Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7808
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Nimma » ma 9 dec 2019 13:45

RE.gif dat lukt in de rubriek Humor ook niet iedereen mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » za 14 dec 2019 13:04

Sinds eind november, toen de Sud werd opgeleverd, hebben we bijna twee weken in de Knaus geleefd. Het is koud geweest in die dagen, tot rond het vriespunt.
En dit is wat mij opvalt van de Ultra Heat, de elektrische verwarming die in de gaskachel is ingebouwd, en die overuren heeft gemaakt.

De Ultra heat heeft een regelaar/thermostaat-unit die ergens in de caravan gemonteerd moet worden. In dit geval heeft de monteur er voor gekozen de unit te plaatsen aan de zijkant van de kledingkast, aan de buitendeur zijde, op ongeveer anderhalve meter boven de vloer.
Je kunt allerlei theorieën ophangen over de optimale plaats voor de thermostaat. Als warme lucht opstijgt zet je de thermostaat niet hoog op de wand, de opstijgende warme lucht zal hem al snel bereiken en de verwarming uitschakelen, nog voordat het op tafelniveau warm is, om het maar zo uit te drukken.
Bij de ingangsdeur is dan weer wel handig, de thermostaat zal mogelijk door de koude lucht als je de deur opent en sluit, weer inschakelen.
Maar er is een extra factor waarmee je rekening zou moeten houden. Als de Truma vent aanstaat sleurt de ventilator warme lucht uit de kachel en voert die dan de luchtringleidingen in. Maar de warme Truma vent warmt ook de kledingkast erboven op. Aan het einde van de dag is de kast zover opgewarmd dat de thermostaat afslaat, door de warmte van binnen uit. En die warmte ben je niet snel kwijt, of als je het anders zegt, de thermostaat komt niet snel weer in bedrijf, als het toch wat kil wordt in de caravan. Moet ik nog eens over nadenken.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 11:29

We leven nu al weer een paar maanden(!) in de Knaus Sport. Dat is in zoverre prettig dat we de caravan steeds beter leren kennen. De avonturen met de Mammut mover (komedie of drama?) zijn voorbij en ook de Hyundai met misbaksel (een zekering) hebben we achter de rug. Terug in rustig vaarwater.

Ik schreef het al vaker; ik ben nieuwsgierig van aard en dan ben ik geneigd om in hoeken en gaten te gluren, dus ook in de caravan.

Boven het aanrecht heeft de ontwerper een stopcontact geplaatst. Dankzij het Electra-Extra-Pakket zitten er twee contacten in. Maar dat zit links, precies boven het wasbakje. Volgens mijn ega heeft de ontwerper liggen slapen; het stopcontact moet rechts zitten, dan kan bijvoorbeeld een koffiezetter op de glasplaat van het kooktoestel staan om een vers bakkie te bereiden. Dus daar maar een dubbel contact geplaatst. De voeding komt onder het bed vandaan, daar zit een stopcontact voor de oplader van de Power Extreem accu.
Op het wasbakje ligt nu een rond snijplankje dat ik uit een stuk MDF heb gefreesd. Zou ook een koffiezetter op kunnen staan…

Het nieuwe accustofzuigertje moet in het toilet staan, daarover heb ik geen inspraak. Maar daar is geen stopcontact voor de oplader voor het machientje. Dus die maar aangelegd.
Ik denk dat dit niet het laatste stopcontact is dat ik moet aanleggen…

Wat viel mij op: we spreken over 30 maart, de nachten zijn koud, tot -3 gr C. Toch houden we het warm, voornamelijk op de Ultra-Heat en ’s morgens bij het opstaan, als het inderdaad koud is, even volgas op de gaskachel. En we hebben niets te klagen over de temperatuur. In combinatie met de vloerverwarming is de caravan gewoon behaaglijk.

Mijn vrouw en ik zijn niet bepaald reuzen en ons valt op dat de zit van de wc te hoog is voor onze korte beentjes. Zeker bij mijn vrouw bungelen de voetjes vrijelijk heen en weer. Goede raad is niet ver weg: een MDF-plaat ligt nu op de rand van de kunststof douchebak. We stappen nu een beetje omhoog als we de wc ingaan. Juist bij de nieuwe Dometic ceramische wc lopen wij hier tegenaan, ook de vorige caravan, de LMC had dit probleem.

Er is zo’n klusje dat ik meteen uitgevoerd wil zien. De valbeveiliging van de serviceluiken. Als ik de schanieren van deze luiken bekijk zie ik eenvoudige plastic materialen. Als je een luik per ongeluk open laat vallen komt er een behoorlijke kracht op deze schanieren. Mocht een schanier afbreken dan ontstaat een probleem: misschien moet je het hele luik vervangen. Onze 450 FU heeft drie serviceluiken.
Ik schroef op het luik een vloeroog. Binnen in de caravan zet ik een touwtje vast en aan het uiteinde komt een kleine karabijnhaak die weer in het oog op het luik grijpt. Het luik kan met aangekoppelde valbeveiliging open tot horizontaalstand. Snel losgekoppeld ook gewoon helemaal open.
Misschien ben ik overbezorgd, u zult wel aanvoeren dat de schanieren van uw luik nog nooit gebarsten of zelfs afgebroken zijn, maar dat hoeft maar één keer te gebeuren en u hebt een probleempje.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door RonvA » do 4 jun 2020 11:33

Hoe borg je met al die extra stopcontacten ervoor dat je niet perongeluk teveel stroom trekt van de camping? Goed, de lampen enzo zijn LED's zijn tegenwoordig maar als al die stopcontacten met opladers tegelijk aan het werk worden gezet vraagt dat dan niet wat? Dan is het wel opletten dat je niet een camping hebt met maar 6 amp lijkt mij?
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Daphne » do 4 jun 2020 12:21

Reisben schreef:
do 4 jun 2020 11:29
Er is zo’n klusje dat ik meteen uitgevoerd wil zien. De valbeveiliging van de serviceluiken. Als ik de schanieren van deze luiken bekijk zie ik eenvoudige plastic materialen. Als je een luik per ongeluk open laat vallen komt er een behoorlijke kracht op deze schanieren. Mocht een schanier afbreken dan ontstaat een probleem: misschien moet je het hele luik vervangen. Onze 450 FU heeft drie serviceluiken.
Ik schroef op het luik een vloeroog. Binnen in de caravan zet ik een touwtje vast en aan het uiteinde komt een kleine karabijnhaak die weer in het oog op het luik grijpt. Het luik kan met aangekoppelde valbeveiliging open tot horizontaalstand. Snel losgekoppeld ook gewoon helemaal open.
Misschien ben ik overbezorgd, u zult wel aanvoeren dat de schanieren van uw luik nog nooit gebarsten of zelfs afgebroken zijn, maar dat hoeft maar één keer te gebeuren en u hebt een probleempje.
Dat kenden wij nog van onze Eriba, die dat al standaard had voorzien. In de Knaus ook meteen uitgevoerd voor alle serviceluiken en dient tevens als soort van tafeltje om onderweg een kopje koffie op te zetten.
Het is ook simpel los te maken want het zijn klittenbandstraps.
IMG_1809 (Large).JPG
Aanpassing valbeveiliging 3 februari 2016
Reisben schreef:
do 4 jun 2020 11:29
Mijn vrouw en ik zijn niet bepaald reuzen en ons valt op dat de zit van de wc te hoog is voor onze korte beentjes. Zeker bij mijn vrouw bungelen de voetjes vrijelijk heen en weer. Goede raad is niet ver weg: een MDF-plaat ligt nu op de rand van de kunststof douchebak. We stappen nu een beetje omhoog als we de wc ingaan. Juist bij de nieuwe Dometic ceramische wc lopen wij hier tegenaan, ook de vorige caravan, de LMC had dit probleem.
Hier hebben wij, voornamelijk ik, ook last van. De douchevloer is best diep. Hier staat een houten vlonder op de planning, die we ook van de Eriba kennen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36095
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 13:29

RonvA schreef:
do 4 jun 2020 11:33
Hoe borg je met al die extra stopcontacten ervoor dat je niet perongeluk teveel stroom trekt van de camping? Goed, de lampen enzo zijn LED's zijn tegenwoordig maar als al die stopcontacten met opladers tegelijk aan het werk worden gezet vraagt dat dan niet wat? Dan is het wel opletten dat je niet een camping hebt met maar 6 amp lijkt mij?
Dat kan je b.v. zo doen RonvA.
Hier meet ik:
Aangeboden spanning.
Stroomgebruik momentaan.
Totale verbruik.

De accuspanning.. ( accu was net los en dan is de meter uit.)
Water niveau .
.
Electric centrale low res.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 14:05

Je hebt helemaal gelijk, RonvA, het is opletten geblazen. Op de camping in Diever, waar we nu zijn, hebben we 16 Amp. Dat is riant. Maar de vele verbruikers dwingen mij tot opletten. De vloerverwarming en Ultra Heat trekken behoorlijk stroom, Nespresso apparaat, TV, elektrisch oventje, airfrier, kookplaten, frietpannetje, waterkoker en meer, soms roep ik dat mijn ega even het ene uitzet als ze het andere wil aanzetten.
Maar ik ben redelijk op mijn hoede, ook als we 6 of 10 Amp. hebben. Het is wel handig dat je uit je hoofd leert wat het opgenomen vermogen is van je apparaten. Dan is het gewoon een optelsom.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 14:07

Klittenband had ik nog niet aan gedacht, Daphne, moet ik onthouden...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36095
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 14:21

Reisben schreef:
do 4 jun 2020 14:05
Je hebt helemaal gelijk, RonvA, het is opletten geblazen. Op de camping in Diever, waar we nu zijn, hebben we 16 Amp. Dat is riant. Maar de vele verbruikers dwingen mij tot opletten. De vloerverwarming en Ultra Heat trekken behoorlijk stroom, Nespresso apparaat, TV, elektrisch oventje, airfrier, kookplaten, frietpannetje, waterkoker en meer, soms roep ik dat mijn ega even het ene uitzet als ze het andere wil aanzetten.
Maar ik ben redelijk op mijn hoede, ook als we 6 of 10 Amp. hebben. Het is wel handig dat je uit je hoofd leert wat het opgenomen vermogen is van je apparaten. Dan is het gewoon een optelsom.
Nu weet ik toch niet uit mijn hoofd of de Knaus wel een zekeringautomaat heeft van 16 Ampere..
Zou ook best wel eens 10 ampere kunnen zijn.
Het is trouwens een combi automaat, zowel zekeringautomaat als aardlekschakelaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » do 4 jun 2020 14:25

RE.gif
16A in de caravan is inderdaad niet vanzelfsprekend, wij hebben 13 A.
Bijlagen
Screenshot_20200604-142544_Gallery.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36095
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 14:31

RE.gif
Bij mij zit er een tweede automaat naast, aparte groep voor de airco en vloerverwarming.
Maar wat de uitschakelstroom is... geen idee eigenlijk..
En dat voor mij als techneut... onbehoorlijk he.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » do 4 jun 2020 14:33

RE.gif
Ach er had ooit iemand om deze foto gevraagd en die stond nog op mijn telefoon knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Apeldoorn62
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 23 mar 2016 14:00

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Apeldoorn62 » do 4 jun 2020 14:45

Reisben schreef:
za 14 dec 2019 13:04
Sinds eind november, toen de Sud werd opgeleverd, hebben we bijna twee weken in de Knaus geleefd. Het is koud geweest in die dagen, tot rond het vriespunt.
En dit is wat mij opvalt van de Ultra Heat, de elektrische verwarming die in de gaskachel is ingebouwd, en die overuren heeft gemaakt.

De Ultra heat heeft een regelaar/thermostaat-unit die ergens in de caravan gemonteerd moet worden. In dit geval heeft de monteur er voor gekozen de unit te plaatsen aan de zijkant van de kledingkast, aan de buitendeur zijde, op ongeveer anderhalve meter boven de vloer.
Je kunt allerlei theorieën ophangen over de optimale plaats voor de thermostaat. Als warme lucht opstijgt zet je de thermostaat niet hoog op de wand, de opstijgende warme lucht zal hem al snel bereiken en de verwarming uitschakelen, nog voordat het op tafelniveau warm is, om het maar zo uit te drukken.
Bij de ingangsdeur is dan weer wel handig, de thermostaat zal mogelijk door de koude lucht als je de deur opent en sluit, weer inschakelen.
Maar er is een extra factor waarmee je rekening zou moeten houden. Als de Truma vent aanstaat sleurt de ventilator warme lucht uit de kachel en voert die dan de luchtringleidingen in. Maar de warme Truma vent warmt ook de kledingkast erboven op. Aan het einde van de dag is de kast zover opgewarmd dat de thermostaat afslaat, door de warmte van binnen uit. En die warmte ben je niet snel kwijt, of als je het anders zegt, de thermostaat komt niet snel weer in bedrijf, als het toch wat kil wordt in de caravan. Moet ik nog eens over nadenken.
Volgens mij zit de temperatuurmeter van de Ultraheat niet in de regelaar, maar in de kachel zelf. Hij zit in het deel wat bij het inbouwen door de achterplaat van de kachel wordt gestoken terwijl het verwarmingselement voor diezelfde achterplaat zit. Als je niet tevreden bent over de thermostaat dan kun je een losse Truma FFC2 afstandsvoeler kopen (70 euro) die je dan ergens in de caravan kunt monteren.
Mazda CX-5 met Eriba Feeling 470

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door DV_t » do 4 jun 2020 15:46

Reisben schreef:
do 4 jun 2020 14:05
Je hebt helemaal gelijk, RonvA, het is opletten geblazen. Op de camping in Diever, waar we nu zijn, hebben we 16 Amp. Dat is riant. Maar de vele verbruikers dwingen mij tot opletten. De vloerverwarming en Ultra Heat trekken behoorlijk stroom, Nespresso apparaat, TV, elektrisch oventje, airfrier, kookplaten, frietpannetje, waterkoker en meer, soms roep ik dat mijn ega even het ene uitzet als ze het andere wil aanzetten.
Maar ik ben redelijk op mijn hoede, ook als we 6 of 10 Amp. hebben. Het is wel handig dat je uit je hoofd leert wat het opgenomen vermogen is van je apparaten. Dan is het gewoon een optelsom.
Airfrier, kookplaten, frietpannetje

scratch.gif whistle.gif ik dacht dat wij veel meenamen maar het kan altijd gekker

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 19:43

@Apeldoorn62:
Ik denk, als werktuigbouwer, let wel, dat er een dubbele regeling is. De regelknop voor het Wattage heeft ook een regelknop met een 0 tot 9 verdeling en daarmee kun je temperatuur instellen. Maar die tweede!

Als ik de ventilator van de kachel hoger zet levert de Ultra Heat méér warmte. Dat meet ik niet, dat lees ik niet, dat beredeneer ik. Het verwarmingselement van de U.H. zal tot een bepaalde temperatuur opwarmen. Er moet een beveiliging zijn die zorgt dat het element niet ongebreideld opwarmt.
Zonder ventilator zorgt opstijgende lucht voor de afvoer van warme lucht en de toevoer van koude lucht, aangetrokken over de vloer. Als de ventilator draait wordt de warme lucht iets geforceerd afgevoerd en het element versneld weer opgewarmd. Simpel uitgedrukt. Hoe hoger de ventilator draait, hoe sneller het element weer opwarmt. Dat is de tweede warmteregeling, naar mijn bescheiden mening.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 19:55

@Chris:
Ik bedoel hier de afzekering van de camping Chris, niet die van de caravan.

Maar nu je het aanroerd: ik weet niet uit mijn hoofd hoe zwaar de caravan gezekerd is, een misser dus.
Wat ik wel weet is dat van niet één van de vier caravans sinds 2013, de Bürstner, de LMC, de Beyerland en nu de Knaus, een zekering is gesprongen, dan wel is afgeschakeld. Dat mag geluk heten, tenzij een caravan zonder probleem 16 Amp kan transporteren. Want de geleverde capaciteit van de camping hou ik aan als maatstaf voor in te schakelen apparaten. In Heeg, twee jaren geleden, beweerde de eigenaar dat de paal 4 Amp kon leveren en dat hij daar nooit problemen mee had. Met de Beyerland, zonder veel ingebouwde verbruikers, viel de camping uit toen ik die 4 Amp nog niet had aangesloten. Maar goed, het blijft hoofdrekenen van mij en dat kán een zwak punt zijn...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 4 jun 2020 20:30

We noteren 4 juni; regen in Diever. Het valt op: de caravan lekt! Niet zomaar “lekt” maar een beetje bijzonder.
De tentrail, het gootje waardoor de pees van de voortent wordt getrokken, bestaat uit drie delen. Een gebogen rail aan de achterkant, van onderkant tot ongeveer boven de deur, een tweede deel vanaf de onderkant over de voorkant tot iets voorbij het WC-raampje. Het derde deel is een recht stuk tussen de eerste twee genoemde delen.

Er kieren smalle spleten waar de drie delen elkaar ontmoeten. Nog geen millimeter. Misschien net een halve millimeter. Maar regenwater sijpelt er nu door en loopt over de zijkant van de caravan naar beneden. Aan de voorkant op het aansluitluikje van de stroomtoevoer. Allemaal niet rampzalig, maar voor mij onverwacht.

Die paar druppels kunnen niet zoveel kwaad, denk ik dan maar wát als water in de spleet ook in de wand van de caravan dringt? In mijn beleving zal, als er water in de wand dringt, dit niet direct bij een vochtcontrole gedetecteerd worden, simpel omdat een meetapparaat niet in de bovenhoek kan komen. Er zit meubilair voor gebouwd.

Op dit moment zit de voortent aan de caravan, gezien de regen wel prettig, maar als de tent er straks af gaat wil ik toch even kijken of er een druppel lijm in het gleufje gesmeerd kan worden. Maar dat mag niet de vrije doorgang van de pees onderbreken, natuurlijk.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » do 4 jun 2020 20:39

RE.gif
Bekend fenomeen en geen lekkage in de wand; de spleetjes van de tandrail moeten op het dak afgekit worden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36095
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » do 4 jun 2020 20:56

Meld dit druppelen op de profielnaden even bij de volgende beurt.
Je dealer zal dan een beetje Butylkit in dat naadje smeren.
De dikke kitlaag met rubber profiel onder het aluminium profiel is echt wel waterdicht, maak je daarover geen zorgen.

Ook bij mijn hut is die standaard met daklijst profiel doorgevoerd..
De voorbocht, achterbocht en rechte stuk zijn allemaal universeel.
Alleen het rechte tussendeel is verschillend per model lengte.
Wel is er een verschillend profiel in gebruik bij Knaus.
Het Pro-tec profiel en het "normale" profiel.
Jij hebt de laatste... en met jou vele anderen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » vr 5 jun 2020 12:09

@DV_t:
Tja, wat sleept een mens zoal mee in de caravan?
Toen wij begin maart met de nieuwe caravan naar Diever vertrokken hadden wij nog de illusie om daar de caravan netjes in te pakken en dan, na een paar dagen, naar het zuiden te vertrekken, voor onbepaalde tijd. We hebben de afgelopen jaren in Spanje overwinterd en dat wilden we in maart ook, al was toen de winter zo goed als voorbij. Maar toestanden thuis hadden verhinderd dat we in september/oktober konden vertrekken.

Wij hadden dus alles ingepakt wat een mens zoal nodig is als hij maanden lang onderweg is. Geen mud piepers, geen sloot bier van een grote Nederlandse brouwer, maar wel koffiefilters en oosterse specerijen, en zomerkleding en wat winterkleding. Het kan in maart nog best fris zijn in zuid Frankrijk en Spanje.
Wat we hebben geleerd in de afgelopen overwinterjaren is dat je kalm aan moet doen met gas. Dus als het enigszins kan gebruik je de elektriciteit om te koken en eventueel te verwarmen. Toen wij januari 2019 uit Spanje terugkwamen met de Beyerland stookten we een los elektrisch kacheltje en dat ging prima. met gas hadden we het waarschijnlijk niet gered, een gaskacheltje trekt al snel 300 gram gas per uur.

En toen kwam de grote "C". wij zijn prettig gelocked in Drente. Hadden wij dit voorzien dan hadden we sommige zaken niet in de caravan gepakt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » za 6 jun 2020 14:07

De stroomvoorziening in de caravan blijft boeien. Getriggerd door onder anderen P.D. met de opmerking dat de caravan waarschijnlijk gezekerd is met 13 Amp ben ik nog eens gaan snuffelen in de documentatiemap die bij de Knaus wordt geleverd.

Inderdaad, de 230 Volt van/in de caravan is gezekerd met 13 Amp. Dat weet ik dan ook weer.

Maar het doet meteen weer een nieuwe vraag oprijzen: de documentatie van de Ultra Heat zegt niets over een eigen zekering, die ik toch echt wel aanwezig acht, maar waarschuwt wel om op te letten of de stroomvoorziening van de camping de maximale stroom van 8,5 Amp kan leveren.
Dit is merkwaardig: waarom wel waarschuwen ten aanzien van de campingstroom maar niet voor de gezekerde waarde van de caravan? Loopt de stroom voor de U.H. niet via deze 13 Amp zekering?
Ik krijg het idee dat dit inderdaad apart loopt en dat de eigen zekering beschermt. Dit zou prettig zijn want bij ons heeft de U.H. sinds begin maart toch wel uren gemaakt, zonder zekeringsproblemen en dat zal ook niet gaan gebeuren als mijn aanname klopt.

De overpeinzingen over stroom, waarom zijn nog geen zekeringen uitgevallen, brachten ook het besef dat een aantal elektrische apparaten die wij regelmatig gebruiken: oventje, airfryer, frietpannetje, kookplaatje, bakplaat, worden afgetapt van de haakse stekker waarmee de campingstroom de caravan ingaat. Dit verbruik belast dus niet de caravanzekering. En ik neem nu aan dat de extra 230 V stekkerdoos in de buitenwand is afgetapt vóór de 13 Amp zekering. O, ja, al deze elektrische apparaten zijn wel laag-Wattage uitvoeringen…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » za 6 jun 2020 14:21

RE.gif
Wat je op de haakse stekker buiten aansluit, heeft inderdaad geen relatie met je caravanzekering(automaat) en caravanaardlek.

Alle aansluitingen daarna wel, dus ook de ultraheat en de extra wcd in de caravanwand. Die zijn allemaal aangesloten na deze zekering en aardlek. Soms heb je 2 zekeringautomaten maar die moeten beiden op de aardlek zitten.
Laatst gewijzigd door PD op za 6 jun 2020 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36095
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » za 6 jun 2020 14:23

RE.gif

Je denk heel goed Ben..

Die haakse CEE steker die in de buitenaansluiting van de caravan CEE doos gestoken wordt zou zo ongeveer verboden moeten worden.
Als je daar m.b.v. een kabel de spanning voor b.v. je voortent vandaan haalt is dat NIET gezekerd... maar net zo erg loopt de spanning NIET via de aardlekschakelaar.
In jou caravan zit een combi automaat... zekering EN aardlekschakelaar in een.

Die haakse kabel Cee krengen zijn dus behoorlijk gevaarlijke dingen...hadden verboden moeten worden!
Daar staan vele niet bij stil en dat is nou juist zo jammer.... juist de voortent is toch wel vaak rommeltje met betrekking tot de elektrische aansluitingen.
En dat is dan ongezekerd en niet via de aardlek....
Dangerous dus....echt onwetend voor velen....

Ik heb een 230 volt doos in de caravanwand bij de deur, (ook met coax en 12 volt,) maar die 230 volt is wel via de caravan automaat en zie ik het verbruik ervan ook op mijn walstroom meter.
Denk er maar eens over na... ik heb de haakse eraf geknipt bij mij..geen risico.

Over jou UH...
Ik weet zeker dat die gezekerd is door de automaat in jou caravan.
Dat 13 A ding ....
Misschien zit er in de UH zelf ook nog een zekering, dat is goed mogelijk, maar dat zit dan toch achter de 13A automaat..
Alles... echt alles is via die automaat gezekerd... ze hebben niets apart gemaakt.
In mijn hutje zitten 2 automaten... de 2e speciaal voor de vloerverwarming en de airco.. maar weer samen naar de CEE aansluitdoos in de buitenwand.

Nog een tipje... misschien een handige..
Alles met een stekker wat warm wordt gebruikt flink stroom..
Dus het hele lijstje wat jij opsomde zijn stroomzuipers....ondanks dat het laag wattage dingen zijn blijven het stroomzuipers.
En dat hangt hangt er bij jou dus allemaal ongezekerd "bij".... oef...



Edit... Ha... PD was me net voor.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 7 jun 2020 13:06

Ik had in militaire dienst een instructeur die over springstof (Genie) zei: wees er mee vertrouwd maar vertrouw het nooit.
En zo zit het ook met electra, dat besef ik heel goed.
Geweldig zoals we hier op het forum elkaar wijzer kunnen maken.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Den Adriaan » zo 7 jun 2020 13:16

Dank Chris voor de info.
Niet beseft dat het zo was.
De stekker gelijk weggegooid.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”