Kip Navigator

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 27 jul 2020 22:10

In onze zoektocht naar een caravan zijn we een Kip Navigator uit 2003 tegengekomen.
Zo op het eerste gezicht een degelijke caravan die nog jaren mee kan.

Nu staan leuk genoeg alle Kip folders van weleer op de officiële site. Bij 2003 (of 2002 en 2004) kan ik echter niets vinden over de Navigator modellijn.

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » ma 27 jul 2020 22:22

Daar is geen folder van. De Navigator is een (actie) model wat net onder de Grey Line valt.
Dus met een minder uitgebreide CERS (spanningsvoorziening) en volgens mij geen anti-hageldak. Maar verder redelijk vergelijkbaar.
Bij de bouwjaren 2002-2003 lijkt de Navigator wel op de Grey Line. Vanaf 2004 is de Grey Line vernieuwd maar de Navigator lijkt nog steeds op de oude Grey Line.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 27 jul 2020 22:42

Hartelijk dank voor het heldere en uitgebreide antwoord.
Trigano Itinea GL

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » di 28 jul 2020 10:36

Ik neem dus aan dat de Navigator een iets aangepaste Grey Line is. Alle ervaringen en reviews van modeljaar 2003 zijn dus ook van toepassing op de Navigator?

En hoe zit het eigenlijk met voortenten? In tegenstelling tot andere caravans zit er een knik in. Heb je daar speciale voortenten voor nodig?
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » di 28 jul 2020 11:34

Qua reviews zal er inderdaad geen tot weinig verschil in zitten. Toevallig is mijn Grey Line ook uit 2003. Voor mij het ideale jaar. In 2002 zag o.a. de binnenkant van de deur er erg goedkoop uit. Vanaf 2003 is dat de deur zoals ook bij de Navigator (ik ga uit van de Navigator op MP met de ingebouwde airco).
En vanaf modeljaar 2004 is de Grey Line alleen nog maar minimaal 230 breed. Dat wilde ik niet, de mijne is nog 220 breed. Dus ik ben helemaal tevreden met mijn 2003 model.
Het klopt dat er voor een Kip vaak een speciale voortent wordt gekocht. Niet zozeer door de knik, maar wel door de schuine voorkant. Ik heb nu een Walker voortent, speciaal gemaakt voor Kip.
Ik ben er erg blij mee. Door de aankoop van een huis heb ik mijn 2009 Dethleffs caravan moeten verkopen. Na de verhuizing een oudere (lees goedkopere) caravan weer gekocht. Dat werd de Kip. Wij zijn er erg gelukkig mee. Ik zou hem niet meer willen ruilen voor de nieuwere caravan die we eerst hadden. Had geen klachten met het rijden met de vorige drie caravans, maar sinds ik de Kip heb, weet ik dat het toch beter kan. Hij ligt echt als een blok achter de auto.
En die vloerverwarming.....wil nooit meer zonder ;)
Wat je wel even moet controleren is het voor en achter raam. Hiervan kan de lijmlaag loslaten en dan komt de binnenkant van het raam los van de buitenkant. Dus beide ramen even helemaal open zetten en controleren. Ik heb mijn beide ramen helemaal opnieuw afgekit. Niet de mooiste oplossing, maar een nieuw raam is wel erg duur.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » di 28 jul 2020 12:24

Dat kan dan nog wel eens lastig worden om een bijpassende voortent te vinden. Of valt dat wel mee?


Mijn beoogde caravan heeft overigens geen airco.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » di 28 jul 2020 12:55

Er worden wel regelmatig tenten voor Kip caravans aangeboden op o.a. MP. Maar als je perse een nieuwe wilt, dan weet ik dat bijvoorbeeld Walker een standaard voortent zo kan voorzien van een gewijzigde flap voor de schuine zijde aan de rechterkant.
Ook worden er wel nieuwe tenten aangeboden, speciaal op maat gemaakt voor een Kip, maar die moet je maar net mooi vinden.
Ik zag inderdaad nog een andere Navigator op MP uit 2003. Die ik bedoel is modeljaar 2003, maar op kenteken gezet in 12-2002.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » zo 9 aug 2020 20:54

De caravan is inmiddels aangeschaft. Kan hem eind deze maand ophalen. Het is dan de bedoeling dat hij diezelfde week nog op de camping komt te staan.
Er zit echter geen voortent bij (enkel een luifel) en dat is toch wel iets wat we willen.
De afgelopen tijd ook rondgekeken naar voortenten en ben al wel tot de conclusie gekomen dat ik weinig behoefte heb aan een bouwpakket aan buizen.

We zitten nu dus te kijken naar opblaasbare voortenten of naar lichtgewicht voortenten.
Bij O in de Achterhoek hebben ze een aardige keuze in universele tenten. Daarvoor moet ik echter wel de minimale rechte raillengte weten. Ik schat zo rond de 3.30 meter. Maar zeker weten is fijner. Ik kan het helaas niet opmeten aangezien ik de caravan nog niet heb. Wie weet dit wel?
Het betreft een Kip Navigator 44TDB.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » ma 10 aug 2020 08:52

Bij mijn Kip 47 is de rechte lengte precies 3 meter.......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 10 aug 2020 10:25

RichTrip schreef:
ma 10 aug 2020 08:52
Bij mijn Kip 47 is de rechte lengte precies 3 meter.......
OK.
De 47 is neem. Ik aan 30cm langer dan de 44.
Ik heb dus iig 2.70 aan rechte lengte.
Ik wacht wel even met aanschaffen van een voortent totdat de caravan hier op de oprit staat. Dan weet ik het zeker. Artikelen zijn tegenwoordig toch binnen enkele dagen in huis.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Kip Navigator

Bericht door thmeyer » ma 10 aug 2020 11:45

RE.gif
Hoi Jeroen,

Ik heb een Avento 44 TTZ made by Kip met dezelfde indeling als de Kip 44 TDB.
TTZ staat voor Toilet, terreinzit en TDB staat voor Toilet, dubbel bed. En toch dezelfde indeling.
Het verschil tussen een 44 en een 47 is inderdaad 30 cm, maar dat is over de hele opbouwlengte gemeten.
Het is niet zo, dat het verschil in bovenrail hierdoor 30 cm korter zou zijn.

Wij hebben een zakluifel van Omnistor van 3.10 mtr op het rechte gedeelte van de bovenrail.

Mijn advies is: Gewoon de verkoper bellen, zeggen dat je van iemand een voortent kan kopen en dat je de omloopmaat wil weten.
Ik vind dat je dat als zeker als klant als service mag verwachten..

Ik heb nog een lijst gevonden met de omloopmaten van Kip, Avento, Homestar en Chateau: Omloopmaten Kip Caravans

En voor de Avento 44 geven ze 860 aan en voor Kip 44 865, dus wel 5 cm verschil.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Udenhout
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 jul 2020 07:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Udenhout » ma 10 aug 2020 17:29

Hoi,

Ook wij hebben een Kip Navigator gekocht zonder voortent.
Merk: Walker kan een passende voortent maken! Ze zetten er een andere dak en een andere aeroflap aan!
Voortent loopt dan niet schuin mee met de caravan! ( wij twijfel dan of de wc unit nog uit de caravan kan. ( en je mist wat oppervlakte voortent)

Kip grey line 44 en een kip navigator 44 Hebben een andere omloopmaat! (Zie walker Site)

Bij kipvoortenten.nl kun je een passende voortent kopen? Kwaliteit?
Bij Fortex, en Reda zeilmakerij maken ze de tent passend en de kwaliteit is volgens reactie van andere Kopers goed!
Dorema Voortenten zeggen, dat al hun tenten passen op een kip caravan! (Staat dan de tent wel mooi?)
Unico tenten passen volgens mij altijd. (Boogtent, maar duur)

Gr.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 10 aug 2020 17:39

Dank voor de reacties.
Over Walker heb ik inmiddels meer gehoord.
Wat zou dat ongeveer kosten, zo'n op maat gemaakte voortent?
Trigano Itinea GL

Udenhout
Berichten: 3
Lid geworden op: do 30 jul 2020 07:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Udenhout » ma 10 aug 2020 18:09

Kost niets extra! Na bestelling zetten ze alles in elkaar!
Prijs op site, is de prijs!
Wij twijfelen of de wc unit er nog uit kan!

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » ma 10 aug 2020 20:25

Wj hebben een Walker Vario voortent, speciaal gemaakt voor Kip. Ja, die heeft dus iets meer oppervlakte, maar daar heb je door de schuine zijde helemaal niets aan. Een "standaard" Walker tent welke is aangepast met een speciale flap voor in de lijst van de Kip zal ook voldoen.
Ik denk dat het luikje voor het toilet geen probleem is, die zit ver genoeg vanaf de voorkant.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 17 aug 2020 12:23

Zaterdag even langs 2 grote kampeerwinkels gereden om tenten te bekijken. Veel viel af vanwege de maat, prijs, of onze indruk.
Vooral de lichtgewicht voortenten waren minder dan ik verwacht had en zeker niet geschikt om straks 2 maanden op te laten staan.

Uiteindelijk even getwijfeld over een echte voortent van het huismerk van O in de Achterhoek. En dan all season ten Kate of pvc. Of toch voor ongeveer 300 euro meer een op maat gemaakte Walker. Voor het laatste gekozen. Liever dan in 1 keer goed dan achteraf spijt. Zit helaas wel een week of 2 a 3 levertijd op.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Navigator

Bericht door Chris » ma 17 aug 2020 12:27

RE.gif
Ik heb bij de 2 laatste caravans ook Walker tenten gehad.
Kan je verzekeren dat ze goed spul leveren..
Netjes gemaakt en allemaal kwaliteits materialen.
Heb je een Alu of een Staal frame besteld, en met powergrips??
Da's zo handig he...

Goeie keuze thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 17 aug 2020 12:50

Chris schreef:
ma 17 aug 2020 12:27
RE.gif
Ik heb bij de 2 laatste caravans ook Walker tenten gehad.
Kan je verzekeren dat ze goed spul leveren..
Netjes gemaakt en allemaal kwaliteits materialen.
Heb je een Alu of een Staal frame besteld, en met powergrips??
Da's zo handig he...

Goeie keuze thumbup.gif
Met powergrips maar wel met staal.

Dank je. Ik vond hem voor een voortent ook wel aardig ogen.
Ik ben de vouwwagen wereld gewend, wat dat betreft loopt het qua design allemaal wel wat achter. Of het is gewoon een heel ander wereldje.
Laatst gewijzigd door Retrospect op ma 17 aug 2020 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Trigano Itinea GL

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » ma 17 aug 2020 12:51

RE.gif RE.gif

Idem hier. Iedere nieuwe voortent zou zo weer een Walker gaan worden.....

Ben eens langs geweest voor een vraag over de Walker Kip Vario voortent, alvorens ik die tweedehands op MP ging aanschaffen (toevallig daar in de buurt). Ondanks het feit dat ik toen niet in de markt was voor een nieuwe werd ik zeer netjes te woord gestaan en werden mijn vragen netjes en vooral juist beantwoord.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kip Navigator

Bericht door RichTrip » ma 17 aug 2020 12:52

Jeroen81 schreef:
ma 17 aug 2020 12:50
........
Met powergrips maar wel met staal.
Oei, waarom de keuze voor staal? Ik heb aluminium en dat bevalt perfect en het scheelt vooral heel veel gewicht.......of ga je de caravan op een seizoensplaats zetten?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Retrospect
Berichten: 127
Lid geworden op: di 21 jul 2020 19:51

Re: Kip Navigator

Bericht door Retrospect » ma 17 aug 2020 12:59

RichTrip schreef:
ma 17 aug 2020 12:52
Jeroen81 schreef:
ma 17 aug 2020 12:50
........
Met powergrips maar wel met staal.
Oei, waarom de keuze voor staal? Ik heb aluminium en dat bevalt perfect en het scheelt vooral heel veel gewicht.......of ga je de caravan op een seizoensplaats zetten?
Dat laatste.
Hij blijft straks 2 maanden in het naseizoen staan waarbij wij enkel de weekenden aanwezig zijn.
Trigano Itinea GL

Blutch
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 dec 2020 11:57

Re: Kip Navigator

Bericht door Blutch » zo 6 dec 2020 13:01

Hey hallo. Ik heb ook net een navigator uit 2003 gekocht. Wie weet welke maat (zak)luifel er op past ? Ik kan hem pas over paar weken ophalen dus vandaar de vraag. En de voortent zal ook nog wel moeten verwacht ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Navigator

Bericht door Chris » zo 6 dec 2020 14:00

Reactieopvoorgaandebericht
Welke variant Navigator is dan wel belangrijk om te weten...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Blutch
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 6 dec 2020 11:57

Re: Kip Navigator

Bericht door Blutch » zo 6 dec 2020 15:09

Navigator 44 tdb

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Navigator

Bericht door Chris » zo 6 dec 2020 16:03

Reactieopvoorgaandebericht

RichTrip heeft op een 47 een 3 meter zakluifel.
Bij jou op een 44 zal dat nog korter worden....2.75 cm oid.
Dan wordt het meer een zakluifeltje..
Kan je niet beter voor iets anders kijken misschien.
Door de knik in het dak ben je zo beperkt direct met zakluifels.
Gewone schuifluifels of dakluifels kunnen veel breder zijn dan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kip”