Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » vr 27 sep 2019 12:32

Een vraagje van Knausbezitter tot Knausbezitter: hoe beladen jullie de 450 FU caravan?

De 450 FU heeft links het bed, waar bergruimte onder is, de keuken met koelkast en de watervoorziening aan één kant gepositioneerd. Gebruikelijk wil ik de campingstoelen en tafel onder het bed schuiven. De koelkast wordt natuurlijk redelijk vol geladen, daar heb ik niets over te zeggen, de boiler zit naast de keuken onder de zithoek. Ik stuur op een zo klein mogelijk volume water want water verplaatsen van A naar B is een beetje onzinnig.

Rechts aan de deurzijde is de wc, een hang/legkast en bergruimte onder de zithoek, waar we een extra toegangsluik hebben laten zetten, daar komt ook redelijk veel spul in. De verhouding lijkt een beetje scheef, naar mijn bescheiden mening. Het is de vraag aan welke zijde de bevestiging van het reservewiel af fabriek komt, die zou het beste ook rechts kunnen zitten voor de balans.
Wij vervoeren de voortent in de auto en in het looppad van de caravan willen we geen rondslingerende spullen.

Ik weet best dat het beladen van de caravan passen en meten is en schipperen met wat wel en wat niet. Toch ben ik benieuwd hoe jullie beladen.

Er is nog geen zicht op de uitlevering van de 2020 modellen, wij wachten in spanning af...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door BertJan » vr 27 sep 2019 20:39

de sport modellen 2020 staan al bij de dealer en kan je zo bekijken, maar deze zijn niet anders dan de 2019 modellen.

https://www.caravans.nl/
er moeten al minimaal 8 450 fu sport silverselections in nl zijn

LL123
Berichten: 32
Lid geworden op: za 19 aug 2017 15:09

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door LL123 » vr 27 sep 2019 21:01

Wij hebben aan de deurzijde krat boodschappen onder de zithoek, kleding in de kast, toilet is gevuld en kastje onder de wasbak naast het bed is gevuld. (Wij hebben een 450 FU uit 2008 dus weet niet of jullie daar een wasbakken hebben) Onder de tafel luchtbed kinderen en eventueel 1 kleine sporttas, grote tas kleding in de achterbak.

BBQ ook aan de deurzijde in de dissel, reservewiel zit bij ons aan de keukenkast. Wij vervoeren ook de stokken en tent onder het bed. Hij rijdt erg stabiel

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » za 28 sep 2019 10:57

@BertJan, die acht wagens zullen misschien showroommodellen zijn. ik ga er van uit dat onze dealer ons niet nodeloos laat wachten op uitlevering, er moet toch geld verdiend worden denk ik. Maar goed, de 2019 modellen hebben we wel degelijk bekeken, vandaar onze keuze. Afgezien van de toevoeging van een waterfilter is er niet veel veranderd. O, ja, de prijs: 2,5% erbij...
@LL123, dat reservewiel aan de keukenkast ijst mij toe. Tijdens het rijden gaat het nogal tekeer in de caravan, toch?
Ik begrijp dat jullie met kinderen rijden, vandaar de wijze van beladen? Wij zijn iets ouder en rijden met z'n tweeën, dat geeft meer ruimte voor bagage in de auto. En die wil ik graag zo zwaar mogelijk maken.

Dank voor jullie reacties!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door deusjevo » za 28 sep 2019 11:02

Denk dat LL123 de keukenkant bedoeld?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Nimma » za 28 sep 2019 12:33

Wij stoppen het meeste in de auto. Onder het bed 2 krukjes, trapje (klein vrouwtje moet toch helpen met de Thule Omnistor) gieter, afvalwater tank, wasrekje. In de laden pannen, vergiet, klein spul en bestek. Kastjes boven het aanrecht, veel kruiden, servies, koffiebus, filterzakjes, en glazen. Andere bovenkastjes wat T-shirts, ondergoed, kabels voor allerlei electro/telefoons ed. Onder de zithoek koffieapparaat, ventilator, lampje, wat eten en koffie ed.
In het onderkastje naast de ingang passen maar 3 flessen drank :(
In de gaskast/disselbak 2 6kg flessen gas, reservewiel, 2 emmers, vuistje 1,5kg, opstapje, 2 extra breekkabels, plankjes voor onder de uitdraaisteunen.
De rest aan kleding, stoelen, handdoeken, dekbedhoezen ed in de auto, met ook nog een winterwiel, Foker gaspit
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » zo 29 sep 2019 20:05

Nog even een aanvulling op mijn eerste beladingvraag: als straks in oktober de 450 FU arriveert willen we toch op korte termijn vertrekken naar het zuiden. En dan zitten we eigenlijk met een dubbel stel kleding die een plek moet vinden: winterkleding tot-en-met Frankrijk en zomerkleding voor Spanje. In de meeste situaties van jullie is het dus vergelijkbaar met een gezin van vier personen. Alleen neemt een winterjas meer plaats in dan een t-shirt. Het is de bedoeling om pas in februari terug te komen, dan hebben we wat check-up's in het ziekenhuis.
Een tweede punt is dat we vanaf januari geen geldige ACSI-kaart meer hebben, moet nog een oplossing voor komen...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » zo 13 okt 2019 12:01

We zijn even naar Utrecht geweest om de caravanbeurs te bezoeken. En Knaus had uitgepakt! Wát een scala modellen!
Uiteraard stond de 450 FU Silverselection er ook, dat was dus verlangend genieten. Opvallend was dat het exemplaar dat er stond een raam aan de voorkant had, een optie, aldus de standhouder. Wij zien daar juist bewust van af.

Ondertussen thuis nog eens rondgeneusd in de prospectus. Wel nuttig, zo af en toe.

De 450 FU wordt standaard geleverd met een 1200 kg as. Het rijklaar gewicht is 1070 kg, dat is inclusief twee volle 11 kg gasflessen, 45 liter water in de tank en 5 liter in de boiler. Het laadvermogen van de standaard caravan is dus dramatisch laag, met 130 kg.

Maar de Silver Selection is al uitgerust met een 1500 kg as. Dat is niet voor niets.

Alleen al de 1500 kg as brengt 15 kg extra op de weegschaal. De opties die wij hebben gekozen, inclusief het optie-pakket dat de Silver Selection met zich mee brengt, brengen totaal 120 kg mee, dat is exclusief die gasflessen en watervoorraad. Daarmee neemt het laadvermogen van de caravan behoorlijk af, als je denkt aan kleding, beddengoed, keukenuitrusting, mondvoorraad en dat soort dingen die nog toegevoegd moeten worden. Het wordt opletten als we kunnen gaan beleden.

Voor mij een eye-opener, even gewichten optellen.

Nieuwste planning: de caravan zal begin november aan de dealer worden geleverd, wij verwachten dan half november de trotse eigenaars te worden.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Chris » zo 13 okt 2019 12:24

RE.gif
Grappig om te lezen over het voorraam..
Wij kozen het juist wel in onze Knaus, een Sudwind Silver Selection uit 2017.
Het licht en het daardoor meer open ruimte gevoel is erg prettig in onze optie... maar.. Elck wat Wilsch natuurlijk.

WBT de gewichten..
Als je 1500 Kg mag en kan trekken... DOEN !!!
Beter met een ondergewicht dan een overgewicht de weg op hoor..
Onze Sudwind heeft een 1700 Kg as en we reizen met ong. 1600kg incl kogeldruk, dus ong. 1525 kg aslast...
Liever over dan te weinig..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » di 22 okt 2019 22:38

Ik kan je redenatie over het voorraam volgen Chris, zo heeft ieder zo z'n goede redenen.

Onze ervaring is dat een raam minder goed isoleert als de wand. En aangezien wij zes jaren hebben overwinterd in Spanje hebben we ervaring met ramen en kou. Zowel in de Burstner Averso met een dwarsbed als in de LMC met Frans bed lag ik onder het raam. En ik kan je verzekeren, in de koude zoals die ook in Spanje 's nachts kan optreden, laat in de nacht naar het vriespunt of er nét even er onder, het toch wat koud kon worden. We zijn zeker van plan om de komende winters weer op pad te zijn dus waar we de mogelijkheid van kou kunnen vermijden zullen we dat doen. Ik krijg mijn vrouw niet mee met het idee om een Kabe aan te schaffen maar dat merk heeft begrepen hoe je kou en dus ook warmte buiten houdt; minder raam.

Het tegenovergestelde doen ontwerpers door panorama-ramen te installeren, meer raam, meer warmte naar binnen maar ook meer koude.
Je kunt opperen om 's nachts de verwarming aan te laten maar dat proberen we te vermijden. En niet om brandstof/electra te sparen maar meer met het ouderwetse idee dat slapen in frisse lucht beter zou zijn.
Het grote voorraam van de Burstner heb ik nog eens afgedekt aan de buitenkant met isolatiemateriaal, zoiets als radiatorfolie, maar dan iets meer weerbestendig. Dat hielp wel.
Ooit kreeg ik een wijze raad van een man die ik in feite een beetje een onbenul vond: als het echt koud is moet je een muts opzetten. Je hoofd is de grootste warmteregelaar van je lichaam, als die koud wordt, wordt jij helemaal koud. Daarom droegen mensen vroeger in bed een slaapmuts. Niet om lekker belachelijk te zijn. nee, puur uit noodzaak om in onverwarmde huizen toch een beetje warm te blijven. Ik heb de raad van die man onthouden en met die gedachte zie ik mij al in een Knaus met voorraam liggen en een wollen muts op de schedel...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Chris » di 22 okt 2019 22:42

Je weet het mooi figuratief te brengen.
Nu zien wij jou dus in een slaapmuts over de camping slaapwandelen.... mrgreen.gif

Maar..
Net wat ik schreef.... elk wat wils.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Nimma » di 22 okt 2019 22:50

Ik heb 2 keer eind april gekampeerd op een. Zweefvliegwedstrijd in Klix, aan de Poolse grens in Oost Duitsland. Het was toen in een bungalowtent en 's nachts iets onder 0°. Het was zo koud dat we sliepen met een onderbroek op het hoofd bij gebrek aan een (slaap) muts. Het hielp zeker tegen de kou knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Reisben » di 22 okt 2019 22:59

Ik heb altijd een schone onderbroek in mijn PSU (persoonlijke standaard uitrusting)
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door Daphne » di 22 okt 2019 23:27

Reisben schreef:Ik kan je redenatie over het voorraam volgen Chris, zo heeft ieder zo z'n goede redenen.

Onze ervaring is dat een raam minder goed isoleert als de wand. En aangezien wij zes jaren hebben overwinterd in Spanje hebben we ervaring met ramen en kou. Zowel in de Burstner Averso met een dwarsbed als in de LMC met Frans bed lag ik onder het raam. En ik kan je verzekeren, in de koude zoals die ook in Spanje 's nachts kan optreden, laat in de nacht naar het vriespunt of er nét even er onder, het toch wat koud kon worden. We zijn zeker van plan om de komende winters weer op pad te zijn dus waar we de mogelijkheid van kou kunnen vermijden zullen we dat doen. Ik krijg mijn vrouw niet mee met het idee om een Kabe aan te schaffen maar dat merk heeft begrepen hoe je kou en dus ook warmte buiten houdt; minder raam.

Het tegenovergestelde doen ontwerpers door panorama-ramen te installeren, meer raam, meer warmte naar binnen maar ook meer koude.
Je kunt opperen om 's nachts de verwarming aan te laten maar dat proberen we te vermijden. En niet om brandstof/electra te sparen maar meer met het ouderwetse idee dat slapen in frisse lucht beter zou zijn.
Het grote voorraam van de Burstner heb ik nog eens afgedekt aan de buitenkant met isolatiemateriaal, zoiets als radiatorfolie, maar dan iets meer weerbestendig. Dat hielp wel.
Ooit kreeg ik een wijze raad van een man die ik in feite een beetje een onbenul vond: als het echt koud is moet je een muts opzetten. Je hoofd is de grootste warmteregelaar van je lichaam, als die koud wordt, wordt jij helemaal koud. Daarom droegen mensen vroeger in bed een slaapmuts. Niet om lekker belachelijk te zijn. nee, puur uit noodzaak om in onverwarmde huizen toch een beetje warm te blijven. Ik heb de raad van die man onthouden en met die gedachte zie ik mij al in een Knaus met voorraam liggen en een wollen muts op de schedel...
Wij hebben bewust voor een voorraam gekozen.
In de eerste plaats voor de doorkijk en lichtinval, zo kun je vanuit de caravan via elke zijde naar buiten kijken. Ook is het goed voor het ventileren. Wij stoken met de ramen op een kier. En we slapen graag met het raam open. Dan is het raam aan hoofdzijde prettiger dan het raam aan de zijkant. Aan hoofdzijde zit het raam hoger en lig je minder in de koude trek.
Kachel aan is noodzakelijk ter voorkoming van bevroren leidingen. Wij gaan elk jaar naar de sneeuw met de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Knaus Sport 450 FU silver selection beladen

Bericht door nonblond » wo 23 okt 2019 00:17

Net als Daphne, een winterkampeerder, die op wintersport gaat met de caravan. Zowel in de zomer als in de winter gaat het raam aan de voorkant en het dakluik op een kier en vaak ook nog een zijraam bij het bed. In de winter blijft dan wel de kachel aan op een laag pitje om bevriezing te voorkomen. Doorgaans is het dan een paar graden onder nul 's nachts (maart), maar ook wel min achtien gehad en dat was geen enkel probleem. Vind zelf het extra licht erg prettig en overdag meer zon naar binnen, waardoor op een zonnige dag overdag de kachel uit kan. Maar smaken verschillen (gelukkig maar, anders werd het zo saai) Dus laat je niet door ons beïnvloeden. Als geen ruit voor, een goed gevoel geeft moet je het vooral niet laten.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”