Nu de foto's nog van je nieuwe aanwinst, wij willen ook meegenieten [sinthaphop.gif]Reisben schreef: ↑di 26 nov 2019 21:22Dat klopt Bart, wij hadden de mogelijkheid van grijze stikkers gelezen bij een dealer elders in het land, die maakt nadrukkelijk reclame voor deze aankleding. Toen wij onze Sport bestelden hebben wij dus expliciet om grijze stikkers gevraagd. Dat is niet gratis, kosten ruim €300,-. Maar nu we het hebben zijn we dat al weer vergeten :)
Het zal dus zo zijn dat Knaus niet de caravan levert met grijze stikkers, de dealer moet ze erop plakken. En dat zal een uurtje kosten...
Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik zou graag wat foto's posten Peutje maar het lukt mij niet. Ben geen wizzard op de PC, daarbij komt dat ik vermoed dat de handleiding die elders op dit forum staat meer geschikt is voor Windows en minder voor Apple/Mac. Zelfs het verkleinen van de foto lukt me niet op de Mac. Maar misschien heeft iemand de gouden tip. Zou ook handig zijn om bij de wereldse reizen een plaatje te voegen. Excuses voor deze onhandige computer-man,
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Het is aangenaam verblijven op camping Wildryck, de hazenpeper van het restaurant smaakte prima. De rust is hoorbaar, supermarkten nabij, het weer fris, rustig, en droog. Met de Ultra Heat houden we het warm. De tien Ampère van de camping laat het gebruik toe van de 2000 Watt-stand samen met de vloerverwarming. We realiseren ons dat fors lagere temperaturen en stevige wind waarschijnlijk teveel worden voor de elektrische verwarming. Maar dat hebben we nu niet.
De ALKO Mammut mover is door de dealer overgebouwd van de LMC. Deze had een paar jaren stilgestaan op onze wintercamping in zuid Spanje en één aandrijfrol is mogelijk wat droog geworden, hij maakt een schril, krassend geluid. We moeten binnenkort maar es naar een onderhoudspunt, er zou vijf jaar garantie op de mover zitten.
Ondertussen is ook de oude loodzware accu eruit die we samen met de Mammut hadden gekocht, de nieuwe Power Extreem X30 is er voor in de plaats. Dat scheelt kilo’s! En meteen is het probleem van leeglopen van de accu in de winterstop opgelost, zes maanden kun je hem wel alleen laten zonder zorg. En veel kans geef ik hem niet om zo lang stil te staan.
Nu de meeste standaard uitrusting in de caravan is gepakt heb ik de kogeldruk maar es gemeten. Weliswaar is het neuswiel van de Sport standaard uitgerust met een kogeldrukmeter maar die wilde ik ook even controleren met een losse meter. Tot mijn verbazing is de kogeldruk slecht pakweg 60 kilogram, ondanks stalen reservewiel, stalen gaspot en lichtgewicht gaspot is de dissel, twee stoelen en tafel onder het bed en lege wc en watertank. En het neuswiel bevestigde dit gewicht. Ik had eerder teveel gewicht verwacht. Maar nu kan ik nog bijsturen met water in de tank en wc. Dit voelt goed!
O, ja, een puntje van aandacht. In het electra-pakket van de Silver Selection zitten twee extra stopcontacten en twee USB-contacten. Die USB’s zitten respectievelijk in de zithoek en de slaaphoek maar die laatste kan ik even niet vinden. Ik ben toch niet gék…
De ALKO Mammut mover is door de dealer overgebouwd van de LMC. Deze had een paar jaren stilgestaan op onze wintercamping in zuid Spanje en één aandrijfrol is mogelijk wat droog geworden, hij maakt een schril, krassend geluid. We moeten binnenkort maar es naar een onderhoudspunt, er zou vijf jaar garantie op de mover zitten.
Ondertussen is ook de oude loodzware accu eruit die we samen met de Mammut hadden gekocht, de nieuwe Power Extreem X30 is er voor in de plaats. Dat scheelt kilo’s! En meteen is het probleem van leeglopen van de accu in de winterstop opgelost, zes maanden kun je hem wel alleen laten zonder zorg. En veel kans geef ik hem niet om zo lang stil te staan.
Nu de meeste standaard uitrusting in de caravan is gepakt heb ik de kogeldruk maar es gemeten. Weliswaar is het neuswiel van de Sport standaard uitgerust met een kogeldrukmeter maar die wilde ik ook even controleren met een losse meter. Tot mijn verbazing is de kogeldruk slecht pakweg 60 kilogram, ondanks stalen reservewiel, stalen gaspot en lichtgewicht gaspot is de dissel, twee stoelen en tafel onder het bed en lege wc en watertank. En het neuswiel bevestigde dit gewicht. Ik had eerder teveel gewicht verwacht. Maar nu kan ik nog bijsturen met water in de tank en wc. Dit voelt goed!
O, ja, een puntje van aandacht. In het electra-pakket van de Silver Selection zitten twee extra stopcontacten en twee USB-contacten. Die USB’s zitten respectievelijk in de zithoek en de slaaphoek maar die laatste kan ik even niet vinden. Ik ben toch niet gék…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Als je rechts ligt gezien richting voetjes recht boven je gezicht. Ik heb hem afgeplakt ivm irritant blauw ledje. Er komt overigens heel weinig stroom uit, ook uit die andere. Beter een snellader in een wcd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Heb de tweede USB gevonden Nimma, hij zit pal achter het kunststof hoekelement waar de kastjes bij elkaar komen. Staande zie je hem niet, liggend in bed wel. Zal nog testen of er inderdaad weinig puf uitkomt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik geloof dat de Knaus inbouw USB laadpunten maar 1 Ampere dingen zijn.
Bij mij zowiezo te weinig aan 3 punten... ik heb een dochter van 14 die er al 5-6 per nacht nodig heeft. ( de jeugd is digitaal tegenwoordig he)
Dus ik heb een melkkoe met 5 aansluitingen gekocht.... kan alles tegelijk laden.
Bij mij zowiezo te weinig aan 3 punten... ik heb een dochter van 14 die er al 5-6 per nacht nodig heeft. ( de jeugd is digitaal tegenwoordig he)
Dus ik heb een melkkoe met 5 aansluitingen gekocht.... kan alles tegelijk laden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik ben wel gek want de USB-contact in de slaaphoek is er wel degelijk. Wel een beetje verstopt, maar hij is er.
Donderdag 28 november heeft het vooral geregend in Diever. Dat was een waterdichtheidtest voor de caravan. Hoewel we daar niet echt twijfels over hadden. Vanaf vrijdag zou het beter weer zijn. De noodzaak van een luifel of voortent is dan even minder urgent, we stellen de beslissing en de aankoop gewoon uit tot februari/maart. Vòòr die tijd zien we ons niet weer vertrekken met de Knaus.
We zijn nog in een fase van afwegen wat betreft een luifel of een voortent. De mogelijkheden zijn legio, de prijzen evenzo. Het uitgangspunt is dat hij snel op te zetten moet zijn, ook voor een nachtje, vooral als het regent.
Het voordeel van een zakluifel: licht in gewicht, snel op te zetten, nadeel: wij als echtpaar van gemiddelde lengte zullen moeite hebben met inrollen.
Het voordeel van een vaste luifel op dak: snel in- en uit te rollen met een slinger, nadeel: de caravan wordt blijvend met het veel hogere gewicht belast.
Luifels in het algemeen hebben als nadeel dat er geen zijwanden zijn, tenzij je die extra erbij koopt. Een ander nadeel is de matige stormvastheid uitgezonderd van de Unico(?). Ik zie tenminste veel luifels ingedraaid worden bij slecht weer. En dan willen we juist wel een dak boven de ingang van de caravan.
Een lichtgewicht voortent die je ook als luifel kunt opzetten lonkt ook. Als we dan ’s winters eens een aantal weken in Frankrijk of Spanje willen blijven plakken is soms een dichte voortent wel lekker. Dan komt de Dorema Multi Nova weer in beeld, die hadden we ook aan de Bürstner in 2013-2016.
Luifels komen aan de caravan, dat is voor een vaste Thule luifel gemakkelijk 30 kilogram, een voortent zal in weekendtassen in de auto gaan. Da’s een goed ding, gewicht in de auto!
Donderdag 28 november heeft het vooral geregend in Diever. Dat was een waterdichtheidtest voor de caravan. Hoewel we daar niet echt twijfels over hadden. Vanaf vrijdag zou het beter weer zijn. De noodzaak van een luifel of voortent is dan even minder urgent, we stellen de beslissing en de aankoop gewoon uit tot februari/maart. Vòòr die tijd zien we ons niet weer vertrekken met de Knaus.
We zijn nog in een fase van afwegen wat betreft een luifel of een voortent. De mogelijkheden zijn legio, de prijzen evenzo. Het uitgangspunt is dat hij snel op te zetten moet zijn, ook voor een nachtje, vooral als het regent.
Het voordeel van een zakluifel: licht in gewicht, snel op te zetten, nadeel: wij als echtpaar van gemiddelde lengte zullen moeite hebben met inrollen.
Het voordeel van een vaste luifel op dak: snel in- en uit te rollen met een slinger, nadeel: de caravan wordt blijvend met het veel hogere gewicht belast.
Luifels in het algemeen hebben als nadeel dat er geen zijwanden zijn, tenzij je die extra erbij koopt. Een ander nadeel is de matige stormvastheid uitgezonderd van de Unico(?). Ik zie tenminste veel luifels ingedraaid worden bij slecht weer. En dan willen we juist wel een dak boven de ingang van de caravan.
Een lichtgewicht voortent die je ook als luifel kunt opzetten lonkt ook. Als we dan ’s winters eens een aantal weken in Frankrijk of Spanje willen blijven plakken is soms een dichte voortent wel lekker. Dan komt de Dorema Multi Nova weer in beeld, die hadden we ook aan de Bürstner in 2013-2016.
Luifels komen aan de caravan, dat is voor een vaste Thule luifel gemakkelijk 30 kilogram, een voortent zal in weekendtassen in de auto gaan. Da’s een goed ding, gewicht in de auto!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Zakluifel is ook als je niet groot bent prima in te rollen, vooral als je een wat 'hoger' opstapje hebt. Ik rol hem met zijn 2en op en het laatste stuk alleen op het opstapje in het midden, zit ie met 1 klittebandje vast dan kun je in alle rust de rest doen. Ik vind het super ideaal.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Wij hadden een Knaus 460 EU 2016 en deze was voorzien van een zakluifel. We kwamen van een Knaus 420 1988 voo ruziën van voortent
De zakluifel leek ideale variant alleen ik vond hem toch zwaar om hem in je eentje op te rollen.
Wat ook vervelend en zeker bij een nieuwe cara racen is dat deze lo ps langs de wand hangt en toch kleine deukjes veroorzaakt in de zijwand.
We hebben ondertussen een nieuwe knaus 460 EU 2020 silver selection besteld maar nu gekizen voor een dakluifel.
Deze is gemakkelijker en snel er op te rollen en je kunt altijd nog een voortent monteren.
De zakluifel leek ideale variant alleen ik vond hem toch zwaar om hem in je eentje op te rollen.
Wat ook vervelend en zeker bij een nieuwe cara racen is dat deze lo ps langs de wand hangt en toch kleine deukjes veroorzaakt in de zijwand.
We hebben ondertussen een nieuwe knaus 460 EU 2020 silver selection besteld maar nu gekizen voor een dakluifel.
Deze is gemakkelijker en snel er op te rollen en je kunt altijd nog een voortent monteren.
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Nog even langs de movershop in Lelystad gereden. De Mammut heeft een beurt nodig, hij heeft twee jaren onder de LMC gehangen en is overgezet op de Knaus, maar ik was benieuwd hoe die jongens “erbij” staan. De aanwezige techneut sprak mij aan, zelf techneut gaf hij op mijn vragen een ruim en deskundig antwoord. Dat gaat zo, als je een techneut op de praatstoel krijgt, dan loopt het gesprek prima. Volgende week kunnen we de Knaus brengen, daarna gaat hij naar de stal in Almere. Helaas dwingen medische zaken even pauze te nemen.
Nogmaals, ik ben wel gek! Me even verdiepend in de Alko Mammut mover verdiept ook mijn kennis van de materie. In de inbouwinstructie van Alko staat aangegeven dat er drie sets vulplaten geleverd worden bij aankoop waarmee de plaats van de aandrijfrol op de band wordt bepaald. Zoals de mover nu is gemonteerd valt op dat de aandrijfrol een groot stuk van de bandbreedte niet raakt. Dat ligt niet enkel aan de brede banden van de Knaus. Er is één vulplaat toegepast. Dat staat maximale aandrijfkracht in de weg, naar mijn bescheiden mening.
De movershop adviseert ook maximale positie van de aandrijfrol, tot mijn geruststelling.
Waarom heb ik mij niet verdiept in de Mammut-materie? Beetje gek? Toch vanzelfsprekend aannemen dat de dealer de montage volgens het boekje doet? Waarom levert de dealer niet automatisch de resterende onderdelen mee bij aflevering zodat je bij overzetten op een andere caravan die nog hebt? Ik ben gek want ik let niet op!
En ik ben toch gek! Bij het verwisselen van de oude loodaccu dacht ik te concluderen dat de poolklemmen van de oude accu niet pasten op de nieuwe Power Extreem X30. Daarvan is de pluspool iets dikker dan de minpool. De moverjongen had twee mooie poolklemmen liggen, het metaal wordt dan afgedekt met een plastic kap, de klem heeft een snelspansluiting. En ook van die klemmen is de pluspool ruimer dan de minpool. T’is maar een weet. Tja, werktuigbouwer, hou je bij de leest.
Die mooie klemmen toch maar meegenomen en gemonteerd. Geen onbedoelde kortsluiting meer op die oude naakte klemmen en meer metaal om weerstandwarmte tijdens bedrijf op te nemen.
Meten is weten zei mijn grootvader altijd. En dus heb ik de banden van de Knaus eens bekeken. Ben zorgvuldig met bandendruk. Maar wil ook Tempo 100 aanvragen en dan zijn juiste loadindex en snelheidscodering van belang.
De Knaus wordt afgeleverd met Hankook banden. Gewend aan de bandendruk in de kleine 13 inch banden onder de Beyerland van 4,5 bar keek ik op van de 3,5 bar maximale bandendruk van de 17 inch Hankook’s. Maar dat is de crux, veel grotere en bredere banden hebben minder druk nodig.
Mijn grootvader zei ook vaak: met passen en meten gaat de meeste tijd versleten. Maar dat doet hier niet ter zake…
Weten gaat hier wel op. De loadindex van de band is 98, hetgeen inhoudt dat de band tot 750 kilo belast mag worden. Dat is precies op de grens van de belading, de as is 1500 kilo. De snelheidscodering is W, dat staat voor 270 km/uur. Da’s net voldoende, goed te weten, lijkt mij.
Nogmaals, ik ben wel gek! Me even verdiepend in de Alko Mammut mover verdiept ook mijn kennis van de materie. In de inbouwinstructie van Alko staat aangegeven dat er drie sets vulplaten geleverd worden bij aankoop waarmee de plaats van de aandrijfrol op de band wordt bepaald. Zoals de mover nu is gemonteerd valt op dat de aandrijfrol een groot stuk van de bandbreedte niet raakt. Dat ligt niet enkel aan de brede banden van de Knaus. Er is één vulplaat toegepast. Dat staat maximale aandrijfkracht in de weg, naar mijn bescheiden mening.
De movershop adviseert ook maximale positie van de aandrijfrol, tot mijn geruststelling.
Waarom heb ik mij niet verdiept in de Mammut-materie? Beetje gek? Toch vanzelfsprekend aannemen dat de dealer de montage volgens het boekje doet? Waarom levert de dealer niet automatisch de resterende onderdelen mee bij aflevering zodat je bij overzetten op een andere caravan die nog hebt? Ik ben gek want ik let niet op!
En ik ben toch gek! Bij het verwisselen van de oude loodaccu dacht ik te concluderen dat de poolklemmen van de oude accu niet pasten op de nieuwe Power Extreem X30. Daarvan is de pluspool iets dikker dan de minpool. De moverjongen had twee mooie poolklemmen liggen, het metaal wordt dan afgedekt met een plastic kap, de klem heeft een snelspansluiting. En ook van die klemmen is de pluspool ruimer dan de minpool. T’is maar een weet. Tja, werktuigbouwer, hou je bij de leest.
Die mooie klemmen toch maar meegenomen en gemonteerd. Geen onbedoelde kortsluiting meer op die oude naakte klemmen en meer metaal om weerstandwarmte tijdens bedrijf op te nemen.
Meten is weten zei mijn grootvader altijd. En dus heb ik de banden van de Knaus eens bekeken. Ben zorgvuldig met bandendruk. Maar wil ook Tempo 100 aanvragen en dan zijn juiste loadindex en snelheidscodering van belang.
De Knaus wordt afgeleverd met Hankook banden. Gewend aan de bandendruk in de kleine 13 inch banden onder de Beyerland van 4,5 bar keek ik op van de 3,5 bar maximale bandendruk van de 17 inch Hankook’s. Maar dat is de crux, veel grotere en bredere banden hebben minder druk nodig.
Mijn grootvader zei ook vaak: met passen en meten gaat de meeste tijd versleten. Maar dat doet hier niet ter zake…
Weten gaat hier wel op. De loadindex van de band is 98, hetgeen inhoudt dat de band tot 750 kilo belast mag worden. Dat is precies op de grens van de belading, de as is 1500 kilo. De snelheidscodering is W, dat staat voor 270 km/uur. Da’s net voldoende, goed te weten, lijkt mij.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
RE.gif
De montage-uitvulplaten van een Mammut mover zijn los ook te verkrijgen, dus daarmee kan je het toch weer oplossen.
En ja..
Al jaren is de + pool van een accu dikker dan de - pool... Slim he.. [sintblij.gif]
Mijn Ojop snelsluitklemmen kan je ook niet verwisselen.
Nu schreef je over de Hankook banden.... weet jij de exacte maat toevallig??
Ik weet 17 ", en dacht 195x60x17 toch?? of was het nou 195x55x17 ??
De montage-uitvulplaten van een Mammut mover zijn los ook te verkrijgen, dus daarmee kan je het toch weer oplossen.
En ja..
Al jaren is de + pool van een accu dikker dan de - pool... Slim he.. [sintblij.gif]
Mijn Ojop snelsluitklemmen kan je ook niet verwisselen.
Nu schreef je over de Hankook banden.... weet jij de exacte maat toevallig??
Ik weet 17 ", en dacht 195x60x17 toch?? of was het nou 195x55x17 ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Onze Hankook's zijn 215/55 R17 Chris. En 98W.
Ook van recente fabricage, DOT 3219.
De bandenmaat klopt trouwens met de prijslijst/technische gegevens van Knaus, zowel 2019 als 2020.
Ook van recente fabricage, DOT 3219.
De bandenmaat klopt trouwens met de prijslijst/technische gegevens van Knaus, zowel 2019 als 2020.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
De montage/vulplaten worden inderdaad door de movershop geleverd, Chris, dacht iets van €25,- per stuk. Dat kost me de kop niet maar het is een merkwaardig gegeven dat de oorspronkelijke dealer van de mover deze gewoon in de zak steekt. Naast de vulplaten komt de mover ook met twee maten slotbouten voor de montage van de verschillende vulplaten. Dit zijn geen PBS (pisbakstaal) bouten maar hoogwaardige stalen bouten die je niet in de bouwmarkt haalt, daar verwed ik mijn kop om. Ik heb ze nooit gezien. Ik moet het mezelf verwijten dat ik niet heb opgelet maar het irriteert me soms wel dat de handel zo handelt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Thanx.... zomaar voor de weet...
Lekker flink rubbertje, mooie velg ook...
Tja, die vulplaten...
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat de monteur die ze destijds onder jou LMC heeft gemaakt die vulplaten en andere overgebleven handel gewoon in de vuilbak heeft gegooid.
Als een werkplaats alles moet bewaren wat ergens van overgebleven is na montage houden ze wel een hele berg spul over waar ze nou juist niets aan hebben.
Dan zie je door de bomen ook het bos niet meer uiteindelijk.
Maar gelukkig, de oplossing nu onder de Knaus is er ook..
Daar gaat het toch om.
Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik heb ze ook nooit gezien, gelukkig maar, anders had ik ze later zelf in de vuilnisbak moeten gooien.Reisben schreef:Ik heb ze nooit gezien. Ik moet het mezelf verwijten dat ik niet heb opgelet maar het irriteert me soms wel dat de handel zo handelt.
Wat moet je ermee? De handel valt niets te verwijten, geïnstalleerd en klaar!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Is 1500kg draagvermogen van je banden niet een beetje krap bij een max gewicht caravan van 1500kg ?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Ik troost mij met de gedachte dat de limiet van de band bepaald wordt door twee factoren: de draagkracht en de snelheidsgrens. Als beide tegelijk optreden dan zit je aan de grens van wat toelaatbaar is, volgens de fabrikant. Bij de Knaus zal de snelheidsfactor van 270 km/uur nooit optreden. Zelfs de helft van de snelheidsfactor zal niet optreden. Ook niet bij Tempo 100. Daarmee denk ik, nuchter redenerend, dat de band wel volstaat.
Maar ik heb inderdaad wel twee keer gekeken toen ik de codering zag. Hè? Wat is dat? Maar Knaus zal toch wel groot risico nemen als de banden niet volstaan bij een totaal gewicht van 1500 kg van de beladen caravan. Of zie ik het verkeerd?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Tja, ’t kan vriezen en ’t kan dooien. Dat slaat dan op de mover.
De Mammut mover was aan een servicebeurt toe, dat was ons wel duidelijk.
Tijdens het rangeren maakte één motorunit nogal veel herrie. Alsof lagers gortdroog waren. En het viel ook op dat die motorunit niet veel zin had in werken want een kleine helling oprijden zat er niet in, dan sloeg de unit af. Dus naar de movershop.
De werkplaats constateerde dat de motorenunits niet volgens het voorschrift van Alko waren gemonteerd. Alko levert voor montage 7 mm dikke vulringen aan, dat zijn dus geen sluitringen want die dienen een ander doel, maar ringen die de verdiepte montagegaten moeten opvullen. De montage was met sluitringen gebeurd waardoor de aandrijfrollen niet haaks op de banden stonden! Één van de drie moeren op de slotbouten van een motorunit was niet goed vastgedraaid. Alko schrijft daarvoor een juist aandraaimoment voor.
Wat verder opviel was dat de stroomdraden voor de aandrijfmotoren door de vloer waren gevoerd maar dat de gaten die hiervoor geboord waren, niet met kit waren afgedicht. Een bron voor vocht in de vloer, dus.
Wij stonden erbij en keken ernaar. En we keken elkaar aan…
Nadat de jongens wat testen hadden uitgevoerd, smeerpunten hadden gesmeerd en de motoren onbelast even hadden laten draaien werd duidelijk: die ene motorunit functioneerde problematisch.
Eerst besloten ze de montage van beide units te optimaliseren. Een extra vulplaat was niet nodig volgens de experts Jan van Vijven :), die hoefde ik nu niet extra te kopen omdat de oorspronkelijke dealer de door mij betaalde, overgebleven exemplaren verschroot heeft.
De slechte motor bleef protesteren. In overleg met Alko werden de motoren omgewisseld. Dat zou verschil kunnen maken, maar dat deed het niet.
Tot zover zijn we nu gekomen. Het laatste voorstel is dat de motorunit wordt opgestuurd naar Alko. Daar wordt besloten of het probleem onder garantie wordt verholpen. Dat wordt afwachten, met de feestdagen in aantocht gaat Europa (voor mijn gevoel) twee weken op slot. U hoort nog over de motorunit…
De Mammut mover was aan een servicebeurt toe, dat was ons wel duidelijk.
Tijdens het rangeren maakte één motorunit nogal veel herrie. Alsof lagers gortdroog waren. En het viel ook op dat die motorunit niet veel zin had in werken want een kleine helling oprijden zat er niet in, dan sloeg de unit af. Dus naar de movershop.
De werkplaats constateerde dat de motorenunits niet volgens het voorschrift van Alko waren gemonteerd. Alko levert voor montage 7 mm dikke vulringen aan, dat zijn dus geen sluitringen want die dienen een ander doel, maar ringen die de verdiepte montagegaten moeten opvullen. De montage was met sluitringen gebeurd waardoor de aandrijfrollen niet haaks op de banden stonden! Één van de drie moeren op de slotbouten van een motorunit was niet goed vastgedraaid. Alko schrijft daarvoor een juist aandraaimoment voor.
Wat verder opviel was dat de stroomdraden voor de aandrijfmotoren door de vloer waren gevoerd maar dat de gaten die hiervoor geboord waren, niet met kit waren afgedicht. Een bron voor vocht in de vloer, dus.
Wij stonden erbij en keken ernaar. En we keken elkaar aan…
Nadat de jongens wat testen hadden uitgevoerd, smeerpunten hadden gesmeerd en de motoren onbelast even hadden laten draaien werd duidelijk: die ene motorunit functioneerde problematisch.
Eerst besloten ze de montage van beide units te optimaliseren. Een extra vulplaat was niet nodig volgens de experts Jan van Vijven :), die hoefde ik nu niet extra te kopen omdat de oorspronkelijke dealer de door mij betaalde, overgebleven exemplaren verschroot heeft.
De slechte motor bleef protesteren. In overleg met Alko werden de motoren omgewisseld. Dat zou verschil kunnen maken, maar dat deed het niet.
Tot zover zijn we nu gekomen. Het laatste voorstel is dat de motorunit wordt opgestuurd naar Alko. Daar wordt besloten of het probleem onder garantie wordt verholpen. Dat wordt afwachten, met de feestdagen in aantocht gaat Europa (voor mijn gevoel) twee weken op slot. U hoort nog over de motorunit…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
er zit 5 jaar garantie op de alko mover, als ik je verhaal zo lees zit je hier nog niet aan en moet alko het probleem met de motor kosteloos oplossen. (foute montage uiteraard niet voor rekening alko).
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Daar hopen wij dan ook op Bertjan, voor ons zou het zwaar tegenvallen als Alko garantie afwijst. De mover is dan wel drie jaar oud maar heeft amper tien campings gezien. Vier stuks op weg naar Spanje en na drie jaren een stuk of zes naar Nederland. Die drie jaren in Spanje heeft het spul droog gestaan. Slijtage zou toch niet het geval moeten zijn.
Ik schat dat er twee kansen zijn: reparatie of vervangen. Fingers crossed.
Ik schat dat er twee kansen zijn: reparatie of vervangen. Fingers crossed.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Succes met Alko, mijn ervaringen met garantie zijn niet best.
Ik had een zelfde probleem als jij omschrijft, heeft via de dealer 11 weken geduurd voordat het opgelost was.
Lag overigens niet aan de dealer maar aan de waardeloze service van Alko.
Voor mij alleen om die reden geen Alko mover meer en voor mijn dealer waren al die service problemen met Alko de reden om geen Alko meer te leveren.
Ik hoop dat het bij jou wat sneller gaat, bij is het uiteindelijk wel opgelost.
Ik had een zelfde probleem als jij omschrijft, heeft via de dealer 11 weken geduurd voordat het opgelost was.
Lag overigens niet aan de dealer maar aan de waardeloze service van Alko.
Voor mij alleen om die reden geen Alko mover meer en voor mijn dealer waren al die service problemen met Alko de reden om geen Alko meer te leveren.
Ik hoop dat het bij jou wat sneller gaat, bij is het uiteindelijk wel opgelost.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
RE.gif
Flauw natuurlijk, maar ik schat ook dat er 2 kansen zijn.... Garantie of geen garantie.
Maar..
Een beetje fabrikant zal niet moeilijk doen.
Mijn afstandsbediening van de mover was defect, intermittent noemen ze dat, soms wel en soms niet werken..
Net binnen 5 jaar... dezelfde dag een nieuwe gekregen.
En die nieuwe was ook nog eens een ge-update versie...
Zo hoort het... ik was alleen wel naar de originele leverancier gegaan met mijn probleem.
Of het scheelt weet ik niet, maar goed geregeld was het zeker.
Hoop ik ook voor jou...
Was geen Alko maar Powrmover.
Flauw natuurlijk, maar ik schat ook dat er 2 kansen zijn.... Garantie of geen garantie.
Maar..
Een beetje fabrikant zal niet moeilijk doen.
Mijn afstandsbediening van de mover was defect, intermittent noemen ze dat, soms wel en soms niet werken..
Net binnen 5 jaar... dezelfde dag een nieuwe gekregen.
En die nieuwe was ook nog eens een ge-update versie...
Zo hoort het... ik was alleen wel naar de originele leverancier gegaan met mijn probleem.
Of het scheelt weet ik niet, maar goed geregeld was het zeker.
Hoop ik ook voor jou...
Was geen Alko maar Powrmover.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
Zeg ben, wat heb ik hier mee te maken??
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
In je reactie van zo 1 dec 2019 11:21 schrijf je dat je overgebleven vulplaten zelf wel in de afvalbak zou gooien als de dealer ze had meegegeven. Bij overbouw van de mover naar een andere caravan is het niet vanzelfsprekend dat je geen andere of extra vulplaten nodig bent, denk ik. Was grappig bedoeld, Jan.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.
En sorry als het niet grappig overkwam.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson