Bonkend geluid rechter wiel

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Ab » do 17 sep 2020 09:33

Het klinkt alsof de wiellagers volledig naar de vaantjes zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RobertHobby
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jul 2020 13:39

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door RobertHobby » do 17 sep 2020 09:37

Zojuist een stukje gereden nadat de wielbouten zijn vast gedraaid en het geluid is weg.

Gelukkig was het iets simpels en ben ik geen wiel verloren tijdens het rijden met alle gevolgen van dien!!

Bedankt voor het meedenken allen! De wielsleutel is voortaan onderdeel van mijn disselbak knipoog.gif

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door wim » do 17 sep 2020 09:51

RobertHobby schreef:
do 17 sep 2020 09:37
Zojuist een stukje gereden nadat de wielbouten zijn vast gedraaid en het geluid is weg.

Gelukkig was het iets simpels en ben ik geen wiel verloren tijdens het rijden met alle gevolgen van dien!!

Bedankt voor het meedenken allen! De wielsleutel is voortaan onderdeel van mijn disselbak knipoog.gif
Als de caravan in juni een beurt heeft gehad met nieuwe remvoering en je daarna maar 200km hebt gereden, dan heb ik mijn twijfels of ze de wielmoeren wel goed hebben aangedraaid met een momentsleutel.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Chris » do 17 sep 2020 10:09

RobertHobby schreef:
do 17 sep 2020 09:37
Zojuist een stukje gereden nadat de wielbouten zijn vast gedraaid en het geluid is weg.

Gelukkig was het iets simpels en ben ik geen wiel verloren tijdens het rijden met alle gevolgen van dien!!

Bedankt voor het meedenken allen! De wielsleutel is voortaan onderdeel van mijn disselbak knipoog.gif
Gelukkig alles goed gegaan...
Foutje...slordig foutje...
Heel slordig foutje.
Eén oog van de naald verhaal, ik zou zeker dat service bedrijf op de hoogte brengen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » do 17 sep 2020 11:38

wim schreef:
do 17 sep 2020 09:51
RobertHobby schreef:
do 17 sep 2020 09:37
Zojuist een stukje gereden nadat de wielbouten zijn vast gedraaid en het geluid is weg.

Gelukkig was het iets simpels en ben ik geen wiel verloren tijdens het rijden met alle gevolgen van dien!!

Bedankt voor het meedenken allen! De wielsleutel is voortaan onderdeel van mijn disselbak knipoog.gif
Als de caravan in juni een beurt heeft gehad met nieuwe remvoering en je daarna maar 200km hebt gereden, dan heb ik mijn twijfels of ze de wielmoeren wel goed hebben aangedraaid met een momentsleutel.
Nee, het is duidelijk dat dat vergeten is, tenzij iemand het heeft losgedraaid tussentijds, maar dat lijkt me ook niet echt logisch, ik zou de betreffende service verlener daar ook zeker op aanspreken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 12:15

Hier heeft degene die je caravan een servicebeurt gegeven heeft duidelijk steken laten vallen.
Ik zou er mee teruggaan en eisen dat hij het velg en de betreffende wielmoeren controleert,als het velg al begonnen is met "uitleuteren*"dient dit vervangen te worden,anders loopt binnen de kortste keren weer los.

(* uitleuteren is wanneer er door speling tussen wielmoeren en velg de boutgaten groter worden door uitslijten,zo zal de wielmoer het velg niet meer tegen de naaf drukken,en riskeer je dat het wiel eraf loopt.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » do 17 sep 2020 13:50

Eisen is een hoog woord alhier, al ben ik het er wel mee eens dat het verstandig is om de velgen en bouten even te laten controleren op beschadigingen voor je er weer mee op pad gaat.
Je zal nooit aan kunnen tonen dat ze de wielen niet goed vast gezet hebben aangezien je zelf niet nadien de wielen niet meer gecontroleerd hebt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Chris » do 17 sep 2020 14:03

RE.gif
Nou...dat filmpje is wel duidelijk hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » do 17 sep 2020 14:13

RE.gif

Zegt niets, is geen bewijs dat er tussentijds niet aan "gewerkt" is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » do 17 sep 2020 14:27

Mooi. Goede actie, en een simpele remedie. Niet fraai, maar kan gebeuren (helaas). Mail kort naar het onderhoudsbedrijf met een linkje naar youtube of dit topic, en verder niet druk over maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 14:48

Paul Vingerhoets schreef:
do 17 sep 2020 13:50
Eisen is een hoog woord alhier, al ben ik het er wel mee eens dat het verstandig is om de velgen en bouten even te laten controleren op beschadigingen voor je er weer mee op pad gaat.
Je zal nooit aan kunnen tonen dat ze de wielen niet goed vast gezet hebben aangezien je zelf niet nadien de wielen niet meer gecontroleerd hebt.
Ik kom uit de transportwereld (en ik denk jij ook).
In de "vrachtwagelarij" mrgreen.gif is het de gewoonste zaak van de wereld dat je je wielen ,na demontage,natrekt,het word er zelfs met krijt opgeschreven.
Iets wat ik in de caravanwereld nog nooit gezien heb.
Indien men T.S hier op gewezen had zou hij misschien wél zijn wielen nagetrokken hebben na ,laten we zeggen 100 of 150 km ,en bemerkt hebben dat ze niet vast genoeg stonden.
Eisen zou misschien eenhoog woord zijn,maar het lijkt me verstandig om het service bedrijf toch met zijn ervaringen te confronteren,zodat zij in de toekomst hun klanten erop kunnen wijzen dat natrekken nooit geen kwaad kan.

Een caravan repareren is het ene,er mee rijden in de praktijk is wat anders.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Daphne » do 17 sep 2020 14:53

eurotrotter schreef:
do 17 sep 2020 14:48
In de "vrachtwagelarij" is het de gewoonste zaak van de wereld dat je je wielen ,na demontage,natrekt,het word er zelfs met krijt opgeschreven.
Iets wat ik in de caravanwereld nog nooit gezien heb.
Niet met krijt op de banden maar het wordt door onze caravandealer altijd vermeld. thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 14:56

dieseltijger schreef:
do 17 sep 2020 14:27
Mooi. Goede actie, en een simpele remedie. Niet fraai, maar kan gebeuren (helaas). Mail kort naar het onderhoudsbedrijf met een linkje naar youtube of dit topic, en verder niet druk over maken.
Zo een mail komt niet verder dan de receptioniste en word dan direct"gedelated"
Er met de caravan heen gaan en de chef werkplaats confronteren met je bevindingen zet meer zoden aan de dijk.

Je hoeft zo een bedrijf niet met pek en veren het dorp door te jagen,maar hier heeft men duidelijk steken laten vallen,je kunt ze de kans geven dit netjes op te lossen( door het velg en de wielmoeren te controleren en evt te vervangen*)

* ( T.S. indien je service bedrijf je velg wilt controleren,vergeet na montage niet na een 100 km het velg opnieuw na te trekken mrgreen.gif mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 14:57

Daphne schreef:
do 17 sep 2020 14:53
eurotrotter schreef:
do 17 sep 2020 14:48
In de "vrachtwagelarij" is het de gewoonste zaak van de wereld dat je je wielen ,na demontage,natrekt,het word er zelfs met krijt opgeschreven.
Iets wat ik in de caravanwereld nog nooit gezien heb.
Niet met krijt op de banden maar het wordt door onze caravandealer altijd vermeld. thumbup.gif
Een goede actie van je dealer,zo hoort t ook. thumbup.gif thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door mrbullmastiff » do 17 sep 2020 15:21

Als inderdaad de wielbouten los hebben gezeten verbaasd het mij dat je daar 200 km mee heb kunnen rijden. Mijn ouders hebben namelijk ook eens zo een probleem gehad, alleen verloor mijn pa zijn caravanwiel na een 50 km gereden te hebben.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Chris » do 17 sep 2020 15:40

Tja...
Wie wat waar...
Zal altijd een vraag blijven.
Er zal echt geen kwade opzet in het spel zijn maar de techneut wijzen op zijn tekortkoming kan alleen maar verbetering betekenen bij die beste man.
Je leert het meeste van je fouten helaas..

Bij mijn baas hangt een mooie spreuk:
Kwaliteit betekend het ook goed doen als niemand kijkt...

Geef die techneut de kans om te leren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door erichendri » do 17 sep 2020 15:48

In de autowereld wordt het na 100-150 niet nagetrokken.
Hebben de moeren niet goed vast gezeten dan red je die 200 km echt niet.
Denk dat ze ietwat vastgezet zijn met de wielsleutel maar vergeten zijn om het na te trekken.
Is wel slordig maar mischien ff weggeroepen om bij iemand naar de stekker te kijken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » do 17 sep 2020 15:56

RE.gif

Echt wel, er hangt bij mij altijd een kaartje dat ik moet natrekken na de wissel en niet alleen bij 1 dealer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 16:10

erichendri schreef:
do 17 sep 2020 15:48

Is wel slordig maar mischien ff weggeroepen om bij iemand naar de stekker te kijken.

Eric
Heel slordig;
Men zou maar net jouw auto de olie verversen,en net weggeroepen worden voor een paar ruitenwisserbladen te monteren op een andere auto.
Je werkt eerst je karwei af en dan pas begin je aan het volgende.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » do 17 sep 2020 17:33

Zijn dingen die gebeuren zeker als een monteur zichzelf niet controleerd.

Maar voor nu is dat een ander draadje zaak is om even langs de dealer te gaan en even overleggen en in ieder geval even de velgen los laten halen en de boutgaten laten controleren .
Normaal komen conische bouten niet los als ze goed vast gezet zijn dit gebeurt alleen als de velg onder de bout/moer kan bewegen waardoor er een kracht op komt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » do 17 sep 2020 22:28

Ach, we moeten ook weer niet overdrijven. Die dingen zitten nu vast - daar gaat 't om. (Niks mis met roestige stalen velgen en een plastic wieldopje eigenlijk)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » do 17 sep 2020 22:49

RE.gif
Nu ben je de zaak wel erg aan het bagatelliseren;Stel;dat de wielgaten al uit geleuterd zijn,dan gaan de conische kanten van de moer( of de bout,net wat erop zit) direct de remtrommel raken,en zullen ze het velg helemaal niet meer tegen de remtrommel drukken.
Zodat het wiel er gegarandeerd afloopt.

Vooral als de velgen roestig of vuil zijn is het zaak om de wielmoeren na te trekken;roest en vuil word samengeperst tussen velg en remtrommel en zal door het bewegen van de velg vergruizen,waardoor speling kan ontstaan en het wiel losloopt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » do 17 sep 2020 23:40

Ja, je hebt gelijk. Je kan zelf gewoon kijken of de gaten vergroot zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 18 sep 2020 08:49

Nou als je de bout of moer kop tegen de trommel kunt draaien dan zal de velg er zo ook wel afvallen want dan draai je de koppen helemaal door de velg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » vr 18 sep 2020 09:41

Hihihi....ziehier het tussenresultaat van meer dan een halve eeuw evolutie: van roestige stalen velgen die met drie moeren (je leest het goed) worden aangedraaid door een monteur met een peuk in de mond. Volgende stap: velgen met 4 of 5 moeren of bouten. Dan lichtmetalen velgen die net zo zwaar zijn als stalen velgen, en brosser zijn. Geklooi met plaklood bij het balanceren, je MOET nadraaien na 50 kilometer en wel met witte handschoentjes aan en een momentsleutel, en dan....VERGETEN WE DE WIELBOUTEN AAN TE DRAAIEN.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”