Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
BertBergen
Berichten: 33
Lid geworden op: do 8 okt 2020 21:49

Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door BertBergen » di 16 mar 2021 10:30

In mei willen wij voor de eerste keer gaan kamperen met onze Hobby 400 TB. Nu heeft deze caravan een behoorlijk zitgedeelte, wat voor de nacht omgebouwd moet worden naar slaapgedeelte. Het gekke is, dat wanneer je de tafel laat zakken en de kussens/rugsteunen in positie brengt, deze rug kussens licht omhoog lopen.
Daarom mijn vraag:
Zijn er CF leden die die ook dit type caravan hebben, en hoe is dan de slaapervaring met dit type caravan.

* Reden dat wij voor dit type caravan hebben gekozen is het gewicht, totaal lengte om naast een schuur te plaatsen. Als gepensioneerden gaan wij in het voor/najaar op vakantie en dan bij frisse avonden de mogelijkheid hebben om lekker ruim in de caravan te zitten.

Alvast dank.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door VIP » di 16 mar 2021 12:01

[re.gif]

Dat is in alle types die geen “vast(e)” bed(den) hebben.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Ron » di 16 mar 2021 19:01

Onze oude Dethleffs had dat ook.
Merk je helemaal niets van tijdens het slapen.
Laatste jaren hadden wij wel een topper er op.
Gebruikte de zit hoek eigenlijk als vast bed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Peterspijker
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jul 2016 08:48

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Peterspijker » di 16 mar 2021 19:18

Kan ook zijn dat als je er een bed van wil maken dat je de kussen van links naar recht en andersom moet wisselen.
Hadden wij ook in oudere caravan.
Dan liggen de lichte verhogingen bij het hoofd en voeten eind waar je er geen last van heb.

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Bospaadje » wo 17 mar 2021 08:42

Ik heb (noodgedwongen/zieke dochter bij mama in bed) een enkele keer op de omgebouwde treinzit geslapen in onze hobby540.
Wellicht dat het went, maar ik heb de hele dag last van mijn rug en heupen gehad. Ik vond het ook lastig om een houding te vinden, ik bleef de overgangen redelijk goed voelen.
We hebben nu voor noodgevallen een luchtbed bij ons en een binnententje voor de voortent. Maar goed, er zullen vast hele volksstammen goed erop slapen, aangezien er veel caravans zijn zonder vaste bedden(matrassen).
Het 2e noodgeval (dochter kon niet slapen en wilde in grote bed), is mijn vrouw in het onderste stapelbed gaan liggen. Met 168cm en lichtgewicht heb ik haar niet horen klagen. Ik ben er zelf ook eens in gaan liggen (180 / 80kg) en vond het ook erg krap. Qua gewicht kon het volgens mij net :-). Ik heb er overigens niet in geslapen, mocht niet van de kids awhoea.gif
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
BertBergen
Berichten: 33
Lid geworden op: do 8 okt 2020 21:49

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door BertBergen » wo 17 mar 2021 10:21

Dank jullie wel voor de reacties.
Wij kamperen hoofdzakelijk in het voor-en najaar, en dan kunnen de avonden best koud zijn. Geen voortent maar gaan we alleen op pad met een luifel.
Daarom hebben wij bewust gekozen voor deze indeling, ruim zitgedeelte wetende dat dit omgebouwd moet worden. We gaan in mei gewoon proberen hoe het slapen gaat, en met jullie aangedragen ideeën gaan we er zeker uitkomen.
Schets van de indeling:
15.png
15.png (14.23 KiB) 1034 keer bekeken
Laatst gewijzigd door BertBergen op wo 17 mar 2021 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door GSAndre » wo 17 mar 2021 10:27

Mocht eea niet comfortabel liggen, kan je ook nog denken aan een topper (dekmatras)
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Chris » wo 17 mar 2021 10:35

Ik heb een Hobby 420KB gehad.
Vergelijkbaar bed voor de ouders.
Ik had aan de zitkussens niet voldoende steun als het als matras in gebruik was.
De harde tafel en de kieren ...gebroken kwam ik uit bed.
Eerst een goede topper geprobeerd, dat scheelde zeker maar nog steeds niet naar wens.
Toen ander schuim in de kussens laten maken, hoger SG.
Dat was beter...maar nog steeds die plank waar ik op lag. Dat beviel niet..
Uiteindelijk heel andere caravan gekocht met super bedden.
Lattenbodems met schotelveren en een 7 zone koudschuim matras...nu slaap ik heel goed imcde hut.
Nachtrust is heel erg belangrijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door VIP » wo 17 mar 2021 10:58

[re.gif]

Tja je kunt geen appelen met peren vergelijken.

Een vast bed in een caravan slaapt idd anders dan een dinette die je moet ombouwen, ongeacht het caravanmerk wat je koopt/hebt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Gemineye » wo 17 mar 2021 11:10

BertBergen schreef:Dank jullie wel voor de reacties.
Wij kamperen hoofdzakelijk in het voor-en najaar, en dan kunnen de avonden best koud zijn. Geen voortent maar gaan we alleen op pad met een luifel.
Daarom hebben wij bewust gekozen voor deze indeling, ruim zitgedeelte wetende dat dit omgebouwd moet worden. We gaan in mei gewoon proberen hoe het slapen gaat, en met jullie aangedragen ideeën gaan we er zeker uitkomen.
Schets van de indeling:
15.png
Grappig, hoe je met dezelfde aanleiding toch een andere conclusie kunt trekken! Wij wilden ook veel in voor en najaar weg, en trokken daaruit nou juist de conclusie dat we een caravan met een aparte zithoek wilden. Wij hebben een vast bed en een ruime rondzit. Die rondzit gebruiken we naar behoefte als zit ruimte óf als bed voor de kinderen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Bospaadje » wo 17 mar 2021 12:57

Wellicht ietwat off topic, maar ik ben zo erg gecharmeerd door bijvoorbeeld een caravan type hobby515 met hefbed boven zithoek en stapelbed met apart zitgdeelte in kinderkamer.
Alleen vrees ik ook dat de financien dit pas toelaten als onze eisen volledig anders zullen zijn, vanwege opgroeiende kinderen.

Verder overigens eens met wat reacties hier die adviseren om topper te gebruiken, alleen waar ga je dat ding weer laten als je niet in gebruik hebt?
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
BertBergen
Berichten: 33
Lid geworden op: do 8 okt 2020 21:49

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door BertBergen » wo 17 mar 2021 14:10

Er worden leuke suggesties aangedragen, dank daarvoor.
We hebben in 2012 een Hobby 400 SF gehad, dus met vast bed, dat sliep best goed, maar we vonden het zitgedeelte daarvan minder. We gaan in mei gewoon uitproberen of het slapen bevalt. Mocht het echt tegenvallen dan meteen maar aan een topper knipoog.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 17 mar 2021 14:22

Als het niet bevalt is het misschien een optie om de kussens te vervangen door een stevigere soort de 440 uit 2007 had van die zachte kussens en die liggen niet prettig zelfs erop zitten werd op den duur vervelend

Ik weet niet hoe oud je kussens zijn maar in de jaren worden ze ook zachter en als het lang slecht weer is dan wordt een 400 wel klein
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
BertBergen
Berichten: 33
Lid geworden op: do 8 okt 2020 21:49

Re: Hobby 400 TB De Luxe Easy, ervaring zit/bed gedeelte

Bericht door BertBergen » do 18 mar 2021 09:16

[re.gif]
Caravan is bouwjaar 2014
Omdat we de caravan meestal een week voor vertrek uit de stalling halen en dan thuis naast de schuur parkeer, zijn we afhankelijk van een max. lengte achterkant/voorkant dissel, deze maat is 5,90, dus grote/langer is geen optie. Daarbij is de binnenruimte voor ons als gepensioneerden ruim voldoende. Over het algemeen verblijven we in het voorjaar in Nederland, om in het najaar richting Frankrijk te gaan, dus betere temperaturen, maar corona heeft ons doen besluiten afgelopen jaar en ook dit jaar in Nederland te kamperen.
Mochten de kussens toch te hard aanvoelen tijdens slapen gaan we daarvoor oplossingen zoeken, al gezien dat er voldoende ideeën hierover in CF te vinden zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”