caravan te laag t.o.v.wegdek

workel

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door workel » di 28 feb 2017 16:37

RE.gif

Wij hadden een 440 SF de luxe van augustus 2014 inmiddels ingeruild op een 495 Excellent en daar blijkt nu ook een verkeerde as onder te zitten.

Werd gisteren gebeld door de nieuwe dealer die aan mij het volgende aangaf:

- er zit een as onder die in een hoek van 45 gr. staat lees verkeerd dit met 22. gr. zijn. Is een terugroep actie van Hobby werd mij aangegeven.

Mijn oude caravan is verkocht en daar komt onder garantie een nieuwe as onder.

Mijn advies Hobby van bouwjaar 2014 ff bij de dealer je as laten checken of belletje of jouw type ook een andere as moet hebben.

lugt1965
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 16:01

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door lugt1965 » ma 12 aug 2019 17:55

Ik heb destijds ook een Hobby 445 UF bouwjaar 2014 nieuw gekocht. Vergeleken met een eerdere Hobby vond ik de caravan altijd laag boven de weg liggen, maar het leek geen probleem. De caravan heeft nog een 2019 beurt bij de Hobby dealer gehad zonder opmerkingen over de as. Nu ik de caravan wil inruilen wordt er 900 euro in mindering gebracht op de inruilprijs omdat de as vervangen moet worden. Het commentaar: "Niet meer te verkopen omdat er geen mover onder past."

Gebeld met de Hobby NL importeur:
- Het is geen algemeen probleem voor bepaalde bouwjaar 2014 modellen (terwijl in dit forum meerdere personen problemen melden met bouwjaar 2014)
- Er bestaat geen terugroep actie
- Wellicht bent U door een kuil gereden (1e eigenaar, niet gebeurt bij mijn weten)
- Regel het met de dealer, maar die moet de standaard prijs voor een nieuwe caravan as betalen

Kortom Hobby erkent geen aansprakelijkheid. Ik twijfel of de volgende caravan een Hobby moet worden. De slogan "Hobby - Built for life" lijkt niet te gelden voor de caravan as!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door PD » ma 12 aug 2019 18:03

RE.gif
Ik heb in het verleden wel vaker gevallen van vergelijkbare problemen met de as gelezen en deze werden volgens mij altijd onder coulance binnen 1 a 2 jaar vervangen. Dat dit na 5 jaar niet meer wordt gedaan, vind ik eerlijk gezegd niet zo vreemd; de caravan heeft dan al een aanzienlijke niet te achterhalen historie waarbinnen ook van alles kan zijn gebeurd.....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door VIP » ma 12 aug 2019 18:28

lugt1965 schreef:
ma 12 aug 2019 17:55
Ik heb destijds ook een Hobby 445 UF bouwjaar 2014 nieuw gekocht. Vergeleken met een eerdere Hobby vond ik de caravan altijd laag boven de weg liggen, maar het leek geen probleem. De caravan heeft nog een 2019 beurt bij de Hobby dealer gehad zonder opmerkingen over de as. Nu ik de caravan wil inruilen wordt er 900 euro in mindering gebracht op de inruilprijs omdat de as vervangen moet worden. Het commentaar: "Niet meer te verkopen omdat er geen mover onder past."

Gebeld met de Hobby NL importeur:
- Het is geen algemeen probleem voor bepaalde bouwjaar 2014 modellen (terwijl in dit forum meerdere personen problemen melden met bouwjaar 2014)
- Er bestaat geen terugroep actie
- Wellicht bent U door een kuil gereden (1e eigenaar, niet gebeurt bij mijn weten)
- Regel het met de dealer, maar die moet de standaard prijs voor een nieuwe caravan as betalen

Kortom Hobby erkent geen aansprakelijkheid. Ik twijfel of de volgende caravan een Hobby moet worden. De slogan "Hobby - Built for life" lijkt niet te gelden voor de caravan as!

Welkom op het forum!
Porsche + Tabbert

workel

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door workel » ma 12 aug 2019 18:30

Tja sluit mij aan wat PD schrijft.
Wellicht slim om eens een andere Hobby dealer te gaan informeren wellicht zie dit anders.
Anders strak onderhandelen.

lugt1965
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 12 aug 2019 16:01

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door lugt1965 » ma 12 aug 2019 18:51

Beste PD,
ik gaf aan dat de caravan al sinds het begin laag op de weg lag, maar dat leek geen probleem te zijn bij de onderhoudsbeurten, echter wel bij inruilen. Naar mijn idee is dit een ontwerpfout omdat dit bij latere modellen is gewijzigd. En al zou het een slijtage probleem, dan mag je toch bij normaal gebruik verwachten dat een caravan as meer dan 5 jaar meegaat. Ik snap dat een band sneller slijt, maar een caravan as zou echt langer mee moeten gaan dan 5 jaar. Dit is essentieel dragend deel van de caravan constructie, waarvoor blijkbaar niet geldt "Hobby - Built for life".

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door PD » ma 12 aug 2019 18:59

RE.gif
Ik zie dit anders: Je hebt je dan gedurende 5 jaar min of meer voor de gek laten houden (nee, niet netjes van de dealer of misschien onkunde) of je hebt je ogen ervoor gesloten en daar betaal je nu het gelag van. Er blijft altijd zoiets als een eigen verantwoordelijkheid. Het heeft helemaal niets met een ontwerpfout te maken maar waarschijnlijk met een montagefout of productiefout van de as (wat ik eerder gelezen heb). In die series waren er verschillende die er last van hadden maar ook heel wat probleemloos.

Als je dit probleem vanaf het begin gehad hebt, is de as dus niet vroegtijdig versleten... je haalt telkens "Built for life" aan maar dat snijdt dus geen hout :(
Je schrijft dat je de caravan altijd te laag vond liggen tov vergelijkbare caravans.... en dat heb je blijkbaar geaccepteerd ? In zo'n geval trek je toch eerder aan de bel bij een andere dealer of neem je contact op met de importeur.....

Wat mij betreft zit je nu op je eigen blaren...…… leuker kan ik het niet maken !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door BSP » ma 12 aug 2019 19:47

Ik snap dat niet. Het is aangegeven bij de dealer die er niets mee deed, de dealer moet diegene zijn met de kennis en know-how. Daarnaast is het een fabricage-fout en ligt de fout dus bij Hobby. Ik snap dat de dealer na 5 jaar liever iets niet vervangt, omdat er dan allerlei dingen gebeurt kunnen zijn. Echter, vind ik dat dat wel hoort. Bij mijn caravan, die is geïmporteerd van een dealer uit Zweden, was er een lekkage-probleem met een raam. Ondanks dat de nieuwe dealer niet wist wat er allemaal mee zou zijn gebeurt in die vijf jaar, werd alles kosteloos vervangen door Nederlandse dealer in samenspraak met fabriek van de caravan. Zo hoort het naar mijn mening, en hoef je zeker op je zogenaamde eigen blaren te zitten

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door PD » ma 12 aug 2019 19:52

RE.gif
Dat vind ik een ander verhaal...……. waterdichtheidsgarantie loopt veel langer en de oorzaak is eenduidiger.

Wie zegt dat de as oorspronkelijk niet gewoon goed was en pas later is doorgezakt door een incident; dat is vast niet gedocumenteerd en dus niet te herleiden.... hooguit van horen zeggen door de eigenaar die ook belanghebbende is.....
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BSP
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 19:03

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door BSP » ma 12 aug 2019 20:03

Daar heb je wel gelijk in, maar als de eigenaar eerder bij de dealer heeft aangegeven dat de caravan laag staat, daar niet op in wordt gegaan bij onderhoudsbeurten terwijl het een bekend probleem is bij een bepaald bouwjaar danwel type, maar dat de dealer er wel op ingaat bij inruil vind ik dat op z’n minst niet netjes. Zou sowieso mijn laatste koop/onderhoud bij die dealer zijn

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door PD » ma 12 aug 2019 20:07

RE.gif
Dat ben ik met je eens, vandaar dat ik in mijn eerste reactie hier al iets over schreef. Het zou mijn dealer ook niet meer zijn maar het ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid.

De onderhoudsafdeling en de verkoopafdeling zijn helaas nogal eens afdelingen die elkaar onbeperkt tegenspreken; daar had ik bij mijn vorige dealer ook last van toen we de huidige caravan kochten.... onderhoud/vochtmeting/garantie zou geen probleem zijn volgens de verkoper ondanks dat wij de caravan elders (ivm beschikbaarheid) nieuw hadden gekocht; echter de werkplaatschef werkt er niet aan mee. Een caravanbedrijf is zo goed als je laatste ervaring aflower.gif

Je zult zelf moeten blijven opletten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door BertJan » ma 12 aug 2019 21:05

heb je eigenlijk al ingeruild, zo ja kijk naar je rechtsbijstand of je kan annuleren, met onderhoud dit jaar is hij goed en met inruil niet klinkt vreemd. (ik ga ervan uit dat je inruilt bij de dealer die het onderhoud deed)
zo nee ergens anders kopen en niet meer naar dit bedrijf terug.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door erichendri » ma 12 aug 2019 22:25

Beetje dealer kijkt bij onderhoud naar eventuele recalls.
Doen ze in de autowereld ook.
Krijg je tevreden klanten mee en omzet in het kassalaatje.
Maar mischien wel een drukke werkplaats en daardoor vergeten.
Maar hij had je in de winter ook terug kunnen laten komen ter vervanging.
Dit is gewoon een lasfout dus niks doorgezakt.
Ik zou hem inruilen bij de dealer die het onderhoud heeft gedaan en daarna
een andere dealer zoeken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door Peutje » za 24 aug 2019 15:25

Deze ziet er ook laag uit
Hobby 540 UL airco mover cassette luifel
€ 15.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1449389350? ... ialbuttons
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door Patman » za 24 aug 2019 17:37

Maar wel een mover, dus zo laag zal die niet zijn. Je kunt em ook op MP zetten als je wil, en zin hebt in kijkers en afkrakers.
De betreffende dealer zou mij ook niet meer zien, en zeker geen andere caravan bij afnemen als je dit probleem kenbaar hebt gemaakt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: caravan te laag t.o.v.wegdek

Bericht door PD » zo 25 aug 2019 17:27

Peutje schreef:
za 24 aug 2019 15:25
Deze ziet er ook laag uit
Hobby 540 UL airco mover cassette luifel
€ 15.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1449389350? ... ialbuttons
Welnee, niks mis mee thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Hobby”