Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door karelV » di 21 apr 2020 13:00

Pakkie schreef:Bijzonder verhaal van die matwitte luikjes en eventueel verkleuren van plastic delen in de toiletruimte. Ga maar eens wat caravans van een jaar of 10 bekijken met een dergelijk matwit luikje: vrijwel allemaal hebben ze ook dan last van verkleuring van plastic delen in de toiletruimte.

Heb vorig jaar drie van die matwitte luikjes vervangen en ben er net als PD erg goed over te spreken. Als je het verschil weet tussen een schroevendraaier en een hamer kun je zoiets ook eenvoudig zelf doen mrgreen.gif . Kost je 125€ voor het luikje, 7€ aan butylkit en een uurtje van je eigen tijd. Het is één van de eerste dingen die ik zou doen zodra er een andere caravan zou komen met zo'n matwit luikje. Inmiddels genoeg licht en lucht in onze hut via het dak in ieder geval thumbup.gif
luikjes.jpg
Heb er mijn handen niet aan vuil gemaakt en onze dealer laten doen......incl. luik + plaatsen was ik €150.00 verschuldigd en ook gelijk garantie op lekkage Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door VIP » di 21 apr 2020 16:28

myalexx schreef:
di 21 apr 2020 12:14
Hoe doen jullie het met ventilatie dan?

Ik heb de ervaring dat er bij een heki sneller vuil / regen naar binnen komt dan via het normale "luikje"
Omdat de laatste ventileert vanaf onder ipv opzij ( hangt iets over )

Of hebben jullie andere ervaringen
Hebben wij geen problemen mee, werkt net als ieder andere dakluik.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door VIP » di 21 apr 2020 16:30

karelV schreef:
di 21 apr 2020 13:00
Pakkie schreef:Bijzonder verhaal van die matwitte luikjes en eventueel verkleuren van plastic delen in de toiletruimte. Ga maar eens wat caravans van een jaar of 10 bekijken met een dergelijk matwit luikje: vrijwel allemaal hebben ze ook dan last van verkleuring van plastic delen in de toiletruimte.

Heb vorig jaar drie van die matwitte luikjes vervangen en ben er net als PD erg goed over te spreken. Als je het verschil weet tussen een schroevendraaier en een hamer kun je zoiets ook eenvoudig zelf doen mrgreen.gif . Kost je 125€ voor het luikje, 7€ aan butylkit en een uurtje van je eigen tijd. Het is één van de eerste dingen die ik zou doen zodra er een andere caravan zou komen met zo'n matwit luikje. Inmiddels genoeg licht en lucht in onze hut via het dak in ieder geval thumbup.gif

luikjes.jpg
Heb er mijn handen niet aan vuil gemaakt en onze dealer laten doen......incl. luik + plaatsen was ik €150.00 verschuldigd en ook gelijk garantie op lekkage Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Frans,

Daar heb je het allerbelangrijkste punt als je een caravan heb met garantie. thumbup.gif

Lekker laten doen en bij problemen tijdens de garantie geen gezeur dat je het zelf hebt gemonteerd.

Als je caravan buiten de garantie valt uiteraard zelf doen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
rouwehand
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 feb 2013 20:53
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door rouwehand » do 13 aug 2020 21:32

Ruim 2 weken naar Zuid Frankrijk geweest, lekker weer en genieten van de vrije tijd.
Helaas na afloop wel weer 2 mankementen aan de caravan;
- knop garderobekast afgebroken (wie verzint het om een vierkantje busje wat het zwaarst wordt belast van kunststof te maken?!)
- hoekje van de spiegel op deurtje in de badkamer gebroken (na 800 km gereden en verder niet gebruikt)

Dit is inmiddels garantiepunt 4 & 5 (zie eerdere post voor garantiepunt 1 t/m 3)
De caravan is 1 jaar 3 maanden oud en totaal 6 weken effectief gebruikt.
Ik heb hiervoor 10 jaar een nieuwe Burstner Premio gehad, en niets meegehad.

Dikke pech, of is de kwaliteit van Hobby toch niet zo hoog en conform Duitse maatstaven....

Caravandealer Coppens gaf aan dat de knop inderdaad niet de meest kwalitatieve oplossing is.
En die kapotte spiegel komt vaker voor, waarschijnlijk zijn de 2 deurtjes tijdens het rijden tegen elkaar gekomen.
Komt helaas vaker voor, en de deurtjes kunnen iets verder uit elkaar worden afgesteld.
Deurknop is inmiddels vervangen en er komt een nieuwe spiegel op het kastdeurtje.

Iemand dezelfde ervaringen?
Bijlagen
spiegel.JPG
knop.JPG
knop.JPG (29.48 KiB) 3291 keer bekeken
kast.JPG
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)

BertJan
Berichten: 2695
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door BertJan » do 13 aug 2020 21:40

Die hangkast komt erg vaak voor, deze knop moet je bij het draaien goed aandrukken dan blijft hij heel, trek je te vroeg om de deuren open te maken breekt hij een keer.

Gebruikersavatar
rouwehand
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 feb 2013 20:53
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door rouwehand » do 13 aug 2020 21:54

@BertJan, dan maar alleen dichtdraaien als we daadwerkelijk gaan rijden.
Tijdens de vakantie maar gewoon de deurtjes dichtduwen, hiermee verlengen we de levensduur scratch.gif
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Abve » do 13 aug 2020 22:25

Je vraagt naar dezelfde soort ervaringen mbt het stuk gaan voor onderdelen in je Hobby.

Ik herken dit soort mankementen eerlijk gezegd, helemaal niet.
Wij gebruiken onze tandemasser regelmatig over ca 10 maanden per jaar.
Elke maand zijn we wel een lang weekend of een kort weekje onderweg. Per jaar rijden we gemiddeld 10.000 km.
Dus je zou kunnen zeggen dat we hem vrij intensief gebruiken en hij zeker niet als stacaravan wordt gebruikt.
Thuis staat hij sinds dit voorjaar onder een carport.
We hebben de caravan nu 3 seizoenen.

Met de dingen die jij nu benoemd, heb ik nog nooit problemen gehad.
In het begin hebben hadden we wat kleine onvolkomenheden welke keurig door de dealer zijn opgelost.
Maar daarna niets meer en zijn we gewoon zeer tevreden.
Ik vind het dan ook vervelend voor je dat je volgens mij, niet gelukkig of tevreden met deze aankoop bent.
Maar misschien is dit het laatste probleem en kun je nu genieten van toch een hele mooie caravan!
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door PD » do 13 aug 2020 23:26

BertJan schreef:
do 13 aug 2020 21:40
Die hangkast komt erg vaak voor, deze knop moet je bij het draaien goed aandrukken dan blijft hij heel, trek je te vroeg om de deuren open te maken breekt hij een keer.
Wat is erg vaak ? Wij bezoeken per seizoen ca. 25 campings, verplaatsen ca. 9.000 km en gebruiken de hut 90-100 dagen.... probleemloos, alweer 3 seizoenen op rij met de huidige thumbup.gif

Klinkt als stemmingmakerij !

Maar... alles kan kapot, ook een Leopard...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
rouwehand
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 feb 2013 20:53
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door rouwehand » za 15 aug 2020 17:32

Knop en spiegel zijn inmiddels vervangen en netjes onder garantie geleverd.
Complimenten voor de snelle service van de dealer thumbup.gif (Coppens - Best)

RE.gif
Het zijn kleine zaken die kapot zijn gegaan;
- stickers aan de voorzijde (bumper) laten los
- Lekkage tussen het profiel, waar de tentpees doorheen gaat
- Grote kunststofkap boven-linksvoor laat los (niet goed gekit / gelijmd)
- Deurknop garderobekast breekt af
- Stukje van de spiegel breekt eraf van het badkamerkastje (tijdens een autorit), er zit 0.5cm speling tussen de deurtjes

Ik ben absoluut tevreden over de caravan en heb geen spijt van de aankoop.
Maar wanneer je 24K Euro betaald, verwacht ik niet deze afwerking en defecten scratch.gif
En ik weet hoe zuinig ik ben op mijn spullen (incl. mijn gezin) dus daar ligt het niet aan...

Laten we het op houden op "een beetje pech hebben", en verder genieten we vooral van de Hobby!
Aankomende week gaan we noglekker een paar dagen op stap met de caravan zwaaien.gif
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Abve » za 15 aug 2020 17:44

RE.gif

Fijn! thumbup.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door PD » za 15 aug 2020 19:08

rouwehand schreef:
za 15 aug 2020 17:32
Maar wanneer je 24K Euro betaald, verwacht ik niet deze afwerking en defecten scratch.gif
Bij het verwachtingspatroon gaat het vaak mis... 24k is echt geen wereldbedrag voor een nieuwe caravan. Sterker nog: bij een nieuwe Tabbert of Kabe van 80k gaat ook wel eens wat mis, zolang het maar netjes hersteld wordt.
Bij een nieuwe auto die veelal veel duurder is, zie je vergelijkbare of grotere gebreken die netjes hersteld worden. Daarvoor heb je ook 2 jaar of langer garantie.

Recent een stukje gelezen over een nieuwe Kabe tandemasser van het veelvoud van 24k... toch moest daar na 5 maanden al een complete zijwand vervangen worden omdat de beplating bol ging staan... de eigenaar eiste een nieuwe caravan maar dat ging echt niet door, wel een nieuwe zijwand.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Gemineye » za 15 aug 2020 23:38

RE.gif

En toch heb ik moeite met het accepteren van dat feit. Het zou niet normaal moeten zijn om een caravan te kopen die dit soort gebreken heeft. Dat is met een auto in mijn beleving ook niet zo of zou het niet moeten zijn. Ik werk in het industrieel onderhoud, en daar wordt vaak gesproken over de “badkuipkromme” als faalgedrag ontwikkeling in de tijd. Vrij vertaald; de meeste storingen zie je aan het begin en einde van de leeftijd van een installatie. Ik heb daar ergens moeite mee omdat ik vind dat falen aan het eind van de technische levensduur iets met onderhoud te maken heeft, maar aan het begin ervan niet. Dat heeft gewoon iets te maken met je werk goed doen en een correct product ontwerp.

Een caravan kopen en dan in de eerste twee jaar alle gebreken Nog moeten verhelpen is niet normaal, en prima te voorkomen door een goed productieproces. Dat is bij auto’s ook niet normaal en zou ook niet normaal moeten zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door ArnoM » za 15 aug 2020 23:44

RE.gif
Het is natuurlijk belachelijk ook.
€K24 van je zuurverdiende €€€ uitgeven en geen hoog verwachtingspatroon mogen hebben.
stom.gif
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door RichTrip » zo 16 aug 2020 09:52

Ik snap het probleem niet. TS geeft aan dat hij desondanks tevreden is met zijn Hobby ondanks de gebreken.
Ik zou op het forum echt niet anders hebben gedaan, ik zou ook melding gemaakt hebben van deze gebreken.
Laten we deze issues gewoon zien als feiten en er niet teveel een waarde oordeel aan geven. Uiteindelijk is de manier waarop het wordt opgelost, de service, het meest belangrijk.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Abve » zo 16 aug 2020 12:02

Ik kan mij voorstellen dat je als koper knap baalt
Je koopt een nieuwe caravan en dan wil je geen mankementen. Dan had je ook 2e hands kunnen kopen.
Je hebt ( althans ik wel) niet voor niks lange tijd gespaard.
Voor de fabrikant en misschien ook de dealer zal 24000 Euro niet een wereldbedrag zijn maar daar heb je als koper geen boodschap aan.
Het is dan maar net hoe de dealer en eventueel de fabrikant er mee omgaan.
Een sensitieve en oplossingsgerichte houding doet dan heel veel.

Als het opgelost is, moet je het negatieve gevoel ook loslaten.
In ieder geval moet het niet de overhand hebben.
Dan bederft het je vakantieplezier.
Volgens mij doet TS dat goed.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door willianv » zo 16 aug 2020 12:11

Ik heb de laatste tijd ter orientatie ook de camper markt gevolgd.

Wat ik daar allemaal voorbij heb zien komen met campers van nog geen 6 jaar oud, weinig km's (minder dan 50k) en in alle prijsklasses....

Koppelingsplaten vervangen, distributieriem vervangen, complete natte cellen vervangen, startmotors, matrassen.... en wat voor reparaties ik nog niet allemaal meer voorbij heb zien komen. Ik kreeg het gevoel dat je bij campers voor 1000-en euro's jaarlijks aan kosten hebt.
En dan praat je toch over nieuwwaardes van 80-150k voor een camper.

Dus wat ik er mee wil zeggen is dat wat je ook koopt er altijd wel wat puntjes zijn die gemaakt/vervangen moeten worden.
Het is natuurlijk vervelend als je zoals TS wat puntjes hebt ter reparatie, maar zolang de dealer het onder garantie oplost is dat toch gewoon prima?
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
rouwehand
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 11 feb 2013 20:53
Locatie: Tiel

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door rouwehand » za 22 aug 2020 22:16

Net terug van een weekje kamperen en alles in nog heel blij.gif

Even serieus.... het is een prima caravan en er kunnen altijd (kleine) dingen kapot gaan.
MAAR mijn verwachting van een Hobby caravan, was niet binnen 1,5 jaar en ca. 6 weken effectief gebruik deze "defecten".
Los van het bedrag wat een caravan anno 2020 kost, kwaliteit is een belangrijk punt.
Ook voor Hobby geldt massaproductie (https://www.youtube.com/watch?v=9_pPkf5cosU) en is er soms minder aandacht bij de kwaliteitsmedewerkers knipoog.gif

De service van een dealer en garantieperiode moet NIET het belangrijkste punt worden, want wat als de garantie is verlopen. Ik heb geen zin in eindeloze discussies.....

Bij aanschaf van een nieuwe caravan (dus niet gebruikt) en normaal gebruik mag je "verwachten" dat dit allemaal niet zo snel voorkomt.
Nogmaals in 2010 een nieuwe Burstner Premio 480TK gekocht en in 10 jaar tijd niets kapot gegaan.

Al met al zal ik absoluut iedereen een Hobby caravan aanraden, want ik ben er nog steeds erg blij mee!
Audi A4 Limousine Business Edition 1.4TSI S-Tronic (2018) - Hobby de Luxe 495UL (2019)

piandeluxe
Berichten: 2
Lid geworden op: za 22 mei 2021 14:38

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door piandeluxe » do 5 mei 2022 22:13

Beste
Ik heb in juni 2021 een Hobby de luxe 495UL gekocht.
Een prachtige caravan die heel goed bevalt. Maar ik heb volgens mij 1 kussen te kort voor het logeerbed. Als ik de tafel laat zakken heb ik er maar 1 kussen bij met een schuine kant en die past prima op de ingeklapte tafel. Maar dan hou ik nog een kleine ruimte over waar ook nog een kleinere kussen moet komen te liggen met een schuine kant. Volgens de dealer wordt er maar 1 los kussen bijgeleverd. Is er mischien iemand die mij een foto kan laten zien hier op het forum hoe het logeerbed met de kussens is opgemaakt. Alvast vriendelijk bedankt voor de genomen moeite.
Piet

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Roadstar » vr 6 mei 2022 11:59

Wellicht helpt onderstaand filmpje? Een “reclamefilm” in het Duits, maar vanaf minuut 10 ongeveer wordt het bed omgebouwd.

https://youtu.be/myeA40LHFJY

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 610
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door dehoekies » zo 12 nov 2023 13:34

rouwehand schreef:
di 19 feb 2019 22:26
petronella schreef:
di 19 feb 2019 08:53
Spannend, vooral met dit mooie weer krijg je extra veel zin om te gaan kamperen.
Mooie caravans , die Hobby’s. Wat voor indeling heb je?
Straks wel wat foto’s maken he knipoog.gif
Indeling is achterin rondzit & voorin 2 lossen bedden incl. bedverbreding (kingsize).
En de gevraagde foto's blij.gif blij.gif
Wij hebben dezelfde uitvoering , bijzonder veel leefruimte vinden wij.
Veel mogelijkheden welke verlichting je wil sàvonds.
Grote xxl koelkast met vriesvak wat tijdens het rijden goed blijft vriezen
Vind het een nadeel dat de verkoper niet vermeld wat je caravan gaat wegen als je er een fietsenrek op de dissel laat zetten en een vaste luifel en een mover eronder.
Dan ben je veel van je marge kwijt wat gewicht betreft
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16286
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door Jan van Vijven » zo 12 nov 2023 13:42

De gewichten van die extra’s kun je toch zelf wel vinden? Om het je dan makkelijk te maken is ooit de zakjappanner uitgevonden die het dan zo voor je uitrekent.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 610
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door dehoekies » zo 12 nov 2023 13:44

rouwehand schreef:
do 13 aug 2020 21:32
Ruim 2 weken naar Zuid Frankrijk geweest, lekker weer en genieten van de vrije tijd.
Helaas na afloop wel weer 2 mankementen aan de caravan;
- knop garderobekast afgebroken (wie verzint het om een vierkantje busje wat het zwaarst wordt belast van kunststof te maken?!)
- hoekje van de spiegel op deurtje in de badkamer gebroken (na 800 km gereden en verder niet gebruikt)


Caravandealer Coppens gaf aan dat de knop inderdaad niet de meest kwalitatieve oplossing is.
En die kapotte spiegel komt vaker voor, waarschijnlijk zijn de 2 deurtjes tijdens het rijden tegen elkaar gekomen.
Komt helaas vaker voor, en de deurtjes kunnen iets verder uit elkaar worden afgesteld.
Deurknop is inmiddels vervangen en er komt een nieuwe spiegel op het kastdeurtje.

Iemand dezelfde ervaringen?
Deurknopje ging bij ons kapot bij de 2e trip, bij Coppens een nieuwe gekocht erin gezet en inderdaad niet veel gebruiken alleen tijdens het rijden ,die deuren blijven toch wel dicht. Heb je zware dingen in die kast staan dan een spanbandje van de Action om de 2 deuren dan kan de sluiting ook niet kapot als er iets tegen aan schuift
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Nieuwe Hobby 495 UL besteld

Bericht door karelV » zo 12 nov 2023 14:30

[re.gif]

Kunststof deurknopje heb ik ook wel eens kapot gehad maar weer zelf gerepareerd door er een langere parker in te draaien na eerst een dieper gaatje erin geboord te hebben knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”