Waterpeil

Plaats reactie
JjSat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 12:02

Waterpeil

Bericht door JjSat » vr 27 dec 2019 16:38

In onze fendt watertank is een systeem van 3 metalen staafjes die het waterpeil aangeven met lichtjes. 3 groene 1 oranje en als hem leeg is 1 rood lampje.
De accuraatheid van die peiling laat dikwijls te wensen over. Iemand een idee of dit systeem onderhoud vereist of een methode kent om de performantie te verbeteren? Ik hoor het graag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpeil

Bericht door Chris » vr 27 dec 2019 20:09

RE.gif

Omdat er een spanninkje door die staafjes wordt gestuurd in het water krijg je z.g. "Electroforese".
De staafjes krijgen een soort oxidatie laag en de zachtste wordt wat aangetast.
Is systeem inherent, en doe je dus niets aan.
Staafjes schoonmaken helpt wel maar is niet DE oplossing, het komt weer terug.

Daarom heb ik in mijn caravan een Votronic watermeet systeem gemaakt.
Dat werkt capacitief en er zal nooit elektroforese plaats vinden.
Dit capacitieve systeem is al in de 60'er jaren uitgevonden in de vliegtuigtechniek.
Alle Fuel Quantity indicators in die tijd werkten daarmee.
Nauwkeurig en onderhoudsvrij, en daarbij ook nog veilig.

Bij een Votronic meter hoort een sonde in de tank.
Die installeer je 1 keer, stelt hem af en heb er verder geen omkijken meer naar.
De meter is een 10 voudige LED meter, elke stap 10% ( als ie goed is ingesteld.)
Je kan dit ding aflezen en na een aantal minuten schakelt hij automatisch weer uit... ideaal.
Een plaatje bij het praatje.
De Linker meter is de waterniveau meter. ( ik heb er ook een walstroommeter en een accuspannings meter bij zitten... nieuwsgierig type he..)
.
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waterpeil

Bericht door Jan van Vijven » vr 27 dec 2019 20:12

@ Jjsat,

Bedoel je met accuraat dat het niveau niet juist is of dat het systeem helemaal niets aangeeft?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

JjSat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 nov 2014 12:02

Re: Waterpeil

Bericht door JjSat » vr 27 dec 2019 23:21

Idd. Het niveau wordt niet altijd correct weer gegeven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Waterpeil

Bericht door Jan van Vijven » za 28 dec 2019 09:15

Dat is een kwestie van de pinnen iets hoger of lager te plaatsen, voor de rest mankeert er niets aan. Werkt bij ons al jaren goed, totaal geen last van electro huppeldepup!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

koning

Re: Waterpeil

Bericht door koning » za 28 dec 2019 09:22

Tja, het zit er nu eenmaal in en is niet perfect. Het wijkt af. Een inschatting maken wat het dagelijks verbruik is en dit bijvullen werkt ook.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpeil

Bericht door Chris » za 28 dec 2019 11:49

Ach.. Ik heb die Votronic er wel ingemaakt maar wil de watertank in Spanje b.v. echt niet vol hebben.
De hele bak vol aan het opwarmen... lijkt mij ook niet echt gezond.
Dus ik vul meestal 1 gieter van 10 liter.... en dan hoor ik wel van de aanwezigen dat de kraan sputtert.. hup weer 10 liter erin.
Maar de Votronic was een mooi knutsel klusje.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Waterpeil

Bericht door eurotrotter » za 28 dec 2019 15:37

RE.gif
IK heb een gegoogled en het is inderdaad een mooi systeem,maar als je er ,zoals jij (en ik) regelmatig een liter of 10 bij gooit met de gieter is t vrij prijzig: de Votronic kost iets van € 45,00 en de bijbehorende sonde zelfs rond de € 65.00.
Soms niet functioneel en dus n duur hebbedingetje.
Maar als hobbyobject wel weer leuk om te doen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waterpeil

Bericht door graaf » zo 29 dec 2019 17:57

De registratie van het waterniveau was in mijn vorige twee Trollen nodig omdat ik geen zicht had op de tanken (in de gas-kast voorin) Maar dat systeem met pennen corrodeerde vrij snel waardoor je het bereik van de meter steeds opnieuw moest bijstellen.
Als het water op raakte was dat ook niet erg, maar in mijn huidige Troll tapt ook het spoelsysteem van het toilet uit dezelfde vaste watertank onder het bed. Tja, dan is het prettig als je weet dat er nog voldoende spoelwater is🤪

Ik gebruik nu een “Wena” meter en sonde met een drijvende magneet langs een staaf met reed-contractjes. Zeer accuraat! Dit merk komt uit de jacht en scheepsbouw. Geweldig. En vervuilt niet 😇
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waterpeil

Bericht door PD » zo 29 dec 2019 18:01

Ik heb nog nooit problemen gehad met de meetpennen in de vaste watertanks van onze 4 caravans...….. het werkt naar verwachting en voorkomt dat de boiler droogkookt; meer heb ik niet nodig thumbup.gif

In de huidige caravan klinkt een alarm wanneer nog slechts de langste pen het water raakt, dus alle tijd om bij te vullen voor de afwas.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpeil

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 19:20

RE.gif
O... grappig... een melding bij "Bijna lege tank"??
die wist ik nog niet..

Maar ... idd.. de Votoronic is een leuk hebbendingetje, en een leuk hobby project..
Maar voor die 10 liter die ik er in de zomer bij gooi... eerlijkgezegd.. onnodig...
Ik geef wel eens iets toe he..
Echter... eruit slopen doe ik ook weer niet want in het voorseizoen is het wel weet handig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterpeil

Bericht door Daphne » zo 29 dec 2019 20:09

RE.gif

Ach je had een leuke klus, en je hebt velen geïnspireerd en geholpen met klussen. [kerstduim.gif]
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Waterpeil

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 15:19

JjSat schreef:
vr 27 dec 2019 16:38
In onze fendt watertank is een systeem van 3 metalen staafjes die het waterpeil aangeven met lichtjes. 3 groene 1 oranje en als hem leeg is 1 rood lampje.
De accuraatheid van die peiling laat dikwijls te wensen over. Iemand een idee of dit systeem onderhoud vereist of een methode kent om de performantie te verbeteren? Ik hoor het graag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
Probleem herken ik ook in onze Fendt waar het standaard in zit.
Had de watertank zelf al vergroot naar een 45ltr ipv std 20 of 25ltr en direct de staafjes aangepast door ze op een gewenste maat te knippen.
Want bijv rood was ook echt bijna direct leeg en ik wilde dat ik dan nog wel wat ltr kon tappen. Gebeurt altijd met tandenpoetsen s'avonds knipoog.gif
Op de watertank wat nivo's afgemeten met stift (tape oid kan ook) met de hoeveelheid water die er dan nog inzit en je kan gebruiken voor dat er een bijv geel ledje uit gaat of hoeveel je water kan tappen als hij op rood springt.
Met name dat laatste laat je gewoon steeds de kraan ff lopen totdat hij leeg is en vul je daarna weer bij. Heb je de gewenste stand, dan knip je op dat nivo de laagste pen door. Rest heb ik gewoon wat verdeelt over de rest vd inhoud vd tank en daar de pennen op geknipt.
Werkt perfect.
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpeil

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020 19:17

RE.gif
Werkt nogwel perfect zou ik schrijven.
Dit systeem is eigenlijk een spanningkje door het water met een andere pen opnemen.
Die spanning in het water zal de pennen op den duur laten "Aanslaan"... Electroforese heet dat.
Dan werkt het niet meer perfect.. en als je die witte laag eraf gaat schuren zal het sneller weer aanslaan.
Dat is de reden dat ik de Votronic watermeter gekozen heb.
Die werkt capacitief.. geen electroforese dus..
Een techniek die ook al jaren in vliegtuigen gebruikt wordt.... goeie techniek.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
rkjansen
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 5 sep 2018 12:43

Re: Waterpeil

Bericht door rkjansen » zo 23 aug 2020 19:26

Chris schreef:
zo 23 aug 2020 19:17
RE.gif
Werkt nogwel perfect zou ik schrijven.
Dit systeem is eigenlijk een spanningkje door het water met een andere pen opnemen.
Die spanning in het water zal de pennen op den duur laten "Aanslaan"... Electroforese heet dat.
Dan werkt het niet meer perfect.. en als je die witte laag eraf gaat schuren zal het sneller weer aanslaan.
Dat is de reden dat ik de Votronic watermeter gekozen heb.
Die werkt capacitief.. geen electroforese dus..
Een techniek die ook al jaren in vliegtuigen gebruikt wordt.... goeie techniek.
Je hebt bij nieuwe caravans niets te kiezen welk systeem, dat bepaald de fabrikant en is dan ook reeds ingebouwd.

Probleem wat met het std systeem is, dat de nivo indicatie niet std geweldig is afgesteld, vandaar dat ik aangaf om de pennen zelf op maat te knippen.

Tegen de tijd dat hier pas een keer erosie op komt, heb ik allang weer een andere caravan... mrgreen.gif
Fendt Bianco 435 SF 2019
Thule cassette luifel - Truma Saphir comfort RC bankairco - Enduro EM505 FL mover met waterpas functie
E-trailer> bandendruk controle en waterpas module
Wifi Alfa camp pro2 v2

martijn v o

Re: Waterpeil

Bericht door martijn v o » zo 23 aug 2020 19:29

https://sailspecials.nl/watersportartik ... uova-rade/

Deze heb ik, prima ding en geen last van stroom in het water.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waterpeil

Bericht door Chris » zo 23 aug 2020 19:54

RE.gif
Ja... die ken ik ook, zit een mooi systeem in om meters met 0 tot 190 ohm aan te sluiten.
Redelijk nauwkeurig, maar moet wel precies in je tank passen.
Mijn Votronic kan je de sensor simpel aanpassen door er af te knippen wat te lang is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waterpeil

Bericht door graaf » ma 24 aug 2020 06:45

RE.gif RE.gif
Het systeem dat Martijn laat zien is exact gelijk aan het “Wema”-systeem. Ja, inderdaad je moet de hoogte van je tank precies opmeten en daar je sonde op bestellen. Heb dit nou 4 jaar in m’n vaste watertank zitten en toen ik verleden week voor het eerst dit seizoen bij vullen van de tank de sonde controleerde, was er geen aanslag of vervuiling te constateren. Top systeem thumbup.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”