Aluminium deurscharnieren corroderen.

Plaats reactie
Ronky26
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 aug 2019 17:17

Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Ronky26 » za 11 apr 2020 16:38

De aluminium deurscharnieren van mijn 2010 Fendt 450 QB gaan behoorlijk corroderen de coating of wat dit ook is laat hierdoor los, hoe en waarmee kan ik dit het beste behandelen?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Daphne » za 11 apr 2020 16:42

"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ronky26
Berichten: 7
Lid geworden op: do 1 aug 2019 17:17

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Ronky26 » za 11 apr 2020 17:07

Bedankt , die had ik nog niet gezien en nu weet ik meteen hoe het scharnier aan de buitenkant van de deur los kan.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door thmeyer » za 11 apr 2020 17:39


Advies: Levens verlengde behandeling.

Naar mijn menig is dit scharnier, wat oxidatie betreft, een slechte constructie.
Deze constructie van giet aluminium en poeder- coating is door weersinvloeden dus vocht, oxidatie gevoel.
Omdat onder de poeder-coating bij vaak beschadigde scharnierend gedeelte vocht kan komen, gaat het oxideren.
Bij mijn vroegere werkgever (Defensie-Marine & KLu) konden we dit soort constructies de levensduur met wel 10 jaar en langer verlengen, door ze in gesmolten conserveer vet (mag ook extra dik vet zijn) te dompelen.
In dit geval moet de buitenkant weer schoon gemaakt worden, het vet moet vooral in het bewegende deel blijven zitten.

Opmerking: Een druppeltje olie op het scharnier gedeelte is niet voldoende !!!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Ab » za 11 apr 2020 23:43

Dat is ongetwijfeld waar Theo.
Maar als je de scharnieren goed bekijkt, dan zie je bij elk scharnierpunt een ring zitten.
De twee helften van het scharnier kunnen elkaar niet raken.
De ringen zijn van kunststof als ik me goed herinner.
De oxidatie komt niet direct van beschadiging vlgs mij.
Ik heb me laten vertellen dat er rond 2009--2010 een grote serie van deze scharnieren bij Dometic gefabriceerd is, waarbij de poedercoating niet goed hechtte op het aluminium.
Mogelijk door te lange tijd tussen voorbehandeling en poedercoaten.
Aluminium vormt heel snel een oxydelaagje.
Daarbij moet je meer denken in uren dan in dagen.
Of het probleem in latere jaren nog steeds voorkomt weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik heb het nooit ergens gelezen of gehoord zover ik me kan herinneren. Het lijkt me dus van niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door thmeyer » zo 12 apr 2020 16:19

RE.gif
Klopt Ad,

Dit soort oxidatie verschijnselen zie ook veel bij (scharnierende) constructies van accessoires van (brom) fiets, motoren en auto’s. Met indompelen in (conserveer) vet voorkom je dat er water tussen de poedercoating en het (giet) aluminium komt.

Een anodiseerde behandeling was beter geweest, maar een poeder-gecoate behandeling heeft voor vele een luxere uitstraling als dat van een anodiseerde behandeling.

Nog een info link betreffende poedercoating op aluminium: Klikker de klik en deze klik.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Ab » ma 13 apr 2020 17:27

Vlgs mij is het probleem met de scharnieren niet meer aanwezig.
Het was een bepaalde serie in 2009, die allemaal gingen oxideren. Mogelijk door een uurtje of anderhalf stroomuitval of iets dergelijks.
Aluminium vormt dan al een oxidehuidje, waar niks op hecht.
Met aluminium lassen heb je hetzelfde.
De las moet je echt schoon hebben en direct lassen.
Een uurtje schaften en met dezelfde las verder gaan is al uit den boze. Hetzelfde geldt voor poedercoaten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door WillyL » do 16 apr 2020 09:35

Aluminium verroest inderdaad heel snel, vele en vele malen sneller dan ijzer. De kristalvorm is echter vrij gelijk aan die van zuiver aluminium en shilfert niet dadelijk af zoals dat wel het geval is met ijzer. Daarom denken vele mensen dat wanneer je een aluminium plaatje ziet die niet verroest is. Het is het echter heel erg, dan toch aan de oppervlakte.
Als ik me niet vergis is Natrium nog heftiger in zijn oxydatiereactie en moet het daarom in een bewaarstof ondergedompeld worden (petroleum'?).
Dat is athans wat ik me herinner uit de schooltijd, nu alweer jaaaaaaaren geleden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 19 jul 2017 16:44

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Danny » vr 17 apr 2020 21:43

RE.gif
De term “ verroest” is niet helemaal op zijn plaats. Aluminium vormt een dun oxidelaagje (ook wel “roest” genoemd). Daarmee sluit het materiaal zich en corrodeert het niet verder. Aluminium kan geanodiseerd worden om een dikkere oxidelaag te bewerkstelligen.
Verder is de toegepaste aluminiumlegering (er zijn er vele) van invloed op (o.a) de corrosiebestendigheid.
Dethleffs 495 qsk c'go / Rangerover Sport P400e HSE Dynamic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aluminium deurscharnieren corroderen.

Bericht door Ab » vr 17 apr 2020 23:57

Klopt allemaal.
Maar dat oxydehuidje, wat zich al heel snel vormt, is funest voor een goede las en ook voor goede hechting van poedercoating.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”