR....

We zijn wel uiterst behulpzaam he..... knipoog.gif knipoog.gif
Je weet ondertussen precies wat je NIET wilt...
De spoeling wordt dunner....
Hou vol he.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door hendrik38 » do 11 jun 2020 17:28

Wij hebben een torino gehad en nu een thule 6300 casetteluifel op het dak. De Torino verkocht omdat wij het toch relatief veel werk vonden om deze op te zetten iedere keer. Luifeltje is uitdraaien en klaar. Vooral bij storm draai je hem ook zo weer in.

P.s. ik zie nu ook dat je rugpatient bent, dan zou ik je de torino afraden. het door de pees halen van de torino is soms ook een best klusje boven je macht.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 18:28

RE.gif RE.gif
Haha, je gaat de goede kant op mrgreen.gif
Voordeel is dat de Torino snel genoeg leverbaar is in tegenstelling tot de Fortex

RE.gif
Klopt, rugpatient ja. Nu lijkt het het doek van de Torino door de pees halen prima te doen. Deed ik ook met de Isabella Shadow. Lichter, maar zelfde idee. Zakluifel moet je ook weer oprollen en dat is behoorlijk zwaarder. Heel veel opties zijn er niet over dan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Avontuur » do 11 jun 2020 21:35

Daphne schreef:
do 11 jun 2020 14:23
RE.gif

Het hoeft inderdaad geen issue te zijn, maar dat is windgevoeligheid bij cassette- en etuiluifels ook niet. Daar wordt vaak nogal dramatisch over gedaan, vooral door degene die er nooit een hebben gehad.Het zijn gewoon allemaal puntjes om over na te denken en dan is het maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
@Daphne,

Ik wil je wat vragen over de 6200.
Wij hebben een Thule 6200, in september willen we wat rondtrekken door Kroatië, is deze een 'beetje' stormvast te maken?
Zo ja wat heb ik dan nog nodig, op dit moment gebruiken we een Walkervoortent tot we weggaan in september.
De Thule zat al op de Eriba toen we deze kochten dus werkelijk o komma o ervaring met de Thule ...

Kun je me een beetje omweg helpen, een andere optie is namelijk toch een Torino aanschaffen, we willen steeds een dag of 3 a 4 ergens staan in Kroatië, dan heb je een idee. Ik lees dat je veel ervaring hebt met de 6200, en wij.... beslist niet, maar worden wel eens bang van de stormschade aan de caravan van de luifels.
Iedere avond indraaien is nu ook weer niet zo'n probleem, maar hoe doen jullie dit?

Rick
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Avontuur » do 11 jun 2020 21:37

Chris schreef:
do 11 jun 2020 17:26
We zijn wel uiterst behulpzaam he..... knipoog.gif knipoog.gif
Je weet ondertussen precies wat je NIET wilt...
De spoeling wordt dunner....
Hou vol he.. thumbup.gif

Das nu juist het probleem, nu weten wij het ook niet meer...
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:42

RE.gif en RE.gif

Gewoon je eigen draadje met die vraag openen Rick.
Ik weet zeker dat we allemaal advies gaan geven... thumbup.gif
Roer je ook niet in RDDR's draadje.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Avontuur » do 11 jun 2020 21:45

RE.gif

Helemaal niet aandacht Chris, laatste wat ik wil is dit draadje kapen!
Excuus, maar ook alvast voor toekomstige fouten!
A travel adventure has no substitute.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:52

RE.gif
Excuus hoeft helemaal niet hoor..
t'Was maar een idee....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 21:55

Ach, ik deel graag mrgreen.gif mrgreen.gif Vind de vraag geen probleem, gezien hij (zij?) met hetzelfde probleem lijkt te zitten. Hoe meer twijfelaars hoe meer vreugd, nietwaar? mrgreen.gif


En...... ik denk dat wij eruit zijn. De chef des huizes heeft gekozen voor een simpele luifel die makkelijk door haar alleen op te zetten is als ik een dagje meer last van mijn rug heb. Dus toch een Isabella of soortgelijk (Reda Quick / Hypercamp whatever). Na de eerste vakantie zien we dan wel weer verder. We houden het erbij of kopen iets erbij.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Chris » do 11 jun 2020 21:58

RE.gif

Jippie....de kogel is door de kerk... Bloemen voor die vrouw...
Bestel maar snel..

En wat doe je nou met de Sprite Torino??
Marktplaats??
Die ga je niet bewaren lijkt mij...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 22:01

RE.gif

Die staat al een aantal dagen op marktplaats. De kopers staan niet echt in de rij, zeg maar.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Herman&Saskia » do 11 jun 2020 22:02

RE.gif RE.gif ik ben niet echt een fan van onze cassetteluifel....maar zelfs ik kan deze op mijn slechtste dagen (ook rug) alleen opzetten. Lopen is een ander verhaal ;)...dus ik zou als het ècht voor gemak moet zijn een cassette adviseren

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Daphne » do 11 jun 2020 22:30

Adventure schreef:
do 11 jun 2020 21:35
@Daphne,

Ik wil je wat vragen over de 6200.
Wij hebben een Thule 6200, in september willen we wat rondtrekken door Kroatië, is deze een 'beetje' stormvast te maken?
Zo ja wat heb ik dan nog nodig, op dit moment gebruiken we een Walkervoortent tot we weggaan in september.
De Thule zat al op de Eriba toen we deze kochten dus werkelijk o komma o ervaring met de Thule ...

Kun je me een beetje omweg helpen, een andere optie is namelijk toch een Torino aanschaffen, we willen steeds een dag of 3 a 4 ergens staan in Kroatië, dan heb je een idee. Ik lees dat je veel ervaring hebt met de 6200, en wij.... beslist niet, maar worden wel eens bang van de stormschade aan de caravan van de luifels.
Iedere avond indraaien is nu ook weer niet zo'n probleem, maar hoe doen jullie dit?

Rick
Ten eerste: Bij echte rukwinden of valwinden tijdens storm, moet je de luifel gewoon indraaien. Dat komt weinig voor.
Zet de caravan met de rug in de wind als het kan. De luifelpoten kun je heel makkelijk vastzetten met Peggy Peg platen en plaats stormbanden. Dat is alles.
Het is niet 100% gegarandeerd dat je luifel alle stormen kan doorstaan. Dat is een risico dat wij nemen. Wij reizen relaxt en trekken elke paar dagen verder en mocht het een keer verkeerd uitpakken met de luifel, dan is dat jammer maar geen ramp. Je kunt niet alles voor zijn. Als je er ook zo in staat, heb je veel gemak van de cassetteluifel. Wil je geen risico, neem dan de Torino of andere luifel.

Hier nog een andere reactie van mij uit een ander draadje
Daphne schreef:
vr 29 mei 2020 09:52
Morgoth schreef:
vr 29 mei 2020 09:23
Het nadeel van een cassetteluifel is namelijk dat ze onwijs windgevoelig zijn.
Dat wordt hier altijd wel beweerd en als je op de camping rondkijkt dan lijkt het ook nog waar te zijn. Want de cassetteluifelbezitters draaien bij elk zuchtje wind als een stel neuroten de luifel in. Sommigen zelfs als ze even een boodschap gaan doen.

Wij hebben onze cassetteluifel nu ruim 4 jaar en 2 x bij serieuze wind ingedraaid. 1 x in Berchtesgaden op een terassencamping waar ineens een storm opstak. Gelukkig waren we net terug van een dagtripje. We zagen in de verte (bergen) regen aankomen en binnen enkele minuten hing ik aan de luifel, terwijl manlief ‘m probeerde in te draaien wat met veel pijn en moeite ook is gelukt. Enorme ravage en schade. In een paar minuten alle voortenten en luifels kapot. Het had toen niet uitgemaakt wat voor uitspanning je aan de caravan of camper had. Het ging kapot. Ja natuurlijk geen Torino poe poe bla bla néh néh.gif mrgreen.gif Tweede keer was Pasen 2016 toen mochten zelfs de caravans de weg niet op. Ik weet dat nog zo goed omdat we op Paaspop waren en de tenten op het festivalterrein serieus problemen kregen. Dit waren 2 extreme gevallen. Eerlijk gezegd was de volgorde net andersom maar dat maakt voor de ervaring niks uit mrgreen.gif

Met onze vorige caravan hadden we een zakluifel en daar hebben we ‘m ook 2x in de hele carrière van de luifel ingerold. Ook alleen bij extreme omstandigheden.
Wij vragen ons ook ernstig af waarom mensen de luifel niet gewoon goed vastzetten maar wel elke dag in- en uitdraaien. Voor camperaars hebben daar patent op.🤔

Kortom een zakluifel of cassetteluifel is een praktische aanvulling en bij de laatste kan de voortentrail altijd vrij blijven. Bij een zakluifel moet je wat aanpassingen doen om de voortentrail vrij te hebben.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door Herman&Saskia » do 11 jun 2020 22:59

Ik heb vandaag ook de cassette weer uitgedraaid . Het is relatief windstil, toch net de boel ook weer ingedraaid.
Misschien had ik dan toch een camper moeten kopen stom.gif

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Aankoop Knaus Sport 460 EU

Bericht door RDDR » do 11 jun 2020 23:06

Dan heb je meestal ook een cassette luifel.....

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”