Bonkend geluid rechter wiel

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door WillyL » vr 18 sep 2020 09:57

Ach, RE.gif inderdaad is elke evolutie niet steeds een stap in de goede richting. In computerwereld is dat ook niet steeds (ik vind die Java nog steeds maar niets als taal, maar dat ligt aan mij, is ondertussen ook weerom niet het modernste).

Wel zou ik de garagist vriendelijk wijzen op het probleem en hem even laten nakijken of er niets beschadigd werd en nadien toch maar die bouten natrekken want die zullen bij het nazicht misschien terug losgemaakt zijn, dit met het liedjes van Dorus in gedachte 'er zit een gat in mijn emmer...'
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Wally
Berichten: 1276
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Wally » vr 18 sep 2020 10:03

Ach, bij mij hebben ze de eerste 6 jaar op rij, bij de dealer ivm met garantie, de remtrommels tijdens het onderhoud niet eens verwijderd.

Frans

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » vr 18 sep 2020 10:34

RE.gif

daar zag je mij niet meer terug, wat een ongelofelijk slecht bedrijf ben je dan stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wally
Berichten: 1276
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Wally » vr 18 sep 2020 11:10

RE.gif

Klopt,
Kwam er achter door voor onderhoud naar een caravanbedrijf bij mij om de hoek te gaan, ipv de dealer 60 km verder.
Dit bedrijf vertelde mij dat de borglak nog intakt op de moer van de remtrommels zat, met andere woorden de trommels zijn er nooit af geweest.

Frans

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 18 sep 2020 11:53

En heb je in die tijd problemen gehad met de remmen ?

remvoering is van buiten te controleren en voor afstellen hoeft de remtrommel er ook niet af, verder valt er niet veel te doen in de trommel dan het stof eruithalen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Jaap van Duijn » vr 18 sep 2020 12:01

@Micky,

Kan het zijn dat het bedrijf weer die lak aangebracht heeft?

grtn Jaap

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door bertgolf116 » vr 18 sep 2020 12:31

Het kan zijn dat men door de inspectiegaten de schoendikte bekijkt, en daarna de caravan op de remmentest bank zet, als van beide de uitslag goed is zie ik geen aanleiding om de dealer zwart te maken omdat een derde iets verteld....die kan dat ook uit eigen belang gekleurd vertellen. Als het goed is krijg je ieder jaar een remtest strookje bij je bovag of focwa keuringsbewijs. weenie.gif knipoog.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » vr 18 sep 2020 12:42

RE.gif

Een remmen test zegt niks over de dikte van de remvoering,een remvoering van nog maar een paar millimeter kan een uitstekende remtest weergeven,maar enige honderden kilometers kan het over zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wally
Berichten: 1276
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Wally » vr 18 sep 2020 12:58

RE.gif
Inderdaad.

Door de remtrommels te verwijderen is er iets meer te zien dan alleen de dikte van de remvoering en wat stof.
Het waren toch rekeningen van zo,n 240 Euro en dat alleen voor een gasslang bekijken, door het kijkgaatje van de ankerplaat kijken en een remmen test?
Voor de rest mag je dan ook maar hopen dat er naar gekeken is.
Als er later in het jaar iets gebeurd dan toon maar eens aan dat het bij de onderhoudsbeurt niet naar gekeken is.
Dan ligt natuurlijk niet de schuld bij de dealer.

Frans

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 143
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door bertgolf116 » vr 18 sep 2020 13:01

Door de inspectiegaten is de schoendikte goed te zien...
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » vr 18 sep 2020 13:02

Deze voeringen slijten vaak niet gelijk af, 1 klein gaatje zegt veel te weinig om te bepalen of de remmen nog in orde zijn, de trommels horen er gewoon regelmatig afgehaald te worden, net als bij een auto. Daar zijn gewoon richtlijnen voor van de fabrikant.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RobertHobby
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jul 2020 13:39

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door RobertHobby » vr 18 sep 2020 13:30

Ik zal jullie sterker vertellen. Wij zijn dit jaar voor het eerst met de caravan op pad. Voor ons is vrijwel alles nieuw. Zo ook loslopende wielbouten. Wij leren van iedere reis opnieuw.

De betreffende caravan hebben wij gekocht bij deze dealer/onderhoudsbedrijf en zij hebben zelf de caravan de onderhoudsbeurt gegeven met Focwa keuring.

Ik had hem ook al benaderd en hem het filmpje gestuurd of hij wist wat de oorzaak kon zijn. Aan het geluid te horen was zijn eerste gedachte ook een los gelopen wielbout.

Hoe het heeft kunnen gebeuren is een goeie vraag. Misschien vergeten bij onderhoud? Zou kunnen. Hem hier mee confronteren, jaag je iemand mee in het harnas heeft voor mij geen enkele zin. Daarnaast is deze dealer op een afstand van 150 km van ons woonadres dus even langs rijden is niet echt een optie.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » vr 18 sep 2020 19:12

RE.gif

Zoals ik al eerder zei:je hoeft hem niet met pek en veren het dorp over te jagen.
Je zou b.v. het betreffende wiel eraf kunnen halen( of met de hele caravan) en ermee naar een bandenboer in jouw omgeving kunnen gaan.
Daar de situatie uitleggen en diens vakkundig oordeel vragen,indien het velg of de wielbouten beschadigd zijn kun je altijd nog contact met de betreffende dealer opnemen en er samen uit proberen te komen.

( je hebt het wiel nagetrokken en nu is t over zeg je..........heb je het wiel aan de andere zijde ook al gecontroleerd????)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Chris » vr 18 sep 2020 20:06

RE.gif

Ja... TS heeft wel nagetrokken, maar heeft geen momentsleutel.
Dus "op gevoel"..

TS mag mijn momentsleutel wel lenen... en ook mijn speciale doppenset.
Want..
Past een normale wielsleutel op deze LM velg? ( hij heeft wel nagetrokken... dus wel..)
Ik heb een speciaal wieldoppen setje, juist voor diepliggende bouten in een LM velg..
.
Doppen.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Erwin1987 » za 19 sep 2020 08:54

Re:

Over dat natrekken, als ik de velgen wissel bij de auto zet ik ze altijd vast op 130nm, maar dat betekent vervolgens natuurlijk niet dat ik ze daarna niet vaster zou kunnen zetten als ik geen sleutel gebruikt die klikt op dit punt, sterker nog ik vind 130nm niet eens zo heel erg veel/vast.

Met andere woorden ik zou het zeker laten controleren want misschien is er wel wat meer aan de hand wat nu misschien (tijdelijk) niet hoorbaar is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » za 19 sep 2020 09:32

Je kan ook zelf kijken, en echt wel op gevoel wielbouten aandraaien. De adviezen zijn prima, maar we kunnen elkaar ook bangmaken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 09:48

RE.gif

idd, als je geen momentsleutel hebt, vast is vast en dan lopen ze ook echt niet los thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Chris » za 19 sep 2020 11:22

Erwin1987 schreef:
za 19 sep 2020 08:54
Re:

Over dat natrekken, als ik de velgen wissel bij de auto zet ik ze altijd vast op 130nm, maar dat betekent vervolgens natuurlijk niet dat ik ze daarna niet vaster zou kunnen zetten als ik geen sleutel gebruikt die klikt op dit punt, sterker nog ik vind 130nm niet eens zo heel erg veel/vast.

Met andere woorden ik zou het zeker laten controleren want misschien is er wel wat meer aan de hand wat nu misschien (tijdelijk) niet hoorbaar is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Was het niet zo dat Volvo 150nm voorschrijft voor onze V's??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » za 19 sep 2020 11:59

Bij gebruik van een standaard kruissleutel of een standaard wringijzer dat bij een ratelset zit is de kans klein dat je de wielmoeren/bouten echt te vast aandraait. gewoon met de hand goed aandraaien Niet met 200 kg erop gaan hangen of staan

Hoe was het ook al weer 130 Nm is ongeveer 13 kg/m
Een kruissleutel is 20 cm 13*5=65 kg wat je op die kruissleutel mag hangen
Dan loopt die echt niet meer los
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Erwin1987 » za 19 sep 2020 12:07

Chris schreef:
Erwin1987 schreef:
za 19 sep 2020 08:54
Re:

Over dat natrekken, als ik de velgen wissel bij de auto zet ik ze altijd vast op 130nm, maar dat betekent vervolgens natuurlijk niet dat ik ze daarna niet vaster zou kunnen zetten als ik geen sleutel gebruikt die klikt op dit punt, sterker nog ik vind 130nm niet eens zo heel erg veel/vast.

Met andere woorden ik zou het zeker laten controleren want misschien is er wel wat meer aan de hand wat nu misschien (tijdelijk) niet hoorbaar is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Was het niet zo dat Volvo 150nm voorschrijft voor onze V's??
Originele wielen en bouten wel. Maar gaat Er in dat ook 150nm geen bovenmenselijke kracht vereist dus dat je het nog kan draaien (zeker met de verkeerde bouten )zegt niet zo veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op za 19 sep 2020 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

nerood

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door nerood » za 19 sep 2020 12:39

@Chris: bij Volvo is het 140 Nm. Althans bij de XC40 en V60.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 13:07

dieseltijger schreef:
za 19 sep 2020 09:32
maar we kunnen elkaar ook bangmaken.
Dat zal wel meevallen,bang word je pas als je tegen 100 km/h rijdt en je ziet je eigen wiel voorbij komen. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Rene_13 » za 19 sep 2020 13:25

En als je dan nog steeds bang bent
https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_243.html

mrgreen.gif
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 14:05

Micky schreef:
za 19 sep 2020 09:48
RE.gif

idd, als je geen momentsleutel hebt, vast is vast en dan lopen ze ook echt niet los thumbup.gif
Ook een correct vast gedraaide wielmoer kan na een tijd loslopen,dat kan verschillende oorzaken hebben,waarvan de belangrijkste meestal is dat de achterkant van het velg (een reservewiel dat een paar jaar onder een caravan gehangen heeft) vervuild is door straatvuil en roest ,dat door minuscule bewegingen en werkingen in de bout losloopt,dat begint met een paar hondersten van millimeters en resulteert in het uitleuteren van het boutgat in het velg,daarbij dikwijls de wielbout ook onherstelbaar beschadigend.

Je kunt natuurlijk deze bewezen wetenschap (*) naast je neer leggen,maar als je met vakantie vertrekt is t een kleine moeite om na een 100 of 150 m even de wielsleutel uit de auto of disselkast te pakken en te controleren of de boel nog vast zit.

We geven soms veel geld uit aan TPNS systemen ,omdat we vinden dat de band ons enige contact is met de weg,en anderzijds bagateliseren we de spanning van de wielmoeren.

(* )wetenschap is t niet,maar ga eens een gesprek aan met de eerste de beste beroepschauffeur en breng het gesprek op"wielmoeren natrekken"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Paul Vingerhoets » za 19 sep 2020 16:00

Een vrachtwagenmerk moet nagetrokken worden omdat hier moeten met platte ringen gebruikt worden de gaten in de velg zijn iets groter dan de tapeinden en niet conisch gevormd.

Na het monteren en stuk rijden hebben de velgen zich enigszins kunnen draaien rond de naafcentrering en zitten de moeten dus weer op hun oude plaats alwaar de velg ietsje ingedeukt kan zijn of ingesleten en zullen de moeten dus wat losser kunnen komen zitten. Daarbij is het ook nog zeer te adviseren om zodra het echt kouder gaat worden alle moeten nog eens na te lopen omdat door temperatuur daling de velgen wat krimpen(zeker de aluminium velgen)

Heeft weinig met vuil of roestvorming te maken

Indien goed gemonteerd lopen conische bouten/moeren niet los.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”