Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Paul » zo 28 jun 2020 10:52

Ik heb dat op deze manier opgelost in de disselbak.
Ook zonder stekker geen muizen ;)Afbeelding
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 28 jun 2020 11:13

Ik snap wat je bedoelt, Pvaken, mooie oplossing. Maar ik neem aan dat je het USB-stopcontact binnen aan een USB-kabel hebt gesoldeerd? En daar zit mijn zwakke punt: bij mij loopt binnen een USB-verlengkabel naar het ontvangeitje/zendertje zodat ik de verlengkabel zou moeten strippen van zijn stekken en solderen aan het stopcontact. Geen idee wat ik binnen in een USB-kabel tegenkom...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Ab » zo 28 jun 2020 11:21

Zoiets.
Bijlagen
Screenshot_20200628-111957_Chrome.jpg
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 28 jun 2020 11:54

Mijn dank Ab!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 28 jun 2020 12:00

Ik ga "misbruik" van je maken Ab, ik zoek al een tijdje naar stekkers voor een flexibele coax kabel. Ik wil één flexibele kabel, pakweg 25 meter, en die naar behoefte ombouwen van kabel TV naar schotel TV. Voor mijn gevoel kun je met een flexibele kabel niet het contactpuntje maken zoals bij schotelkabels (F-stekker) met de massive koperen kern.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18925
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Hobby Linka » zo 28 jun 2020 13:30

RE.gif

Deze F-connectoren zijn gewoon te koop bij b.v. de Praxis en de Gamma.

Alleen zou ik een goede kwaliteit kabel gebruiken. Op 25 meter verlies je gewoon signaal bij lo-budget kabels.

En voor € 10,00 gewoon een kabel van 20 meter (langer zijn niet te koop) binnen 24 uur thuisbezorgd.

https://www.allekabels.nl/f-connector-k ... kabel.html
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Ab » zo 28 jun 2020 16:29

25 meter zal veel signaalverlies geven, en slecht beeld.
Ik heb dat thuis geprobeerd met 30 meter, voor een tv in mijn tuinhuisje. Met een redelijk goede coaxkabel, een goede splitter en topkwaliteit kabelverbinders.
Veel ruis en sneeuw, op de sterkere zenders. Sommigen gaven niet eens beeld.
Met een goede versterker ertussen gaat het mogelijk wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Paul » zo 28 jun 2020 16:45

Reisben schreef:Ik snap wat je bedoelt, Pvaken, mooie oplossing. Maar ik neem aan dat je het USB-stopcontact binnen aan een USB-kabel hebt gesoldeerd? En daar zit mijn zwakke punt: bij mij loopt binnen een USB-verlengkabel naar het ontvangeitje/zendertje zodat ik de verlengkabel zou moeten strippen van zijn stekken en solderen aan het stopcontact. Geen idee wat ik binnen in een USB-kabel tegenkom...
Bij mij zit aan de binnenzijde (achterzijde van het usb stopcontact) een usb aansluiting (usb b die ook op een printer zit) en daar heb ik een 5 meter usb kabel aan gemaakt naar de R36a toe.

Werkt prima en plug en play.
De tube u staat op een driepoot op het dak, usb kabel onderin de disselbak naar binnen en aansluiten op de usb wcd en klaar.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » ma 29 jun 2020 09:51

We berusten een beetje, na het voortent debacle (zie: “Voortent gekocht, een misser”). Door mijn meetfout zitten we met een te kleine voortent. Staat niet fraai, we hadden als eenvoudige mensen ons een prachtig nieuwe Knaus Sport voorgesteld met een maatgesneden, strak passende voortent. Nu, ja, dat is iets minder maatgesneden geworden. Ee beetje een crisismaatje. We, vooral ik, zijn weer een stuk wijzer geworden.
En inderdaad, Chris, Walker heeft een veel mooier maatregime (30 cm opeenvolgend mét steeds een tussenmaat) dan Dorema (25 cm opeenvolgende stappen) of zelfs Brand (20 cm opeenvolgende stappen) en Isabella. Zelfs Unico zou een twijfelmaat opleveren. Mijn stelling, dat je eigenlijk een merk voortent bij je omloopmaat moet zoeken, wordt stelliger…

Misschien moeten we ons verlies nemen, uiteindelijk staan wij al vier maanden met de voortent opgesteld. Menig kampeerder doet vier jaren over de zestien weken die onze Dorema nu staat, en volgend voorjaar kunnen we hem misschien voor een vriendenprijs verkopen. Ik voorspel dat de kans groot is dat de nieuwe dan een Walker wordt, al was het maar vanwege zijn goed passende omloop maatregime…

Wat valt nog meer op? Het grote Heki dakluik boven de zithoek is van een nieuwere generatie dan we ze tot voor kort hebben gezien. Ook een product van Dometic. Dit dakluik heeft maar één vergrendelbare ventilatiestand. Wil je méér ventileren moet het luik wagenwijd open zonder grendel. Niet ideaal. Saillant detail: Dometic adviseert dit dakluik te gebruiken tot een rijsnelheid van 100 km/uur maximaal.

Het kleine dakluik boven het bed heeft een soort vertanding waar de bedieningshandel langs schuift, mits je deze eerst naar beneden trekt. Het mechanisme vergt twee bewegingen tegelijk. Staande op haar tenen heeft mijn vrouw daar wat moeite mee. Het is een dakluik van het fabrikaat MPK.

De rolgordijnen hebben uiteraard het verduisteringsscherm. Maar dat had liever een paar centimeter langer gemogen. Nu piept heel wat zon door de spleet, wat ’s morgens niet altijd wenselijk is.

Werkelijk irritant vind ik de nieuwe sluiting van het deurtje van de wc-cassette. Waar ik altijd een gemakkelijk te sluiten deur had met robuuste grendeltjes zit er nu een soort schuifje in het deurtje die twee fragiele platte plaatjes achter twee evenzeer kleine haakjes moet werken. Dat moet ik met veel geduld en aandacht doen waar voorheen een simpele beheerste zwaai van het deurtje voldoende was. Van beide eigenschappen heb ik voldoende maar dit mechanisme irriteert mateloos: ik vraag mij af hoe lang dit goed gaat én, hoe lang dit mechanisme leeft bij mede Knaus Sport 2020 bezitters. De ontwerper van deze sluiting mag van mij ontslagen worden.

Na bijna vier maanden in de Knaus geleefd te hebben komen we tot de slotsom dat de caravan ons past, om het zo maar eens uit te drukken. Vooral mijn echtgenoot heeft een periode van gewenning nodig ook al hebben we de caravan gekocht met de overtuiging dat het de juiste indeling is met de juiste kleurstelling.
Nee, mijn vrouw heeft gemopperd op de lade in het keukenblok waar niet een normale sortering pannen inpast. Als je pannen stapelt is de doorgang van de opening al snel te laag. De grootte van het ladefront suggereert meer dan er werkelijk is. De grote soeppan is dus verhuisd naar de zitbank bij de deur. En achter het klapluik onder de la is wel ruimte maar die is voor een deel onbruikbaar omdat daar waterleidingen zijn gemonteerd en omdat je wel heel diep door de knieën moet om met je arm achterin deze ruimte te reiken. Maar het went, zegt ze.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » ma 29 jun 2020 09:57

RE.gif
Klein en handig adviesje...
Spuit een beetje PTFE spray op die tandjes constructie van het kleine dakluik.
Daarna werkt het super..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RDDR » ma 29 jun 2020 10:12

Reisben schreef:
ma 29 jun 2020 09:51
Wat valt nog meer op? Het grote Heki dakluik boven de zithoek is van een nieuwere generatie dan we ze tot voor kort hebben gezien. Ook een product van Dometic. Dit dakluik heeft maar één vergrendelbare ventilatiestand. Wil je méér ventileren moet het luik wagenwijd open zonder grendel. Niet ideaal. Saillant detail: Dometic adviseert dit dakluik te gebruiken tot een rijsnelheid van 100 km/uur maximaal.
Met 120 km/u bleef hij ook zitten mrgreen.gif
Er is trouwens een stand tussen volledig open en de ventialtie stand in, met die stang in de uitstekende dingen aan de voorkant. Maar: ook dan is het niet vergrendeld.
Reisben schreef:
ma 29 jun 2020 09:51
Het kleine dakluik boven het bed heeft een soort vertanding waar de bedieningshandel langs schuift, mits je deze eerst naar beneden trekt. Het mechanisme vergt twee bewegingen tegelijk. Staande op haar tenen heeft mijn vrouw daar wat moeite mee. Het is een dakluik van het fabrikaat MPK.
Klopt, mijn vrouw is ook wat kleiner en dan is het geen handig systeem. Voor mezelf werkt het prima.
Reisben schreef:
ma 29 jun 2020 09:51
De rolgordijnen hebben uiteraard het verduisteringsscherm. Maar dat had liever een paar centimeter langer gemogen. Nu piept heel wat zon door de spleet, wat ’s morgens niet altijd wenselijk is.
Klopt ook, wordt al beter als je ook de horren dicht doet, die komt iets lager en dekt een deel van de spleet af. Voor ons afdoende om geen last van het licht te hebben gehad.

Reisben schreef:
ma 29 jun 2020 09:51
Werkelijk irritant vind ik de nieuwe sluiting van het deurtje van de wc-cassette. Waar ik altijd een gemakkelijk te sluiten deur had met robuuste grendeltjes zit er nu een soort schuifje in het deurtje die twee fragiele platte plaatjes achter twee evenzeer kleine haakjes moet werken. Dat moet ik met veel geduld en aandacht doen waar voorheen een simpele beheerste zwaai van het deurtje voldoende was. Van beide eigenschappen heb ik voldoende maar dit mechanisme irriteert mateloos: ik vraag mij af hoe lang dit goed gaat én, hoe lang dit mechanisme leeft bij mede Knaus Sport 2020 bezitters. De ontwerper van deze sluiting mag van mij ontslagen worden.
VOLLEDIG mee eens, vooral met het ontslag gedeelte. Wat een vreemde oplossing, die er niet eens heel goedkoop uit ziet. Onnodige verandering van iets wat voorheen prima werkte.


Toevoegingen (na 1 week gebruik van de Sport 460 EU 2020):
- hoe krijg je het verzonnen om de schakelaar van de vloerverwarming onder het zitbankje te maken aan de BINNENKANT. Dus kussen optillen me links en met je rechter hand voelen waar dat schakelaartje zit wat je onmogelijk kan zien.
- de voorpoten moet je uitdraaien door de slinger door van de kleine gaatjes te duwen, daar zijn handigere oplossingen voor tegenwoordig


Verder overigens zeer tevreden met de caravan en de indeling.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Nimma » ma 29 jun 2020 10:25

Tip: als je de verduisterings rollo's dicht doet, doe dan ook altijd eerst de muggenhor dicht omdat je anders de verduistering beschadigd met de handgreep van de hor.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RDDR » ma 29 jun 2020 17:23

En nog 1: die standaard rookmelder wat elke 10 seconde knippert recht boven je hoofd als je in bed ligt. Inmiddels vervangen door een ander exemplaar.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » di 30 jun 2020 09:52

Leuk, jongens, te constateren dat wij niet de enige "zeurpieten" zijn. Misschien voor Knaus een stimulans nog eens na te denken over de ingevoerde veranderingen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Nimma » di 30 jun 2020 09:58

Iemand een beter idee dan ruimtescheppend voor de extra spiegel rechts boven het wastafeltje 🤨
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » di 30 jun 2020 10:00

RE.gif
Andersom gaan staan awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RDDR
Berichten: 2788
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 10:04

RE.gif

Geen idee wat je bedoeld, wellicht dat dat in de 2020 versie anders uitziet.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » di 30 jun 2020 10:05

We slapen als rozen op de matrassen. Thuis zijn we verwend met nieuwe zachte matrassen en in de LMC hebben we in 2016, toen we hem kochten, meteen nieuwe matrassen moeten kopen omdat onze gevoelige ruggetjes niet bestand waren tegen de standaard matrassen. Zo niet bij Knaus Sport, de matrassen zijn OK!

Wat wel tegenviel is de constructie van de disselklep, of eigenlijk de rand van het front waar de disselklep invalt. De vergrendeling van de klep geschiedt met twee stangen die je met de handgreep van het slot zijwaarts in- en uitschuift. Als je de handgreep netjes naar de open-stand draait is er niet aan de hand. Maar het mechanisme heeft de eigenschap om spontaan gedeeltelijk terug te draaien naar de dicht-stand. De eerste keer dat ik de klep weer dicht deed had ik dit niet in de gaten zodat de grendelstang een barst heeft geslagen in de opstaande rand van het front, waar ook de rubber afdichtingstrip opgeschoven is. De barst heb ik gelijmd en versterkt met twee strookjes kunststof, en sindsdien is het opletten geblazen bij het sluiten van de klep. Conclusies: het draaimechanisme draait wel heel losjes, de sterkte van het front, althans de opstaande rand waar de klep op afdicht, valt mij tegen.

Wij, mijn vrouw en ik, hadden nog even een discussie. Ik ben van het weten: hoe zwaar zijn de zaken die we inpakken, hoeveel kan nog veilig in de caravan gestouwd worden? En dan roep ik wel dat er eens een einde komt aan dat volladen.
Mijn echtgenoot is meer van “het zal wel meevallen”. En de discussie begon toen zij stelde dat we toch wel 400 kg laadvermogen hebben, als je als vertrekpunt neemt dat de Knaus prospectus aangeeft dat het aflevergewicht van de caravan 1070 kg is en de draagkracht van de as 1500 kg en dat ze zeker niet overdreven veel had ingepakt.

Ik heb hier op het forum al eens opgemerkt dat al die prachtige opties van de Silver Selection best gewicht met zich meebrengen en dat heb ik mijn vrouw ook nog eens uitgelegd. De prospectus maakt er geen geheim van, naast de standaard opties waarvan het gewicht is opgenomen in het leeggewicht, geeft hij netjes aan dat bijvoorbeeld de vloerverwarming 8 kg extra gewicht meebrengt. Als je al de opties van het Silver Selection pakket optelt kom je volgens de prospectus op dik 100 kg extra gewicht uit. Een pakket movers plus accu, een fietsendrager achter en nog een voorop, en binnenkort misschien een Thule dakluifel, dat tikt aan. Als ik dan het meubilair zoals tafel, klapstoelen, krukjes meetel, de Cadac, kook- en grilplaat, dan loopt het gewicht behoorlijk op.
Mijn lieverd was toch even van slag: dat had ze niet zo gezien. Ik liet haar nog lezen dat op de flyer van de Silver Selection een disclaimer staat die zoveel zegt dat de “opties het leeggewicht verhogen” en dat u zich hierover “goed laat voorlichten door de dealer”. Nu, wij hebben er niet naar gevraagd en voorlichten heeft de dealer niet gedaan.

Ondertussen hebben we ingepakt, het kampeerseizoen voor dit voorjaar 2020 zit erop. De miskoop Dorema Multinova netjes schoon en droog in de berging.
Onderweg van Drente naar de stalling in Almere zijn we langs de Knausdealer in Hoogeveen gereden en daar is een mooie 3,50 meter Thule 6300 dakluifel gemonteerd. Geen voortent dus? Nee, toen mijn vrouw weer eens zag hoe in dit geval een arriverende buur op de camping “even” zijn luifel uitdraaide was ze toch wel “om”. Na vele discussies over een nieuwe voortent, tentluifel, zakluifel of vaste luifel zou dit een goed compromis zijn. Een “dagje Obelink” om te oriënteren, nog eens kijken in Hoogeveen en we kwamen bij elkaar. Een dakluifel van Thule, waarschijnlijk met als uitbreiding zij- en voorwanden zo besloten wij, zou de meeste wensen wel dekken. En zo geschiedde. De monteur van de dealer heeft uitgebreid uitgelegd hoe het apparaat werkt. Op ons verzoek heeft hij de luifel zó gemonteerd dat zijpanelen pal langs het zijraam achter en het wc-raam vóór zullen vallen. Kwestie van schuiven. Past precies!
De dealer heeft een onderdelenwinkel die wordt bevoorraad door Teun, een van de vele grote groothandelaren in campingspullen en zo zagen wij nog zijn aantrekkelijke aanbieding van een regenblokker, een voorpaneel van 1,50 meter voor halve prijs bij aanschaf ven een Thule 6300.

De Knaus Sport 450 FU staat nu veilig in de stal. Hopelijk kunnen we hem in september weer aanhaken, en al dan niet naar Frankrijk en Spanje rijden. En echte avonturen beleven…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » ma 2 nov 2020 13:49

Er is een jaar voorbij gegaan sinds wij de Sport Silver Selection 450 FU konden afhalen bij de dealer in Groningen. Een jaar dat totaal anders is verlopen dan wij toen ook maar konden vermoeden.

Na de eerste twee weekjes in november 2019 in Drente gekampeerd te hebben moesten we naar huis maar in februari van dit jaar waren onze plannen voor het voorjaar redelijk concreet. Wij zouden de caravan inpakken en in balans brengen op een camping in Drente en dan naar het zuiden trekken, de zon tegemoet. Hoe anders is het voorjaar en in feite het gehele jaar verlopen.

In totaal hebben we zes en een halve maanden in de caravan geleefd. Met veel plezier! Nu kunnen we dan ook uit overtuiging en ervaring roepen dat de caravan ons heel goed bevalt. Niet geheel onervaren op het gebied van caravans is de keuze voor de Sport 450 FU een geslaagde keuze gebleken. We kunnen nauwelijks een minpuntje ontdekken. De ruimte is, in combinatie met de Thule voortent, voldoende, het comfort is heerlijk hoog en het design spreekt ons nog steeds aan.
Over de kwaliteit kunnen we ook kort zijn: valt eigenlijk nergens tegen. Hoewel op dit forum stemmen opgaan dat de Südwind beter gebouwd is dan de Sport kunnen wij geen zwakte aan de Sport ontdekken. Als je, zoals wij, leeft in een caravan met in je achterhoofd het besef dat het inderdaad een caravan is dan is ook je gedrag overeenkomstig. Ik bedoel, thuis dansen we niet op de bank, in de caravan doen we dat zeker niet. Je kúnt met de deur gooien, je kunt ook met een beetje beleid de deur sluiten. Je kúnt de dieselklep dicht laten vallen, je kunt hem ook met de hand zacht sluiten. Als dat je leefwijze is kan er weinig stuk gaan in een Sport.
Mijn vrouw is er van overtuigd dat de LMC Style die we voorheen hadden beter geïsoleerd was dan de Sport. Op één punt moet ik haar gelijk geven, de insectenhorren van de ramen van de LMC hadden een soort reflecterende coating aan de raamzijde. Hierdoor weerkaatste een deel van het zonlicht waardoor het interieur iets minder opwarmde dan in de Sport. Maar verder geloof ik niet dat een minimetertje isolatie het verschil maakt. Maar wie ben ik…

Na een jaar word je geacht met een Knaus naar de dealer te gaan. Hij moet dan een dichtheidstest uitvoeren in het kader van de tien jaren dichtheidgarantie die Knaus geeft. Het moment lieten wij samenvallen met het vertrek van de camping in Drente, immers, we moesten met caravan naar Groningen. Daarna konden we meteen doorrijden naar Almere waar ons “toerdertje”, zoals mijn schoonmoeder een toercaravan noemt, dit als tegenhanger van een stacaravan, de stalling in gaat. De bekende wasman van onze stalling, een gepensioneerde man die met een auto met reinigingsmiddelen komt voorrijden, zal met zijn stoomcleaner al het vuil nog even van de caravan wassen en dan is het jaar om. Het kampeerjaar dan.

Het enige puntje van aandacht voor de caravan werd met grote vanzelfsprekendheid door de dealer opgepakt en opgelost. Wat was het punt? In het verduisteringsscherm van het grote dakluik, boven de zithoek, ontstonden doorschijnende lijnen. De coating die het scherm lichtdicht moet maken liet plaatselijk los. Eerst een enkele lijn maar in de loop van de zes maanden en iedere dag open en dicht doen, ontstonden meer doorschijnende lijnen, alsof de opwikkelstang een scherpe rand had ofzo. Toen wij dit meldden bij de dealer knikte hij met zijn hoofd en zweeg. Wij veronderstelden dat hij polshoogte zou gaan nemen. Maar toen wij na een drietal uren de caravan gingen halen was zijn enige commentaar dat ze een nieuw dakluik hadden geplaatst. Die melding stemde ons verheugd. Meteen ook dachten we dat het probleem met het scherm best een bekend probleem zou kunnen zijn en dat vervangen daardoor vanzelfsprekend is bij klachten. Het is maar dat u het weet, niet iedereen koopt een caravan en gaat meteen ruim zes maanden testen. Even op uw dakluik letten.

Wat zal het volgende jaar gaan brengen? Zonder hier een nieuw corona topic te willen beginnen blijf onverkort dat we er nog lang niet omheen kunnen. Zullen we volgend jaar wel, ondanks of zelfs met corona, op pad kunnen? Zo ja, dan staan wij vooraan in de file, óp naar het zuiden!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

RiannePp
Berichten: 197
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RiannePp » ma 2 nov 2020 15:33

Quote...
In het verduisteringsscherm van het grote dakluik, boven de zithoek, ontstonden doorschijnende lijnen. De coating die het scherm lichtdicht moet maken liet plaatselijk los. Eerst een enkele lijn maar in de loop van de zes maanden en iedere dag open en dicht doen, ontstonden meer doorschijnende lijnen, alsof de opwikkelstang een scherpe rand had ofzo. Toen wij dit meldden bij de dealer knikte hij met zijn hoofd en zweeg. Wij veronderstelden dat hij polshoogte zou gaan nemen. Maar toen wij na een drietal uren de caravan gingen halen was zijn enige commentaar dat ze een nieuw dakluik hadden geplaatst. Die melding stemde ons verheugd. Meteen ook dachten we dat het probleem met het scherm best een bekend probleem zou kunnen zijn en dat vervangen daardoor vanzelfsprekend is bij klachten. Het is maar dat u het weet, niet iedereen koopt een caravan en gaat meteen ruim zes maanden testen. Even op uw dakluik letten.
....unquote

Weet je niet waarom het dakluik vervangen is ipv het verduisteringsscherm?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1962
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door moyzo » ma 2 nov 2020 16:54

@Reisben Met veel plezier je verslagje gelezen, zo genieten we al een beetje voor van onze nieuwe nog te leveren Knaus.
Sommige dingen herken ik: inderdaad bij de LMC was die warmtewerende coating ideaal. Heb dat nog niet bij veel andere caravans gezien.
We hebben nog niet de luxe dat we 6 maanden mogen genieten van de caravan maar al met al gebruiken wij hem ook zo'n 4 maanden alles bij elkaar opgeteld gemiddeld per jaar.
Ik heb al wat aandachtspunten in het boekje geschreven die ik hier op het forum tegen kwam. gr Astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » di 3 nov 2020 16:51

@RiannePp,
Nee, ik kan alleen maar vermoeden dat het dakluik vervangen een garantiezaak is. Als praktisch techneut denk ik dat de onderste schaal van het dakluik is vervangen door een nieuwe, het zou niet efficiënt zijn om ook de bovenschaal, het deel dat op het dak ligt, te vervangen. Een gedoe met kit verwijderen en opnieuw aanbrengen kost tijd en dat is op een nieuwe caravan, een nieuw dakluik, niet nodig. Of inderdaad enkel het verduisteringsscherm te vervangen is weet ik niet maar boeit mij in dit bijzondere geval ook niet echt. Aan de andere kant, ik kan niet zien of het scherm of het dakluik is vervangen, ik baseer mij op de uitspraak van de dealer.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

RiannePp
Berichten: 197
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RiannePp » di 3 nov 2020 23:17

Mss begrijp ik t niet, ook al hebben wij ook een Knaus (460EU).
Maar wij hebben én een groot dakluik én daaronder een lijst met het verduisteringsscherm en als dit scherm ingeschoven is, kun je aan de andere kant uit deze lijst de insectenhor eruit halen. Dus....
Deze zijn los - niet met elkaar verbonden.
Als er lijnen/strepen in het scherm zijn ontstaan, hoeft denk ik toch niets aan het dakluik/raam gedaan te worden?
Zit het bij jullie aan elkaar verbonden dan?

RiannePp
Berichten: 197
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RiannePp » di 3 nov 2020 23:34

C3B6549F-DD83-477B-8C84-95F5F4601E1D.jpeg
C3B6549F-DD83-477B-8C84-95F5F4601E1D.jpeg (19.44 KiB) 479 keer bekeken
Nog even een foto van ons dakluik
1) is het dakraam en bij 2) zit de lijst waar het verduisteringsscherm en insectenhor inzitten.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » wo 4 nov 2020 10:19

RiannePp schreef:
di 3 nov 2020 23:17
Mss begrijp ik t niet, ook al hebben wij ook een Knaus (460EU).
Maar wij hebben én een groot dakluik én daaronder een lijst met het verduisteringsscherm en als dit scherm ingeschoven is, kun je aan de andere kant uit deze lijst de insectenhor eruit halen. Dus....
Deze zijn los - niet met elkaar verbonden.
Als er lijnen/strepen in het scherm zijn ontstaan, hoeft denk ik toch niets aan het dakluik/raam gedaan te worden?
Zit het bij jullie aan elkaar verbonden dan?
Ik begrijp niet precies waar jij naar toe wilt Rianne, het is misschien een goede gedachte dat louter het verduisteringsscherm is te vervangen maar of dat de gewoonte is weet ik niet. Aan de foto te zien hebben we hetzelfde dakluik. Dus ook een insectenscherm en een verduisteringsscherm. Deze kun je aan elkaar klikken en bijvoorbeeld half verduisteren, half insecten zetten.
Een dakluik bestaat doorgaans uit twee hoofddelen, het dakdeel en het interieurdeel. Door deze aan elkaar te schroeven, van binnen uit, klem je het dak ertussen. Dat is alles. Ik denk dat mijn dealer een nieuw compleet dakluik heeft gepakt, het interieurdeel eruit heeft gehaald en die weer in het bestaande dakdeel van de caravan heeft geschroefd. Eenvoudig en efficiënt. Ik denk dat het vervangen van enkel het interieurdeel minder omslachtig is dan het vervangen van het scherm.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”