Gasverbruik koelkast onderweg

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » di 8 jun 2021 16:05

Hallo,

Wij hebben de nieuwe Sidewinder 500EU, waarbij er geen 12 v meer aanwezig is voor onderweg. Nu moet de koelkast op gas, op zich geen probleem maar war is het verbruik als je een paar dagen op gas moet koelen onderweg?
Ik kan daar geen details over vinden, dus maar even hier op het forum vragen wie er ervaring mee heeft.

Alvast dank voor de antwoorden,

Grt Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Hans1954 » di 8 jun 2021 16:16

Kijk eens in het instructieboekje van de koelkast. Daar staat dergelijke informatie in. Heb je het boek niet meer dan is dat vast en zeker wel te vinden op het Internet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Gerardo » di 8 jun 2021 16:37

hallo Ruud

Het verbruik in vrij laag +/- 240 gram per 24 uur.

Is jouw installatie geschikt om tijdens de rit op gas te werken. Ik doel dan op crash sensor en automatische slang afsluiter(s)

Duh..ik zie nu je onderschrift en lees dat je een nieuwe caravan hebt. Zal dus in orde zijn thumbup.gif
Laatst gewijzigd door Gerardo op di 8 jun 2021 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Chris » di 8 jun 2021 16:43

Hoi Ruud.

Knaus heeft een app waarbij je de gegevens zoals chassisnummer van jou eigen caravan kan invoeren.
In die app vind je alle losse inbouw apparatuur maar ook andere caravangegevens van jou caravan terug.
Zeg maar een digitaal handboek.
Ideaal om dit soort gegevens in op te zoeken.
De app is nog vrij nieuw.
Mijn Sudwind 500EU uit 2017 heeft nog niet een heel uitgebreide info maar jou Sudwind is wel nieuw...en dan staat er een berg in hoor..

Effe zoeken in de appstore of playstore.
Heet iets van Knaus smart CI
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ab » di 8 jun 2021 18:36

Ook bij een splinternieuwe caravan is een crash sensor en slangbreukbeveiliging niet standaard.
Tenzij je een caravan hebt waarbij de fabrikant al besloten heeft om geen moeite te doen om de 12 volt aan te sluiten omdat het toch heel matig of bijna niet werkt.
Wat bij deze caravan dus waarschijnlijk wel voor elkaar is.
Ik had bij mijn laatste caravan alles aangepast, dikke bedrading vanaf de auto accu, en in de caravan 2 x 2'5 mm2.
Het werkte wel, maar toch had ik de koelkast altijd op gas.
Dat werkte gewoon veel beter.
Het verbruik is minimaal.
Naar Kroatië bijv, is het gemiddeld 24 uur rijtijd.
Verdeeld over soms 6 rijdagen, kon ik niet eens merken dat er iets uit de 5 kg fles was in de zomermaanden.
Bij terugkomst zat er nog zat in de fles om nog een keer 3 weken te gaan kamperen..
Koken doen wij nooit binnen, altijd buiten op 1 of 2 gaspitjes en/of houtskool bbq.
Binnen alleen water koken voor koffie, thee of een eitje.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » di 8 jun 2021 19:36

Dank voor de reacties, hier kom ik wel verder mee. Voor de reis naar Frankrijk dus een volle BP 10 kg fles extra mee.

Mbt de app zoals genoemd door Chris, deze kan ik niet vinden in de App-store.

Grt Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Gerardo » di 8 jun 2021 19:43

Ruud hoe lang reizen jullie naar en weer terug van de vakantie bestemming? Een extra 10KG fles met enkel als doel onderweg de koelkast te laten werken maakt een reis van 20.000Km mogelijk mrgreen.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » di 8 jun 2021 21:49

Het is uiteraard ook voor het koken @we nemen mee een 5 en 10kg gasfles. We reizen 6 tot 8 dagen aanstaat de koelkast dus op het gas.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Chris » di 8 jun 2021 22:30

Ruud...

In jullie 500 EU... zit daar de Dometic RMS 8550 in... die zit n.l. in mijn 500EU. (2017)
Daarvan weet ik dat die 270 gram gas in 24 uur gebruikt.
4 dagen op gas is effe meer dan 1 kg dus.

Tja... ik heb android.... Apple weet ik niet maar de app zou toch ook wel in de store te vinden moeten zijn lijkt mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Witte yeti » di 8 jun 2021 23:49

[re.gif]
Ook de downloaden voor de iPhone in de App Store.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ab » wo 9 jun 2021 10:55

Ik weet niet of de Dometic afschakelt op gas als de koelkast koud genoeg is. Het lijkt me eigenlijk van wel, anders zou het gaan vriezen in de koelkast.. knipoog.gif
Ik heb een Thetford, die dat in ieder geval wel doet.
Die verbruikt ook zoiets van 270 gram ..als het vlammetje brandt.
Dat is buiten goed hoorbaar. (En voelbaar)
Het vlammetje brandt echter meer niet dan wel, vooral bij wat lagere buitentemperatuur en in de nacht.
Ik heb het idee dat het gasverbruik veel minder is dan 1 kg per 24 uur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Gemineye » wo 9 jun 2021 11:08

Ik heb een wat oudere dometic, en in het boekje staat 8gram per uur. Ik vermoed dat dat op de maximale stand is. Volgens mij gaat die gewoon constant door, geen thermostaat ofzo. Als je rekening houdt met rond de 10 gram per uur dan zit je wel ongeveer goed dus denk ik. Het houdt in dat je op een 7,5kg gasfles een week kunt draaien.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Chris » wo 9 jun 2021 11:54

Ab schreef:
wo 9 jun 2021 10:55
Ik weet niet of de Dometic afschakelt op gas als de koelkast koud genoeg is. Het lijkt me eigenlijk van wel, anders zou het gaan vriezen in de koelkast.. knipoog.gif
Ik heb een Thetford, die dat in ieder geval wel doet.
Die verbruikt ook zoiets van 270 gram ..als het vlammetje brandt.

Ik heb het idee dat het gasverbruik veel minder is dan 1 kg per 24 uur.
270 gram in 24 uur...1 kilo in 4 dagen.
Typo denk ik Ab
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Hans1954 » wo 9 jun 2021 11:58

Gemineye schreef:
wo 9 jun 2021 11:08
Ik heb een wat oudere dometic, en in het boekje staat 8gram per uur. Ik vermoed dat dat op de maximale stand is. Volgens mij gaat die gewoon constant door, geen thermostaat ofzo. Als je rekening houdt met rond de 10 gram per uur dan zit je wel ongeveer goed dus denk ik. Het houdt in dat je op een 7,5kg gasfles een week kunt draaien.
Alle koelkasten die ik heb gehad (5 stuks allen van Electrolux/Dometic) hadden temperatuurregeling op 230 en gas. !2 volt nooit.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » vr 18 jun 2021 10:51

Hallo,
Dank voor jullie reacties en antwoorden.
We zitten nu in Frankrijk en dus onderweg met d3 koelkast op gas gereden. Aanzetten super makkelijk, alleen bij de pauzes was de koelkast van het gas af!!!! Weer aangezet en bij aankomst weer uit. Schakelt de koelkast automatisch uit? Ik kan hier niets over vinden ener zit geen auto start op.
Op de camping nog extra getest ennaca 30 min schakelt de koelkast weer uit.
De indicator gaat dan ook van het groenevlakje naar het witte vlakje.

Voordat de koelkast uitschakelt is het et of deze gaat stinken, oververhit, en daardoor uitgaat? Ik weet het niet en je zoekt het dus overal in.

De koelkast zou volgens mij toch continue moeten werken?

Graag jullie reacties.
Grt Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ab » vr 18 jun 2021 11:44

Nee, dat hoeft niet zo te zijn.
Ook bij mij brandt de vlam meer niet als wel.
Bij oudere koelkasten kan soms het ( kleinere) vlammetje wel continu branden. Die hoor je ook niet. Mijn vorige koelkast brandde dagen achtereen continu.
De wat nieuwere (al zeker een jaar of 10, en afhankelijk van model ) hebben een fellere vlam.
Maar schakelen ook veel uit en weer aan.
Kortgeleden was er nog een draadje over de herrie die de vlam kan maken.
Als je daar gevoelig voor bent kan dat best irritant zijn.
Het verschilt per koelkast ook behoorlijk.
Ik hoor het wel, maar heb er geen last van met de koelkast aan de luifelzijde.
Zou die aan de ander kant zitten dan hoorde ik niks.

Maar het feit blijft, dat hoe dan ook de koelkast zou moeten blijven werken op gas.
Al of niet continu.
Als de koelkast uitschakelt en niet meer begint is er iets niet goed.
Wat je zelf eenvoudig kunt doen, is het schoorsteentje eraf trekken.
Daar zit een soort spiraal in.
Even alles goed schoonmaken is mogelijk de oplossing.
Ik heb ooit eens een soort geelachtig spul eruit gehaald.
Een of andere insectensoort had een soort nestje gebouwd in het schoorsteentje in de wintermaanden.

Even het bovenste rooster eraf is meestal voldoende om er goed bij te kunnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » vr 18 jun 2021 13:34

Dank voor je tips.
Caravan is 4 weken oud dus zal er geen verstopping zijn. Heb ook het rooster er al af en het schoorsteen tje nagekeken, zie er niets in zitten.
Ook kan ik geen waak lam oid zien in de koelkast, dus als die afslaat heb ik geen idee wat er nog gebeurd

Vreemd... En vooral lastig onderweg.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » zo 20 jun 2021 13:28

Na wat zoekwerk op het web lijkt het een bekend probleem te zijn met de Dometic koelkasten. Dus een gevalletje voor de dealer lijkt mij. Probleem zou in de selectie knop kunnen zitten.
Alleen verklaart dat de stank nogniet.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Hans1954 » zo 20 jun 2021 20:21

[re.gif] Ik heb ook moeilijkheden gehad (of eigenlijk nog steeds) met die rottige keuzeschakelaar. Een slimme kachelmonteur in Oostenrijk vond het euvel maar kon het omzeilen. Ik weet natuurlijk niet of mijn oplossing ook voor jou gaat werken, maar dit is wat er gedaan is: Het thermokoppel loopt tot achter de knop die je in moet drukken om de kast aan te steken. Bovenop de kast zijn er ook twee draden die van/naar de keuzeschakelaar lopen. Die kan je loskoppelen van de keuzeschakelaar en vervangen door een kort draadje met aan elke kant een schuifschoentje. Dat kan je op het thermokoppel bevestigen. Er is wel een (beperkt} nadeel. De keuzeschakelaar is voor gas nu buiten werking. Bestaat in principe het gevaar dat je 2 energiebronnen tegelijkertijd inschakelt. Dus wel even wakker zijn als je de kast op 12v of 230v laat werken. Dan eerst gas UIT.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ab » zo 20 jun 2021 22:21

Dat het stinkt is normaal bij een nieuwe koelkast.
Als je de kachel voor het eerst gaat gebruiken is het helemaal erg.
Dat ie uitgaat bij een splinternieuwe koelkast is niet normaal.
Tenzij de koelkast later vanzelf weer opstart.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » di 22 jun 2021 18:59

Dank voor de reacties. Ik ga er nu zelf niet aan prutsen, zit nog vol in de garantie en wil deze niet verspelen. Wel goed om te weten dat het dus in de richting van de keuze knop gezocht moet gaan worden. Ik zal de dealer hier op aanspreken en zonodig Knaus Daniël Dometic. Ik heb geen 12v aansluiting meer op de auto en dus zal de gasaansluiting moeten gaan werken.

Ik houd jullie op de hoogte.

PS ik gebruik nu de blauwe gasfles , dit kan toch geen oorzaak zijn tov de BP fles?.
Grt Ruud.
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ab » di 22 jun 2021 19:26

Er zijn heel veel soorten blauwe gasflessen..
Maar overal zit propaan danwel butaan in.
Maakt dus niks uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door iemand » di 22 jun 2021 20:08

Mbt verbruik van je koelkast.. kijk in de manual of in je koelkast.

Bij mijn koelkast zit deze sticker ....

Afbeelding

Bij LPG zie je staan 18.3g/h is dus 18,3 gram per uur oftewel 24 x 18.3 = 439,4 gram per dag (maximaal)
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Hans1954 » di 22 jun 2021 22:47

[re.gif] Dus waarschijnlijk in de praktijk ongeveer de helft = ongeveer 280gr/dag
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ruud Woudstra
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 jun 2017 19:49

Re: Gasverbruik koelkast onderweg

Bericht door Ruud Woudstra » do 24 jun 2021 19:38

Vandaag wederom getest op gas, nu is het veel koeler en bleef d3 koelkast gewoon werken op gas, na 1.5 uur maar weer op 220v gezet. De komende dagen wordt het weer warm dus wederom testen.

Het blijft vreemd..
De combinatie bestaat uit een Volvo XC40 en een Knaus Sudwind 500EU 2021. Navigatie is Apple CarPlay.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”