Pagina 1 van 1

gasveer disselbak

Geplaatst: di 21 jul 2020 23:14
door rdoorn
Ik heb een Kip Kompact 32 EK uit 1995 en de disselklep blijft niet meer openstaan.
Nu leek het mij een goed idee om hier een gasveer te plaatsen. Maar ik heb geen idee of het kan en waar ik op moet letten.

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: wo 22 jul 2020 06:36
door SuzukiVitaraDiesel
Gasveer is wel mogelijk, maar u dient ermee rekening te houden dat de gasveer niet te krachtig is. Want als u de disselklep dan wilt sluiten, moet er zoveel kracht worden uitgeoefend, dat u de constructie stuk drukt. Tevens moet u even kijken hoelang de gasveer zal moeten zijn. Als u wat op internet rondkijkt, ziet u dat er sites zijn die u kunnen helpen bij het berekenen welke gasveer zou kunnen voldoen. Zelf heb ik een Kip Ecu Line 33 waarvan de gasveer van de disselklep defect is. Ik heb een andere geprobeerd maar niet tot tevredenheid. Ik gebruik nu een op maat gemaakte stok om de klep open te houden.
Ik ben benieuwd naar een goede oplossing van uw probleem en hoop dat u die t.z.t. wilt posten.

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: do 23 jul 2020 09:21
door RDDR
Een Eriba Feeling gebruikt een gasveer voor de disselbak die ongeveer even ver open gaat als deze en in constructie er aardig op lijkt.
Je zou kunnen checken bij een dealer welke gasveer er gebruikt wordt bij de Feeling, dan zou je een aardig eind in de richting moeten zitten.

Gasveer disselbak

Geplaatst: do 23 jul 2020 09:48
door thmeyer
@rdoorn

Een gasveer is een prima oplossing om je disselklep om hoog te houden.

"Alleen even een gasveer plaatsen is niet helemaal waar".

De gasveer moet zodanig geplaatst worden, dat als deksel omhoog wordt geduwd , maar ook als de disselklep naar beneden moet, door een doodpunt heen,
zodat deze in gesloten toestand als het waren de disselklep dicht trekt.
Doet deze dat niet, dan blijf er een te grote druk ingesloten stand op de vergrendeling staan.
Er moet dus een soort balans zijn tussen open en dicht !!

Theo

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: zo 26 jul 2020 15:17
door Ivo
Op de gasveer staat een typenummer. Daarmee kan je dezelfde nieuwe bestellen.

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: vr 7 aug 2020 19:46
door rdoorn
Er zit nog geen gasveer in dus ik heb nog geen type nummer.
Ik hoopte dat er een kip eigenaar was die dat al gedaan had en mij kan helpen....

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: zo 9 aug 2020 10:35
door WillyL
Ik heb geen idee of de disselklep van je sterk is bij het aanhechtpunt. Indien dit niet zo is zou ik ervan profiteren om een extra plankje tegen de wand te kleven en daar het aanhechtput op ge monteren zodat de kracht beter verdeeld is.
Zie ook dat bij de gasveer de 2 kopelgewrichtjes zitten. Die heb je waarschijnlijk nodig.

Om de kracht van de veer te weten kan je (met veel moeite of acrobatie) proberen om het deksel te openen door in de richting van de gasveer en op dezelfde plaats het deksel open te duwen of te trekken.Maar tja, dan moet je nog een toestel hebben om die kracht te meten... Even pijnzen... Handbagageweger... Moest er een vijs in de buurt ziiten (van de huidige houder) dan zou je die tijdelijk kunnen verwijderen en door het gat een koord oid steken of oogvijs en daaraan zo een weegtoestel voor valiezen te wegen die je omhoog moet houden en de valiezen aan een haak hangen. Trek je daaraan dan zie je de kracht nodig om het ding open te krijgen, let wel, steeds trekken in het verlengde van de toekomstige gasveer. Het is vooral de hoogste stand die belangrijk is, die moet immers voldoende zijn om het deksel op te houden. Ik zou niet een gasveer nemen die veel meer helpt dan dat want anders zou het deksel immers te snel kunnen openfloepen.
Die weging zal wel KGs opleveren, maar er zijn wel formules die dat omzetten naar Newtons (althans ik denk dat de gasveerkracht daarin uitgedrukt wordt).

gasveer disselbak

Geplaatst: zo 9 aug 2020 12:57
door thmeyer
RE.gif
Ik wil even inhaken,

Bij O in W verkopen ze gasveren voor een Hobby Caravan en die zijn 200 N en bij deze caravan heb je er 2 op de disselklep zitten
Dan zou 1 van 300 tot 400 N voldoende moeten zijn.

Maar dan is nog de kunst om de juiste lengte te bepalen. En dat meet je in geopende - en gesloten toestand.

Ik heb net een link gevonden van Nm naar KG: Vul in en mag je bij 200 N en dan mag de disseldeksel 20 Kg wegen.

Dus 300 N is voldoende en die verkoopt O in W ook.
En deze heeft wel een mooie uitslag van 20 cm, alleen ben ik bang dat de totale lengte van de gasveer niet voldoende is.

Dus nu eerst de lengte die nodig is meten !!

Theo

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: zo 9 aug 2020 13:46
door RDDR
N maar kg is delen door 10 (althans ongeveer). Geen website voor nodig.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk




gasveer disselbak

Geplaatst: zo 9 aug 2020 13:53
door thmeyer
RE.gif
Dat wij dat weten is leuk, maar nu kunnen andere, dit met eigen ogen zien.
En je zegt zelf: "althans ongeveer".

Met deze link is tot achter de komma.

Theo

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: zo 9 aug 2020 16:11
door dieseltijger
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het feit dat je uitgaat van een massa van 20 of 30 kilo...dat lijkt meer op een stalen motorkap van een auto. Erger nog: je belast de aanhechtingspunten van de gasveer nogal fors, en je krijgt de disselklep met moeite gesloten. Bezint eer ge begint.

gasveer disselbak

Geplaatst: di 18 aug 2020 13:27
door thmeyer
Ook dit levert AliExpress !!

Diverse lengtes gasveren

Altijd is het uitproberen wel waard.

Theo

Re: gasveer disselbak

Geplaatst: di 8 sep 2020 21:01
door rdoorn
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het feit dat je uitgaat van een massa van 20 of 30 kilo...dat lijkt meer op een stalen motorkap van een auto. Erger nog: je belast de aanhechtingspunten van de gasveer nogal fors, en je krijgt de disselklep met moeite gesloten. Bezint eer ge begint.
Vandaar ook mijn vraag. de kap weegt bij de aanhechting van de stang tussen de 5 en 8 kg. Maar door de arm en de hoek van deze stang lijkt er inderdaad 200N op te staan en dat leek mij wat veel en lastig om eea goed te balanceren zodat de kap langzaam open gaat en dicht blijft.