Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
die moet wel 100% recht tussen de kogel en de haak zitten, ik heb ook eens zoiets geprobeerd, we waren geen vrienden geworden.
die moet wel 100% recht tussen de kogel en de haak zitten, ik heb ook eens zoiets geprobeerd, we waren geen vrienden geworden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Maar dat is wel het ding waar Abve mee meet.....dusss...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Dank voor alle reakties, mannen!
Ik ben net thuis en heb zojuist alle opmerkingen tot mij laten doordringen.
Inderdaad, ik krik de koppeling behoorlijk hoog op om de disselweger tussen haak en kogel te krijgen.
En het zou heel goed kunnen dat hierbij de vooras wordt ontlast waardoor de druk op de koppeling hoger wordt.
Ik ga daarom op kogelhoogte meten.
Het klinkt nl. heel logisch en zou ook kunnen verklaren waarom het gewicht achter de assen zo weinig effect heeft.
Daarna ook het Alko neuswiel laten zakken en kijken wat dit voor effect heeft.
Ik kom hier op terug.
Ik ben net thuis en heb zojuist alle opmerkingen tot mij laten doordringen.
Inderdaad, ik krik de koppeling behoorlijk hoog op om de disselweger tussen haak en kogel te krijgen.
En het zou heel goed kunnen dat hierbij de vooras wordt ontlast waardoor de druk op de koppeling hoger wordt.
Ik ga daarom op kogelhoogte meten.
Het klinkt nl. heel logisch en zou ook kunnen verklaren waarom het gewicht achter de assen zo weinig effect heeft.
Daarna ook het Alko neuswiel laten zakken en kijken wat dit voor effect heeft.
Ik kom hier op terug.
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Over de hoogte waarop gemeten wordt is op dit forum door meerdere mensen al veel geschreven.
Bij een enkelasser is het verschil in weegresultaat nihil, bij een tandemasser is het verschil aanzienlijk.
Als je dan toch de zoekfunctie aan het gebruiken bent, verdiep je gelijk even in het levellen met de dubbele as, je zult dan verschillende handigheidjes tegen komen.
Bij een enkelasser is het verschil in weegresultaat nihil, bij een tandemasser is het verschil aanzienlijk.
Als je dan toch de zoekfunctie aan het gebruiken bent, verdiep je gelijk even in het levellen met de dubbele as, je zult dan verschillende handigheidjes tegen komen.
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif RE.gif
Als ik eraan denk, zal ik morgenochtend bij vertrek de kogeldruk eens meten bij trekhaakhoogte en daarna bij + en - 10 cm hoogteverschil. De resultaten laat ik dan wel even weten al verwacht ik - 10 cm niet eens te kunnen bereiken omdat de koppeling dan waarschijnlijk al zweeft.
RE.gif
Abve heeft E&P hydrauliek om te levellen.
Als ik eraan denk, zal ik morgenochtend bij vertrek de kogeldruk eens meten bij trekhaakhoogte en daarna bij + en - 10 cm hoogteverschil. De resultaten laat ik dan wel even weten al verwacht ik - 10 cm niet eens te kunnen bereiken omdat de koppeling dan waarschijnlijk al zweeft.
RE.gif
Abve heeft E&P hydrauliek om te levellen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Oh ja, dat klopt.
Dat lijkt me echt makkelijk, zeker op latere leeftijd.
Heel benieuwd naar je meet resultaten.
Zoiets had Pino ook al eens gedaan toch?
Oh ja, dat klopt.
Dat lijkt me echt makkelijk, zeker op latere leeftijd.
Heel benieuwd naar je meet resultaten.
Zoiets had Pino ook al eens gedaan toch?
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Ik kon het niet laten en heb even snel een meting gedaan:
Kogeldruk bij de koppelingshoogte gelijk aan de trekhaakhoogte: 65 kg (werkelijke waarde)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm hoger staat: 105 kg (dus 40 kg meer tov de situatie met de auto)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm lager staat: verminderde tot 30 kg maar ik kon niet ver genoeg omlaag omdat het neuswiel al vastliep.
Het effect van de koppelingshoogte is hiermee wel aangetoond en wanneer Abve inderdaad 10 cm te hoog meet, is zijn werkelijke kogeldruk waarschijnlijk gewoon prima in orde
Nog een mogelijke foutbron voor het bepalen van de kogeldruk heb ik al eerder genoemd: beide assen moeten echt op hetzelfde horizontale vlak staan !
Ik heb om die reden de kuiltjes die de vorige caravan in de oprit heeft achtergelaten, opgehaald.
Zelf meet ik, zoals eerder aangegeven, de kogeldruk niet meer; hooguit even een vluchtige blik op het Alko wegend neuswiel of de koppeling even optillen
Ik kon het niet laten en heb even snel een meting gedaan:
Kogeldruk bij de koppelingshoogte gelijk aan de trekhaakhoogte: 65 kg (werkelijke waarde)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm hoger staat: 105 kg (dus 40 kg meer tov de situatie met de auto)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm lager staat: verminderde tot 30 kg maar ik kon niet ver genoeg omlaag omdat het neuswiel al vastliep.
Het effect van de koppelingshoogte is hiermee wel aangetoond en wanneer Abve inderdaad 10 cm te hoog meet, is zijn werkelijke kogeldruk waarschijnlijk gewoon prima in orde
Nog een mogelijke foutbron voor het bepalen van de kogeldruk heb ik al eerder genoemd: beide assen moeten echt op hetzelfde horizontale vlak staan !
Ik heb om die reden de kuiltjes die de vorige caravan in de oprit heeft achtergelaten, opgehaald.
Zelf meet ik, zoals eerder aangegeven, de kogeldruk niet meer; hooguit even een vluchtige blik op het Alko wegend neuswiel of de koppeling even optillen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Mooi en helder, idd zoals ik op de vorige pagina schreef, heel veel lager
Mooi en helder, idd zoals ik op de vorige pagina schreef, heel veel lager
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Yep, zoals ik je afgelopen weekend al vertelde, kon ik zelfs een keer niet aankoppelen omdat de auto te laag stond tov de caravan... dan helpt zelfs op de koppeling duwen niet voldoende, zeker wanneer de assen dan ook nog eens ongelijk staan
Dus eerst het spul moeten verplaatsen en toen pas kunnen aankoppelen.
Yep, zoals ik je afgelopen weekend al vertelde, kon ik zelfs een keer niet aankoppelen omdat de auto te laag stond tov de caravan... dan helpt zelfs op de koppeling duwen niet voldoende, zeker wanneer de assen dan ook nog eens ongelijk staan
Dus eerst het spul moeten verplaatsen en toen pas kunnen aankoppelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Wat een gedoe met die dubbelassers, blij dat ik maar één as heb.
dit is een grapje
dit is een grapje
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
PremiumDiscovery schreef: ↑do 26 apr 2018 12:16RE.gif
Ik kon het niet laten en heb even snel een meting gedaan:
Kogeldruk bij de koppelingshoogte gelijk aan de trekhaakhoogte: 65 kg (werkelijke waarde)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm hoger staat: 105 kg (dus 40 kg meer tov de situatie met de auto)
Kogeldruk ingeval de koppeling 10 cm lager staat: verminderde tot 30 kg maar ik kon niet ver genoeg omlaag omdat het neuswiel al vastliep.
Het effect van de koppelingshoogte is hiermee wel aangetoond en wanneer Abve inderdaad 10 cm te hoog meet, is zijn werkelijke kogeldruk waarschijnlijk gewoon prima in orde
Nog een mogelijke foutbron voor het bepalen van de kogeldruk heb ik al eerder genoemd: beide assen moeten echt op hetzelfde horizontale vlak staan !
Ik heb om die reden de kuiltjes die de vorige caravan in de oprit heeft achtergelaten, opgehaald.
Zelf meet ik, zoals eerder aangegeven, de kogeldruk niet meer; hooguit even een vluchtige blik op het Alko wegend neuswiel of de koppeling even optillen
Wel nu!
Ik ben ook aan het meten geslagen
Hart kogelhoogte is ca 37cm.
De disseldruk heb ik vervolgens gemeten op 37 en daarna op 39 en 41 cm.:
37 cm : 70 kg
39 cm: 75 kg
41 cm: 83 kg
Dit komt dus aardig overeen met jouw 1e meting PD!
Wat fijn dat je dit vanmorgen al gedaan had
De weger van het ALKO neuswiel geeft bij 70 kg een waarde van 90 aan.
Ik heb gewogen zonder fietsen.
Beste mensen,
Enorm bedankt voor jullie betrokkenheid, adviezen, testen, medeleven en wat al niet meer!
Door jullie ben ik op het goede spoor gezet en heb ik nu een reëel beeld van de werkelijkheid.
Echt geweldig
Komende weken gaan we met een gerust gevoel weer op pad!
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
De correctie voor de aanwijzing van het Alko neuswiel bedraagt voor onze caravan bij 90 kg aanwijzing ca. -16 kg en dat zal voor jouw caravangeometrie nauwelijks anders zijn, dus die zit goed in de richting Staat het neuswiel in tegengestelde rijrichting, dan bedraagt de correctie nog maar -10 kg... ook weer zoiets om rekening mee te houden !Abve schreef: ↑do 26 apr 2018 19:57De weger van het ALKO neuswiel geeft bij 70 kg een waarde van 90 aan.
Ik heb gewogen zonder fietsen.
Beste mensen,
Enorm bedankt voor jullie betrokkenheid, adviezen, testen, medeleven en wat al niet meer!
Door jullie ben ik op het goede spoor gezet en heb ik nu een reëel beeld van de werkelijkheid.
Echt geweldig
Komende weken gaan we met een gerust gevoel weer op pad!
Fijn dat je dus toch een goede kogeldruk hebt; de eerste keer dat ik het enorme verschil opmerkte doordat de assen ongelijk stonden, heb ik ook even staan kijken maar het is allemaal goed verklaarbaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Ik heb gemeten met het neuswiel naar achteren gericht.
In de breedte staat de caravan niet volledig horizontaal.
Het levelsysteem tilt de linker wielen ca 1 cm omhoog.
Het systeem was uiteraard nu buiten werking.
Maar goed, onze beide metingen komen zo ook al aardig overeen.
Gelukkig las ik je verslag pas vanavond.
Ik was dus niet beïnvloed.
Dit geeft toch het gevoel dat we goed bezig zijn geweest!
Ik heb gemeten met het neuswiel naar achteren gericht.
In de breedte staat de caravan niet volledig horizontaal.
Het levelsysteem tilt de linker wielen ca 1 cm omhoog.
Het systeem was uiteraard nu buiten werking.
Maar goed, onze beide metingen komen zo ook al aardig overeen.
Gelukkig las ik je verslag pas vanavond.
Ik was dus niet beïnvloed.
Dit geeft toch het gevoel dat we goed bezig zijn geweest!
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Neuswiel naar achteren: correctie op de aanwijzing - 16 kg, dus 90 kg aanwijzing is werkelijk 74 kg
Toppie toch
Kogeldruk meten op de camping, dus wanneer de tandem in het gras staat, is vrijwel onmogelijk omdat je niet goed kunt bepalen of beide assen gelijk staan. Gewoon niet doen dus, voor de stabiliteit boeit het toch niet
Neuswiel naar achteren: correctie op de aanwijzing - 16 kg, dus 90 kg aanwijzing is werkelijk 74 kg
Toppie toch
Kogeldruk meten op de camping, dus wanneer de tandem in het gras staat, is vrijwel onmogelijk omdat je niet goed kunt bepalen of beide assen gelijk staan. Gewoon niet doen dus, voor de stabiliteit boeit het toch niet
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Caravan staat thuis...
Maar wel in het gras.
Boeit mij ook niet en daarom de meetsessie uitgevoerd.
Caravan staat thuis...
Maar wel in het gras.
Boeit mij ook niet en daarom de meetsessie uitgevoerd.
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Op basis van de kogeldrukmeting kun je de vlakheid van jouw grasmat beoordelen Op een camping wordt dit wreed verstoord door kuiltjes, bultjes, boomwortels en andere oneffenheden...
Back on topic maar weer........ Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Op basis van de kogeldrukmeting kun je de vlakheid van jouw grasmat beoordelen Op een camping wordt dit wreed verstoord door kuiltjes, bultjes, boomwortels en andere oneffenheden...
Back on topic maar weer........ Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Toch nog een kleine kanttekening, in theorie maakt het niet uit hoe je neuswiel staat het verticale meetpunt blijft het zelfde.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
RE.gif
Sorry Jan, maar dat is niet waar; het weegpunt zit ter hoogte van de as van het wieltje. Het aangrijppunt kan dus 20 cm verschillen.
Het is een detail, maar het correctieverschil voor en achter bedraagt 6 kg bij 90 kg aanwijzing (is een relatieve correctie).
Sorry Jan, maar dat is niet waar; het weegpunt zit ter hoogte van de as van het wieltje. Het aangrijppunt kan dus 20 cm verschillen.
Het is een detail, maar het correctieverschil voor en achter bedraagt 6 kg bij 90 kg aanwijzing (is een relatieve correctie).
Laatst gewijzigd door PD op do 26 apr 2018 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Oops...je hebt gelijk, bij ons zit die in de verticale buis ik haalde beide even door elkaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Moeten de neuswielen van onze caravans ingesteld worden?Jan van Vijven schreef: ↑do 26 apr 2018 21:07Oops...je hebt gelijk, bij ons zit die in de verticale buis ik haalde beide even door elkaar.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Onze nieuwe Hobby Prestige 620 CL
Nee..niks aan doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.