Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » do 12 dec 2019 20:20

Hallo allemaal,

Helemaal nieuw hier, Na lang wikken en wegen hebben wij ( gezin
met een 1 jarige en een 5 jarige) vandaag een Knaus 500 qdk silverselection gekocht (2019)
We hebben onze adria 2010 ingeruild.
De volgende opties op de nieuwe caravan
Vloerverwarming
Garage
1700 kg
Ipv het blauw laten we de strepen in carbon black maken.

We waren in onze zoektocht niet merkvast, en na veel gezien te hebben waren onze kanshebbers; een dethleffa camper 500 qdk ex verhuur en een nieuwe knaus.
Nu had de camper geen vloerverwarming en was deze leeg al 1300 kg. Dus dat en de omgedraaide indeling ( ouderbed bij de ingang ) deed ons beslissen om voor de knaus te kiezen.

Hebben jullie al ervaring met de nieuwe knaus ?

Wat mij alleen opviel was dat er veel licht onder verduistering vandaan kwam ( ok dat was bij de adria ook maar daar hadden we flappen aan de buitenkant kunnen bevestigen en die rails is er niet bij knaus )

Ik hoor graag van jullie [album][/album]

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door 4Motion » do 12 dec 2019 20:36

Proficiat met de aankoop! Mooie caravan!
Wij hebben dezelfde indeling met onze Dethleffs QSK 495 (2017).

De optie garage viel mij op, goed keuze! Als er een opvolger komt wil ik absoluut terug een garage, het staat zelf op de lijst van MUSTS. Passen makkelijk 2 fietsen in (en steps, en kinderfietsen, en stoeltjes voor op de fiets en en en ... [kerstduim.gif] ;-)). Als fervente fietser is het ook leuk om mijn racefiets binnen te vervoeren op fietsuitstappen (steenslag / diefstal / carbon vs windverplaatsing).
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door PD » do 12 dec 2019 20:45

Zoiets ?
Fraai kan ik de garagedeur niet vinden, maar het lijkt me wel praktisch. Goede aktie om het blauw door zwart te laten vervangen thumbup.gif
Bijlagen
Knaus met garage.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Chris » do 12 dec 2019 20:47

Gefeliciteerd, mooie keuze.
Over de vloerverwarming kan ik alleen maar lovend applaudiseren... da's zo lekker...goeie keuze.
Veel fijne vakantie's gewenst..

Ik denk ondertussen dat Knaus toch eens naar de klanten moet gaan luisteren.
Jullie zijn de zoveelste die het blauw op de Sport naar carbon om laten bouwen.
Het blauw van de Sport is ook idd wel erg hard blauw.
Mijn Sudwind Silver Selection heeft ook blauw maar dat is een veel mooiere en warmere kleur in mijn opinie. ( gelukkig)
Carbon is de Sudwind kleur van modeljaar 2015-2016, die waren gelijk en dus als mogelijkheid nu op de Sport.
Bij mijn dealer stond een paar weken geleden ook een Sport die van blauw naar carbon ging... 1 kant was klaar, dan zie je het echt goed.
Kan je keuze idd goed voorstellen.

( yep... de foto van PD... da's mijn dealer, het achter terrein.. [kerstduim.gif] )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » do 12 dec 2019 20:53

Klopt hoor, dit was de versie zonder garagedeur ( maar wel met het zwarte) de "onze" moet nog in carbon black omgetoverd worden. Wij vonden dat mooier staan met de velgen. Ik ben benieuwd. Onze adria had geen serviceluik en geen garage. Alles via de voordeur. Met overnachten was het een ellende.
En we zijn blij met de grote koelkast.
We huurden of namen de extra kleine koelkast mee naar Italië of Spanje😂

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » do 12 dec 2019 21:15

Ja wij zijn ook bij die dealer geweest 😉

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door AadB » do 12 dec 2019 21:58

Gefeliciteerd met de aanschaf. Garagedeur lijkt me echt heel praktisch maar mooi is anders (smaak natuurlijk). [kerstduim.gif]
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » vr 13 dec 2019 07:54

Thx, mee eens hoor maar met 2 kleine kindjes ( fietsjes etc ) is het toch wel heeeeel handig. Keuzes keuzes.
En ik snap ook echt niet waarom ze op deze caravan blauwe stickers plakken, zeker niet met de kleur velgen. Het blauwe vloekt echt.

Wij hadden ook de voorkeur voor; geen voorrraam. Wij zien er ( ok met 2 kleine kindjes die vroeg wakker zijn) het nut niet van in en ik vond het wel erg stoer staan met het knaus teken voor op.
Helaas was deze niet op voorraad. En tja nieuw bestellen vonden we budgettechnisch te gortig worden, en we staan vanaf april op een voorseizoensplek ( en dan wil je wel met je nieuwe parel de camping op)

Ik zit natuurlijk op de Knaus pagina; maar wat is jullie ervaring met Knaus qua degelijkheid, defecten etc? We hebben natuurlijk uitgebreid gelezen en informatie ingewonnen. ( maar goed ga naar een hobby dealer en hij vertelt verhaal a en ga naar een knaus dealer.....)
De hobby 490 kmf was als eerste afgevallen ( we hoorden nogal wat negatieve klanken over elektronische defecten en het gewicht)
De dethlefs camper 500; mooi robuust en stevig maar dat merkte je ook aan het gewicht 1300 leeg. En de indeling waar ik niet aan kan wennen; je bed in het raam en je hebt bijna een trap nodig om erin te komen.

Dus de Knaus ( ik kan niet wachten tot april)😁

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1338
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Pakkie » vr 13 dec 2019 08:20

Gefeliciteerd met de aanschaf van jullie mooie nieuwe caravan [kerstduim.gif]
Zo'n garage is inderdaad heel praktisch, maar qua gewichtsverdeling lijkt het me niet heel ideaal. Zou er in ieder geval voor waken dat je er niet al te veel zwaar spul achterin kiept want als je ergens het gewicht niet wil hebben is het helemaal achteraan in je caravan.

Over de degelijkheid zou ik mijn geen zorgen maken. Er zijn hier voldoende nieuwe Knausjes op het forum en lees nauwelijks iets over defecten. Wij hebben zelf een wat oudere Knaus, maar die heeft in al die vakanties nog geen enkel defect (hoe klein dan ook) vertoond.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » vr 13 dec 2019 09:25

Goede tip van het beladen. Gelukkig zijn we daar wel heel alert op. Jullie gaan vast lachen maar bij onze adria legden we de matrassen in het midden van de caravan als we op pad gingen omdat we anders voor teveel gewicht hadden😂😂 en we wilden het goed verdelen. Nu hopen we met de knaus niet al teveel verbouwingen te gaan doen. Ons huidige fietsenrek op de diesel nemen we mee. Onze fietsen gaan netjes daarop, het zijn meer de kinderfietsen.

Ondanks dat we heel blij waren met onze adria ( daar zullen de meningen ook vast over verdeeld zijn😂). We hebben echt 0 problemen gehad, maar het beladen zonder serviceluik en de korte overnachtingen onderweg naar Italië of Spanje waren echt een gehannes.
Ik ben ook zo benieuwd of het nu ook relaxter gaat worden.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Nimma » vr 13 dec 2019 09:53

aflower.gif welkom aflower.gif
Veel plezier met de nieuwe Knaus. Daar ga je veel plezier van hebben. Wat betreft die kleuren hebben wij mazzel dat deze er een jaar geleden stond en vroeg of ie met ons mee mocht.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Knaus440 » vr 13 dec 2019 10:18

Ziet er mooi uit! En zo'n garage lijkt me ongelooflijk handig.
Wat voor auto hebben jullie er voor staan, ben ik ook nieuwsgierig naar.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2824
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door AadB » vr 13 dec 2019 11:19

Patricia84 schreef:
vr 13 dec 2019 07:54

Ik zit natuurlijk op de Knaus pagina; maar wat is jullie ervaring met Knaus qua degelijkheid, defecten etc?
Wij hebben tot nu toe nauwelijks problemen en geen defecten gehad. Waar we wel kast van hadden, was dat de sit-ins van de langste bank niet op de voorkant van deze bank bleef hangen (zakte dus door). Dat hebben we verstevigd met extra latjes.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » vr 13 dec 2019 12:00

Goed om te horen
Er komt een mazda cx 5 voor. Op dit moment hebben we onze Opel astra station 1.6 er nog voor. Die gaat dit voorjaar de deur uit. Hij deed het prima met de adria, maar we hebben eerst gekeken naar wat voor een caravan we wilden en het daarbij behorende gewicht.
Nu zit je met de cx 5 altijd goed ( denk ik)
We hebben nog even gekeken naar een plug in hybrid ( outlander) maar het belastingvoordeel gaat er binnenkort ook weer vanaf, en dan vinden wij hem echt prijzig qua belasting.
Naast de vakantie word de auto alleen voor korte afstanden gebruikt namelijk

Hebben jullie nog andere ideeën?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7815
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Nimma » vr 13 dec 2019 12:08

Zet hem voor de deur goed op slot [kerstduim.gif]
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Chris » vr 13 dec 2019 14:20

Toen onze Knaus in 2017 door hun geleverd werd hadden we na de eerste paar weken 3 garantiepuntjes.
De kolompoot van de tafel was erg hakerig, wilde slecht Up/Down zeg maar... > nieuwe poot gemonteerd ( externe leverancier)
De waterpomp maakte soms een zwaar brommend geluid en had dan weinig waterproductie... > nieuwe pomp, ook een externe leverancier.
Een boven-kastklepje sloot niet lekker, iets met het scharnier..> nieuw scharnier, ook al niet van Knaus.
Alles werd zonder enig geneuzel gewoon vervangen, niet eerst eens even wat proberen te fixen maar gericht oplossen dus.
Tja, saai bijna toch..
Verder kan je ook veel regelen bij ze, zo heb ik zelf op een zaterdag de mover van mijn vorige naar de huidige caravan overgezet in de werkplaats daar.
Heel handig, beide caravans naast elkaar op de brug, onder de oude hut weg en onder de nieuwe erop.
Kan veel daar..denken mee ook.
Je weet al over welke dealer we het beide hebben, die in mijn dorp [kerstduim.gif]

p.s.
On "Blauw" is toch wel heel anders dan op de Sport...
.
Combi 500EU en V70 rear.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door JosD » vr 13 dec 2019 17:28

Gefeliciteerd met jullie nieuwe knaus, prachtig bezit ! [kerstmutszwaai.gif]
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Chris » vr 13 dec 2019 17:33

Uhh...
Patricia84...

Hebben jullie aan een reservewiel gedacht ????
De 17" Alu velg is prachtig, maar erg apart.
Voor mijn 15" alu was een stalen reservewiel te koop.
Voor de 17"Alu is dat effe anders.
Ik heb daar met Cees, Fabian en Jeroen nog over gekletst...Knaus levert alleen Alu als reserve..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door RogerB » vr 13 dec 2019 23:28

Patricia84 schreef:
vr 13 dec 2019 12:00
Goed om te horen
Er komt een mazda cx 5 voor. Op dit moment hebben we onze Opel astra station 1.6 er nog voor. Die gaat dit voorjaar de deur uit. Hij deed het prima met de adria, maar we hebben eerst gekeken naar wat voor een caravan we wilden en het daarbij behorende gewicht.
Nu zit je met de cx 5 altijd goed ( denk ik)
We hebben nog even gekeken naar een plug in hybrid ( outlander) maar het belastingvoordeel gaat er binnenkort ook weer vanaf, en dan vinden wij hem echt prijzig qua belasting.
Naast de vakantie word de auto alleen voor korte afstanden gebruikt namelijk

Hebben jullie nog andere ideeën?
Ik heb ook een cx5 2.5l op mijn top-3 lijstje staan (ik ga tussen nu en de zomer ook een andere auto kopen), maar die is eigenlijk wel aan de lichte kant voor de caravan.

Patricia84
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 11 dec 2019 10:13

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Patricia84 » zo 15 dec 2019 08:46

Hoi hoi,

We hebben een reservewiel bij de caravan gelukkig 😁 goede tip.

Welke auto's staan in jullie top 3?
Wij vinden de mazda echt mooi, en het voordeel voor ons is dat deze gunstig is in de belasting. Buiten de grote vakantie maar Spanje of Italië etc, doen wij een voorseizoen. En de rest van het jaar is het onze boodschappen auto ( we hebben een bus van de zaak maar niet voor privé km )

Groet

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Chris » zo 15 dec 2019 11:35

RE.gif

Gunstig in de belasting komt omdat de CX5 niet zo zwaar is.
En dat is dan ook direct het heikele punt.
Bekend fenomeen is natuurlijk dat hoe zwaarder de trekker hoe stabieler de combi.
Maar, er zijn ook veel goede verhalen hoor...
Probeer gewoon zoveel mogelijk lading in de CX te stouwen en hou de Sport zo licht mogelijk, dat is altijd de beste optie.
Zelf trek ik onze Sudwind 500 Silver Selection ( weegt meer, 1700KG) met een Volvo V70..... een tank dus, niet voordelig in de wegenbelasting.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door HenkR » zo 15 dec 2019 12:53

Hier een reactie van een Knaus 500 FVU (zelfde dealer [kerstmutszwaai.gif]) met een 1800kg as en een Mazda CX5 automaat benzine.
Aantal zwakke plekken die ik zelf heb opgelost zijn: Extra balkjes onder de banken, want die zakte erg door. maar jullie hebben korte banken en zal daar geen last van hebben. Alle planken dragers vast gelijmd, want lubberde uit en vond na een rit de planken half in de kasten en spullen naar beneden gevallen.
Combi werk goed, want de auto mag 2000kg trekken dus vermogen genoeg. Mijn vorige Mazda was handgeschakeld en moest ik veel schakelen (wordt nu gedaan). Omdat de caravan zwaar is tov gewicht auto heb ik voor mijn eigen gevoel extra veiligheid ingebouwd dmv Alko ATC en komt beladen (kogeldruk) redelijk nauw aan. Je krijgt snel "wip" effect, komt denk ik ook door de voor mijn idee grote overhang achter van de knaus. Zwaait daardoor achter ook erg uit met scherpe bochten.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door RogerB » zo 15 dec 2019 20:31

Met te licht bedoelde ik overigens niet de motor, maar het gewicht. Als ik naar bouwjaar 2016/2017 kijk (waar ik in zoek) komt alleen de 2.5liter awd boven de 1500kg als rijklaargewicht, en ook nog maar net. De andere twee auto's die ik op mijn shortlist heb staan zijn veel zwaarder, en dus stabieler als caravantrekker.

Mijn shortlist (allen bj 2016/2017 en benzine):
1) VW tiguan 2.0 tsi 180pk 4motion automaat
2) Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 177pk awd automaat
3) Mazda CX-5 2.5liter 192pk awd automaat

In de Mazda hebben we al een proefrit gedaan, die andere twee komen in de kerstvakantie aan de beurt.

Mijn caravan weegt beladen 1500kg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door Chris » zo 15 dec 2019 20:38

RE.gif
Pk's zijn wel leuk om te lezen maar eigenlijk is Nm belangrijker voor het trekken van een caravan.
Mijn gebakkie heeft 340 Nm en al vanaf 1600 RPM.
Da's fijn trekken zeg maar..goede middensegment auto dus.
Hoe hoger je koppel ( Nm) bij een lager toerental hoe meer trekcapaciteit ..... vuistregeltje, zal gerust niet altijd exact zo voelen, maar wel handig om mee te nemen.
Als je het grootste koppel pas bij b.v. 3500 RPM hebt moet je altijd veel toeren draaien om de gang er soms in te houden, da's minder rustig rijden.
Maar..
Een automaat kan ook een nadeel hebben bij auto's met veel power..
Mijn auto schakelt b.v. vrolijk door naar de hoogste versnelling ( 6) als ik 95 op de snelweg tuf.
Dan draait de motor gewoon te langzaam, maar heeft wel zat power...
Dan schakel ik met de hand terug naar 5, beter in het "lekkere" toerental zeg maar.
En.. dan wordt de zaak ook niet zo heet, meer koeling door het hogere toerental.
(95 in z'n 5 is bij mij net 1800 RPM, in z'n 6 maar 1450 ofzo..te laag dus)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RogerB
Berichten: 572
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 20:32

Re: Nieuwe Knaus 500 qdk silver selection

Bericht door RogerB » zo 15 dec 2019 20:53

RE.gif
Wat betreft koppel zit het bij de Tiguan (320) en Hyundai (265) ook wel goed dankzij de turbo. De koppelkromme laat bij bijde autos een mooi rechte lijn zien over lang bereik, vanaf 1600toeren.

De Mazda is zonder turbo, maar Mazda krijgt wel dankzij haar aparte motortechniek meer koppel uit de motor dan bij vergelijkbare concurrenten zonder turbo. Het maximaal koppel is bij de Mazda maar op een heel kort moment beschikbaar. Maar volgens mij voldoet deze ook, er zal alleen (net als vroeger) veeeel hoger in de toeren gereden moeten worden.

Omdat ik vanaf een diesel de overstap ga maken ligt mijn voorkeur dus bij de Tiguan/Tucson.

De Mazda (zowel de nieuwe als de borige versie) is wel een heel mooie auto, vooral ik het "Mazda"-rood of in het blauw.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”