Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door refram » ma 2 nov 2020 23:34

Ergens had ik gelezen dat bij een Fendt 515 SGE de mover niet voor de as kan geplaatst worden. Reden is dat de verlaagde instap van de deur zich voor de as bevind.
Bij aankoop van de caravan had ik de monteur gevraagd of de mogelijkheid bestond om de mover Truma XT toch voor de as te plaatsen.
Dit voor een betere gewichtsverdeling (515 SGE heeft de bedden achteraan) en tegen het opspattende water van de wielen.
Verleden week de caravan afgehaald en de mover kon wel voor de as geplaatst worden. Er is zelfs nog enkele centimeters ruimte tussen de mover en de deurbak.

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door hendrik38 » di 3 nov 2020 09:03

Mooie caravan zeg! Ik vind persoonlijk de 2020 ook mooier dan de 2021! Goede keus :-)
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door refram » di 3 nov 2020 11:31

RE.gif Dank u.

We hebben lang getwijfeld tussen de 515 SG Bianco Selection en de 515 SGE Bianco Activ.
De rondzit in de 515 SG vonden we mooier dan in de 515 SGE. Zoals blijkbaar velen, want de meeste kiezen voor de 515 SG.
De 515 SGE heeft dan weer een grotere tafel en de combi verwarming zoals in de Tendenza en hoger, plus een raam vooraan.
Dit en een grote korting op een 2020 model heeft ons niet laten aarzelen om de knoop door te hakken.
Ook al staat de hut nu waarschijnlijk een ganse winter op stal.
We hebben het geluk dat de caravan in onze tuin in een garage staat. Goed beschermd tegen zon en weersinvloeden.
En kan ik dan er de ganse winter al wat aan knutselen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door petronella » do 4 mar 2021 16:27

Al weg geweest met jullie caravan? Ben erg benieuwd hoe hij bevalt. Zit er bij jullie ook vloerverwarming in?

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door refram » ma 22 mar 2021 17:07

petronella schreef:
do 4 mar 2021 16:27
Al weg geweest met jullie caravan? Ben erg benieuwd hoe hij bevalt. Zit er bij jullie ook vloerverwarming in?
Door dat ik bij opties geen vinkje geplaatst had bij "Informeer me wanneer een reactie is geplaatst", zie ik nu pas toevallig je vraag.

Neen we zijn nog niet weg geweest met de caravan. Ze staat nog steeds onaangeroerd in de garage in de tuin.

Er zit geen ingebouwde vloerverwarming in. Aangezien de caravan in de winter uitsluitend gebruikt wordt in Spanje zal het nog wel mee vallen.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door petronella » ma 22 mar 2021 18:23

[re.gif] geeft niet hoor. Wel leuk dat hij bij jullie in de tuin staat, kan je er toch ff inzitten knipoog.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door refram » wo 10 nov 2021 12:28

petronella schreef:
do 4 mar 2021 16:27
Al weg geweest met jullie caravan? Ben erg benieuwd hoe hij bevalt. Zit er bij jullie ook vloerverwarming in?
Ondertussen hebben we de caravan al enkele weken kunnen uittesten over meer dan 2000km.

Zie hier onze bevindingen:

Voor het vertrek van de reis naar de Costa Blanca, de banden van zowel de caravan als de auto, 200gr meer opgepompt dan de adviesdruk. Disselgewicht 85kg. Dit resulteerde in een betere stabiliteit dan met de geadviseerde bandendruk en 75kg disselgewicht.
De Nissan X Trail met 163pk en 240Nm koppel trekt de 1800kg zware Fendt stabiel, maar een koppel van 300Nm of meer was beter geweest. Bijna de ganse rit in 5e versnelling, 6e nooit gebruikt. Snelheid op GPS meestal 90km/u. Totaal gemiddelde verbruik 12,1l/100km.

Over onze de keuze voor de Fendt 515 SGE Bianco Activ i.p.v. de Fendt 515 SG Selection hebben we nog geen ogenblik spijt gehad.
In onze ogen heeft de 515 SGE Activ wel een aantal voordelen.
- Het voorraam vinden we een pluspunt. Onderweg kunnen we vanuit de caravan steeds de auto zien. Op camping hebben we steeds 360° zicht.
- De verwarming Truma Combi 6E (standaard Combi 4) vinden we veel comfortabeler dan de S3004 verwarming in de 515 SG Bianco Selection. De Truma Combi 6E is ook via de Truma iNet Box met de smartphone aan te sturen. ('s Morgens zetten we de verwarming wat hoger via bluetooth vanuit ons bed.) Een sim kaartje hebben we niet nodig daar we de verwarming toch niet vanop afstand willen aansturen.
- De twee in de lengte bedden staan wat hoger wat resulteert in een grotere laadmogelijkheid.
- Langs beide kanten twee grotere service luiken aan de bedden. Groot genoeg om tafel, stoelen en ligbedden in te bergen.
- Tafel vooraan zit vast aan de voorwand. dit is zeer praktisch onderweg, alles kan blijven zoals het is zonder vast te sjorren. Ook is deze tafel 80cm x 115cm een stuk groter dan de tafel op één ronde poot.
- Vooraan de tafel zit nog een handig raamtablet van 33cm, wat handig is voor een lampje, laptop enz.
- Extra plaats op het verhoogde kast aan het keukenblok. Zo kan de Nespresso machine en waterkoker er steeds blijven staan.
- Een tv beugel hebben we niet geplaatst. Op het tv kastje is plaats genoeg voor een 28"tv op voet. (best wel een centrale voet i.p.v. vier pootjes) Zelfs een 32" zou er kunnen staan.

Als optie hebben we geen elektrische vloerverwarming, we hebben wel een 36V elektrische vloerverwarming onder het tafeltapijt geplaatst.

Is de Fendt 515 SGE Activ nu perfect? Neen zeker niet, maar voor ons momenteel wel de meest handige.
De afwerking van het meubilair zou beter kunnen. Een aantal jaren geleden werkte Fendt beter af. Nu zie je meer schroefjes en de raamdecoratie kan duidelijk beter.
De led verlichting is mooi, maar niet overal even doeltreffend. Even een sterker ledlampje inpluggen in de leeshoek is er niet bij. Bij tv kijken is de bestaande indirecte ledverlichting nog te sterk, hiervoor hebben we een bijkomend nachtlampje geplaatst op het tablet vooraan aan de tafel.
Ook heb ik mijn twijfels over de duurzaamheid van de bestaande directe en indirecte ledverlichting. Even één defect ledje vervangen kan niet meer, maar dat is waarschijnlijk bij alle recente caravans zo.

Al bij al, we zijn tevreden gebruikers. thumbup.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door petronella » wo 10 nov 2021 13:47

[re.gif] wat leuk te lezen, klinkt goed allemaal en perfect is geen enkele caravan denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door Chris » wo 10 nov 2021 14:31

@ Refam.

Ik denk dat je met LED lampjes een veel langere levensduur van de lampjes hebt dan met gloeilampjes.
Geen zorgen daarover..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door Pakkie » wo 10 nov 2021 15:43

@Refram: is die indirecte verlichting niet dimbaar? Bij ons is die verlichting dermate ver te dimmen dat hij zeker niet storend is bij tv kijken.

@Chris: da's een aanname die ik kan weerleggen. Zoals in mijn review van onze caravan aangegeven zitten in onze twee jaar jonge Fendt veel led-strips waar meerdere ledjes stuk zijn: zowel op de directe als indirect ledverlichting bij rondzit en bed, maar ook de ledstrip aan de buitenzijde. Wordt uiteraard wel onder garantie opgelost, maar hetgeen er bij ons nu in zit blnkt niet uit in degelijkheid :wink:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door refram » wo 10 nov 2021 16:11

@ Pakkie,

Geen enkele van de originele verlichtingen zijn dimbaar.
Nu maakt het ons niet veel uit, we vinden een schemerlampje met een 3W ledlampje op het venstertablet best gezellig.

Afbeelding
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door Pakkie » wo 10 nov 2021 16:19

Dan is de indirecte verlichting inderdaad aan de felle kant. Het is overigens wel mogelijk om er op vrij eenvoudige wijze dimmers tussen te zetten.
Eén keer instellen op de juiste lichtsterkte en dan kun je de lampen via de normale schakelaars aan/uit doen. Dat heb ik ook gedaan bij onze directe led, keukenwand en badkamer-verlichting en de buitenlamp,
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Moris
Berichten: 263
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 15:45

Re: Keuze tussen Fendt 515 SG Bianco Selection versus 515 SGE Bianco Activ

Bericht door Moris » wo 10 nov 2021 19:52

@pakkie
Dat is leuk om weten dat dit gaat, maar kan je ons ook zeggen hoe je de klus eenvoudig hebt geklaard?
Behoudt de dimmer eveneens het geheugen na stroomuitval ?

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”