Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 jun 2020 13:28

De zekering van de camping doet toch ook zijn of haar werk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » zo 7 jun 2020 13:44

RE.gif
Idd niet overdrijven jongens, niks aan de hand voor bijv. een telefoonlader (en wij hebben zelfs een extra wcd in de caravanwand thumbup.gif
Bijlagen
Screenshot_20200607-134810_Gallery.jpg
Screenshot_20200607-134307_Gallery.jpg
Laatst gewijzigd door PD op zo 7 jun 2020 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Ab » zo 7 jun 2020 13:47

Ja..en de aardlek in de stroompaal ook.
Zo gevaarlijk is het helemaal niet.
Dat de afzekering niet via de caravan loopt, maar rechtstreeks over de stroompaal is niks gevaarlijks aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 jun 2020 13:52

Tent kampeerders hebben ook geen eigen zekering kast ingebouwd en zetten toch veilig koffie?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » zo 7 jun 2020 14:11

Hier in NL is het allemaal wel goed op orde.
Maar daarbuiten heb ik wel situatie's gezien die ronduit gevaarlijk zijn.
Zelfs in BE, FR en DL... toch redelijk dichtbij he...
Niet alles is zo goed als je soms denkt..

In je caravan weet je wat er zit en beveiligd wordt door jou eigen installatie.
Wat er in die onbekende aansluitkast zit.... weet jij dat dan... je propt je stekker er in en het moet maar werken.
Geen hond die daar naar kijkt.
Waarom zou je dan niet.... etc. etc. etc... je hebt het !
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » zo 7 jun 2020 14:12

RE.gif
Zolang het maar genuanceerd blijft kus.gif en dus niet meteen verketteren...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Daphne » zo 7 jun 2020 15:48

Wij hebben de haakse stekker ook en gebruiken ‘m voor bijvoorbeeld de fietsaccu op te laden. De aansluiting zit aan de achterzijde van de caravan en daar staan de fietsen ook. Gewoon handig om te hebben.

Eraf knippen of verbieden is helemaal niet nodig. Als er zoveel ongelukken mee waren gebeurd zouden ze niet meer in de handel zijn.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Hobby Linka » zo 7 jun 2020 16:04

RE.gif
thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » zo 7 jun 2020 16:09

Ok ok... ik snap het al..
Te radicaal....
Nu hebben jullie het over een fitsacculader of een mobieltjes lader...peanuts
Reisben had de hele oven/airfryer/kachel/koffiepot, bakplaat, kookplaat.. en nog veel meer wat er aan gehangen werd...
Kijk...dit lijstje...viewtopic.php?f=122&t=38186&start=50#p752611
Tja..ok..
Laatst gewijzigd door Chris op zo 7 jun 2020 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Jan van Vijven » zo 7 jun 2020 16:12

Ook die lijst durf ik er buiten aan te hangen, wellicht niet te gelijk, net als die tent kampeerders.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » zo 7 jun 2020 16:15

RE.gif
awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dunya
Berichten: 72
Lid geworden op: za 23 mar 2019 17:54

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Dunya » zo 7 jun 2020 17:05

Is dit een oplossing?

Brennenstuhl 1160370 Stroom Verlengkabel 16 A 2.00 m Met PRCD
Veiligheidsadapterkabel 2 m

Mvg Dunya
Bergland 3.6 getrokken door een Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 121 Luxury Automaat

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 7 jun 2020 21:05

Inderdaad jongens, niet alle apparaten hangen tegelijk aan stroom...
Zoals ik al opmerkte: ik blijf hoofdrekenen om het totale vermogen op enig moment bij benadering te weten.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door PD » zo 7 jun 2020 21:11

RE.gif
Dat is vrijwel onmogeljk……… wij hebben op een 6A aansluiting de volgende apparaten soms gelijktijdig aan:

Nespresso, Boiler, TV, LED-verlichting, Omvormer, Acculader, Koelkast, Wifi-router, Chromecast, Digitenne, Telefoonladers.... en nog wat kleine verbruikers...

Maar je weet nooit wanneer bijv. de grootste verbruikers zoals de boiler en de koelkast vermogen vragen. Het verbaast me wel dat het op een 6A aansluiting goed gaat terwijl de Nespresso alleen al 1340 Watt (ofwel 5,8 A) vraagt knipoog.gif Zelfs een trage 6A die bij 8A tript, zou overbelast moeten zijn...

In de praktijk hoef je er alleen maar rekening mee toe houden dat je niet gelijktijdig echt grote verbruikers zoals Nespresso, Waterkoker, Airco, Haarfohn etc. gelijktijdig gebruikt. De rest komt er op een 6A aansluiting blijkbaar gelijktijdig mee weg terwijl het rekenkundig niet klopt...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Conradi » zo 7 jun 2020 21:36

RE.gif
dat is mijn ervaring ook. Ik heb op deingang van walsstroom in de caravan een display met spanning en stroom. dan valt me op dat een Nespresso vooral even piekt. In de regel verbruik je dus minder dan je eigenlijk verwacht.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » ma 8 jun 2020 20:19

De nieuwe Knaus blijft boeien. Na al jullie opmerkingen over het elektrische systeem enzo kwam ik weer eens onder het langsbed. Daar liggen een aantal kastjes onder die met elektra te maken hebben. Dus toch nog eens extra goed gekeken en meteen een fotootje gemaakt van de kastjes.

Eén kastje spreekt voor zich, het is de omvormer waarvan in de informatiemap van Knaus een technische folder zit. De hoofd omvormer van Dometic. In de omvormer steken een viertal zekeringen. Twee van 15 Amp, één van tien Amp en de laatste 5 Amp. Voor zover ik het snap is het een 400 Watt omvormer van 230 naar 12 Volt. Is dat 1,7 Amp in en 33 Amp uit en zekeringen in het 12 Volt circuit?

In de buurt van de moveraccu, naast het keukenblok, staan twee omvormers, 230 naar 26 Volt en respectievelijk 200 VA en 350 VA.
Dat is dan 230 V bij 0,8 A en 26 V bij 7,6 A voor de ene en 230 V bij 1,5 A en 26 V bij 13 A bij de andere? Kortom: vloerverwarming bij 230 V is 0,8 + 1,5 = 2,3 A.

Ik schat dat deze twee de vloerverwarming voeden, lopende door de caravan merk je dat er een lagere temperatuur heerst in het gebied waar het voeteneinde van het bed is, de overgang van het gangetje langs het bed naar de keukenvloer. Mijn vermoeden van twee aparte verwarmingsmatten in de vloer lijkt juist. De 26 Volt lijkt ook logisch, hogere spanning kan met lagere stroom toe, zoiets.

In de kledingkast zit een vierde kastje. Ook nog even naar gekeken. Normaal hangt daar een garderobe voor…
Het is weer een Dometic maaksel en op de sticker aan de bovenzijde zie ik het staan: de beroemde (sinds kort op dit forum) 13 Amp.
Het apparaat heeft aan de voorkant twee schakelaars, de één een blauwe met erboven een rode testknop, die je volgens de tekst regelmatig moet indrukken en de aanduiding 40 Amp, de andere met twee hendeltjes met de aanduiding B13 (van Amp, zou ik denken). En in de onderkant van dit kastje zit de aan-/uitknop van de vloerverwarming. Zou dan deze aan-/uitknop de twee 26 Volt omvormers schakelen?
Blijft dus boeien.
En wie van jullie forummers drukt regelmatig op de rode testknop :) ?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 20:25

RE.gif

knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif
Nog nooit gedaan die testknop.... nou ben ik toch eerlijk he...

Die twee dingen die jij omvormers noemt voor de vloerverwarming... dat zijn gewone Transformatoren.
Wel stevige jongens en die worden ook wat warm tijdens gebruik...dat is normaal.
In mijn hut staan die twee ook naast elkaar.
En ze worden idd door die ene schakelaar bediend.
Nu vond ik dat die schakelaar op een lastig plekkie zat bij mij, en ik heb dat ding dus verplaatst..
Bij jou is die constructie wat anders meen ik..
.
Vloerverwarming schakelaar verplaatst.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door CNB » ma 8 jun 2020 20:50

Re.gif. Toch wel verstandig om minimaal 1x per jaar de aardlek te testen. Een aardlek die nooit bediend wordt kan "vast" komen te zitten en te laat uitschakelen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 20:52

RE.gif

Precies... maar.... uhhhh.... tja.....soms he.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Jan van Vijven » ma 8 jun 2020 20:57

Doen jullie dat thuis ook? Ik heb er een stuk of 11 verdeelt over 14 230v groepen en 3 400v groepen en test nooit wat.

Edit:
Oops, nog 3 voor 3 groepen vergeten in ons tuinhuis.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » ma 8 jun 2020 20:59

RE.gif
Toevallig is het vorige week bij mij echt getest...spontaan.
Koffiezetapparaat lekte... doorslag.
Dus de aardlek automaat functioneert.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door CNB » ma 8 jun 2020 21:44

Re.gif Re.gif
1x per jaar thuis als de klok om gaat

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » do 18 jun 2020 19:56

Zoekend onder de caravan naar een bestaande opening om een Wifi-kabel naar binnen te brengen werd ik verrast toen ik de uitdraaisteunen eens beter bekeek. Daar moet ik een beetje vet opsmeren om het droge rammelen bij in- en uitdraaien te voorkomen. Vet vangt vuil, zegt u? Ja, maar geregeld onderhoud vind ik vanzelfsprekend dus het vet vernieuw ik met enige regelmaat.

Toen we de caravan bestelden kwam de term “verzwaarde uitdraaisteunen” voorbij, als onderdeel van het Silver Selection pakket. Dat “verzwaren” schijnt tegenwoordig onherroepelijk te zijn al twijfelt mijn technische onderbewustzijn over de noodzaak.

Een blik in de nieuwe 2020 Reimo onderdelencatalogus leert dat de eenvoudigste uitdraaisteunen bestand zijn tegen een draagkracht van 500 kg. Per stuk. De steunen die onder de Knaus zitten, als onderdeel van het Silver Selection-pakket, kunnen elk 1250 kg dragen lees ik in de “Dikke Reimo”.
En dan probeer ik mij dit voor te stellen: wij kruipen met zes personen in de rondzit van de caravan. Dat past nét. Dan brengen we gemakkelijk, oneerbiedig gezegd, pakweg 6 x 75 = 450 kg aan mensenvlees op de rondzit. De caravan weegt 1.500 kg, die voornamelijk op de as rusten. Maar stel, we leggen het halve gewicht van de caravan ook in de zithoek, 750 kg dus, wat in de praktijk klinkklare onzin is, maar goed. Samen 1.200 kg. Dat kan één verzwaarde uitdraaisteun met gemak tillen. Of twee 500 kg-steunen. Hoezeer is dan vier keer 1.250 = 5.000 kg aan steunvermogen over de top? Worden de steunen gemaakt met een designoogpunt en resulteert dat toevallig in een groot draagvermogen? Worden de breinen van kopers geïndoctrineerd tot ze niet anders meer weten dan dat “extra zwaar” noodzaak is? Tot mijn grote verbazing zag ik de afgelopen weken tot drie keer toe grote Kabe-Caravans de camping oprijden met 500 kg steunen. Zou Kabe bezuinigen bij een zo dure caravan op een paar pootjes? Snapt u het?

De uitdraaisteunen die de detailhandel aan de eindgebruiker aanbied zijn van het type dat louter aan de caravanvloer bevestigd wordt. Dat vind ik wat strijdig met de belastbaarheid, met andere woorden: ik zou niet graag met een kracht van 1.250 kg de hoek van de caravan optillen. Ik kan mij ook voorstellen dat caravanners bij het zien van zware uitdraaisteunen een beetje driest worden en de caravan vlak stellen met die pootjes.

Goed, wat opviel was dat de Knaus mooie “verzwaarde” uitdraaisteunen heeft. Maar het verrassende is dat deze steunen wél met een uiteinde aan het chassis van de caravan zijn gebout. Dát maakt voor mijn gevoel het verschil. En is het feit dat de steunen aan het chassis zijn gebout de winst als je ze af-fabrieks besteld? Want de Reimo gids, maar ook de detailhandel, laat zien dat de eindgebruiker exemplaren koopt zonder die verlenging om aan het chassis te bouten.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Chris » do 18 jun 2020 20:32

Hoi Ben.

De krachten die op de steunen komen kunnen beide makkelijk aan..
Dat is een horizontale kracht hoofdzakelijk.
Het grote verschil in de twee is de stabiliteit.
Ze scharnieren anders, breder, waardoor er minder gewiebel is.
Eigenlijk is that all.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Een Knaus is een Knaus als er Knaus op staat.

Bericht door Reisben » zo 28 jun 2020 10:48

Maar goed, ik was op zoek naar een gaatje voor een wifi-kabeltje.
Omdat we nog zoekende waren naar de wijze van inpakken van de caravan en dus ook nog niet precies wisten wat wel- en wat niet meegenomen kon worden hebben we de schotel eerst maar thuis gelaten. De camping in Drente heeft wifi en daar kan een modern mens zich ook aardig mee bedienen. Ik moest nog een gaatje maken in de wand onder het bed naar de disselbak want nu hangt de wifi antenne-versterker binnen voor het raam. Hij moet naar buiten, liefst aan een lange stok, een hengelstok, en dan kan de kabel naar binnen gevoerd worden naar het zendertje.
Het gaatje kreeg speciale afmetingen. In Spanje had ik een rond gat geboord voor een normale USB-stekker, dat was 17 millimeter diameter. Een muis heeft aan deze maat precies voldoende om er doorheen te kruipen, wat prompt geschiedde. Een muizenjacht volgde daarop.
Nee, de stekker die nu door de wand moest is een USB-contrastekker en die meet 12x24 millimeter. Dat werden dus twee gaatjes van 12 en een beetje zaagwerk. Moest achter het reservewiel komen, valt niet zo op, denk ik.
Het zendertje moest nog een stopcontact krijgen voor zijn adaptertje. Zo kunnen we vaak gebruik maken van de wifi op campings want het werkt wel, zo’n antenne-versterker met in-door zendertje. Die antenne is nu op een forse zuignap op de kop van de caravan geplaatst, met vrij zicht op de campingantenne. Gaan we straks weg dan koppel ik de antenne los van de USB-contrastekker en klaar!

Daarnaast heeft de camping een kabel-TV-aansluiting. We hebben dus de 24 inch TV aangesloten, mooie TV-steun trouwens in het Silver Selection pakket, die werkt nu naar behoren al levert de camping geen 4K-kwaliteit.

Wat opviel was dat uit de hangkast, naast de deur, twee coaxkabels tevoorschijn komen. Na wat prutsen, kijken en nadenken kwam ik tot de conclusie dat één coax is aangesloten op de schotelcontactdoos in de zijwand van de caravan, immers, de TV werkt, en dat de tweede coax een voorbereiding is voor een satellietdakschotel? Misschien weten meer ervaren Knausers hier meer van?

Het is ondertussen begin juni en de camping is nu in zijn geheel opengesteld voor publiek, dankzij het privé sanitair. De drukte valt nog mee, zelfs met Pasen en Pinksteren was de camping niet volgeboekt.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”