Shelter vragen

Plaats reactie
Panda
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul 2020 13:35

Shelter vragen

Bericht door Panda » zo 27 sep 2020 08:34

Niet zo erg lang geleden heb ik mij aangemeld, voorgesteld en was ik op zoek naar een Eriba Puck.
De prijzen voor een goede Puck zijn dramatisch, dus kijk ik inmiddels ook naar een Kip Shelter.
Die moet achter mijn Fiat Panda Cross 4x4, 90pk en max trekgewicht van 800kg kunnen.
Ik wil een zo laag mogelijk aanhang gewicht met veilige marge hebben en richt mij vooral op de Shelter Basic.
Mijn reisdoel ligt meestal in Scandinavië in voor- en of naseizoen en overnacht vaak niet ‘aan de paal’.
Daarom overweeg ik een dun zonnepaneel te monteren met accu voor verlichting en kleine compressor koelbox.
Waarschijnlijk geheel ‘out of the box’ wil ik een 2kw standkachel monteren, die ik nog nieuw heb liggen.
Die wordt gevoed vanuit een los brandstof tankje en 12 volt.
Koken doe ik meestal buiten op een losse brander.
Natuurlijk voegen de aanpassingen wat gewicht toe, maar ik hoef geen zware gasfles of koelkast mee te sleuren.
En ben ik minder afhankelijk van stroomvoorziening op campings.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van eigenaren die de Shelter ook met een kleine auto trekken en langere afstanden reizen.
Is dit goed te doen of heb je daarvoor toch echt een sterkere auto nodig.
Daarnaast ben ik benieuwd of een Shelter geschikt is om op minder goede (gruss) wegen te rijden, zoals ik tot voor kort deed met mijn VW transporter.
Of moet ik mij meer beperken tot doorgaande wegen.

Elke informatie of tips zijn welkom en worden gewaardeerd!
Gertjan

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Shelter vragen

Bericht door Kipke98 » zo 27 sep 2020 09:56

Ik heb slechte ervaringen met een plakpaneel. Mijn voorkeur zou een conventioneel paneel zijn en ook lekker groot.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Er is een redelijk actieve fb groep met Shelteraars wellicht zit daar een Scandinavië ganger bij.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Shelter vragen

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 10:08

Ik kan je niet direct helpen want ik heb een obese Shuttle in plaats van een ranke Shelter. Wel heb ik een kennis in de buurt wonen die onlangs een jonge, tweedehands Shelter Plus met alles erop en eraan heeft gekocht omdat zijn Suzuki Swift ook zo z'n beperkingen heeft qua te trekken aanhangermassa.

Allereerst: overweeg om ook lid van de Kip facebookgroep te worden. Daar is wat meer activiteit dat in de subgroep hier, en daar wordt redelijk strak gemodereerd. Dan heb je wat meer Kip-specifieke info.

In mei heb ik 'm bezocht op de camping om de Shelter te bekijken. Hij kampeert voornamelijk in Nederland, Duitsland en Frankrijk, dus alleen maar gewend om op goed verharde wegen te rijden. Hij heeft altijd met een tent gekampeerd, en vindt het trekken van een Shelter "wel gaan". Ik denk dat het een kwestie van wennen met het rijden met een caravan is als "tenter", want op de snelweg kan hij goed mee komen maar moet nog wennen aan het feit dat je geen 120 km/u of harder met zo'n ding rijdt.

Hij heeft dus de "plus" uitvoering. Laat ik het zo zeggen: ik vind de shelter nou niet bepaald een schoonheid in vergelijking met de Puck, maar met het concept, het materiaal en de afwerking is niets mis: de buitenkeuken bevalt hem prima, de vloerverwarming (die jij minder vaak zal gebruiken) idem, het ding is licht en ruim van binnen, en de flexibele indeling en ruimte beviel hem goed.

My two cents: Er zit al standaard Led verlichting in, plaats een Li-ion accu of een Lithium fosfaat accu (met de nodige voorzorgsmaatregelen) en je gaat een hele hoop plezier van de caravan hebben. Mijd de flexibele plakzonnepanelen - de weekmakers zijn killing voor jouw hefdak,
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

jaza1971
Berichten: 56
Lid geworden op: za 21 jul 2018 13:57

Re: Shelter vragen

Bericht door jaza1971 » zo 27 sep 2020 13:36

De Shelter ligt betrekkelijk laag op de weg. Er zijn gebruikers die klagen dat het neuswiel de bodem raakt bij een drempel. Maar dat hangt ook weer af van de auto die hem trekt. Er is een off-road shelter die een stuk hoger op zijn wielen staat. Wellicht kan die as en banden ook onder een basic worden gemonteerd. Kip Hoogeveen doet nogal eens maatwerk voor klanten.
Wordt kid van de Shelter FB groep, zeer actief en +500 ervaringsdeskundigen. Zit er zelf ook op


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Panda
Berichten: 6
Lid geworden op: do 2 jul 2020 13:35

Re: Shelter vragen

Bericht door Panda » zo 27 sep 2020 15:10

Bedankt voor de reacties die inmiddels zijn verschenen.
Het lijkt erop dat het er nu eindelijk van gaat komen: aanmelden bij Facebook.
Ik ben waarschijnlijk één van de weinige mensen die er tot op heden geen behoefte aan had.
Maar een actieve Shelter groep is een mooie aanleiding.
Gertjan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Shelter vragen

Bericht door dieseltijger » zo 27 sep 2020 15:29

De besloten, "special interest groups" op Facebook steken positief af ten opzichte van de openbare groepen. Hoewel niet van toepassing op de groepen voor Kip caravans, en Kip Shelter caravans is de meerwaarde soms gelegen in het internationale karakter. Dus als je nog een andere hobby hebt dan één die verbonden is aan een Nederlands product - dan zijn deze FB groepen echt wel aan te raden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Kip”