hagelbestendig dak?

Plaats reactie
homecar45racersunset
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 apr 2019 05:29

hagelbestendig dak?

Bericht door homecar45racersunset » zo 20 jun 2021 16:32

Hallo,

ik heb een homecar 45 sunset racer. Het dak is veel donkerder wit dan de rest. Men zegt dat het een hagelbestendig dak is.
Kan ik dit controleren? Hoe weet ik dat deze hagelbestendig is? Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door dieseltijger » zo 20 jun 2021 16:46

Het is dan meestal van polyester direct aangebracht op de isolatie of een sandwich plaat. Ik zou gewoon de brochure bekijken. Niet-hagelbestendig heeft als voordeel dat je beter beschermd bent tegen blikseminslag - het is dan gewoon aluminium.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door Wie-niets » zo 20 jun 2021 17:35

Aansluitend op wat Dieseltijger vermelde.

Chateau en Home car hadden jaren een "zwevend dak " kenmerkend te zien aan een losse plaatconstructie. Je ziet hem bij wijze van spreken vrij golvende los gemonteerd liggen.
Bij hagel schade zijn juist deze daken sneller te de/ of monteren. Ook hoor je er minder regen op.

De latere hagelbestendige daken zijn strak en vaak verlijmd.

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door BertJan » zo 20 jun 2021 18:28

je kan aan de plaat zien of deze van aluminium is of gfk, het aluminium dak is gladder of het gfk/kunststof dak heeft een structuur.
vaak is het bij verschil bij homecar /chateau slecht zichtbaar, maar je kan ook opzoek gaan naar beschadigingen, als het dak iets zwart kleurt, heb je kans dat het dak kunststof is welke scheurtjes in de toplaag heeft en deze worden dof en vuil

homecar45racersunset
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 apr 2019 05:29

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door homecar45racersunset » zo 27 jun 2021 13:01

[album]
20210627_130030.jpg
[/album] hier een foto van het dak.

homecar45racersunset
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 apr 2019 05:29

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door homecar45racersunset » zo 27 jun 2021 13:02

Lijkt idd wel een vezel in te zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door Chris » zo 27 jun 2021 13:55

[re.gif]
Klop er maar op...met een euromunt oid..metaal dus.
Dof... GFK.... blikkerig... Alu...

Nog een... Als je een caravanverzekering hebt... dan geeft een GFK dak vaak een korting op de premie.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door BertJan » ma 28 jun 2021 19:56

aan de foto kan je zien dat het een kuststof dak is, de plaat is vergeeld en dof

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door dieseltijger » ma 28 jun 2021 20:19

En een andere invalshoek: stel je voor dat er wat butsen in een caravandak komen - je ziet het toch niet itt bij een autodak - bij een autodak zie je na een regenbui een soort golfbal effect: plasjes water. Mijn kip heeft een hagelbestendig dak van het type slap polyester, permanent lelijk dus. (tsja....'t is toch wat...).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door mrbullmastiff » di 29 jun 2021 16:45

Ik kan me niet voorstellen dat een Home car voorzien was van een hagelbestendig dak. Ik heb zelf rond 2005 een nieuwe Chateau gekocht toen hebben we ook de Home car bekeken, het goedkopere submerk van dezelfde fabrikant. Bij Chateau was een hagelbestendig dak toen niet verkrijgbaar volgens mij.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1529
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door Ferdi » di 29 jun 2021 16:58

Volgens mij heet het officieel een hagel bestendiger dak. Want ook dit dak is niet 100% hagel bestendig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door dieseltijger » di 29 jun 2021 23:07

Eigenlijk vreemd: Een dak wat nauwelijks in het zicht is (van de caravan - ruim 3 meter hoog) willen we hagelbestendig hebben, en dat van onze auto wat wel in het zicht is - hoeft niet hagelbestendig te zijn. Raar, als je erover nadenkt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36075
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door Chris » wo 30 jun 2021 08:35

[re.gif]
Ja en nee..

Jou en mijn autodak is van plaatstaal en is voorgevormd...heeft daarmee een eigen voorspanning.
Een caravandak is /was een dun plat plaatje aluminium...en geen voorspanning.
Veel kwetsbaarder dus.
En toen kwamen ze op het GFK idee..
Minder kwetsbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door dieseltijger » wo 30 jun 2021 08:46

Plat gezegd: het enige voordeel van de polyesterplaat die ik merk is dat het ipv een tering-rotherrie bij slagregen alleen een rotherrie is. Ik zie het dak alleen maar als ik 'm eens per jaar oid was, en als er putjes inzitten interesseert het mij geen moer. Bij auto's zou je het dak en de motorkap ook van slagvast kunststof kunnen maken met metalen profielen eronder om de auto stijf te maken.

Het ging mij erom dat we zo gewend zijn aan de ingesleten patronen dat we de voor de hand liggende wensen gewoon over het hoofd zien.

Nog zo eentje: De SUV vindt opgang. Vind je mooi of niet, voordeel is de hoge in/uitstap. Nadeel: het zuipt, en mijn collega kan niet zonder opstapje in zijn dakkoffer komen of de fietsen op de dragers plaatsen. Maf toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: hagelbestendig dak?

Bericht door Wie-niets » wo 30 jun 2021 09:17

[re.gif]
Tsja, op deze aardkloot als je nuchter gaat kijken zijn er een hoop maffe zaken. knipoog.gif

Maar op het onderwerp terug te komen, wat ik er nog van weet en herinner had je bij Chateau en Home wel vanaf bepaalde jaren een " hagelbestendig" dak bij de duurdere series b.v. Cantara.
Maar benaming van GFK , en Polyesterplaat en Ali-fiber hangen mij nog bij.

En inderdaad die daken maakten een pokke herrie bij flinke buien Maar dat deed het dak van onze Knaussen ook.
Dan was dat standaard dak waar de meeste Chateau's of Homecars waren mee uit gevoerd een verademing. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Home-car/ Home-star”