Fendt verschillende versies

Plaats reactie
karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Fendt verschillende versies

Bericht door karotti » do 1 okt 2020 09:53

Goedemorgen,

ik/wij hebben nu een Fendt 515 Saphir met 1700kg as van 2017. Ik zou graag een 2000kg willen ivm Airco en E&P. Nu weet ik dat bv de Opal iets luxes is dan de Saphir. bv betere matrassen. Weten jullie of er ook verschil in afwerking zit? Is de Skylight te bestellen op elk model? Is en Diamant bv standaard beter geïsoleerd?

alvast bedankt!

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door Hermanus » do 1 okt 2020 09:58

Lijkt mij een kwestie van een bezoek aan een dealer. Kan je alle vragen stellen, krijg je een correct antwoord, en kan je de verschillen ook eens bekijken.
Een uitstapje naar een dealer is trouwens altijd leuk, nietwaar?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fendt verschillende versies

Bericht door Jan van Vijven » do 1 okt 2020 17:07

Wij zijn net van een 515 Tendenza overgestapt naar een 560 Diamant, vanwege de breedte en omdat wij die simpelweg mooi vinden.
Beter? Geen idee... ga kijken zou ik zeggen.

Edit: Wij vonden de Tendenza ook mooier dan de Saphir die we daar weer voor hadden :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door Ab » do 1 okt 2020 18:01

Een Diamant is een topsegment caravan.
Dat uit zich in heel veel dingen, die je zo op het eerste gezicht niet eens ziet.
Isolatie is dikker. Matrassen van topkwaliteit. Stopcontacten, niet te tellen. Enz. Enz.
Een en ander is niet te vergelijken met de instapmodellen.
De prijs ook niet. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door ArnoM » do 1 okt 2020 18:19

Ik denk dat veel klanten de beslissing eerder laten afhangen van de kleur van het interieur dan de eventueel hogere bouwkwaliteit van een duurdere topversie.
Voordat we onze overjarige 2019 Diamant kochten hebben we uitgebreid nagedacht over een 650 SG als Opal of Diamant (geloof ik).
Ik kan me herinneren dat we de kleurstelling van de Opal iets mooier vinden met de crème kleuren.
Als we voor een nieuw te bestellen hut waren gegaan hadden we waarschijnlijk geen Diamant genomen maar wel de Skylight erop besteld, en waarschijnlijk ook de lederen bekleding.
Feit is dat de Diamant (zelfs in overjarige versie) fors duurder is dan een gewone Hobby.
Voor dit bedrag hadden we makkelijk een Hobby Prestige tandemasser kunnen kiezen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

ahoonhout
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 mar 2017 22:26
Locatie: Noord Holland

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door ahoonhout » do 1 okt 2020 19:22

Ik denk ook dat de meesten de keuze maken op het interieur. Ineens kom je de caravan tegen die helemaal je smaak is.
Dat was voor ons in 2005 de Diamant maar in 2017 een Saphir ( model 2016)
Wij houden niet van glimmende kastjes en dan valt er een hoop af. Het was wel een editie met de luxere 7 zone-matras, lichtmetalen velgen, grote 40 liter tank. De opbouw van alle modellen is gelijk, zoals de dikte van de wanden . Zie op de site van deze dealer
https://www.reinders-rekreatie.nl/fendt ... overzicht/
Waar wel duidelijk verschil in zit waren de kussens. Dat was een andere kwaliteit, maar ze voldoen voor ons.

Affinity
Berichten: 86
Lid geworden op: do 26 dec 2019 15:43

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door Affinity » do 1 okt 2020 19:26

300 kg meer voor E&P en Airco? E&P is niet zo zwaar; het weegt totaal ca. 20 kg. En airco ca. 30 a 35 kg. Valt best mee.

karotti
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 10 aug 2020 13:57

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door karotti » za 3 okt 2020 09:02

Affinity schreef:
do 1 okt 2020 19:26
300 kg meer voor E&P en Airco? E&P is niet zo zwaar; het weegt totaal ca. 20 kg. En airco ca. 30 a 35 kg. Valt best mee.
Maar de 1700kg as zit nu redelijk aan de max. Laatst gewogen zonder achter de bus 1660. Nu begrijp ik wel dat er ongeveer 100kg vanaf gaat ivm kogeldruk. Maar hou niet zo van dingen die op de limiet zitten.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door sindaco » za 3 okt 2020 09:30

onze 540 tg ( 2013 ) is van hetzelfde kaliber als de 515.
1700 kg as

ik heb hem recentelijk op de weegbrug gehad en had 1540 kg op de as.

incl airco...EP compact systeem.....zakluifel ...ultraheat...mover....oyster schotel....en inventaris voor ons 2......onze 2 ebikes stonden voor op de dissel en die 100 kg kogeldruk moet je eigenlijk indien hij afgekoppeld zou zijn bij de adruk tellen.
eigenlijk heb je met een 1600 kg as maar 1600 kg over

dus 1640 kg als je hem op zichzelf op de weegbrug zou zetten.
wij laden het meeste in de auto en de caravan blijft zo redelijk mooi op gewicht.

heb je meer nodig ivm groter gezin dan wordt het wel krapper.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door ArnoM » za 3 okt 2020 10:42

Onze 550 SG was ledig 1640 kg.
Met airco, movert, PowerXtreme 30, dakluifel, reservewiel met beugel onder het chassis en alle standaard Diamant luxigheidjes.
Een 515 zal waarschijnlijk iets lichter zijn maar die is als ik het goed heb niet als Diamant verkrijgbaar.
Dus als Opal waarschijnlijk wel aardig lichter.
Maar als je het kunt hebben wat auto betreft zou ik altijd de zwaarste as kiezen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door sindaco » za 3 okt 2020 13:38

RE.gif RE.gif

ik bedoel dus met 1700 kg as heb je maar 1600 asdruk over als je kogeldruk er af telt.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door Ab » za 3 okt 2020 16:19

Helemaal wettelijk gezien heb je gelijk.
Als je asdruk echter niet boven de 1700 kg komt, zit je technisch gezien echter nog goed. Bij een controle ook nog wel, mogelijk in Zwitserland en Oostenrijk niet.

Ik had hetzelfde bij mijn vorige Diamant.
Max asdruk was 1900 kg. Daar zat ik kort bij.
Mijn kogeldruk was 100 -110 kg.
Daar heb ik 11 jaar Europa mee doorgecrost.
Zonder enig probleem.
Achteraf was ik wat te enthousiast geweest met alle mogelijke accessoires erop en eraan te laten schroeven.
Laadvermogen was erg weinig meer.
Vond ik ook niet zo erg. Laadvermogen en ruimte zat op en in de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door Robert » za 3 okt 2020 16:52

Ik heb bij het bestellen meteen voor een 2000kg as gekozen. Als alles ingepakt is hou ik nog 200 kg nog over. Fijn gevoel. En ja de auto mag ook 2000kg trekken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door eurotrotter » za 3 okt 2020 20:21

karotti schreef:
za 3 okt 2020 09:02
Affinity schreef:
do 1 okt 2020 19:26
300 kg meer voor E&P en Airco? E&P is niet zo zwaar; het weegt totaal ca. 20 kg. En airco ca. 30 a 35 kg. Valt best mee.
Maar de 1700kg as zit nu redelijk aan de max. Laatst gewogen zonder achter de bus 1660. Nu begrijp ik wel dat er ongeveer 100kg vanaf gaat ivm kogeldruk. Maar hou niet zo van dingen die op de limiet zitten.
Die assen zijn berekent en ontworpen om het gewicht te dragen wat de goedkeuring aangeeft.
Er veel overheen gaan is niet aan te raden,maar hem belasten voor waar hij voor gemaakt is( en je voor betaald hebt) kan helemaal geen kwaad.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Fendt verschillende versies

Bericht door erichendri » za 3 okt 2020 22:37

Ik zou altijd voor de zwaarste as gaan, ook als de auto dat niet mag trekken.
Max gewicht kan je administratief terugzetten.
En als je de caravan weer een keer inruilt of verkoopt kan die mogelijke 2000kg
een groot voordeel zijn.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”