sturing dompelpomp
sturing dompelpomp
Dag,
Er ontstaan dikwijls problemen met de microswitch in de waterkraantjes van de caravan. De oorzaak is dat de dompelpomp een te grote stroom trekt en de schakelaar hier tegen niet bestand is.
Nu had ik gedacht om dat op te lossen door de aansturing van de dompelpomp via een relais te laten verlopen die een veel grotere stoom aankan.
https://nl.aliexpress.com/item/32826441 ... 4c4dAA7Ue4
Nu is mijn vraag of de dompelpomp in mijn Fendt Tendenza 515 SG (bouwjaar 2020) rechtstreeks via de schakelaar in de waterkraan aangestuurd wordt of is er reeds een voorziening dat deze via een relais wordt geschakeld.
Gezien mijn caravan in de stalling staat kan ik dit nu niet nazien ik kan geen volledig elektrisch plan vinden.
Alvast bedankt
Er ontstaan dikwijls problemen met de microswitch in de waterkraantjes van de caravan. De oorzaak is dat de dompelpomp een te grote stroom trekt en de schakelaar hier tegen niet bestand is.
Nu had ik gedacht om dat op te lossen door de aansturing van de dompelpomp via een relais te laten verlopen die een veel grotere stoom aankan.
https://nl.aliexpress.com/item/32826441 ... 4c4dAA7Ue4
Nu is mijn vraag of de dompelpomp in mijn Fendt Tendenza 515 SG (bouwjaar 2020) rechtstreeks via de schakelaar in de waterkraan aangestuurd wordt of is er reeds een voorziening dat deze via een relais wordt geschakeld.
Gezien mijn caravan in de stalling staat kan ik dit nu niet nazien ik kan geen volledig elektrisch plan vinden.
Alvast bedankt
Re: sturing dompelpomp
Ik denk dat Fendt, net als ongeveer alle andere caravanbouwers geen relais toepast.
Nu snap ik jou idee prima, maar het kan nog veel simpeler.
Die hoge stroom waar jij het over hebt is toch een beetje anders... EMK.... aanloopstroom zeg maar..
Dat veroorzaakt vonkvorming.
Om dat heel simpel te onderdrukken kan je uitstekend een z.g. Blusdiode gebruiken.
En dat diodetje over de + en - van de pomp zelf zetten. ( KNAP.. kathode negatief, anode positief)
Simpeler... het streepje op de diode aan de + kant van de pomp.
Zoek waar die pomp aangesloten is, en plaats daar de diode overheen... vaak simpel te doen in Wagoklemmen.
De Diode kan je b.v. een 1N 4007 voor gebruiken.
Dan leven de kraanschakelaars ook bijna eeuwig.
Een relais zal n.l. hetzelfde verschijnsel hebben als de kraankontakten nu... ook inbranden.
Dit soort diode's... kosten heel weinig..en voorkomt nog veel meer bedrading bijmaken...
.
Mocht je toch een relais willen gebruiken zou ik het simpeler houden met dit soort relais..
De z.g. auto relais, en dan de 12 volt versie.
https://nl.aliexpress.com/item/40001446 ... hweb201603_
Nu snap ik jou idee prima, maar het kan nog veel simpeler.
Die hoge stroom waar jij het over hebt is toch een beetje anders... EMK.... aanloopstroom zeg maar..
Dat veroorzaakt vonkvorming.
Om dat heel simpel te onderdrukken kan je uitstekend een z.g. Blusdiode gebruiken.
En dat diodetje over de + en - van de pomp zelf zetten. ( KNAP.. kathode negatief, anode positief)
Simpeler... het streepje op de diode aan de + kant van de pomp.
Zoek waar die pomp aangesloten is, en plaats daar de diode overheen... vaak simpel te doen in Wagoklemmen.
De Diode kan je b.v. een 1N 4007 voor gebruiken.
Dan leven de kraanschakelaars ook bijna eeuwig.
Een relais zal n.l. hetzelfde verschijnsel hebben als de kraankontakten nu... ook inbranden.
Dit soort diode's... kosten heel weinig..en voorkomt nog veel meer bedrading bijmaken...
.
Mocht je toch een relais willen gebruiken zou ik het simpeler houden met dit soort relais..
De z.g. auto relais, en dan de 12 volt versie.
https://nl.aliexpress.com/item/40001446 ... hweb201603_
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: sturing dompelpomp
De blusdiode zal volgens mij niet de stroompieken opvangen bij het aanzetten van de motor maar de spanningspieken opvangen bij het uitschakelen.
De blus diode heefd inderdaad hier zeker zijn nut.
Wat ik wel niet begrijp dat de problemen met de defecte kraantjes voor een paar eurocent zijn op te lossen en dat geen enkele caravan bouwer die standaard voorziet.
De blus diode heefd inderdaad hier zeker zijn nut.
Wat ik wel niet begrijp dat de problemen met de defecte kraantjes voor een paar eurocent zijn op te lossen en dat geen enkele caravan bouwer die standaard voorziet.
Re: sturing dompelpomp
Toch wel...
Juist de inschakel "tegen EMK" veroorzaakt het vonkje omdat het pomp motortje op gang moet komen.
En dan is een simpele blusdiode uitstekend....
Als je een relais zou gebruiken zal idd het kraankontaktje minder belast worden maar het NC kontakt van het relais zal weer net zo inbranden als nu de kraanschakelaars doen.
En daar komt nog bij dat je een bosje bekabeling aan moet gaan leggen rondom dat relais.
Probeer de blusdiode maar.... werkt zeer effectief.
Ik heb die diode ook in mijn hut gemaakt, heel simpel te doen, vlak bij de watertank over de aansluitdraden van de pomp.
1 diode... alles wat die pomp gebruikt beveiligd.
En ja... die diode kost misschien 10 cent....in grote aantallen zeker nog veel minder..
Waarom niet...???
Ik denk dat het niet echt belangrijk is voor de bouwers... er moet ook onderhoud blijven toch, die willen ook wat verdienen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: sturing dompelpomp
Goede tip.
Chris bedoel jij zo aansluiten met onderstaande diode?
Chris bedoel jij zo aansluiten met onderstaande diode?
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: sturing dompelpomp
Ik heb dit schema. Niet in serie tussen pomp en kraan, maar parallel over de beide draden van de pomp.
sturing dompelpomp
Sorry Herr,
Met dat schema van jouw gaat de waterpomp alleen maar langzamer draaien.
Nu blijft er 0.7 volt over de diode staan omdat deze nu in serie staat met de waterpomp.
Ik weet niet wat het vermogen van een waterpomp precies is, maar als dat meer is dan 12 watt is overleeft deze diode het niet.
De blusdiode moet parallel (met witte ring richting de plus (+) staan) met de waterpomp geschakeld zijn. zie bijlage van Unplugged hier boven.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: sturing dompelpomp
RE.gif
Het schema van unplugged is inderdaad het goede schema.
Ik heb het zo ook al een paar jaartjes probleemloos draaien en de investering is nihil.
Ik heb ook nog een 12v auto relais liggen met ingebouwde blusdiode die ik nog steeds een keer in wil bouwen maar de noodzaak t.o.v. de huidige blusdiode ontbreekt een beetje.
Het schema van unplugged is inderdaad het goede schema.
Ik heb het zo ook al een paar jaartjes probleemloos draaien en de investering is nihil.
Ik heb ook nog een 12v auto relais liggen met ingebouwde blusdiode die ik nog steeds een keer in wil bouwen maar de noodzaak t.o.v. de huidige blusdiode ontbreekt een beetje.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: sturing dompelpomp
@ Herr..
Het schema van Unplugged is goed..
Ook hier zou ik de draadkleuren even goed in de gaten houden, niet elke caravan is gelijk daarin..
Maar bijna altijd is zwart aan de pomp de min en de andere draad... meestal blauw.. de plus.
Het schema van Unplugged is goed..
Ook hier zou ik de draadkleuren even goed in de gaten houden, niet elke caravan is gelijk daarin..
Maar bijna altijd is zwart aan de pomp de min en de andere draad... meestal blauw.. de plus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
sturing dompelpomp
Tuurlijk is dat schema van die blusdiode goed, omdat ik deze "zelf" al eerder op het caravan-forum heb gezet. Ha, Ha, Ha.
Hier de link; keuken kraan defect ?
Alleen was Unplugged mijn nu te vlug af en heb ik hetzelfde schema daarom weer snel verwijderd, waarna ik weer naar Unplugged had doorverwezen.
@Chris,
De zwarte schakeldraad is hier de plus (+) en de blauwe de min (-)
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: sturing dompelpomp
Ja Theo... dat is effe een issue..
Ik heb hier 2 totaal verschillende pompjes in de voorraad en het blijkt niet genormaliseerd te zijn.
Ook in hutten... blauw als min maar ook zwart als min en blauw schakeldraad...
Mmm.... t'is niet anders...geen regelgeving dus wie wat wil is goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: sturing dompelpomp
Toch denk ik dat
Nu maakt het weinig uit waneer het gebeurt als het voorkomen kan worden is het al goed natuurlijk. Lastige is dat een enkele diode eigenlijk bijna niks kost maar het verzenden een veelvoud..
Hier wel gelijk heeft bij het inschakelen loopt er geen stroom over de contacten, die gaat pas lopen als de contacten gesloten zijn. Bij het uitschakelen(verbreken) van de schakelaar heeft de stroom de voorkeur om nog door te gaan en zal er dus een overslag zijn zolang de contactpunten niet ver genoeg van elkaar zijn.filibost schreef: ↑vr 19 mar 2021 15:24De blusdiode zal volgens mij niet de stroompieken opvangen bij het aanzetten van de motor maar de spanningspieken opvangen bij het uitschakelen.
De blus diode heefd inderdaad hier zeker zijn nut.
Wat ik wel niet begrijp dat de problemen met de defecte kraantjes voor een paar eurocent zijn op te lossen en dat geen enkele caravan bouwer die standaard voorziet.
Nu maakt het weinig uit waneer het gebeurt als het voorkomen kan worden is het al goed natuurlijk. Lastige is dat een enkele diode eigenlijk bijna niks kost maar het verzenden een veelvoud..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: sturing dompelpomp
Je zou gelijk kunnen hebben hoor... school was voor mij 40-50 jaar geleden...
Maar...
Ik heb nog wel wat 1N4007 of een equivalent met wat meer vermogen 1N5408 liggen.... ( Onderdelen voor Miko omvormer reparatie )
Als TS wil..
Een postzegel en de kostprijs van een diode... geen probleem.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
sturing dompelpomp
Ik ben wel met jouw eens dat bij ieder caravan of uitvoering de bedrading kleur anders kunnen zijn.
Ik zou dit eerst met een multimeter gaan meten, maar dat niet voor iedereen weggelegd.
Woont iemand bij mij in de buurt, dan is dat zo opgelost.
Anders moet toch een expert bij moeten komen omdat te meten.
Nogmaals het blijkt voor leken lastig zijn om daar uit te komen !
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: sturing dompelpomp
Yas Chris, wil je mij dit opsturen, moet ik al lang plaatsen, stuur maar pbChris schreef: ↑za 20 mar 2021 16:27
Je zou gelijk kunnen hebben hoor... school was voor mij 40-50 jaar geleden...
Maar...
Ik heb nog wel wat 1N4007 of een equivalent met wat meer vermogen 1N5408 liggen.... ( Onderdelen voor Miko omvormer reparatie )
Als TS wil..
Een postzegel en de kostprijs van een diode... geen probleem.
.
1N5408.jpg
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: sturing dompelpomp
Bij mij ging vanmorgen de diode in rook op :)
Pompje was vastgelopen dus had hem er uitgehaald en in de keuken op een 12v adapter aangesloten en weer gangbaar gemaakt.
Denk sluit hem weer even snel aan maar toch niet goed gekeken
Koste me ook een zekering.
Morgen die berg diodes even zoeken en toch maar weer een nieuwe erin of toch direct maar het auto relais erin als ik toch bezig ben.
Pompje was vastgelopen dus had hem er uitgehaald en in de keuken op een 12v adapter aangesloten en weer gangbaar gemaakt.
Denk sluit hem weer even snel aan maar toch niet goed gekeken
Koste me ook een zekering.
Morgen die berg diodes even zoeken en toch maar weer een nieuwe erin of toch direct maar het auto relais erin als ik toch bezig ben.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: sturing dompelpomp
van Micky..
Kan ook op het CFW van eigenaar wisselen toch... of moet je dan te lang wachten
Ik moet maar een lijstje bij gaan houden met wat ik allemaal en voor wie ook al weer mee moet gaan nemen.
Gelukkig wat laadvermogen over...
Geintje...
wil je ook een dikke Paul ??
Kan ook op het CFW van eigenaar wisselen toch... of moet je dan te lang wachten
Ik moet maar een lijstje bij gaan houden met wat ik allemaal en voor wie ook al weer mee moet gaan nemen.
Gelukkig wat laadvermogen over...
Geintje...
wil je ook een dikke Paul ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: sturing dompelpomp
dat kan ook, de caravan doet het al 32 jaar zonder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: sturing dompelpomp
Psies... ik had je ook al een PB gestuurd....
1x een dikke voor Micky...
Enne... ik begin nu zelf te twijfelen..
Destijds mijn water niveau meter gemaakt... in die hoek van de watertank aan het rotzooien geweest.... heb ik die diode er wel weer in gezet??
Jeemig... kweeniemeer...
Nou... klusje voor het CFW... controleren en event. bijbouwen...
Meter heb ik standaard bij me.
Ik heb nu die zak met onderdelen in de berg "caravan supply's" gestopt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: sturing dompelpomp
Nee dankjewel Chris, ik heb een zak vol van die dingen.
Die doen het prima maar je moet ze niet verkeerd om aansluiten ;)
Denk dat ik direct het relais maar inbouw, zo gedaan moet alleen even een extra vaste 12v voeding trekken maar dat zal niet zo een probleem zijn.
Die doen het prima maar je moet ze niet verkeerd om aansluiten ;)
Denk dat ik direct het relais maar inbouw, zo gedaan moet alleen even een extra vaste 12v voeding trekken maar dat zal niet zo een probleem zijn.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: sturing dompelpomp
Best...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: sturing dompelpomp
Is bovenstaande ook handig en of toepasbaar voor het caravan toilet?
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: sturing dompelpomp
Bij veel moderne toiletten is dat motortje niet met een gewoon schakelaartje maar met wat elektronica gestuurd.
De Thetfort 400 serie b.v. heeft zo'n "Dome switch" die zal niet de pomp zelf sturen denk ik maar een transistor schakelingetje... dan is het overbodig lijkt mij.
Bij oudere toiletten weet ik dat eigenlijk niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.