Welk opstapje

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Welk opstapje

Bericht door Fam de Goeij » vr 10 nov 2017 14:48

Hallo bij onze Hobby gebruikten we een opstap bestaande uit 2 treden ,de dubbele opstap Darwin .
Voor de Fendt met de verlaagde instap is die te hoog . stom.gif
Weten jullie of de enkele instap London verkrijgbaar bij onder andere O in Winterswijk wel past ? scratch.gif
Ik kan nu niet passen de caravan staat immers in de winterstalling.

bedankt al vast voor reactie,s van andere Fendt bezitters thumbup.gif .

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Welk opstapje

Bericht door Hobby Linka » vr 10 nov 2017 17:00

RE.gif

Misschien even naar Nijkerk rijden? Is niet heel ver bij jullie vandaan. Kijk even of ze daar ook de caravan en opstapje hebben. Kunnen jullie het zien voor je naar Winterswijk rijdt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welk opstapje

Bericht door Daphne » vr 10 nov 2017 17:12

Volgens mij heb je geen opstapje nodig. weenie.gif Een enkele opstap heeft ongeveer dezelfde hoogte als de verlaagde instap van je caravan, lijkt me zinloos om er een te gebruiken, tenzij de caravan aan deurzijde op blokken staat.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Welk opstapje

Bericht door ronny » vr 10 nov 2017 18:30

https://www.obelink.nl/eurotrail-carava ... _id%3D9998
wij hebben zo eentje mee, als je het niet nodig hebt kan je het wegsteken onder het bed ofzo.
die instap londen is ongeveer even hoog, dus die zou moeten passen.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Welk opstapje

Bericht door petronella » vr 10 nov 2017 21:00

24301404-07F2-47B8-9143-5CE28EB79DAD.jpeg
Wij hebben een gewoon kunstof grijs opstapje van fiamma. Prima opstapje hoor, wij hebben dezelfde caravan he knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk opstapje

Bericht door Micky » vr 10 nov 2017 22:35

ronny schreef:https://www.obelink.nl/eurotrail-carava ... _id%3D9998
wij hebben zo eentje mee, als je het niet nodig hebt kan je het wegsteken onder het bed ofzo.
die instap londen is ongeveer even hoog, dus die zou moeten passen.
Vragen ze gewoon 99 euro voor zo'n opstapje, dat noem ik nog eens oplichting awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welk opstapje

Bericht door JPGeetje » za 11 nov 2017 06:32

Ook bij een Fendt met zijn verlaagde instap is een opstapje zeker wel wenselijk.
Twee treden is meestal een beetje overdone maar één tree kun je goed gebruiken.
Afbeelding
Foto even geleend van Obelink.nl

Wij hebben in ons caravanleven al vele verschillende opstapjes gehad.
Het is dat we bij de aflevering van onze nieuwe caravan een 2 treeds opstapje cadeau kregen wat we nu meestal mee nemen, maar ik vind het ouderwetse kunststof 1 tree's opstapje nog steeds het handigst.
In tegenstelling tot veel van die luxere metalen opstapjes kun je dat oude vertrouwde kunststof dingetje ook nog makkelijk aan de grond fixeren met een paar grondpennen. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welk opstapje

Bericht door Daphne » za 11 nov 2017 10:11

RE.gif

Was het niet even wennen? Als ik in de showroom in een Fendt of Tabbert stap, loopt het met een opstapje niet zo lekker door. Het is niet de gebruikelijke doorstap afstand als een tweetreden opstapje.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welk opstapje

Bericht door JPGeetje » za 11 nov 2017 10:51

RE.gif
Néé, gek genoeg heb ik daar geen enkele moeite mee gehad. Dit in tegenstelling tot toen we over waren gegaan van de Knaus naar de Fendt. Toen heb ik me in het begin vaak verstapt; of omdat je niet aan het "tussenstapje" dacht of doordat je er te laat aan dacht en nog probeerde te corrigeren en dan ging het vaak nog verder mis. [aschrik.gif] (op de knieen in de caravan stom.gif ) awhoea.gif
Fendt (en ook Tabbart) zullen daar wel een filosofie bij hebben waarom die verlaagde instap er in zit.
Ik heb er nooit de meerwaarde van kunnen ontdekken. weenie.gif
Wel het nadeel dat je wat minder effectieve vloerruimte hebt in de caravan. De mat ligt verder de ruimte in en ook de schoenen staan eerder in de weg scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Welk opstapje

Bericht door Fam de Goeij » za 11 nov 2017 12:34

RE.gif

Dank jullie wel voor alle reacties ! thumbup.gif
Het kunststof opstapje valt af ,hier ben ik met de eerste caravan lelijk mee gevallen ,gleed er op weg en het kiepte daarna om . :oops:
Bij de Hobby hadden we een 2 treedig aluminium opstapje ,wat heel stabiel stond .
Ik zag op een van de door jullie verzonden foto,s de enkel stap uitvoering hiervan voor een Fendt caravan ,die past prima thumbup.gif en is ook de gene
die we wilden aanschaffen !

Nogmaals dank voor de reactie,s ! knipoog.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Welk opstapje

Bericht door JPGeetje » za 11 nov 2017 13:33

Fam de Goeij schreef:Het kunststof opstapje valt af ,hier ben ik met de eerste caravan lelijk mee gevallen ,gleed er op weg en het kiepte daarna om .
Dat kun je bij die opstapjes nu juist makkelijk voorkomen door, door de gaatjes in de pootjes de zaak vast te zetten met grondpennen. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Fam de Goeij
Berichten: 423
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: Welk opstapje

Bericht door Fam de Goeij » za 11 nov 2017 23:31

RE.gif

Het opstapje kun je inderdaad vast zetten ,maar het uitglijden erop door slecht antislip op het opstapje niet ...... scratch.gif
en dat was het eerste wat mis ging.
Ieder zijn idee ,maar ik vertrouw meer op die andere opstap. whistle.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welk opstapje

Bericht door WillyL » zo 12 nov 2017 09:58

Er zijn nog andere types opstapjes op de markt. Ik gebruik nu een tweedelig model.
Een hoog trapje kan in een lager deel schuiven. Het laag deel kan indien nodig afzonderlijk gebruikt worden. Het hoog deel steunt vooraan op/om het laag deel. De treden hebben groefjes in de lengterichting, dus dwars op de stap. Zo zijn ze relatief slipvast.
De 6 pootjes hebben elk een grote voet die in hoogte aan te passen is. Eerst dacht ik dat dit in hoogte aanpassen niet nodig was, maar op een hobbelig terrein bleek het erg praktisch. Ook hangen die voetsteuntjes elk aan een kogelgewricht. Nogmaals, nuttig op een hobbelig terrein.

Jammer, toen ik het opstapje kocht moest ik mijn verstand even op nul zetten. Er stonden wat veel getalletjes voor het euro symbool.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
SPRIET
Berichten: 12
Lid geworden op: za 14 mei 2016 12:50
Locatie: Heemskerk

Re: Welk opstapje

Bericht door SPRIET » zo 12 nov 2017 16:53

Bovenstaande van Willy 3x gelezen en nog niks van begrepen scratch.gif Gaan nog wel eens op bezoek bij diverse caravanboeren en als we dan een Fendt binnenstappen, begrijpen we niks van die verlaagde instap.
Te smal om je voet op te zetten en als je een opstapje gebruikt zoal de TS wil, is het hoogte verschil te verwaarlozen. Uitstappen is helemaal een crime.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welk opstapje

Bericht door Jan van Vijven » zo 12 nov 2017 16:58

Een foto kan wellicht veel duidelijk maken.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

workel

Re: Welk opstapje

Bericht door workel » zo 12 nov 2017 18:06

Tja opstapjes daar hebben wij er ook al wat van gehad, en onze caravan historisch is nog niet al te lang.

Plastic opstapje die bij de Hobby zat na 2 jaar kapot, bovenzijde gescheurd, wel handig vast te zetten. (foto 3)

Volgende opstapje bij O te W gekocht en na 5 weken vakantie waren de plastic pootje compleet kapot, waardeloos ding en achter gelaten. (foto 2)

Nu die van Westfield, bevalt prima en is heel gebleven afgelopen zomer.(foto 1)
Bijlagen
images.jpeg
images.jpeg (5.24 KiB) 8779 keer bekeken
images-2.jpeg
images-2.jpeg (4.65 KiB) 8779 keer bekeken
images-3.jpeg
images-3.jpeg (2.9 KiB) 8779 keer bekeken

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Welk opstapje

Bericht door WillyL » zo 12 nov 2017 19:21

Sorry, iid een foto helpt, maar ik had het niet.
Het bewuste opstapje is het eerste hierboven.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Welk opstapje

Bericht door Leentje » zo 12 nov 2017 22:23

Doe al jaren met zo'n goedkoop plastic opstapje, naar tevredenheid. Twee berichten hierboven staat het op de foto.
Ideaal, je kunt het vastzetten met haringen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Kenneth
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 12:19

Re: Welk opstapje

Bericht door Kenneth » wo 29 nov 2017 18:42

Wij gebruiken ook een plastic opstapje met erbovenop een stuk mat (kleine gaatjes erin gemaakt) vastgezet d.m.v. straps. 1 antislip 2 is een stuk droogloopmatje dus al minder vuile/natte schoenen. Werkt kei goe. Grt Kenneth
Fendt saphir 470 van 2007 mover enduro 303+ halfautomaat lithium-ion batterij 20ah Mercedes break 220 cdi van 2005

Jan K.

Re: Welk opstapje

Bericht door Jan K. » za 29 aug 2020 21:40

Wij hebben in de loop der jaren ook al van allerlei soorten gehad. Enkele, dubbele aluminium, staal met kogelscharnieren. De laatste paar jaar de dubbele van Westfield, zoals hierboven ook al genoemd en getoond is. Deze is als 1van de weinige (misschien als enige) echt goed instelbaar op ongelijke ondergrond. Zoals door Willy genoemd, iedere poot (voet) aan kogelgewricht en afzonderlijk in hoogte te verstellen. Wij hebben de dubbele met 6 poten. Er is ook een enkele versie met 4 poten. Verschil is alleen het 2e hogere gedeelte als extra gemonteerd. Dat betekent in ons geval, nu we ook een Fendt hebben na meerdere Knaus caravans, dat we het hogere gedeelte gedemonteerd hebben. Ligt thuis op zolder. Maar nu staan we op een camping met nogal wat hoogte verschil. Als we thuis komen, gaat het 2e gedeelte weer in de caravan onder het bed. Als we weer op een camping komen met zo’n hoogte verschil. (Linker wiel in gat, rechter wiel op 3 gele oprij blokken), dan is het een kwestie van weer monteren. En dan hebben we ondanks de lage instap van de Fendt, toch weer een dubbele opstap. Immers hebben we eerder bij de Knaus, al eens meegemaakt, dat de dubbele opstap naar de caravan toch nog een flinke stap was.
Het is dus ook maar net waar je campeert. Altijd op vlak terrein, of wisselend.
En oh ja, de Westfield dubbele is dus zelf aan te passen naar enkel. Bij mijn weten de andere dubbele niet. Daarnaast heeft deze lekker diepe tredes. En gemakkelijke schoon te maken/houden.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Welk opstapje

Bericht door BertJan » za 29 aug 2020 21:57

deze westfield heeft ook een enkele opstap welke goed past voor een Fendt caravan

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Welk opstapje

Bericht door Gemineye » za 29 aug 2020 23:00

Nou als dit topic dan toch geupt wordt; wij hebben nu een simpele enkele opstap. We hebben Ook een dubbele gehad. Wekt de indruk van comfort maar helpt nauwelijks omdat de hoogst tree zowat net zo hoog is als je caravan vloer.

Wat me bovendien altijd opvalt; waarom hebben al die dingen pootjes? wij hebben een simpel fiamma opstapje. Daar onderdoor een houten lat. Dit vooral omdat eigenlijk ieder opstapje uiteindelijk door je kleedje heen tracht te prikken. Ik begrijp eindelijk niet waarom ze die opstapjes altijd met pootjes leveren ipv een vlakke onderkant. Wij vind hem perfect zo.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Welk opstapje

Bericht door GSAndre » zo 30 aug 2020 09:32

Enkel gehad...dubbel gehad....(Fendt gehad .....)
Enkel plastic was lekker licht, maar wel vast zetten met rotspennen tegen wegglijden.(zitten gaatjes in de voetjes)

Na het plaatsen van een nieuwe knie in het kadaver, is een dubbele veel fijner.
Wij hebben de tweede foto, kan je lekker plat inklappen.
Schuin gaatje ingeboord voor een rotspen, tegen het wegglijden.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Welk opstapje

Bericht door Avontuur » zo 30 aug 2020 09:44

Afbeelding

Wij gebruiken een lichtgewicht aluminium dubbel opstap van Milenco. Gewoon prima.
A travel adventure has no substitute.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Welk opstapje

Bericht door DV_t » zo 30 aug 2020 20:07

Wij gebruiken deze:

Sydney is de naam van dit enkele bankje

https://www.dewitschijndel.nl/haba-sydn ... Z4QAvD_BwE

Plaats reactie

Terug naar “Fendt”