Hier geef je duidelijk al het verschil aan tussen een vrachtwagen/oplegger wiel en een caravanwiel;Paul Vingerhoets schreef: ↑za 19 sep 2020 16:00
Na het monteren en stuk rijden hebben de velgen zich enigszins kunnen draaien rond de naafcentrering en zitten de moeten dus weer op hun oude plaats alwaar de velg ietsje ingedeukt kan zijn of ingesleten en zullen de moeten dus wat losser kunnen komen zitten. Daarbij is het ook nog zeer te adviseren om zodra het echt kouder gaat worden alle moeten nog eens na te lopen omdat door temperatuur daling de velgen wat krimpen(zeker de aluminium velgen)
Een vrachtwagen wiel word tegenwoordig direct op de naaf gecentreerd,de bouten met de platte ringen dienen alleen om het velg tegen de naaf te drukken.
Vroeger waren deze ook voorzien van conische ringen en moeren,en die liepen er ook af bij niet natrekken.
Caravan wielen zijn voorzien van schuine kanten,die zijn conisch zijden z.g.z.waarbij natrekken nog belangrijker is.
Vooral bij winterdag,( wanneer je gaat rijden als de caravan een tijdlang in strenge vorst heeft gestaan) is t essentieel dat je de wielbouten even natrekt,door krimp kan er i.d.d. speling op de bouten komen .
Maar doe dit dan pas na een kilometer of 30 /40,door de koude kan het materiaal van de bouten onderhevig zijn aan stuctuur verandering,en als je ze dan natrekt is de kans groot dat ze afbreken.