Nog meer perikelen van fietsdragers

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door panfamilia » do 20 aug 2020 13:49

beste forumisten.

Een eerste uitstapje met onze Eriba Touring 310. De Touring heeft op de dissel een drager van Thule voor 2 fietsen. Alleen, nu komt het, ik krijg met geen mogelijkheid de 2e fiets te plaatsten. Om en om werkt etc.etc. Geknoei met de spindel, dat zat mij behoorlijk dwars. Dus 1 fiets (elektrisch) van mn vrouw meegenomen en 1 gehuurd ter plekke. Het kan, maar niet de bedoeling.

Ondertussen zat ik naar oplossingen te bedenken:
1. één vd fietsgoten 4 cm omhoog brengen dan is het euvel verholpen:
2. een achterklepdrager van Thule passend voor mn Golf Plus, dan is het probleem helemaal opgelost (zie afb.)
Schermafbeelding 2020-08-20 om 13.28.34.png
Weleenswaar kan de hoogte van de drager ingekortkort worden, want verlichting en kentekenplaat hoeft niet zichtbaar te zijn, de Eriba hangt daar toch achter.
De achterklepdrager wordt alleen voor dit doel gebruikt.

Wat vinden jullie van mijn "kronkel", meer mensen met een dergelijk ervaring?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Chris » do 20 aug 2020 14:12

thumbup.gif
Hele goeie kronkel zelfs.
Lekker druk op de achteras..komt de stabiliteit ten goede..
Of het allemaal past samen weet ik niet maar lijkt mij wel...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Ab » do 20 aug 2020 15:41

Beter kan het niet.
Geeft je ook meteen de mogelijkheid om met de auto ergens heen te rijden, en verder de fiets te pakken.
Dan kom je op veel mooiere plekken dan met de auto.
Moet je alleen niet te ver inkorten.
Er kunnen 2 fietsen op als ik het goed zie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door panfamilia » do 20 aug 2020 16:20

He, ik voel mij goed ondersteunt. Soms heb je van die kronkels, trouwens, wat ik bedoel met inkorten van de staanders is eigenlijk dwarsdrager meer naar beneden te monteren, tenminste als het allemaal kan. Uiteraard gaat "Veiligheid voorop". Wordt een aanschaf voor de volgende uitstapje in september. Kan ik mooi mn bestaande fietsendrager op MP plaatsen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Ab » do 20 aug 2020 16:45

Ik betwijfel of dat zomaar kan.
Maar niks is onmogelijk is mijn credo altijd geweest. knipoog.gif
Mocht het erg lastig zijn is het vlgs mij nog niet eens zo'n punt.
Aërodynamica mag je toch vergeten als caravanner.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Jaap van Duijn » do 20 aug 2020 20:53

@TS,

Al meer maal aangegeven, wij hebben de RAMEDE dak drager, past bij jullie ook, de fietsen komen dan plat op dak. zoek maar eens in 't forum op dakdrager of op Google op RAMEDE
Geen reclame alleen een model waar je - ik wel - blij mee bent en alle vrij houd, is voor 2 fietsen.
Dacht eerst voor zo een auto als die WV te hoog, maar geen waar gaat ook daar op (mijn buurman leende mijn setje voor zijn vakantie :) op een Seat Athea
En neen geen provisie en geen aandelen
grtn Jaap van Duijn

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Cara-Fan » do 20 aug 2020 21:25

Maar dan is een dakdrager variant toch nog steeds veel handiger?

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door erichendri » do 20 aug 2020 22:49

Persoonlijk eerder een dakdrager dan achterklep drager.
Qua tilhoogte scheelt het niks meen ik en …
Bij een dakdrager ligt het gewicht meer in het midden ipv achter de achteras.
Met fietsen op de klep wordt onderweg iets pakken uit de kofferruimte wel een dingetje.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » do 20 aug 2020 23:15

Ik gebruik Thule freeride dakdragers voor mijn hybride fietsen, en rij een lage sedan. Het concept heeft als voordelen:
- Op lokatie kan je de fietsen ook meenemen op de auto;
- Koop je ooit een andere auto, dan hoef je alleen de voeten/klemmen van de dakdragers te vervangen, en klaar is Klara.

De nadelen:
- Het op het dak tillen van de fietsen (15 kg) gaat prima met mijn 1,77 meter lengte, maar de voorwielen leiden een heel eigen leven tijdens het opzetten en dan kom je handen te kort.
- Het plaatsen van de fietsen op mijn (lage) sedan gaat, maar eigenlijk is een opstapje wel zo handig. Maar of dat volstaat als je een 30 cm hogere SUV hebt?
- Ik weet niet of je e-bikes op een veilige manier staand op het dak kan vervoeren, het tillen zal zowizo (voor mij althans) een uitdaging vormen of een onmogelijkheid zijn.
- Ik heb gezien dat er ooit liftsystemen waren waar je de fiets naast de auto met de wielen in een goot moest plaatsen, en dan kon je de fietsen -gemonteerd en wel- omhoog hijsen op het dak (liggend of staand, afhankelijk van het systeem). Ik zie ze niet meer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door erichendri » do 20 aug 2020 23:20

@Dieseltjjger, spanbandje op voorwiel en frame doen, verdraaid (stuurt) je voorwiel niet meer.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » do 20 aug 2020 23:37

Verhip. De kracht van de eenvoud...dank! Scheelt weer een hele hoop verwensingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door mark m » vr 21 aug 2020 10:36

dieseltijger schreef:
do 20 aug 2020 23:37
Verhip. De kracht van de eenvoud...dank! Scheelt weer een hele hoop verwensingen.
Ik heb de fietsen ook op het dak staan. Ik pak altijd 1 hand bij de voorvork en 1 hand bij de zadelpenbuis. Dat is voor mij direct de goede positie om voldoende hoog te kunnen tillen en de fietsen in het gootje van de dakdrager te zetten. Door de fietsen op deze manier te tillen, blijft het stuur ook recht staan.

Ik zou de fietsen persoonlijk ook liever op het dak hebben, gezien de genoemde voordelen. Ook kan je dan beide (of meer) kwijt op het dak.

Het voordeel van de fiets op de achterklep is mijn inziens, een minder hoge tilhoogte en je hoeft de fietsen minder ver 'van je af' te tillen. Mijn fietsen staan toch ca. 15-20cm naar binnen tov zijkant auto.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door panfamilia » vr 21 aug 2020 16:46

heren, thx.

fietsen op het dak is geen optie de golf plus, deze heeft geen bevestigingspunten en aangezien mn lengte ook niet meezit, is het tillen nogal een punt.
Blijf toch op dit moment aan de achterklepdrager te denken. De fietsen mogen weleenswaar tot aan de bumper zakken, scheelt ook in het tillen.
Betekent dat de drager aangepast moet worden.

Ander punt betreft een mover.
Of moet ik elders zijn met mn vraag? Ach toch maar intikken.
Wil graag een mover onder laten plaatsen (achter de wielen).
De metalen spatlappen kunnen dan weg, maar nu de vraag, moet het reservewiel verwijderd of verplaatst worden. Verwijderen is lastig, dan moet daar weer een oplossing komen, of in de auto, in de caravan of thuis laten.

Had zelf het idee om de ophanging vd wiel 5 cm naar achter te plaatsen.
Een 5 mm plaat aanlassen met dezelfde constructie voor het wiel.

Wat vind het forum hiervan? Kan dit?

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Techn » vr 21 aug 2020 19:35

Ik zou dan voor je eerste optie kiezen

Een vd gootjes 4 cm verhogen op de dissel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Fred G » vr 21 aug 2020 20:03

Ik heb t zo opgelost. 2 maal Thule fietsendrager op de auto, en verstevigen met 4 spanbanden. Werkt prima. Tis even wat werk, maar staat als een huis.

Nadelen:

Je bent in ons geval 2,90 hoog.
Je moet met twee personen tillen.
Tijdens het rijden kan het soms wat gaan fluiten, deels op te lossen door de spanbanden een paar slagen te draaien.
Tis ff onhandig wat je kunt er slecht bij, afhankelijk van je auto, maarrrrr je hebt wel altijd je caravan opstapje bij je.

Voordeel

Auto lekker zwaar, caravan veel lichter.
Je hoeft je geen zorgen te maken over de zg "schaarhoek" tussen auto en caravan.

De disselbak is makkelijk bereikbaar.

Én je kunt je fietsen een dagje meenemen zonder caravan.

De beide Stella fietsen zijn ook iets van 24 kg, zonder accu.

Met deze oplossing de combi vakantieklaar beladen op de weegbrug; auto 1880 kg (moet ik er nog bij (80kg)), caravan 1240 kg.

Deze combi rijdt ala een zonnetje met meer als 600 kg verschil tov de caravan.

Succes met keuze maken!

Grt Fred
Bijlagen
IMG-20200713-WA0063.jpg
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » vr 21 aug 2020 20:17

mark m schreef:
vr 21 aug 2020 10:36
dieseltijger schreef:
do 20 aug 2020 23:37
Verhip. De kracht van de eenvoud...dank! Scheelt weer een hele hoop verwensingen.
Ik heb de fietsen ook op het dak staan. Ik pak altijd 1 hand bij de voorvork en 1 hand bij de zadelpenbuis.

<knipperdeknip>
had ik ook geprobeerd, maar dat is toch te instabiel. Ik pak de fietsen beet iets boven de trapas: 1 hand bij de zadelpenbuis, en 1 hand bij de schuine framebuis die richting balhoofd gaat. Goed te doen, omdat ik geen e-bike heb, maar 2 Batavus Dinsdag fietsen met een Alu frame (15 kg per stuk). Vroeger toen ik een Avensis station had, deed ik de achterdeur open en kon ik op de dorpel staan, buik in de opening, en klaar is Klara.

Met de Avensis sedan zit de middenstijl in de weg. Maar dat spanbandje is een mooie tip.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door panfamilia » vr 21 aug 2020 20:36

mooie oplossingen, op het dak, op de dissel, achterkant caravan etc. etc.
nog even 1,5 week vermaken met fietsen en ontdekken van een nieuwe omgeving.
1. September een proefopstelling maken met een verhoogde 1 verhoogde goot (4 cm). Foto laat ik tzt. zien.
2. Achterklepdrager van Thule aanpassen aan de auto, kan dus tot op de bumper, scheelt tilwerk. Ook dit zet ik even op
het forum.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Niels83 » za 22 aug 2020 01:03

ooit een dergelijk thule ding gehad. echt voor 2 race fietssn achterop een Corsa. reed prima. maar 1 keer verkeerd er op doen, het greepje schiet los tijdens het monteren lakschade. sws had ik er krassen van en een deuk. Voor mijn auto's geen probleem, koop altijd oudere auto's, met liever een deuk er in want dat scheelt een hoop euro's en doet technisch niets af. ik geef weinig om de buitenkant. maar zo'n nieuwe auto zou meer pijn doen.

Mijn skoda heeft ook geen bevestigingspunt skoda heeft er ook geen dragers voor maar andere partijen wel. Dus binnen NL gaan de fietsen op het dak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » za 22 aug 2020 07:19

Ook mijn Avensis heeft geen bevestigingspunten, maar dat is geen probleem: thule biedt passende rubber voeten waarop de dakdragers steunen. Door middel van een klem die in de deuropening haakt wordt het geheel muurvast gezet. Prima systeem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door WillyL » za 22 aug 2020 09:58

RE.gif hier niog iemand met een AHA-moment, spanbandjes, schitterend!

Mijn fietsen staan op een gewoon fietsentrekhaakrek dat zelf op een stang met bol staan die op de dissel gevezen staat. Rek zit zowat een meter hoog. Om ze erop te krijgen rem ik het achterwiel, trek het stuur omhoog en draai onderwijl de fiets zodat het voorwiel net in de goot kan. Achter wiel stond aanvankelijk wat dwars voor de goot op een half metertje naast het rek. Daarna hef ik de achterkant op het rek, terwijl het voorwiel verder in de goot rijdt. Al bij al niet te veel kracht nodig want gewicht steunt grotendeels op achter of voorwiel. Ik hef de fiets nooit in zijn gehelen op.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door nsu1200tt » wo 26 aug 2020 20:04

2 Fietsen voor op de dissel
fietsen voorop.jpg
Ook nog een fietsendrager achterop [image][/image]
fietsen ook achterop.jpg
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » wo 26 aug 2020 20:12

WillyL schreef:
za 22 aug 2020 09:58
RE.gif hier niog iemand met een AHA-moment, spanbandjes, schitterend!

Mijn fietsen staan op een gewoon fietsentrekhaakrek dat zelf op een stang met bol staan die op de dissel gevezen staat. <knipperdeknip>
Nog slimmer: een dual use rek! Ehhh.... "gevezen": is hieruit af te leiden dat jouw wieg in de "Zuidelijke Nederlanden" heeft gestaan?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Chris » wo 26 aug 2020 21:53

RE.gif

Wist je dat niet dan... scratch.gif scratch.gif
WillyL is onze Belgische verslaggever .. thumbup.gif thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door dieseltijger » wo 26 aug 2020 22:59

Ah so! Slimme oplossing. Daar mag je zo fier als een gieter op zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Nog meer perikelen van fietsdragers

Bericht door Florence » di 4 mei 2021 22:31

panfamilia schreef:
vr 21 aug 2020 16:46
Ander punt betreft een mover.
Of moet ik elders zijn met mn vraag? Ach toch maar intikken.
Wil graag een mover onder laten plaatsen (achter de wielen).
De metalen spatlappen kunnen dan weg, maar nu de vraag, moet het reservewiel verwijderd of verplaatst worden. Verwijderen is lastig, dan moet daar weer een oplossing komen, of in de auto, in de caravan of thuis laten.

Had zelf het idee om de ophanging vd wiel 5 cm naar achter te plaatsen.
Een 5 mm plaat aanlassen met dezelfde constructie voor het wiel.

Wat vind het forum hiervan? Kan dit?
Wij hebben een mover laten plaatsen, met behoud van het reservewiel onder de caravan.
Het is een Reich easydriver pro 1.8 geworden. Deze zit achter de as zodat ook het trapje kon blijven zitten.
Aan de houder van het reservewiel is niets gedaan, alleen een beetje verbogen. Niet elke inbouwer laat het reservewiel zitten. Eriba dealer te Barneveld heeft de inbouw gedaan. Daarbij hebben we een 40Ah Victron Lithium accu genomen, die hebben ze zeer netjes achter de kachel weten weg te werken! Geen ruimte verlies. De mover is een geweldige aanwinst.
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”