Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Aviva » zo 11 apr 2021 11:08

Het is gewoon een rijdende hotelkamer, ook de ruimte heerlijk thumbup.gif

Ik kan me wel voorstellen als je de bedden helemaal dicht bouwt met het tussenstuk dat het een behoorlijke klauterpartij wordt. Ik vind de oplossing van ArnoM een hele mooie thumbup.gif

Vind het ook wel grappig om te zien hoe de tademasser steeds meer een ‘toercaravan’ wordt. Vroeger stonden ze toch meer op een plek dan nu het geval is zover ik dat meekreeg, nu zie je ze ook steeds meer rondtrekken en ik snap dat heel goed thumbup.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door ArnoM » zo 11 apr 2021 11:16

[re.gif]
Het bevalt ond goed iig, moet er niet aan denken om met een slechte schouder en rug eerst naar het voeteneind te moeten bewegen en dan pas uit te kunnen stappen.
Nu kan ik zo mijn benen eruit zwaaien.

@Pakkie,
Mijn vrouw vind de matras veel te hard, we gaan over 2,5 week langs een matrassenmaker in Son en Breugel om een matras op maat en naar haar wens te laten maken.
Hoe vinden jullie de matrassen?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » zo 11 apr 2021 11:36

Conradi schreef:
zo 11 apr 2021 08:56
Ge-wel-dig :wink:
Wanner gaan jullie op pad...?
Het plan is komend weekend op pad te gaan voor de eerste test haphop.gif
@ArnoM; dat wordt dus ook de eerste test van de matrassen. Ben benieuwd hoe ze bevallen, qua dikte en luxe is het wel goed voor mekaar, maar hard/zacht is toch vaak een persoonlijke voorkeur.
Chris schreef:
zo 11 apr 2021 10:20
Pakkie....

Heb ik het al gezegd dat ik het een gruwelijk mooie caravan vind?? mrgreen.gif mrgreen.gif

Tja... ik weet nog dat je van een Knaus 450 naar de 500 EU ging.... dat was toen al een mega stap... 50 cm.
Nu 150 cm x 20 cm meer...
Ballroom..
We hebben er nu de afgelopen dagen wat uurtje in doorgebracht en de beleving is inderdaad heel anders ondanks dat het "slechts" 1,50m in de lengte en 20 cm in de breedte scheelt. Languit zittend op de nog langere rondzit waan je je echt in een enorm groot reispaleis. Het lage dressoir draagt daar ook wel aan bij waar op die plek bij de Knaus een hoge kast zit die "het zicht" belemmert. Verschil ervaar je nu nog meer omdat we nu met ompakken iedere keer direct van de ene in de andere caravan stappen.

Tandems hebben natuurlijk hun voor- en nadelen. Grootste nadeel dat Marloes zag is naast het visuele aspect van die tweede as het feit dat we mogelijk niet op alle plaatsen passen. Om daar een goed beeld van te hebben we alle ca 40 plaatsen van de laatste jaren met behulp van de foto's nagelopen. Slechts op 2 plekjes had hij niet gepast: op het terras op Nenzing en op de uitzichtplek op Sonnenberg. Nenzing vonden we de plekken sowieso eigenlijk te krap, maar ivm het geweldige uitzicht kozen we toch een paar dagen voor die plek. Idem eigenlijk op Sonnenberg. Elders op beide campings hadden we echter wel terecht gekund met onze Fendt. Oftewel: een grote belemmering lijkt dat niet te zijn.

Bijkomend onverwacht voordeel van de tandem is het minder schommelig aanvoelen dan de enkelasser. Ondanks goed vast zetten op zijn pootjes zit in de Knaus toch nog altijd wat beweging. De tandem staat merkbaar stabieler wat overigens niet vreemd is gezien de extra as.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 11:43

Pakkie schreef:
zo 11 apr 2021 11:36
Bijkomend onverwacht voordeel van de tandem is het minder schommelig aanvoelen dan de enkelasser. Ondanks goed vast zetten op zijn pootjes zit in de Knaus toch nog altijd wat beweging. De tandem staat merkbaar stabieler wat overigens niet vreemd is gezien de extra as.
Ik schat in dat dit vooral een Fendt-effect is. Wij hebben hetzelfde bemerkt toen we van de Premium 650 naar de Brillant 650 overstapten, beiden tandems.
De vloer voelt stabiel aan als beton knipoog.gif Ook onze kids viel dit direct op tijdens hun weekje(s) in beide caravan(s).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Chris » zo 11 apr 2021 12:00

@ Pakkie.

Hebben jullie onder de 500EU stabiel steunen??
Of zitten daar de smalle onder??

Wij hebben onder alle vorige caravans de smalle pootjes gehad, nu onder onze 500 EU hoorde bij het Silver Selection pakket de Alko Stabiel steunen..
Dat is zeker een grote verbetering... ook onze hut voelt heel solide ..zeker prettig. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door karelV » zo 11 apr 2021 12:03

Micky schreef:
za 10 apr 2021 23:12
Waarom moet er altijd zo denigrerend gedaan worden over de lengtes van een ander zijn caravan en zo stoer over het eigen bezit, moet er iets gecompenseerd worden of zo.. "Die fase zijn wij inmiddels voorbij" waarom moet er zo gereageerd worden scratch.gif
Keer op keer komt dit terug, lengte, leeftijd, gewicht, trekker, aantal mover-motoren, aantal ventielen, de hoogste bandendruk, aantal weekendjes op de camping, wij hebben de beste service voor het eten op de camping en ga zo maar door..

Wordt steeds lachwekkender.



We weten dat jij de beste bent de duurste auto hebt, de dikste caravan, het vaakst weggaat, de meeste ervaring hebt, de langste dissel voor de fietsen, het meeste laadvermogen, elke vraag die gesteld wordt, is al een gepasseerd station, nu nog vloeistof verwarming en echt op wintersport met de caravan, en dan is de God status echt bereikt.

Wie de schoen past.... oh nee, komt niet over...
Ik wil dit draadje niet vervuilen van pakkie maar hier heb je wel een punt thumbup.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 12:05

ArnoM schreef:
zo 11 apr 2021 11:16
Het bevalt ond goed iig, moet er niet aan denken om met een slechte schouder en rug eerst naar het voeteneind te moeten bewegen en dan pas uit te kunnen stappen.
Nu kan ik zo mijn benen eruit zwaaien.
Ik vind jullie oplossing ook een slimme 👍 Uit bed tijgeren is voor de jonkies en nu lig je toch nog een beetje bij elkaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Micky » zo 11 apr 2021 12:06

[re.gif] [re.gif]

Reageren kan ook per PB mrgreen.gif het is idd niet mijn bedoeling om het draadje te kapen.
Mijn box stroomt over inmiddels whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 12:09

Ach Pakkie heeft zijn fietsenrek er inmiddels af op basis van feiten 👍 Om dat laatste gaat het..
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door duwerke » zo 11 apr 2021 12:14

ArnoM schreef:
za 10 apr 2021 12:24
Ik weet niet of jullie van plan zijn om de vulkussens te gebruiken bij het bed, maar dit is hoe wij het doen bij onze SG.
Bevalt erg goed, niet helemaal dicht zodat je nog erg makkelijk uit bed kunt stappen maar toch iets minder een groot gat tussen je partner en jezelf.

Afbeelding
is dit een zelfgemaakt hoeslaken?
Zal dit ook eens bekijken. lijkt een goeie oplossing te zijn.
Volledig dicht is idd en klus om in de kasten te komen.
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door ArnoM » zo 11 apr 2021 12:59

Dit is volgens mij gewoon een normaal stretch hoeslaken waarvan het overtollige deel eronder is weg gestopt.
Inderdaad kun je nu ook gewoon zeer comfortabel bij de bovenkasten.
Ook een van de grote voordelen van deze manier.
Laatst gewijzigd door ArnoM op zo 11 apr 2021 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door karelV » zo 11 apr 2021 13:22

Jan van Vijven schreef:
zo 11 apr 2021 07:04
sindaco schreef: 560 diamant is echt te kleine keuken en relatief niet veel goedkoper dan de 650 sg of de opal 650 srg.
Even geleden bijna een nieuwe 650 diamant aangeschaft, de deal kwam toen niet rond op een paar honderd euro na...
Vorig jaar zagen we de 560 en waren we blij dat de we de 650 niet gekocht hadden.

Waarom? Omdat we die gewoon mooier vinden!
En die keuken, zolang er een Nesspresso op kan staan is het al goed. :-)

Btw: wij doen niet zo uitgebreid onderzoek hoor, het is goed of niet.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is volgens mij alweer 4 jaar geleden Jan in DordOpen......wij waren daar bij en kon toen echt niet begrijpen dat je voor die luttele paar honderd euro die 650 Brilliant liet staan maar dat is ieder zijn overweging denk. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » zo 11 apr 2021 13:25

Chris schreef:
zo 11 apr 2021 12:00
@ Pakkie.

Hebben jullie onder de 500EU stabiel steunen??
Of zitten daar de smalle onder??

Wij hebben onder alle vorige caravans de smalle pootjes gehad, nu onder onze 500 EU hoorde bij het Silver Selection pakket de Alko Stabiel steunen..
Dat is zeker een grote verbetering... ook onze hut voelt heel solide ..zeker prettig. thumbup.gif
Dit zit er onder de Knaus Chris wat volgens mij best stevig is.
Knaus.jpg

Fietsenrek inmiddels verwijderd wat met de accuboormachine letterlijk een klusje was van nog geen 5 minuten. Verwachten het niet te gebruiken en verwijderen biedt wel wat voordelen:
- visueel mooier
- betere toegankelijkheid disselbak
- meer manoeuvreerruimte
- 12 kg minder gewicht

Nu nog ff iets verzinnen voor de 4 gaatjes die nu in de disselplaat zitten. Wellicht iets van afdekdopjes want volgens mij is een nieuwe disselplaat best kostbaar.

Before:
before.jpg

After:
After.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door karelV » zo 11 apr 2021 13:31

[re.gif]

Idd veel mooier zo thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Chris » zo 11 apr 2021 13:41

Pakkie schreef:
zo 11 apr 2021 13:25
Chris schreef:
zo 11 apr 2021 12:00
@ Pakkie.

Hebben jullie onder de 500EU stabiel steunen??
Of zitten daar de smalle onder??

Wij hebben onder alle vorige caravans de smalle pootjes gehad, nu onder onze 500 EU hoorde bij het Silver Selection pakket de Alko Stabiel steunen..
Dat is zeker een grote verbetering... ook onze hut voelt heel solide ..zeker prettig. thumbup.gif
Dit zit er onder de Knaus Chris wat volgens mij best stevig is.

Knaus.jpg
Ja... stabiel Alko steunen.
Toch goed spul.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door VIP » zo 11 apr 2021 14:03

Pakkie,

Wellicht nog een verend neuswiel nemen (Alko Premium) dat movert veel prettiger (zonder bonken) bij optrekken en stoppen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Micky » zo 11 apr 2021 14:05

Pakkie schreef:
zo 11 apr 2021 13:25


Nu nog ff iets verzinnen voor de 4 gaatjes die nu in de disselplaat zitten. Wellicht iets van afdekdopjes want volgens mij is een nieuwe disselplaat best kostbaar.
Ik weet het gat maat niet, maar zoiets zou kunnen denk ik:

https://www.zonnerij.nl/kunststof-afdekdopje-10mm.html

of zoiets:

https://www.internet-bikes.com/554632-b ... fcQAvD_BwE

Moet dan wit zijn natuurlijk thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » zo 11 apr 2021 14:42

VIP schreef:
zo 11 apr 2021 14:03
Pakkie,

Wellicht nog een verend neuswiel nemen (Alko Premium) dat movert veel prettiger (zonder bonken) bij optrekken en stoppen.
Vooruitziende blik heb jij mrgreen.gif

Volgende klusje geklaard.... Alko Premium onder de Knaus vandaan gehaald en standaard neuswiel weer gemonteerd. Vervolgens neuswiel van de Fendt met weegfunctie verwijderd en het Alko Premium wiel onder de Fendt gezet. Klusje van niks, maar het is maar weer gedaan. Voor de gewichtsfreaks:
- standaard neuswiel: 5,4 kg
- neuswiel Fendt met weegfunctie: 6,0 kg
- Alko premium neuswiel: 9,8 kg

Heb hem nu een jaartje of 3 onder de Knaus en wil niet anders meer: movert veel rustiger (alhoewel de XT4 al heeeel rustig movert) en door brede wiel graaft hij zich veel minder snel in in grind en andere zachte ondergrond.

Neuswiel Fendt met weegfunctie
voor.jpg

Alko Premium neuswiel
na.jpg

Oftewel: lekker aan het rommelen aan de hut terwijl Marloes zich met de binnenkant bezig houdt blij.gif
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 15:06

Pakkie schreef:
zo 11 apr 2021 14:42
...terwijl Marloes zich met de binnenkant bezig houdt blij.gif
Geef het maar toe, die zit te genieten van die 2 speciale handgreepjes knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Pakkie » zo 11 apr 2021 15:11

Jazekers, die twee bovenkasthandgreepjes met die diamanten erin die doen het hem helemaal in het interieur love.gif :wink:
Toch nog iets van blingbling binnen in de hut :wink:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door DV_t » zo 11 apr 2021 15:13

Stukken beter zo zonder die stellage. Als je dan toch geen fietsen meeneemt zit dat ding alleen maar in de weg.

Als je iets van dopjes gevonden hebt die er mooi in passen dan laat het even weten. Ik heb ook vier gaatjes. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 15:14

[re.gif] [re.gif]
BlingBlingLoes..... zal ze leuk vinden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door Jan van Vijven » zo 11 apr 2021 15:37

karelV schreef: Dat is volgens mij alweer 4 jaar geleden Jan in DordOpen......wij waren daar bij en kon toen echt niet begrijpen dat je voor die luttele paar honderd euro die 650 Brilliant liet staan maar dat is ieder zijn overweging denk. knipoog.gif
De tijd gaat blijkbaar snel...
Er zijn er niet veel die mij begrijpen :-)
Ik begreep de tegenpartij ook niet ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door workel » zo 11 apr 2021 16:22

[re.gif]

Slim dat je het neuswiel over hebt gezet, wij ook gedaan van de Hobby naar de Knaus. Vind het wel goedkoop ogen zo aan de buitenzijde en niet netjes weggewerkt. Had dat anders verwacht doen ze bij andere types wel.

VWB die gaatjes in je dieselkap, lego blokjes oplossen in aceton, dagje laten staan en hiermee kun je de gaten vullen, werkt prima.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze nieuwe caravan... Fendt Diamant 650 SG

Bericht door PD » zo 11 apr 2021 16:25

workel schreef:
zo 11 apr 2021 16:22
Vind het wel goedkoop ogen zo aan de buitenzijde en niet netjes weggewerkt. Had dat anders verwacht doen ze bij andere types wel.
Dit zie je bij vrijwel alle zware tandemassers; behalve Fendt heeft ook o.a. Tabbert dit standaard bij hun Puccini en Cellini tandems.
Wij moesten er ook ff aan wennen bij de Brillant, maar op de camping zit het aan de achterkant van de dissel knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”