14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Plaats reactie
filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door filibost » ma 3 aug 2020 19:35

Hallo,

Sedert 15 juli ben ik de gelukkige eigenaar van mijn nieuwe Fendt. Mijn eerste 14 daagse uitstap heb ik toch enkele kleine probleempjes.
We waren nog niet vertrokken of het slot van de disselkoffer was al afgebroken. Ik had al gemerkt dat deze zeer moeilijk in slot ging en wat teveel kracht gebruikt en krak, slot kapot. Nieuw slot gekregen van de dealer, en weer ging deze moeilijk in slot. Bij nader nazicht bleek de verticale slotstang iets te ver naar achter te gaan zodat deze op het aluminium botste bij het sluiten. Even met een vijl een 5mm bijgewerkt, probleem opgelost.

Op de camping bij temperatuur van max 22gr was het mij opgevallen dat de frigo niet goed koelde het vriesvak was nauwelijks onder nul. De koelvinnen waren na 3 dagen vol ijs. Afstelling van de temperatuur meer of min, geen oplossing. De spanning in de caravan nagemeten 245Vac.
Ik heb dan de ijsvorming verwijderd. In de koelkast was het gootje voor opvang van het dooiwater vol ijs. Via de verluchting rooster eens nagezien, het water slangetje zat opgerold rond de bedrading in plaats van een buis in de bodem voor afvoer van water.
De koelkast enkele dagen op gas was iets beter. Dan terug op elektriciteit. Na een dag of 2 werkte de koelkast opeens veel beter en de ijsvorming was verdwenen. Ik zal thuis nog eens de temperatuur meten maar denk dat het nu opgelost is.

Ik had ook nog een probleem met de water kraan in de keuken. Deze werkt 9 op 10 keer goed maar soms blijft de pomp werken en ik kan hem niet afzetten. Ik vrees dat de microswitch in de kraan blijft hangen. dan wat tikken en de kraan open/toe tot de pomp plots stopt. Als ik de kop van de kraan zou open krijgen kan ik het misschien oplossen. Anders zal ik naar de dealer moeten.

Ik ben er wel van overtuigt dat enkel kinderziekten zijn en blijf ik anders zeer tevreden.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door ArnoM » ma 3 aug 2020 19:41

Ik las ergens op FB dat het disselbak slot een meer voorkomend probleem is bij nieuwe Fendt caravans.
Weet niet meer precies wat de oplossing was maar er worden er meer vervangen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door Chris » ma 3 aug 2020 19:47

En daar is de garantieperiode nou precies goed voor..
Evengoed een fijne caravan thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door petronella » ma 3 aug 2020 19:48

C vacation.gif De 515 sg, onze favoriet als we nog eens gaan inruilen , gaat het absoluut de 515 worden!
Vast wat kleine kinderziektes die opgelost moeten worden.Ook wij hadden wat problemen met de sluiting van de disselbak, is opgelost en nooit meer last meer gehad.Verder al 7 jaar geen mankementen aan onze Fendt.
Veel mooie vakanties gewenst.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door Peutje » ma 3 aug 2020 21:11

Gisteren hier zo eentje gekomen op de camping, fraai apparaat. thumbup.gif
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door BertJan » ma 3 aug 2020 23:06

het slot van de dissel bak van Fendt is het probleem van te weinig speling, maar ook word het slot/de grendel vaak opengedraaid met de sleutel in de cylinder, hier kan het ook niet tegen en sloop je het slot.

filibost
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 11 nov 2019 15:51

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door filibost » di 4 aug 2020 19:43

Zolang ik het zelf kan oplossen vind ik het geen probleem. liever dan telkens naar de dealer te moeten lopen. De dealer is ten slotte niet bij de deur.

Jekihero

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door Jekihero » di 4 aug 2020 20:01

Hier geen Tendenza maar de Saphir. Geen van jouw klachten heb ik gehad, wel een brommende omvormer van de vloerverwarming.

Blijft een fijne kar idd, niet te groot of te zwaar en een prima indeling.

Wens jullie er veel plezier van.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door Morgoth » di 18 aug 2020 09:00

Ik dacht dat die Fendts zo goed waren. Ik vind je wel heel erg vergevingsgezind. Als ik een nieuwe caravan zou kopen en direct braken de sloten af, doet de kraan het niet, heeft de koelkast kuren en zijn slangen niet goed aangesloten dan kon de dealer hem mooi terug nemen. Echt belachelijk voor een "kwaliteitsmerk".
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door WillyL » di 18 aug 2020 11:11

Ooit heb ik met een nieuwe Citroën gereden als inloopwagen... Achterklep maakte een zuiggeluid wanneer je snel (100) reed, deel van de achterbank kon niet neerklappen, een van de luchtinlaten in het dasboard deed het niet.
Allemaal kinderziektes, maar het zou niet mogen.
Bij een Hobby kan je zulke kinderziektes verwachten, maar bij een Fendt? [aschrik.gif] oei, nu heb ik op de tenene van Hobbyisten getrapt kus.gif

Nu ja, mijn Dethleffs was ook niet 100% OK. Dat microswitchke herken ik (nu staat er een extra schalelaar in de doucheruimte, maar dat was ook omdat je soms de kraan durft openzetten wanneer je onhandig beweegt, en de knop van de kleerkast was fout vastgevezen en daardoor afgebroken. Mijn dealer heeft me een nieuwe knop gegeven maar ik moest hem wel betalen want hij beweerde dat het mijn fout was (niet voorzichtig genoeg).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 14 dagen test Fendt Tendenza 515 SG

Bericht door BertJan » di 18 aug 2020 11:35

bijna alle nieuwe caravans hebben na levering wat aandachtspunten en het is maar hoe kritisch je ernaar kijkt en wat je dan al zelf hebt opgelost.
garantie en service zijn de verschillen die het maken, die deurknop die gesloopt is van een paar euro had onder service kunnen vallen wat sommige bedrijven (wel) bieden, garantie kan zo opgelost worden of na veel gezeur, gebeurt er iets net voor je vakantie en wordt je netjes geholpen of niet bekijk dit voor ook de aankoop.

een caravan is ligt gewicht, dus geen zware kwaliteit, een caravan is zeer compleet, dus er kan wat aan kapot gaan.
Hobby staat erom bekend om de diverse punten maar is juist de laatste 10 jaren enorm verbeterd (mijns inziens behalve de premium(maar er zijn hier veel tevreden premium gebruikers)
maar ook iedereen denkt anders over kwaliteit, voor mij geen caravalair, te licht maar er zijn ook vele enthousiaste gebruikers

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”