Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 09:48

Hebben jullie enig idee wat de kosten zijn van een upgrade naar een 2000kg as?
Maar wellicht zijn er nog andere items die moeten daarop moeten worden aangepast. Banden bijv?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Witte yeti » ma 5 apr 2021 10:52

[re.gif]
Voor een upgrade naar 2000 kg heb je de medewerking nodig van de dealer /importeur om een schriftelijke verklaring te krijgen van de fabrikant of je caravan geschikt is voor een hoger toegestaan gewicht. Als dit lukt zal je contact met RDW moeten opnemen over de vervolg stappen. De upgrade is duurder als je dit achteraf doet dan meteen bij aanschaf.
Alleen zo’n verklaring van de fabrikant kost je minstens € 200,- weet ik uit ervaring met mijn vorige caravan.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 10:59

[re.gif]

Heb jij nu een 1700 Kg as ???
Ik heb dan vermoedelijk een vergelijkbare... 1700 Kg Alko Delta as.
En ook mijn banden slijten wat vlotter dan verwacht. ( binnenkant)

Nu heb ik ondertussen al wat rapporten van Triorep verzameld over asreparatie's van anderen, en ik kan mij niet aan het gevoel onttrekken dat de 1700 Kg as gevoelig is.
Gevoelig voor overbeladen.... al diverse keren met deze as overal berichten over opgemerkt.
Mijn hut is nog nooit op of zelfs over het max gewicht geweest, en staat nog goed, maar ik ben heel alert.
Ook mijn dealer gaf aan dat er bij mij nog niks aan de hand is... maar toch zal ik ook Triorep een keer gaan bezoeken.
Al was het alleen maar om uit te lijnen..

Een gewichtsverhoging is erg kostbaar... mits de gemonteerde as al een 2000Kg as is en deze ook is geregistreerd bij de RWD als 2000Kg as.
( en er dus eerder een gewichts reductie is toegepast)
Je kan dat zien op je kentekenbewijs..daar staat op bij F1 : Technische max massa..
Als daar iets anderds staat dan bij F2... toegestane max massa, dan kan je die F1 aanvragen.
Staat daar 2x eenzelfde gewicht...dan lukt het niet voor een acceptabel bedrag om gewicht te verhogen...

Moet dan een nieuwe as onder met alle keuringen etc etc... beter inruilen dan en een andere caravan met 2000 as kopen bijna..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door doubleyou » ma 5 apr 2021 11:13

Chris, over welk type Alko Delta-as gaat het? Ik heb volgens de brochure een Alko Euro Delta-as met "zelfcorrigerend Delta systeem". De mijne is ook max. 1700kg.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Ron » ma 5 apr 2021 11:17

Zoals @Witte yeti al schrijft je hebt de medewerking van de importeur nodig.
Tenzij zoals @Chris schrijft op het kenteken lager ingeschreven is door de vorige eigenaar (zie F1 en F2)
Maar als jouw as 2000 kg aan kan (staat op het type plaatje op dissel)
Dan kan je bij de importeur de papieren opvragen voor een verhoging van het kenteken gewicht (F1)

Daar betaal je bij de importeur een bedrag voor van €200 a €500 en dat kan alleen maar in de eerste paar jaar.
De importeur moet voor een geldende type goedkeuring een x bedrag per jaar voor betalen.
En daar stoppen ze mee na 3 tot 5 jaar en als het zelfde type langer gevoerd blijft worden heb je geluk.

Dan kost het bij de RDW nog geen €100 meer, de caravan wordt daarvoor wel gekeurd.
Dus zorg voor banden met voldoende draagvermogen , dat verlichting goed werkt.
En dat de caravan leeg is, hij wordt nl ook gewogen.
En dat je een nieuw typeplaatje hebt van importeur (slagletters mag ook om het gewicht op het plaatje aan te passen)
Binnen een week heb je je nieuwe kenteken in huis.

IK heb dit in 2003 zo met onze Dethleffs gedaan van 1000 kg naar 1300 kg .
Kortom met de juiste as en medewerking van Importeur zou je met €300 klaar kunnen zijn.
Maar heb je pech dan is het onmogelijk.zo niet onbetaalbaar.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 12:00

In mijn geval gaat het om een Hymer - Eriba 485 Nova GL, modeljaar 2017
Volgens RDW (op basis van kenteken bevraging:
  • Massa ledig voertuig 1330 kg
    Technische max. massa voertuig 1800kg
    Toegestane max. massa voertuig 1800kg
Heb voor eind mei een onderhoudsbeurt bij de dealer staan. Maar mogelijk wil ik voor die tijd al een check bij Triorep zien in te plannen.
Die ingeschatte kosten van 500/600 voor uitlijnen en vervanging van (sterkere) asrubbers is het mij wel waard.
En daarna beter op het gewicht letten... knipoog.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 12:03

doubleyou schreef:
ma 5 apr 2021 11:13
Chris, over welk type Alko Delta-as gaat het? Ik heb volgens de brochure een Alko Euro Delta-as met "zelfcorrigerend Delta systeem". De mijne is ook max. 1700kg.
Dezelfde as dus...
Maar heb jij nou een 1700 of een 1800 KG as??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Henri Berends » ma 5 apr 2021 12:06

[re.gif]
Ik neem aan een 1800 kg as.
Op de factuur van de caravan staat: "As verhoging 1800 kg (nieuwe as)".

Als de caravan uit de stalling is zal ik er nog eens onderkruipen. Op zoek naar het plaatje op de as zelf.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door doubleyou » ma 5 apr 2021 13:21

Chris schreef:
ma 5 apr 2021 12:03
doubleyou schreef:
ma 5 apr 2021 11:13
Chris, over welk type Alko Delta-as gaat het? Ik heb volgens de brochure een Alko Euro Delta-as met "zelfcorrigerend Delta systeem". De mijne is ook max. 1700kg.
Dezelfde as dus...
Maar heb jij nou een 1700 of een 1800 KG as??
Heb er wat draadjes over gelezen. Lijkt voornamelijk een probleem van nieuwere caravans. Mijn hut ligt als een huis en ik kom nooit aan die 1700kg. En al zou ik 1 x in de 3 jaar mijn banden moeten vervangen als blijkt dat ze wat scheef afslijten, soit! Ik zal gewoon regelmatig mijn banden controleren. Niets om me druk over te maken :).
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Chris » ma 5 apr 2021 13:28

[re.gif]
Ja.... hier hetzelfde hoor.
Ik kom ook nooit aan mijn max van 1700 Kg... hut ligt ook als een huis achter de auto..
Maar na zo'n 13000Km zien mijn rubbers er zo uit..
Toch een scheef slijtpatroon herkenbaar... inherent aan de Delta as.
En als er dan iets aan de sporing mankeert gaat het hard hoor.
Ik ben blij met mijn Delta as maar ook alert op slijtage.
Plaatje van mijn band zoals die nu is.

BTW... mijn hut is net als die van Henri Berends uit 2017
.
Conti Vancontact 100.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Alieben1961 » do 8 apr 2021 16:07

Ben toch blij met mijn Eriba met rechte as spoort goed loopt goed .
De 1900kg as was bij Eriba een rechte rond 2011
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 12 okt 2016 12:12
Locatie: Bilthoven

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Erik » do 15 apr 2021 19:55

Het is wel bijzonder wat mijn initiele post allemaal oproept. Los van enkele bijdragen die niets toevoegen, heb ik er ook zinvolle informatie uit gehaald. Ik ben inderdaad van plan Eriba aan te spreken op de aantoonbaar onjuiste informatie in de brochure, met medeweten van mijn dealer ACB caravans. Het schuin afslijten van banden zoals hier eerder gemeld is, duidt volgens deskundigen, waaronder Triorep, met grote mate van waarschijnlijkheid op (chronische) overbelading en/óf verkeerde afstelling van de draagarmen. Beide kun je - net als ik - bij Triorep laten controleren en - als het om de afstelling gaat - laten corrigeren.

Samenvattend: als je - net als ik - ervan uit bent gegaan dat de caravan ongeveer weegt wat er in de folder staat (met maximaal 5% afwijking, zoals de brochure vermeldt), kun je kennelijk voor onaangename verrassingen komen te staan. Dat je er niets van merkt dat je caravan ongewild overbeladen is, is niet vreemd als je er een stevige trekker voor hebt staan.

Misschien ben ik wel naief geweest om bij de foldergewichten max. 5% op te tellen en te denken dat dát dan het echte gewicht zou zijn, maar een overschrijding boven de 10% vind ik onacceptabel en verdient volgens mij de kwalificatie misleiding. Dat sommige reageerders dat verklaren als (gerechtvaardigd?) marketingargument, gaat er bij mij niet in. Er is ook nog zoiets als eerlijk zaken doen. Overigens, alle reageerders die menen dat ik niet precies weet wat er in, aan en op mijn caravan zit, kan ik geruststellen: ik heb ‘m nieuw gekocht en elke gram die er in, op of aan is gekomen, is gedocumenteerd.
Ik dank iedereen die een zinvolle bijdrage heeft geleverd, ik ben nog niet klaar met Eriba.
Caravanner sinds 1973, nu met een Eriba Nova GL 485 (2019), uitgerust met iTBS en E&P Levelsysteem en getrokken door een Volvo XC60 AWD. 😀

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Paul Vingerhoets » do 15 apr 2021 20:09

Ik snap je reactie wel

Ik had ook enige twijfels over het aangegeven gewicht van onze dethleffs of dat allemaal wel klopte, nu heb ik blijkbaar wel het geluk dat het extra pakket dat erop zit al af fabriek besteld was en dus aardig meegeteld is na weging bleek dat het gewicht aardig kan kloppen,
Gewicht op de as was een 40 kg minder dan het totale opgegeven gewicht heb alleen de kogeldruk niet meer gemeten toen die leeg was maar het gedrag tijdens rijden gaf me wel het idee dat ie te licht was denk ik dat het opgegeven gewicht dus dicht bij de werkelijkheid kwam..
Als ie over 2,5 maand weer van de plek komt gaan we hem nog maar eens wegen dan zit de volledige vakantie uitzet er wel weer in, kijken of er nog wat ruimte in zit of dat er nog wat uit moet voor we naar frankrijk kunnen in augustus..
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

workel

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door workel » do 15 apr 2021 21:21

[re.gif]
@Erik, snap uw redenatie wel, maar zoals u aangeeft, nieuw gekocht in 2019, wij leven nu in 2021 wel erg laat om te ageren tegen het gewicht van de Eriba.

Mag aannemen dat de dealer tijdens of voor de aflevering het kenteken bewijs met u heeft gedeeld en daar ook een ledig gewicht op staat en dat dit na 2 jaar geen verrassing voor u mag zijn, of zit ik hier mis? Mocht dat wel op het kenteken staan, dan had u tijdens de aflevering ervoor kunnen kiezen de caravan te laten staan ivm het hogere gewicht.

Prima om uw ongenoegen te uiten bij de dealer, Eriba importeur en fabrikant maar verwacht dat ze daar niet koud of warm van gaan worden en wellicht niet eens het fatsoen hebben om op uw bericht te reageren of een oplossing aan te bieden.

Wellicht staat er in de folder nog e.a. in de kleine lettertjes dat men of mag afwijken of hiervoor niet verantwoordelijk is.

Onze nieuwe Knaus 500 EU staat ook voor 1170 kg in de folder en met de extra's, airco en opties af-fabriek staat deze op kenteken 1220 kg, ook geen enkel verwijzing in de folder e.d.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Leeggewicht Eriba Nova 485 GL 2019 ?

Bericht door Henri Berends » zo 30 mei 2021 13:32

Mijn Eriba Nova 485GL van 2017 is deze week bij de dealer gewogen. Aslast was 1551kg. met 2 nagenoeg volle gastanks, Thule Omnistor, mover YT accu, Dometic dakairco en vaste schotelantenne, 20 liter schoonwater. De 9de gaat ie naar Triorep.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”