Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » za 23 mei 2020 20:34

Beste forumleden,

Wij hebben een TROLL uit 2002 met een maximaal gewicht van 1000KG. Bij de aankoop een paar maanden terug hebben we ons eigenlijk geheel niet goed gerealiseerd dat bij een ledig gewicht van 840kg er nog maar 160KG aan bagage meegenomen kan worden. Inmiddels ben ik er achter dat je versies hebt met de optie tm 1200KG en de standaard: 1000kg. Die laatste hebben wij. Is helaas niet anders..

Ik heb nu een flink excellijstje gemaakt met alle spullen incl. gewichten. Verspreiding van de zwaardere spullen over de auto en de caravan moet het allemaal net lukken. En dan doe ik niet eens gek!

Maar ik heb hier eens flink op gelet op bij bijv. Marktplaats advertenties en andere te koop staande Eriba's bij dealers. Maar wat mij opvalt is dat veel caravans met beperkt laadvermogen, o.a. dus bijv. Touring Triton's en Troll's met een max gewicht tm 1000KG, voorzien zijn van bijv. een Mover, Luifelcassette en zelfs vaak met fietsenrek. In die gevallen zit je al heel erg snel aan of zelfs over het maximale gewicht. Met een paar fietsen ben je volgens mij gelijk klaar.. Ook de accu van de mover weeg flink wat.. En dan moet kleding e.d. nog mee.

Vraag:
Ik probeer het wel, maar geregeld ga ik toch iets over die 1000kg, soms had ik zelfs bijna 1050 a 1100 kg bij me denk ik. Ben daar zelf niet zo heel moeilijk in.
Maar in hoeverre is dit nu gevaarlijk? danwel erg strafbaar? Kent iemand het onderstel goed? (het chassis of de as). Welke marges heb je technisch gezien?

En hoe gaan jullie hiermee om? Letten jullie exact op het toegestane gewicht (mijn idee is dus dat veel mensen maar wat doen..)


Hoor graag wat ervaringen en tips van jullie,

Mvg
San Jansen

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » za 23 mei 2020 20:47

NB. Overigens, het formeel ophogen van het gewicht is technisch en administratief lastig. Moet er een geheel nieuw onderstel onder..
Die moet dan weer helemaal type goedgekeurd worden. Daar werkt Eriba (Hymer tegenwoordig) niet aan mee. Downsizen, dus een lager gewicht ivm de trekauto is anders verhaal. Het wordt dus ermee leren omgaan:) Ben benieuwd naar jullie visie, meningen en tips.

MLAS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 10:26

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door MLAS » za 23 mei 2020 20:53

Hoi San,

Goed punt heb je daar.
Wij hebben ook een Touring Troll met mover bijbehorende accu, fietsenrek, twee gasflessen dus dat gast idd heel hard dan.
Wij doen de zware overige spullen in de achterklep van onze BMW trekker voor de zekerheid en de aandrijving achter.
Denk als je de optelsom maakt dan zit je snell boven de 1000.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door RonvA » za 23 mei 2020 21:06

2 seconden googlen ;) zie onderstaand voor wanneer je een boete enzo zou krijgen.

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/3 ... erbelading

Ik heb het voordeel dat mijn auto meer dan groot genoeg is, dus veel spullen gaan daarin. En de caravan heeft een asverzwaring en kan ongeveer 280 KG lading hebben. Ik zal dus niet snel met dat probleem te maken krijgen. ;) Maar snap je dilema wel.. met zo weinig speelruimte heb je erg weinig over.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Chris » za 23 mei 2020 21:10

Hoi San...

Het mag natuurlijk niet gepreekt worden... maar....

Jou caravan mag dus 1000Kg zijn.... verhogen is idd zo goed als onmogelijk...vergeet dat maar.
Echter, de disseldruk / kogeldruk mag je al van het totaal af trekken.
Want... dat gewicht rust op de auto.
En dat zal wel ergens tussen de 50 en de 75 kg zitten denk ik, hoe meer hoe beter.

Nu was ik eens bij een door de politie georganiseerde caravan controle.
Ik heb een dag lang gezien en gekeken hoe dat in zijn werk gaat.
Begint dus met de weging op de rijplaten, de wieldruk van de caravan.
Op die weegplaten staat al een grote sticker dat er per kant 20 Kg tolerantie afgetrokken moet worden van de aanwijzing... dus da's al 40 Kg winst voor ons caravanners.
Vervolgens is er de grote rekensom, het polderen van gewichten.
Blijkt dat er pas vanaf 10% overgewicht troubles komen met de politie.
En vanaf 20% overgewicht is het uitpakken.... spullen achterlaten..
Daarbij kijken ze dan ook gelijk naar het max. gewicht van de trekauto..is die ook veel te zwaar.. dan ben je in die laatste situatie flink de klos.
Die zit auto zit dan meestal ook vol, met kids of familie, spullen voor de camping en de kogeldruk daarbij opgeteld.
Het is dan ook ongeveer de grootste gemene deler... blijft het allemaal binnen 10% dan is er weinig aan de hand....

Jou 1100Kg wordt dus al verminderd met de kogeldruk en 2x 20Kg weegplaat afwijking... dan ben je er al ongeveer..
Maar blijft.... dit is mazzel door de mazen van het net in NL.
Zorg wel dat de rest allemaal perfect in orde is en ze daar niets op aan kunnen merken.
Geen opzetspiegels is er b.v. eentje die die direct een bekeuring oplevert als de autospiegels niet voldoende zicht hebben.
Is er dan ook nog een gewichts issue en b.v. heel oude banden of gebrekkige verlichting... dan wordt het erg lastig..

Maar... dit mag je niet vertellen eigenlijk..goed is het niet... je bent te zwaar, maar ik ook.. awhoea.gif... mijn combi dan weer niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door myalexx » za 23 mei 2020 21:33

Kan je niet bij een erkende eriba dealer een 1200kg as laten plaatsen ?
Als het af fabriek kan, waarom niet achteraf...

As kost rond de 500€ dusja weenie.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » za 23 mei 2020 21:48

RE.gif
Dank voor je reactie. Als iemand weet hoe en waar dit geregeld kan worden (concreet), dan hoor ik dat graag. Ik kreeg het idee dat het niet enkel een zwaardere as is, maar ook wat andere aanpassingen aan het chassis. Daarna moet dit alles geheel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Maar goed. Ik hoor het dus graag.
Hymer zelf heb ik hier eerder over gemaild. Zij kunnen je daarbij niet helpen, enkel het administratief ophogen (op kentekenbewijs) kunnen zijn doen. Dan moet het technisch wel mogelijk zijn ( en moet er bijv. al wel 1200KG as onder zitten)
NB. ik heb ook rondje Eriba Dealers (wittoma e.d.) gebeld tijd terug. Ook zij konden hier geen goed advies over geven, maar het leek ze allemaal heel erg lastig..
Laatst gewijzigd door Trina op za 23 mei 2020 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » za 23 mei 2020 21:48

Chris schreef:
za 23 mei 2020 21:10
Hoi San...

Het mag natuurlijk niet gepreekt worden... maar....

Jou caravan mag dus 1000Kg zijn.... verhogen is idd zo goed als onmogelijk...vergeet dat maar.
Echter, de disseldruk / kogeldruk mag je al van het totaal af trekken.
Want... dat gewicht rust op de auto.
En dat zal wel ergens tussen de 50 en de 75 kg zitten denk ik, hoe meer hoe beter.

Nu was ik eens bij een door de politie georganiseerde caravan controle.
Ik heb een dag lang gezien en gekeken hoe dat in zijn werk gaat.
Begint dus met de weging op de rijplaten, de wieldruk van de caravan.
Op die weegplaten staat al een grote sticker dat er per kant 20 Kg tolerantie afgetrokken moet worden van de aanwijzing... dus da's al 40 Kg winst voor ons caravanners.
Vervolgens is er de grote rekensom, het polderen van gewichten.
Blijkt dat er pas vanaf 10% overgewicht troubles komen met de politie.
En vanaf 20% overgewicht is het uitpakken.... spullen achterlaten..
Daarbij kijken ze dan ook gelijk naar het max. gewicht van de trekauto..is die ook veel te zwaar.. dan ben je in die laatste situatie flink de klos.
Die zit auto zit dan meestal ook vol, met kids of familie, spullen voor de camping en de kogeldruk daarbij opgeteld.
Het is dan ook ongeveer de grootste gemene deler... blijft het allemaal binnen 10% dan is er weinig aan de hand....

Jou 1100Kg wordt dus al verminderd met de kogeldruk en 2x 20Kg weegplaat afwijking... dan ben je er al ongeveer..
Maar blijft.... dit is mazzel door de mazen van het net in NL.
Zorg wel dat de rest allemaal perfect in orde is en ze daar niets op aan kunnen merken.
Geen opzetspiegels is er b.v. eentje die die direct een bekeuring oplevert als de autospiegels niet voldoende zicht hebben.
Is er dan ook nog een gewichts issue en b.v. heel oude banden of gebrekkige verlichting... dan wordt het erg lastig..

Maar... dit mag je niet vertellen eigenlijk..goed is het niet... je bent te zwaar, maar ik ook.. awhoea.gif... mijn combi dan weer niet...
Dank, helder verhaal..

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door sailor wim » za 23 mei 2020 21:57

Heb je al gedacht aan een licht gewicht accu en gasflessen?
Ik kan 500 kg laden maar moest rekening houden met het trekgewicht van de auto..
Laatst gewijzigd door sailor wim op za 23 mei 2020 22:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door myalexx » za 23 mei 2020 21:59

ZAPC01 schreef:
za 23 mei 2020 21:48
myalexx schreef:
za 23 mei 2020 21:33
Kan je niet bij een erkende eriba dealer een 1200kg as laten plaatsen ?
Als het af fabriek kan, waarom niet achteraf...

As kost rond de 500€ dusja weenie.gif
Dank voor je reactie. Als iemand weet hoe en waar dit geregeld kan worden (concreet), dan hoor ik dat graag. Ik kreeg het idee dat het niet enkel een zwaardere as is, maar ook wat andere aanpassingen aan het chassis. Daarna moet dit alles geheel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Maar goed. Ik hoor het dus graag.
Hymer zelf heb ik hier eerder over gemaild. Zij kunnen je daarbij niet helpen, enkel het administratief ophogen (op kentekenbewijs) kunnen zijn doen. Dan moet het technisch wel mogelijk zijn ( en moet er bijv. al wel 1200KG as onder zitten)
NB. ik heb ook rondje Eriba Dealers (wittoma e.d.) gebeld tijd terug. Ook zij konden hier geen goed advies over geven, maar het leek ze allemaal heel erg lastig..
Mijn opmerking is overigens een gedachten gang whistle.gif

Maar gezien een lopende band productie het meest winstgevend is als de basis vrijwel allemaal dezelfde onderdelen bevat.
Lijkt het mij zeer zeer onwaarschijnlijk dat eriba 2 verschillende chassis gaan maken voor 100kg verschil.. Dat is te minimaal.

Als het een as verhoging van 500kg gaat lijkt me dat waarschijnlijker mrgreen.gif

Maar goed, je hebt waarschijnlijk wel e.a. nodig.

- Andere as
- rdw keuring
- meewerkende dealer.
- meewerkende importeur die een nieuw type plaatje wilt maken ( in hoever dit nodig is )

In het ergste geval andere remmerij ( als de huidge remmerij bijvoorbeeld geschikt is tm 1000kg )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

sailor wim
Berichten: 2666
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door sailor wim » za 23 mei 2020 22:24

sailor wim schreef:
za 23 mei 2020 21:57
Heb je al gedacht aan een licht gewicht accu en gasflessen?
Ik kan 500 kg laden maar moest rekening houden met het trekgewicht van de auto..
En wat weegt je verlengsnoer, op 20 meter 1,5 ipv.2,5 mm2 werkt je koelkast en boiler ook goed.
En wordtde huisaccu ook nog opgeladen.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Hobby Linka » za 23 mei 2020 23:15

RE.gif
max stroom.png
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Nimma » za 23 mei 2020 23:41

Ik heb jaren lang rondgezworven met een 1000kg Troll. We zijn met 2 volwassenen en met zowat alle spullen in de auto en mover en soms 2 fietsen nooit boven de 1000kg uitgekomen. Het kan dus prima, maar als jullie met meer in de auto zitten wordt het wellicht krap aan.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door PD » zo 24 mei 2020 06:33

Chris schreef:
za 23 mei 2020 21:10
Op die weegplaten staat al een grote sticker dat er per kant 20 Kg tolerantie afgetrokken moet worden van de aanwijzing... dus da's al 40 Kg winst voor ons caravanners.
Sorry, maar dat is een denkfout. Die 40 kg behoeft geen winst te zijn, deze correctie wordt toegepast omdat de weegplaten tot 40 kg meer kunnen aanwijzen dan de caravan werkelijk weegt.

Voordeel kan in de praktijk dus 0 zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door PD » zo 24 mei 2020 06:37

Chris schreef:
za 23 mei 2020 21:10
Blijkt dat er pas vanaf 10% overgewicht troubles komen met de politie.
Dit is per land verschillend, ik zou er niet op gokken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Cara-Fan » zo 24 mei 2020 08:30

Even onder de caravan kijken wat er op de sticker van je as staat qua maximaal te beladen gewicht.

Onze Hobby rijd rond met 2 verschillende toegestane maximale gewichten. 1200 kg en 1350 kg.

Wij hebben via een dealer een nieuw typegoedkeuring met plaatje aangevraagd bij de importeur en daarmee bij het RDW de caravan van 1200 naar 1350 kg gezet. Bleek dat de as die er onder ligt, gewoon tot 1350 kg beladen mag worden.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » zo 24 mei 2020 08:50

myalexx schreef:
za 23 mei 2020 21:59
ZAPC01 schreef:
za 23 mei 2020 21:48
myalexx schreef:
za 23 mei 2020 21:33
Kan je niet bij een erkende eriba dealer een 1200kg as laten plaatsen ?
Als het af fabriek kan, waarom niet achteraf...

As kost rond de 500€ dusja weenie.gif
Dank voor je reactie. Als iemand weet hoe en waar dit geregeld kan worden (concreet), dan hoor ik dat graag. Ik kreeg het idee dat het niet enkel een zwaardere as is, maar ook wat andere aanpassingen aan het chassis. Daarna moet dit alles geheel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Maar goed. Ik hoor het dus graag.
Hymer zelf heb ik hier eerder over gemaild. Zij kunnen je daarbij niet helpen, enkel het administratief ophogen (op kentekenbewijs) kunnen zijn doen. Dan moet het technisch wel mogelijk zijn ( en moet er bijv. al wel 1200KG as onder zitten)
NB. ik heb ook rondje Eriba Dealers (wittoma e.d.) gebeld tijd terug. Ook zij konden hier geen goed advies over geven, maar het leek ze allemaal heel erg lastig..
Mijn opmerking is overigens een gedachten gang whistle.gif

Maar gezien een lopende band productie het meest winstgevend is als de basis vrijwel allemaal dezelfde onderdelen bevat.
Lijkt het mij zeer zeer onwaarschijnlijk dat eriba 2 verschillende chassis gaan maken voor 100kg verschil.. Dat is te minimaal.

Als het een as verhoging van 500kg gaat lijkt me dat waarschijnlijker mrgreen.gif

Maar goed, je hebt waarschijnlijk wel e.a. nodig.

- Andere as
- rdw keuring
- meewerkende dealer.
- meewerkende importeur die een nieuw type plaatje wilt maken ( in hoever dit nodig is )

In het ergste geval andere remmerij ( als de huidge remmerij bijvoorbeeld geschikt is tm 1000kg )
Ik begrijp het, dank. Vooral de laatste twee punten (meewerkende dealer en meewerkende importeur) lijken nu de bottelneck. Hymer gaf per mail aan dat bij mijn type Troll (2002) ophoging af productie mogelijk was alleen betekende dat hiervoor een nieuw chassis nodig was, indien dit alleen de as was dan had er gedeeltelijk nieuw chassis gestaan (!) Of dit echt zo weet ik helaas niet. In de brochure van destijds (netjes te vinden via de site van Hymer btw), stond dit inderdaad als optie. Verder konden ze mij dus niet helpen.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » zo 24 mei 2020 08:56

Nimma schreef:
za 23 mei 2020 23:41
Ik heb jaren lang rondgezworven met een 1000kg Troll. We zijn met 2 volwassenen en met zowat alle spullen in de auto en mover en soms 2 fietsen nooit boven de 1000kg uitgekomen. Het kan dus prima, maar als jullie met meer in de auto zitten wordt het wellicht krap aan.
haha, nee helaas. Wij zijn met zijn 4én (met twee kleine kindjes). Idee is dat die snel in de voortent/eigentent overgaan. Nu gebruiken we zo'n stapelbed kit (origineel van Eriba in de neus). Top btw (en licht knipoog.gif) We hebben flinke stationcar met dakkoffer, hier ligt bijv. de voortent in. Vandaar dat het net uit kan. Maar een paar fietsen (incl drager) of Mover lijkt mij te gortig. Mover hebben wij btw ook niet nodig.. kleine caravan immers.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » zo 24 mei 2020 08:58

Cara-Fan schreef:
zo 24 mei 2020 08:30
Even onder de caravan kijken wat er op de sticker van je as staat qua maximaal te beladen gewicht.

Onze Hobby rijd rond met 2 verschillende toegestane maximale gewichten. 1200 kg en 1350 kg.

Wij hebben via een dealer een nieuw typegoedkeuring met plaatje aangevraagd bij de importeur en daarmee bij het RDW de caravan van 1200 naar 1350 kg gezet. Bleek dat de as die er onder ligt, gewoon tot 1350 kg beladen mag worden.
Eerste wat ik had gedaan knipoog.gif . Is helaas maar 1000Kg bij mij. Dealer kan dus niet zoveel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Chris » zo 24 mei 2020 09:12

PremiumDiscovery schreef:
zo 24 mei 2020 06:33
Chris schreef:
za 23 mei 2020 21:10
Op die weegplaten staat al een grote sticker dat er per kant 20 Kg tolerantie afgetrokken moet worden van de aanwijzing... dus da's al 40 Kg winst voor ons caravanners.
Sorry, maar dat is een denkfout. Die 40 kg behoeft geen winst te zijn, deze correctie wordt toegepast omdat de weegplaten tot 40 kg meer kunnen aanwijzen dan de caravan werkelijk weegt.

Voordeel kan in de praktijk dus 0 zijn.
Daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben PD....iets andere gedachtengang..maar zeker waar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Chris » zo 24 mei 2020 09:16

Welke auto heb je ervoor staan Zapco??

Als dat wel een "flinke bak" is zou ik zeker daar het voordeel in zoeken.
Het is een bekend verhaal:
Auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licht mogelijk maar wel met de juiste kogeldruk.
Als je nou de zware zooi allemaal in je auto kwijt kan... dan win je direct veel.
Stabiliteit van de combi is erg belangrijk, en dat ik hier nog niet naar voren gekomen.
Trek je de Eriba met een mini auto... tja, dan zit daar geen ruimte helaas.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » zo 24 mei 2020 09:32

Heb een VW Passat variant (paar jaar oud). Dat moet wel lukken dus..
Nu doe ik inderdaad de echt zware spullen allemaal in de auto. Maar echte kampeerspullen (behorende de bij de caravan) zoals de gasfles (benegas light), kabels, bestek maar liefst ook kleding en eten etc doe ik het liefst wel gewoon in de caravan, wel zo overzichtelijk. Dit kan ook net

Ik heb trouwens onlangs op marktplaats ook zo'n caravanweger van Reich gekocht. Nog niet getest (caravan nog op stalling). Maar gaf mij wel comfortabel gevoel het een beetje in de gaten te houden. Deze rekent ook met de kogeldruk, die kan ik dan nog in mindering brengen las ik net.. (voordeel dus thumbup.gif )

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Philmar » zo 24 mei 2020 09:59

Wij hebben nu een Troll 550. Is vrijdag ll gewogen, leeg, wel met mover en randapparatuur. Hij weegt 960 kg, mag max 1300 kg wegen. Onze Triton 430 woog leeg, wel met vaste luifel, 830 kg. Ik heb de caravan eens laten wegen vakantie klaar en hij woog 985 kg. Één gasfles, geen water aan boord, kabelhaspel en gereedschap in de auto. Minifiets achteraan op het rek. Nu staan de minifietsen in de koffer of blijven thuis. Nu hebben we meer ruimte en plaats ( 2 serviceluiken ) maar gaan nu niet extra meenemen.

Philmar

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Chris » zo 24 mei 2020 10:48

ZAPC01 schreef:
zo 24 mei 2020 09:32
Heb een VW Passat variant (paar jaar oud). Dat moet wel lukken dus..
Nu doe ik inderdaad de echt zware spullen allemaal in de auto. Maar echte kampeerspullen (behorende de bij de caravan) zoals de gasfles (benegas light), kabels, bestek maar liefst ook kleding en eten etc doe ik het liefst wel gewoon in de caravan, wel zo overzichtelijk. Dit kan ook net

Ik heb trouwens onlangs op marktplaats ook zo'n caravanweger van Reich gekocht. Nog niet getest (caravan nog op stalling). Maar gaf mij wel comfortabel gevoel het een beetje in de gaten te houden. Deze rekent ook met de kogeldruk, die kan ik dan nog in mindering brengen las ik net.. (voordeel dus thumbup.gif )
Psies... vooral de gasflessen ect. gewoon in de caravan houden hoor, daar heb je die speciale bevestigingsbanden en beugels..... in de auto zou ik ze niet willen hebben.
Zelf gooide ik de voortent en meubilair altijd in de kofferbak, en de kleding en keukengerei gewoon in de caravan waar het hoort... anders heb je alleen maar zinloze verplaatsingen.
Voortent is zo ongeveer het eerste wat je nodig hebt op de camping bij aankomst... lekker de auto direct weer leeg dus.
En vaak wegen tenten best wel wat.. stoelen en tafels erbij en je voordeel loopt al op.
Ik speelde nog wel eens met de CEE kabels tussen de auto en de disselbak... om de kogeldruk naar mijn wens te krijgen...

De gele Reich weger heb ik ook.
Niet 100% exact, maar je hebt toch een aardig idee.
Nu werkt dat ding op klinkers niet echt betrouwbaar, op asfalt oid gaat het veel beter, hij moet mooi mee kunnen rollen onder de band.
Ik reed altijd een paar keer heen en weer, met de mover.... en dan kwam ik toch meestal binnen 10 Kg afwijking per kant... niet 100% exact maar een goede indicatie.
Wel moeten de batterijen vers zijn..
Maar ik haal toch elk jaar alle batterijen uit alle dingen in de hut... geen lekkage van die zooi graag.

Succes... je bent in ieder geval bewust bezig met dit issue.... da's top.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door eurotrotter » zo 24 mei 2020 11:34

Cara-Fan schreef:
zo 24 mei 2020 08:30
Even onder de caravan kijken wat er op de sticker van je as staat qua maximaal te beladen gewicht.

Onze Hobby rijd rond met 2 verschillende toegestane maximale gewichten. 1200 kg en 1350 kg.

Wij hebben via een dealer een nieuw typegoedkeuring met plaatje aangevraagd bij de importeur en daarmee bij het RDW de caravan van 1200 naar 1350 kg gezet. Bleek dat de as die er onder ligt, gewoon tot 1350 kg beladen mag worden.
Als er twee gewichten op de as staan wil dat zeggen dat die as bij een enkelas montage het hoogste gewicht mag hebben en bij dubbele montage het laagste gewicht,staat ook symbolisch aangegeven; het ene gewicht staat achter een enkel asje en het ander achter twee asjes.

Wat je as technisch mag hebben staat op het kentekenbewijs onder F.1 en F.2
Indien deze gewichten gelijk zijn is dat ook het maximale belasting van de as,indien onder F.2 een lager gewicht staat wil dat zeggen dat de as is teruggekeurd,en kan dan eenvoudig bij de RDW naar boeven aangepast worden een het gewicht van F.1.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”