Bonkend geluid rechter wiel

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 18:29

Paul Vingerhoets schreef:
za 19 sep 2020 16:00


Na het monteren en stuk rijden hebben de velgen zich enigszins kunnen draaien rond de naafcentrering en zitten de moeten dus weer op hun oude plaats alwaar de velg ietsje ingedeukt kan zijn of ingesleten en zullen de moeten dus wat losser kunnen komen zitten. Daarbij is het ook nog zeer te adviseren om zodra het echt kouder gaat worden alle moeten nog eens na te lopen omdat door temperatuur daling de velgen wat krimpen(zeker de aluminium velgen)

Hier geef je duidelijk al het verschil aan tussen een vrachtwagen/oplegger wiel en een caravanwiel;
Een vrachtwagen wiel word tegenwoordig direct op de naaf gecentreerd,de bouten met de platte ringen dienen alleen om het velg tegen de naaf te drukken.
Vroeger waren deze ook voorzien van conische ringen en moeren,en die liepen er ook af bij niet natrekken.
Caravan wielen zijn voorzien van schuine kanten,die zijn conisch zijden z.g.z.waarbij natrekken nog belangrijker is.

Vooral bij winterdag,( wanneer je gaat rijden als de caravan een tijdlang in strenge vorst heeft gestaan) is t essentieel dat je de wielbouten even natrekt,door krimp kan er i.d.d. speling op de bouten komen .
Maar doe dit dan pas na een kilometer of 30 /40,door de koude kan het materiaal van de bouten onderhevig zijn aan stuctuur verandering,en als je ze dan natrekt is de kans groot dat ze afbreken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 19:46

eurotrotter schreef:
za 19 sep 2020 14:05
Micky schreef:
za 19 sep 2020 09:48
RE.gif

idd, als je geen momentsleutel hebt, vast is vast en dan lopen ze ook echt niet los thumbup.gif
Ook een correct vast gedraaide wielmoer kan na een tijd loslopen,dat kan verschillende oorzaken hebben,waarvan de belangrijkste meestal is dat de achterkant van het velg (een reservewiel dat een paar jaar onder een caravan gehangen heeft) vervuild is door straatvuil en roest ,dat door minuscule bewegingen en werkingen in de bout losloopt,dat begint met een paar hondersten van millimeters en resulteert in het uitleuteren van het boutgat in het velg,daarbij dikwijls de wielbout ook onherstelbaar beschadigend.

Je kunt natuurlijk deze bewezen wetenschap (*) naast je neer leggen,maar als je met vakantie vertrekt is t een kleine moeite om na een 100 of 150 m even de wielsleutel uit de auto of disselkast te pakken en te controleren of de boel nog vast zit.

We geven soms veel geld uit aan TPNS systemen ,omdat we vinden dat de band ons enige contact is met de weg,en anderzijds bagateliseren we de spanning van de wielmoeren.

(* )wetenschap is t niet,maar ga eens een gesprek aan met de eerste de beste beroepschauffeur en breng het gesprek op"wielmoeren natrekken"
Je draaft door....we hebben het hier over auto's en caravans, niet over beroeps vervoer, we hebben hier op het forum er steeds vaker een handje van om zaken te overdrijven, problemen te zien die er niet zijn en mensen de stuipen op het lijf te jagen met soep die niet zo heet gegeten wordt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door dieseltijger » za 19 sep 2020 20:17

Ik zeg: eerst een onderzoek doen met ultrasone techniek op haarscheuren in het chassis en de velgen voordat je ook maar een meter gaat afleggen met de caravan..
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 20:21

RE.gif awhoea.gif

Grappenmaker, dat is nu net wat ik met mijn vorige post bedoel :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 20:26

Micky schreef:
za 19 sep 2020 19:46


Je draaft door....
Bekijkt effe Micky kus.gif
Ik raad mensen slechts aan om maatregelen te nemen die kunnen voorkomen dat hun ook iets overkomt zoalsT.S.
Maatregelen die weinig moeite kosten .
Je bent zelf een grote fan van dat E trailer,gericht op allerlei controle functie,s omtrent je caravan ,,,,,,en dan beschuldig je mij van doordraven omdat ik mensen aanraad hun wielen na te trekken na montage.

Overigens zie ik het verschil in het recreatief rijden met een caravan en het rijden met voertuigen in het beroeps vervoer niet,bij beiden gaat veiligheid toch voorop?? of heb jij een andere mening ?

Dat ik een kleine 7 000 000 km ervaring heb met voertuigen in het beroeps goederenvervoer(Ja ,ook met loslopende wielmoeren) kan ik niks aandoen,dat is mij overkomen.
IK probeer ,zoals wel meerderen,de ervaringen uit mijn vakgebied hier over te brengen op mensen die minder goed op de hoogte zijn,of twijfels hebben ,
Dat heeft met doordraven niks te maken.
Take it or leave it.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 20:28

dieseltijger schreef:
za 19 sep 2020 20:17
Ik zeg: eerst een onderzoek doen met ultrasone techniek op haarscheuren in het chassis en de velgen voordat je ook maar een meter gaat afleggen met de caravan..
Jij hebt den beker. thumbup.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 20:35

eurotrotter schreef:
za 19 sep 2020 20:26
Micky schreef:
za 19 sep 2020 19:46


Je draaft door....
Bekijkt effe Micky kus.gif
Ik raad mensen slechts aan om maatregelen te nemen die kunnen voorkomen dat hun ook iets overkomt zoalsT.S.
Maatregelen die weinig moeite kosten .
Je bent zelf een grote fan van dat E trailer,gericht op allerlei controle functie,s omtrent je caravan ,,,,,,en dan beschuldig je mij van doordraven omdat ik mensen aanraad hun wielen na te trekken na montage.
Volgens mij gaat er wat langs je heen, ik ben de eerste die dat adviseert, lees alles even terg zou ik zeggen knipoog.gif
Overigens heeft TS zijn probleem niet zelf veroorzaakt, er is gewoon een fout gemaakt tijdens het onderhoud van de caravan, 7mio km heeft daar niets mee te maken.


Hier reageerde ik op:
dieseltijger schreef:
za 19 sep 2020 09:32
Je kan ook zelf kijken, en echt wel op gevoel wielbouten aandraaien. De adviezen zijn prima, maar we kunnen elkaar ook bangmaken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 21:58

Micky schreef:
za 19 sep 2020 20:35
eurotrotter schreef:
za 19 sep 2020 20:26
Micky schreef:
za 19 sep 2020 19:46


Je draaft door....
Bekijkt effe Micky kus.gif
Ik raad mensen slechts aan om maatregelen te nemen die kunnen voorkomen dat hun ook iets overkomt zoalsT.S.
Maatregelen die weinig moeite kosten .
Je bent zelf een grote fan van dat E trailer,gericht op allerlei controle functie,s omtrent je caravan ,,,,,,en dan beschuldig je mij van doordraven omdat ik mensen aanraad hun wielen na te trekken na montage.
Volgens mij gaat er wat langs je heen, ik ben de eerste die dat adviseert, lees alles even terg zou ik zeggen knipoog.gif
Overigens heeft TS zijn probleem niet zelf veroorzaakt, er is gewoon een fout gemaakt tijdens het onderhoud van de caravan, 7mio km heeft daar niets mee te maken.


Hier reageerde ik op:
dieseltijger schreef:
za 19 sep 2020 09:32
Je kan ook zelf kijken, en echt wel op gevoel wielbouten aandraaien. De adviezen zijn prima, maar we kunnen elkaar ook bangmaken.
Mijn reactie ging eigenlijk meer over de posting van jou:
Micky schreef:
za 19 sep 2020 09:48
RE.gif

idd, als je geen momentsleutel hebt, vast is vast en dan lopen ze ook echt niet los thumbup.gif
En dan met name over de laatste zin;

"en dan lopen ze ook echt niet los"

Ik heb daar andere ervaringen mee.
Maar nogmaals:doe er mee wat je wilt.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op za 19 sep 2020 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door PD » za 19 sep 2020 21:59

Damuzzz.... trek jullie piemeltjes lekker in awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 21:59

RE.gif

Leg eens uit ?????
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Micky » za 19 sep 2020 22:07

PD schreef:
za 19 sep 2020 21:59
Damuzzz.... trek jullie piemeltjes lekker in awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Met zo'n opmerking moet net jij komen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif (haal de poetsdoek er nog maar een keertje overheen mrgreen.gif )
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » za 19 sep 2020 22:42

RE.gif

mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door PD » za 19 sep 2020 22:46

Ach, als die onzin van de braadhaantjes maar stopt mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door Jaap van Duijn » zo 20 sep 2020 09:01

Ja wielbouten natrekken, zo heb ik er ook een verhaal over en ECHT zelf meegemaakt.

1--Caravan gaat voor onderhoud naar nieuwe dealer (oude Campo is over de kop).
2--Ik zit op zee, mijn zoon en echtgenote halen de caravan op en rijden via A13, A4 en N206 naar huis terug.
3--Stallen in onze garage - oja zit stikker op na 50 km natrekken (afstand dealer naar huis is 46 km of zo).
Tot zover alles perfect we zijn dan November 2011.

4--Met de kerst gaan we naar een een andere camping en Tirol camp naar Italie camping Vidor.
5--We rijden geladen en gepakt de garage uit, naar links en aan einde van de straat weer naar links, dat is zo een verhoogde uitrit geworden.
6--Ben ik niet met auto op de juiste rechter baan, de caravan met wielen nog op de midden streep een ENORME knal.
7--Caravan wiel er afgelopen en daar sta je op zaterdag tegen de avond om 16.00 uur.
8--Ja zeker ik had met torsie sleutel zelf de wielen nagetrokken op 130NM. (alu. velgen).
9--Wat bleek geen bouten los, maar wiel / velg met remtrommel en al eraf, was dus de borg / seeger ring van het lager niet goed, gebroken, los en of weet ik het maar caravan lag op de grond eigenlijk op de mover motor.
10--Politie gebeld, en WW en snel terug gereden naar mijn garage om een rol krik op de halen, maar kwam er niet bij.
11--Wegenwacht had een zak die er onder, wiel met naaf er op en caravan voorzichtig aan de kant.
12--Een afsleper gebeld, want je begrijpt zo gingen we niet naar Italie, alle spullen voor skieen en zo over in de auto, wat niet mee kon terug in de garage en de caravan werd afgesleept, afspraak dat deze bij dealer volgende week werd neer gezet.
13--Wij hadden onze verzekering gebeld, ook de camping en bleek hun hadden ook appartementen, verzekering ging akkoord en we zijn heerlijk 10dagen wezen skieen.
14--Geluk bij ongeluk, appartement was met ontbijt en s avonds diner.
15--Caravan bij dealer nooit meer terug genomen - scheet 7 kleuren geweren vet - en deze ingeruild voor ja een ander en bij hun immers we zijn en waren maf van de Swift caravans.
16--Dealer had met zijn vader ooit meegemaakt dat zelfde gebeurde van een aanhanger, voor ons eenmaal genoeg.
17--Mogen zeggen door goede (reis) verzekering heeft het ons niets gekost, ja we gingen 5 uur later op pad en hebben onder weg hotelletje genomen (niet eens geclaimd vonden wij).

De moraal van het verhaal, er kan altijd en van alles gebeuren, niet bang zijn maar met aandacht voor je spul onderweg zijn en dus auto rijden niet bellen en weet ik het, ook geen kaart lezen of op de tom tom aan de gang dat doet de gene die naast je zit.
We zijn nadien nog jaren met de caravan onderweg geweest, GEEN angst of wat ook en nu sinds een jaar met de camper ook geen angst.

Groeten Jaap van Duijn.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » zo 20 sep 2020 11:58

PD schreef:
za 19 sep 2020 22:46
Ach, als die onzin van de braadhaantjes maar stopt mrgreen.gif
Ik vond toevallig deze nog :ook van jouw hand dacht ik)

PD schreef:
za 18 jul 2020 16:23


Juist daar is een open forum voor bedoeld... het delen van (tegenstrijdige) ervaringen... om daar voor jezelf een beeld van te vormen thumbup.gif

mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door PD » zo 20 sep 2020 16:16

RE.gif
Maar in dat laatste geval moet het wel ergens over gaan lekkerpuh.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Bonkend geluid rechter wiel

Bericht door eurotrotter » zo 20 sep 2020 16:20

RE.gif

Over een bonkend rechterwiel en het wel of geen belang van het natrekken van wielbouten.( iets met veiligheid,of is dat peanuts?) weenie.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”