Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Mooie caravan! Veel plezier ermee
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Morgen de caravan ophalen, spiegels al in de auto :)
Ik zit nog met een vraagje betreffende de bandenspanning. Is er een tabel om deze te bepalen? Ook voor tandem as caravans?
Ooit wel eens iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.
Tandem as
Belading 2200kg
Semperit Comfort-Life 2 195/65 R15 95H
Ik zit nog met een vraagje betreffende de bandenspanning. Is er een tabel om deze te bepalen? Ook voor tandem as caravans?
Ooit wel eens iets over gelezen maar kan het niet terug vinden.
Tandem as
Belading 2200kg
Semperit Comfort-Life 2 195/65 R15 95H
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Het is al weer even geleden dat wij de caravan hebben opgehaald maar de caravan is erg netjes en schoon afgeleverd.
Na aflevering hebben we nog een aantal extra originele stopcontacten ingebouwd.
Inmiddels wat weekenden en een zomervakantie verder waarbij de caravan goed is bevallen.
Na een paar weekenden weg ben ik toch overgegaan tot aanschaf van het Alko ATC systeem.
De combinatie rijdt op zich fijn echter de ‘kritische’ snelheid ligt toch wat lager t.o.v. de vorige caravan (Hobby 560).
De Truma 4x4 mover werkt echt super en rijdt de caravan op heuvels waar de vorige truma-ser het toch wat zwaarder had.
Op dit moment ben ik nog bezig met extra legplanken in verschillende kasten. Ik wacht nog op aflevering van de strips voor op de legplanken om het geheel hetzelfde te houden.
Het enige wat ons minder bevalt is het matras. Het Saphir matras is een matras met veren, als je hierop gaat zitten dan voelt het best goed maar bij liggen lijkt het eerder een plank. Ook verandering van instelmogelijkheden van de lattenbodem brengt hierin geen verandering.
Na aflevering hebben we nog een aantal extra originele stopcontacten ingebouwd.
Inmiddels wat weekenden en een zomervakantie verder waarbij de caravan goed is bevallen.
Na een paar weekenden weg ben ik toch overgegaan tot aanschaf van het Alko ATC systeem.
De combinatie rijdt op zich fijn echter de ‘kritische’ snelheid ligt toch wat lager t.o.v. de vorige caravan (Hobby 560).
De Truma 4x4 mover werkt echt super en rijdt de caravan op heuvels waar de vorige truma-ser het toch wat zwaarder had.
Op dit moment ben ik nog bezig met extra legplanken in verschillende kasten. Ik wacht nog op aflevering van de strips voor op de legplanken om het geheel hetzelfde te houden.
Het enige wat ons minder bevalt is het matras. Het Saphir matras is een matras met veren, als je hierop gaat zitten dan voelt het best goed maar bij liggen lijkt het eerder een plank. Ook verandering van instelmogelijkheden van de lattenbodem brengt hierin geen verandering.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Pracht caravan en een mooie indeling!
Wij hebben ook een pocketveren matras van Fendt en deze is inderdaad ‘stevig’ geveerd.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
RE.gif RE.gif
Hadden wij ook in onze nieuwe LMC caravan, maar een paar toppers erop maakt dag en nacht verschil (leuke woordspeling in deze)
Hadden wij ook in onze nieuwe LMC caravan, maar een paar toppers erop maakt dag en nacht verschil (leuke woordspeling in deze)
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Dat verbaast mij.
Wij reden met een Hobby 560 van 1600 (ruim) en nu een 650 tandem van 2000.
De 650 voelt veel stabieler aan.
Wat ik wel heb ervaren is dat bandenspanning van invloed is. Heb met nieuwe banden op veler advies (dealer en bandenboer) op 4,3 gereden, maar was niet fijn. Terug naar 3,9-4,0 (aanbevolen door Hobby is 3,8) en rijdt weer als een trein.
Wel opgemerkt dat de auto leeg 2100 en beladen ca 2500 kg weegt.
Hoeveel overwicht heeft jouw trekker?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Ik ben nu bezig met een meerdere zone schuim matras. Bedankt voor de tip.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Pino schreef: ↑di 28 aug 2018 22:44Dat verbaast mij.
Wij reden met een Hobby 560 van 1600 (ruim) en nu een 650 tandem van 2000.
De 650 voelt veel stabieler aan.
Wat ik wel heb ervaren is dat bandenspanning van invloed is. Heb met nieuwe banden op veler advies (dealer en bandenboer) op 4,3 gereden, maar was niet fijn. Terug naar 3,9-4,0 (aanbevolen door Hobby is 3,8) en rijdt weer als een trein.
Wel opgemerkt dat de auto leeg 2100 en beladen ca 2500 kg weegt.
Hoeveel overwicht heeft jouw trekker?
Het gewicht van de auto is bijna 2400kg bandenspanning 3.0
Het gewicht van de caravan 2150kg bandenspanning 3.8
Kogeldruk 85kg
Lv 570. Rv 600.
La 480. Ra 500.
Overgewicht speelt zeker een rol maar ook de meter extra telt mee.
Met de Hobby 560 van 1750kg was 115-120 een fijne snelheid en begon onstabiliteit langzaam bij 130.
De Fendt 650 rijdt fijn met 105-110 en onstabiliteit treed hierboven sneller in maar zet niet echt door.
Lagere bandenspanning op de caravan rijdt niet prettig. Mss moet ik eens 3.9-4.0 proberen
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
RE.gif
Ik rijd ook met een koudedruk van 4,0 Bar, dat bevalt me uitstekend bij 2.180 kg caravangewicht en een kogeldruk van 50 kg (dus 2.130 kg assenlast).
Persoonlijk vind ik de tandem stabieler dan onze vorige 2.000 kg enkelasser met dezelfde stroomlijn en een kogeldruk van 100 kg.
Onze auto weegt ca. 2.900 kg en de bandendruk achter houd ik op 2,8 Bar (voorschrift 2,5-2,9 Bar).
Ik rijd ook met een koudedruk van 4,0 Bar, dat bevalt me uitstekend bij 2.180 kg caravangewicht en een kogeldruk van 50 kg (dus 2.130 kg assenlast).
Persoonlijk vind ik de tandem stabieler dan onze vorige 2.000 kg enkelasser met dezelfde stroomlijn en een kogeldruk van 100 kg.
Onze auto weegt ca. 2.900 kg en de bandendruk achter houd ik op 2,8 Bar (voorschrift 2,5-2,9 Bar).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Het 7-zone matras is al weer wat maanden binnen en inmiddels getest bij de nog warme herfstvakantie en nu in de kou. Wij hebben voor medium hardheid en een 18 cm dik matras gekozen. Deze dikte had het oude matras ook. Het gewicht is gelijk aan het oude matras.
Dit matras is echt heel fijn, vormt zich naar het lichaam en heeft een goede temperatuur bij buitentemperaturen van 25-30 graden maar ook bij buitentemeraturen onder 0. De ruimte onder het bed is namelijk toch minder goed verwarmd dan de ruimte in de caravan.
Dit matras is echt heel fijn, vormt zich naar het lichaam en heeft een goede temperatuur bij buitentemperaturen van 25-30 graden maar ook bij buitentemeraturen onder 0. De ruimte onder het bed is namelijk toch minder goed verwarmd dan de ruimte in de caravan.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Na even wachten heb ik de afwerkstrips voor de voorzijde van de legplanken ook binnen. De dealer heeft veel moeite moeten doen om het originele plaatmateriaal en de afwerkstrips te kunnen bemachtigen
De platen zijn mooi recht en zonder snippers schade gezaagd op zo’n grote zaagtafel bij de bouwmarkt.
Nu net de strips op de kopse kanten gelijmd.
Kunnen de legplanken spoedig weer in de kastjes terug.
De platen zijn mooi recht en zonder snippers schade gezaagd op zo’n grote zaagtafel bij de bouwmarkt.
Nu net de strips op de kopse kanten gelijmd.
Kunnen de legplanken spoedig weer in de kastjes terug.
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Gisteren de nieuw combinatie kunnen testen (nieuwe auto)
De Audi A6 Allroad 3.0TDI was wat onstabiel boven de 105-110 km/h, ook na verschillende bandenspanningen en beladingen te hebben geprobeerd.
Nu met de BMW X5 45e gereden met caravan. Ik was even vergeten hoe rustig de Hobby 560 KMFE achter de Audi A6 Allroad was....
Het eerder beschreven fijne weg gedrag bij snelheden tot 105-110 km/h is niks vergeleken bij het rijden van de BMW met combinatie.
De Audi deed toch wat zoeken en bewegen door de caravan bij inhalen en inhalend verkeer. Hierdoor moest actief gereden worden.
De BMW merkt niets van auto’s en busjes die op de Duitse snelweg inhalen, of vrachtwagens of bussen die ingehaald worden. De ‘kritische’ snelheid heb ik niet kunnen ontdekken.
Overgewicht van de auto is hier waarschijnlijk de oplossing geweest, de auto weegt ongeveer 600kg zwaarder door de batterijen en iets door de maat van de auto
Wat betreft elektrisch/hybride rijden. Ik rij de combinatie in sport individual met de vering en versnellingsbak in comfort stand. Hierbij schakel ik af en toe naar manueel mocht dit nodig zijn voor toerental/vermogen. De hoofd preferentiële aandrijving is hierbij de verbrandingsmotor.
Ik ben bewust met een bijna lege accu vertrokken. Tijdens het rijden wordt het elektra gedeelte gebruikt als optrekhulp en kick down en weer bijgeladen of op peil gehouden tot ongeveer 20-25% als het elektrisch vermogen niet nodig is. Dus er is altijd vol vermogen aanwezig mocht dit nodig zijn.
Ik heb helaas niet het gewicht per band kunnen meten, dit lijkt door de rechte stand van de caravan beter verdeeld.
Wat ik wil gaan proberen is de kogeldruk omlaag brengen.
Het andere wat ik wil proberen is de bandenspanning van de caravan op 3.0 bar, dit komt meer overeen met de berekening van Jadatis.
Audi Allroad 3.0TDI
Beladen rij gewicht: 2400kg.
Bandenspanning: 3.0 bar bij rijden met caravan, de solo waarde was 2.7 bar ivm comfort.
Bandenmaat 255/40 R20.
Luchtvering: Stand Allroad of Auto om zo stug mogelijk te zijn, er is keuze tussen Allroad, Comfort, Auto, Sport. Bij snelheden boven de ongeveer 20 km/h zakte de auto naar de midden hoogte stand waardoor de caravan wat voorover ging hangen. De voor wielen van de caravan hadden hierdoor ook een 100kg hogere belading.
Fendt Saphir 650 SKM + Audi A6 Allroad 3.0TDI
Caravan gewicht incl kogeldruk: 2150kg
Kogeldruk 85kg
LV 570kg RV 600kg
LA 480kg RA 500kg
Bandenspanning 4.0 bar
BMW X5 45e:
Beladen rij gewicht: 3000kg.
Bandenspanning: 3.0 bar, dit is een waarde waarbij aangegeven wordt dat de auto solo meest economisch rijdt.
Bandenmaat: Voor 275/40 R21, achter 315/35 R21.
Luchtvering: Stand Comfort, er is keuze tussen Comfort en Sport. De auto rijdt hierdoor comfortabel geveerd in een midden hoogte stand met de caravan, hierdoor staat de caravan recht achter de auto waardoor de wielbelasting van de caravan gelijk is.
Fendt Saphir 650 SKM + BMW X5 45e
Caravan gewicht incl kogeldruk: 2150kg
Kogeldruk 85kg
Bandenspanning 4.0 bar
De Audi A6 Allroad 3.0TDI was wat onstabiel boven de 105-110 km/h, ook na verschillende bandenspanningen en beladingen te hebben geprobeerd.
Nu met de BMW X5 45e gereden met caravan. Ik was even vergeten hoe rustig de Hobby 560 KMFE achter de Audi A6 Allroad was....
Het eerder beschreven fijne weg gedrag bij snelheden tot 105-110 km/h is niks vergeleken bij het rijden van de BMW met combinatie.
De Audi deed toch wat zoeken en bewegen door de caravan bij inhalen en inhalend verkeer. Hierdoor moest actief gereden worden.
De BMW merkt niets van auto’s en busjes die op de Duitse snelweg inhalen, of vrachtwagens of bussen die ingehaald worden. De ‘kritische’ snelheid heb ik niet kunnen ontdekken.
Overgewicht van de auto is hier waarschijnlijk de oplossing geweest, de auto weegt ongeveer 600kg zwaarder door de batterijen en iets door de maat van de auto
Wat betreft elektrisch/hybride rijden. Ik rij de combinatie in sport individual met de vering en versnellingsbak in comfort stand. Hierbij schakel ik af en toe naar manueel mocht dit nodig zijn voor toerental/vermogen. De hoofd preferentiële aandrijving is hierbij de verbrandingsmotor.
Ik ben bewust met een bijna lege accu vertrokken. Tijdens het rijden wordt het elektra gedeelte gebruikt als optrekhulp en kick down en weer bijgeladen of op peil gehouden tot ongeveer 20-25% als het elektrisch vermogen niet nodig is. Dus er is altijd vol vermogen aanwezig mocht dit nodig zijn.
Ik heb helaas niet het gewicht per band kunnen meten, dit lijkt door de rechte stand van de caravan beter verdeeld.
Wat ik wil gaan proberen is de kogeldruk omlaag brengen.
Het andere wat ik wil proberen is de bandenspanning van de caravan op 3.0 bar, dit komt meer overeen met de berekening van Jadatis.
Audi Allroad 3.0TDI
Beladen rij gewicht: 2400kg.
Bandenspanning: 3.0 bar bij rijden met caravan, de solo waarde was 2.7 bar ivm comfort.
Bandenmaat 255/40 R20.
Luchtvering: Stand Allroad of Auto om zo stug mogelijk te zijn, er is keuze tussen Allroad, Comfort, Auto, Sport. Bij snelheden boven de ongeveer 20 km/h zakte de auto naar de midden hoogte stand waardoor de caravan wat voorover ging hangen. De voor wielen van de caravan hadden hierdoor ook een 100kg hogere belading.
Fendt Saphir 650 SKM + Audi A6 Allroad 3.0TDI
Caravan gewicht incl kogeldruk: 2150kg
Kogeldruk 85kg
LV 570kg RV 600kg
LA 480kg RA 500kg
Bandenspanning 4.0 bar
BMW X5 45e:
Beladen rij gewicht: 3000kg.
Bandenspanning: 3.0 bar, dit is een waarde waarbij aangegeven wordt dat de auto solo meest economisch rijdt.
Bandenmaat: Voor 275/40 R21, achter 315/35 R21.
Luchtvering: Stand Comfort, er is keuze tussen Comfort en Sport. De auto rijdt hierdoor comfortabel geveerd in een midden hoogte stand met de caravan, hierdoor staat de caravan recht achter de auto waardoor de wielbelasting van de caravan gelijk is.
Fendt Saphir 650 SKM + BMW X5 45e
Caravan gewicht incl kogeldruk: 2150kg
Kogeldruk 85kg
Bandenspanning 4.0 bar
Fendt Saphir 650SKM 2018, BMW X5 45e 2020
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Verdorie: die voorkant van jouw BMW.... Wat een mooi design! Bijna kunst.
De caravan aan de buitenkant... Nou ja... Groot. Maar wat een gezellige indeling! En het ruimtelijke, extra grote raam naast het bed waar bij het wakker worden qua gevoel zowat meteen buiten bent! Ik weet niet wat het is maar het ontwerp is gezellig, luxe, maar niet protserig.
Smaakvol!
De caravan aan de buitenkant... Nou ja... Groot. Maar wat een gezellige indeling! En het ruimtelijke, extra grote raam naast het bed waar bij het wakker worden qua gevoel zowat meteen buiten bent! Ik weet niet wat het is maar het ontwerp is gezellig, luxe, maar niet protserig.
Smaakvol!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Wat een gave combi!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Prachtige combinatie.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Lekker setje zo
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Mooie combinatie hoor.
Hoe trekt hij hem qua (trek) kracht t.o.v. de lichtere audi diesel.
Zo aan de foto's te zien heb je al wat klimmetjes achter de rug er mee.
Eric
Hoe trekt hij hem qua (trek) kracht t.o.v. de lichtere audi diesel.
Zo aan de foto's te zien heb je al wat klimmetjes achter de rug er mee.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Top man!
Veel vakantieplezier gewenst!
Veel vakantieplezier gewenst!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Nieuwe Fendt Saphir 650 SKM
Geweldige combinatie (ook al is die grille wel een beetje groot)
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S