Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Cara-Fan » zo 24 mei 2020 17:30

RE.gif

Op de sticker staat alleen 1350 kg vermeld. En de caravan is niet terug gekeurd geweest. Deze is waarschijnlijk door de vorige eigenaar met 1200 kg uit Duitsland geïmporteerd. Ik heb een nieuw kentekenbewijs toegestuurd gekregen met de nieuwe f.1 en f.2 gegevens.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » zo 24 mei 2020 17:56

Waarschijnlijk kan je as , als hij in 2002 ook al op 1200 kg kon, gewoon 1200 kg hebben.
Net als het chassis.
Het is dus alleen een administratieve handeling.
Dat heb ik met mijn Dethleffs ook gedaan.
Hij stond op kenteken 1000 kg, de as en chassis werden ook geleverd op 1300 kg.
Was 10 minuten werk bij het RDW.

Maar nu komt het .
De Importeur moet jaarlijks een vergoeding betalen voor de type goedkeuring.
Dat doen ze meestal maar 3 jaar na de laatste levering van een bepaald model.
Binnen die 3 jaar (meestal) kan je voor een bijdrage ( ik moest €120 betalen)
dan papieren krijgen waarmee je bij het RDW je kenteken kan laten verzwaren.
Dat is dus alleen mogelijk als dezelfde caravan ook met zwaarder as belasting geleverd werd.
Eriba heeft echt geen 2 verschillende chassis en assen genomen voor een bepaald model.

Aangezien je caravan van 2002 is acht ik de kans heel klein dat ze die formulieren en bij behorende type goedkeuring nog hebben.
Ik heb het dus toen gedaan , dus het kan wel.

Maar omdat jouw caravan maar 1000 kg weegt en je waarschijnlijk nog vrij jong bent, waarom heb je dan een Mover nodig ????
Mijn Dethleffs mag 1300 kg wegen hij is nooit zwaarder dan 1150 kg (gewogen op het werk met geijkte weegschaal)
En ik heb geen Mover en tot nu toe nog nooit nodig gehad..
Ik zet hem met de auto meestal al redelijk op zijn plek
Je zou eens een cursus achteruit rijden met de caravan kunnen overwegen.
1000 kg is voor jonge gezonde mensen echt wel te doen.
Scheelt je al 40 -60 kg .

Succes
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Nimma » zo 24 mei 2020 18:03

RE.gif valt best tegen als ie met een wiel in een kuil terecht komt. Ook als je de caravan met de dissel in een hoek wil krijgen op het mooiste niet vlakke plekje vd camping ben je blij met een mover cq doe je niks met je auto 😉
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » zo 24 mei 2020 18:08

RE.gif
Die kuil kan je van te voren al zien.
En soms moet je keuzes maken.
Dat mooie plekje in dat hoekje , wat je overigens ook niet van te voren weet.
Of de helft van je spullen thuis laten omdat je aan je gewicht zit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Nimma » zo 24 mei 2020 18:12

Hangt natuurlijk ook van je manier van kamperen af: wij trekken graag van hot naar her, om de paar dagen naar een andere camping, liefst klein en achteraf.
Kan altijd overal staan, vlak of hellend, maakt niet uit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » zo 24 mei 2020 18:15

Maar over het overgewicht zelf.
Heeft Cris het juiste omschreven.

Zolang je auto het gewicht goed kan hebben is er verder geen enkel gevaar als je binnen die marges blijft .
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » zo 24 mei 2020 18:18

Je hoort mij niet zeggen dat een Mover niet gemakkelijk is.
Maar soms moet je keuzes maken.
En in dit geval is het echt gewicht.
Vanwege die 1300 kg heb ik genoeg ruimte in de gewichten.
Maar heb ik er geen behoefte aan.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » zo 24 mei 2020 20:01

ronk schreef:
zo 24 mei 2020 17:56
Waarschijnlijk kan je as , als hij in 2002 ook al op 1200 kg kon, gewoon 1200 kg hebben.
Net als het chassis.
Het is dus alleen een administratieve handeling.
Dat heb ik met mijn Dethleffs ook gedaan.
Hij stond op kenteken 1000 kg, de as en chassis werden ook geleverd op 1300 kg.
Was 10 minuten werk bij het RDW.

Maar nu komt het .
De Importeur moet jaarlijks een vergoeding betalen voor de type goedkeuring.
Dat doen ze meestal maar 3 jaar na de laatste levering van een bepaald model.
Binnen die 3 jaar (meestal) kan je voor een bijdrage ( ik moest €120 betalen)
dan papieren krijgen waarmee je bij het RDW je kenteken kan laten verzwaren.
Dat is dus alleen mogelijk als dezelfde caravan ook met zwaarder as belasting geleverd werd.
Eriba heeft echt geen 2 verschillende chassis en assen genomen voor een bepaald model.

Aangezien je caravan van 2002 is acht ik de kans heel klein dat ze die formulieren en bij behorende type goedkeuring nog hebben.
Ik heb het dus toen gedaan , dus het kan wel.

Maar omdat jouw caravan maar 1000 kg weegt en je waarschijnlijk nog vrij jong bent, waarom heb je dan een Mover nodig ????
Mijn Dethleffs mag 1300 kg wegen hij is nooit zwaarder dan 1150 kg (gewogen op het werk met geijkte weegschaal)
En ik heb geen Mover en tot nu toe nog nooit nodig gehad..
Ik zet hem met de auto meestal al redelijk op zijn plek
Je zou eens een cursus achteruit rijden met de caravan kunnen overwegen.
1000 kg is voor jonge gezonde mensen echt wel te doen.
Scheelt je al 40 -60 kg .

Succes
Dank voor uw reactie. Er vanuit gaande dat u het hier over mijn Troll uit 2002 heeft; deze staat helaas ook in het kentekenbewijs volledig op 1000KG. Ophoging naar 1200 kon dus destijds bij aanschaf via een meerprijs (onder noemer aangepast chassis). Niet gebeurd in mijn geval.
Wat betreft mover. Begrijp me niet verkeerd. Wij hebben er dus ook expliciet geen (zoals ook eerder geschreven), net zoals ook geen fietsendrager. Ik verbaasde mij er juist over dat er relatief veel Eriba Tourings (bijv. Troll), met typegoedkeuring (in adv,) tot max 1000KG, maar wel met al die gadgets (movers, fietsendragers, luifels..). Wij hebben echt alle kilo's nodig voor normale kampeerspullen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Morgoth » ma 25 mei 2020 09:51

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Hobby. Leeg (op papier) 754kg, beladen 1000kg. In werkelijkheid bleek hij leeg 865kg te zijn.
Wij hebben geen mover vanwege het gewicht. We missen hem ook niet echt. Natuurlijk zou het soms handig zijn maar we hebben die speelruimte nou eenmaal niet. Fietsenrekken hebben we wel en een gasfles uiteraard ook.

Wij laden alleen de fietsen, de gasfles, het keukengerei en de stoelen in (of op) de caravan. De rest gaat allemaal in de auto. We hebben alles in kratten. De kleding en handdoeken zitten in kratten die precies in de kast in de caravan passen. De kabels, toiletvloeistof ed zit in een krat die onder de caravan past en de luifel in z'n originele zak ligt ook in de auto. Voortent gaat niet mee. Proviand en drinken voor twee dagen zit in de koelbox in de auto. Ik heb in het voorjaar en najaar een grote gasfles mee maar in de zomer een klein Campinggaz flesje die bijna niks weegt. Op deze manier blijf ik erg in de buurt van de 1000kg.
Ja, je moet bij alles wat je gaat inpakken even serieus kijken of je het wel echt nodig hebt. Maar ik mis mijn schuurtent, toilettent/douchetent, parasolvoet, boordaccu, zonnepanelen, airco, boiler, TV, satellietschotel, en alles wat je aan luxe kunt verzinnen echt niet. Ik ga kamperen. Als ik luxe wil blijf ik wel thuis of boek ik een 5-sterren resort.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » ma 25 mei 2020 18:29

RE.gif RE.gif
Na het nog eens herlezen van de start topic begreep ik inderdaad dat je geen mover hebt.

In het bericht van 23-5 21:48 schrijf je.

"Hymer zelf heb ik hier eerder over gemaild. Zij kunnen je daarbij niet helpen, enkel het administratief ophogen (op kentekenbewijs) kunnen zijn doen. Dan moet het technisch wel mogelijk zijn ( en moet er bijv. al wel 1200KG as onder zitten)"

Dat zouden ze toch zeker enkel en alleen doen als het mechanisch mogelijk is ?
M.A.W de as en het chassis kan het hebben.
Op mijn as stond ook 1300KG , daarom ben ik er ook mee aan de slag gegaan.
Dus kijk of er op het type plaatje van de as een hoger gewicht geslagen staat.
Als dat zo is Hymer raadplegen of ze het kenteken mee willen helpen verhogen.

Er hoeft echt geen ander chassis onder.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » ma 25 mei 2020 22:23

RE.gif \
Dank voor je reactie. Ik heb het plaatje op de as goed bekeken: staat helaas echt maar 1000Kg ingeslagen..
Wordt dus lastig..

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » wo 27 mei 2020 15:23

Kijk, toch nog even (!), zie deze advertentie, toevallig.. O.b.v. kenteken even RDWsite gezien. Ledig gewicht 840 kg en Maximaal gewicht 1000KG.! dus 160Kg extra
http://link.marktplaats.nl/m1556355964? ... =app_iosit bedoel ik.
Je zou te zeggen dat alleen al die fietsendrager, luifel en mover samen de caravan 1200KG maken..

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Kaja2018 » wo 27 mei 2020 21:08

Ik kan me voorstellen dat je even in paniek bent geraakt. Maar richt je dan nu op wat wél mogelijk is. Je hebt al een lijst gemaakt met het gewicht van je spullen, dus dat doe je goed. En je hebt nagedacht over de verdeling van je spullen over auto en caravan. Ook heel goed. Dan kun je nu gaan nadenken over wat je écht nodig hebt. Van die spullen kun je eventueel een lichtgewicht variant zoeken. Maar de echte winst zit natuurlijk in het ontspullen. Het is mijn ervaring dat zelfs met twee kleine kinderen heel veel spullen gewoon niet gebruikt worden. Succes!

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Bospaadje » do 28 mei 2020 08:03

Groot dakkofer op de auto wellicht een optie, dan win je zo maar 100kg?
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door PD » do 28 mei 2020 08:27

RE.gif
In de praktijk veelal tot 50kg; de maximum daklast van een auto is vaak beperkt tot 70 kg en trek daar de dakkoffer en beugels nog vanaf.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Bospaadje » do 28 mei 2020 12:12

Dan hebben we geluk met onze 100kg.
Maar klopt dat er natuurlijk wat af gaat voor het systeem zelf. Al zal 10% extra belading ook wel kunnen. Ik vermoed dat de veiligheid marge op 20% ligt, daarnaast rij ik ook geen 200kmh met de hut erachter, dus belasting ligt lager.

Edit: dit postende bedenk ik me nu dat ik mogelijk in grensgebied zit met 4 fietsen erop. Toch volgende keer eens meten op hoeveel kg ik uitkom.
Al zijn de 2 sportfietsen vrij ligt: gravelbike 10kg. Racefiets 8kg
Home is where you park it caravan.gif

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » wo 3 jun 2020 23:19

Hoi Chris (en andere), nav onderstaande bericht toch even... sorry. Gisteren de Troll uit de stalling gehaald en direct maar eens op een geijkte weegbrug gezet. Hij is immers leeg. Even een dubbelcheck ir.t. rekenmethodiek.
- aan de auto 860 KG
- los gekoppeld van de auto 920KG.
Verschil (kogeldruk) van 60 dus.

Ik las dat als er gecontroleerd wordt dit gebeurd o.b.v. een aangekoppelde auto en ik max 10% marge kan hebben (dan dus 1100Kg), ik dus 240kg aan spullen kan meenemen (1100kg- 860Kg)? Ik ga even uit van alleen de caravan, dus niet de combinatie met de auto.

Chris schreef:
za 23 mei 2020 21:10
Hoi San...

Het mag natuurlijk niet gepreekt worden... maar....

Jou caravan mag dus 1000Kg zijn.... verhogen is idd zo goed als onmogelijk...vergeet dat maar.
Echter, de disseldruk / kogeldruk mag je al van het totaal af trekken.
Want... dat gewicht rust op de auto.
En dat zal wel ergens tussen de 50 en de 75 kg zitten denk ik, hoe meer hoe beter.

Nu was ik eens bij een door de politie georganiseerde caravan controle.
Ik heb een dag lang gezien en gekeken hoe dat in zijn werk gaat.
Begint dus met de weging op de rijplaten, de wieldruk van de caravan.
Op die weegplaten staat al een grote sticker dat er per kant 20 Kg tolerantie afgetrokken moet worden van de aanwijzing... dus da's al 40 Kg winst voor ons caravanners.
Vervolgens is er de grote rekensom, het polderen van gewichten.
Blijkt dat er pas vanaf 10% overgewicht troubles komen met de politie.
En vanaf 20% overgewicht is het uitpakken.... spullen achterlaten..
Daarbij kijken ze dan ook gelijk naar het max. gewicht van de trekauto..is die ook veel te zwaar.. dan ben je in die laatste situatie flink de klos.
Die zit auto zit dan meestal ook vol, met kids of familie, spullen voor de camping en de kogeldruk daarbij opgeteld.
Het is dan ook ongeveer de grootste gemene deler... blijft het allemaal binnen 10% dan is er weinig aan de hand....

Jou 1100Kg wordt dus al verminderd met de kogeldruk en 2x 20Kg weegplaat afwijking... dan ben je er al ongeveer..
Maar blijft.... dit is mazzel door de mazen van het net in NL.
Zorg wel dat de rest allemaal perfect in orde is en ze daar niets op aan kunnen merken.
Geen opzetspiegels is er b.v. eentje die die direct een bekeuring oplevert als de autospiegels niet voldoende zicht hebben.
Is er dan ook nog een gewichts issue en b.v. heel oude banden of gebrekkige verlichting... dan wordt het erg lastig..

Maar... dit mag je niet vertellen eigenlijk..goed is het niet... je bent te zwaar, maar ik ook.. awhoea.gif... mijn combi dan weer niet...

psd

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door psd » vr 5 jun 2020 07:39

In Duitsland is verhogen van gewicht wel mogelijk..... dan moet het toch in bij ons ook lukken. In deze video kan je zien hoe het bij de buren gaat. [youtube] https://youtu.be/yq_cClodX4g[/youtube]

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » vr 5 jun 2020 17:57

Dank, maar inmiddels ben ik erachter (mede via dit topic) dat verhogen in NL erg lastig wordt. :( Maar is er nog een expert knipoog.gif op dit forum die kan reageren op onderstaande? Bijv. Chris of PremiumDiscovery, hadden op dit punt een waardevolle toevoeging.
toch even... sorry. Gisteren de Troll uit de stalling gehaald en direct maar eens op een geijkte weegbrug gezet. Hij is immers leeg. Even een dubbelcheck ir.t. rekenmethodiek.
- aan de auto 860 KG
- los gekoppeld van de auto 920KG.
Verschil (kogeldruk) van 60 dus.

Ik las dat als er gecontroleerd wordt dit gebeurd o.b.v. een aangekoppelde auto en ik max 10% marge kan hebben (dan dus 1100Kg), ik dus 240kg aan spullen kan meenemen (1100kg- 860Kg)? Ik ga even uit van alleen de caravan, dus niet de combinatie met de auto.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Nimma » vr 5 jun 2020 18:06

Je hebt het goed hoor, zelfde waarden als bij mijn vorige caravan Troll
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Chris » vr 5 jun 2020 22:14

ZAPC01 schreef:
vr 5 jun 2020 17:57
Dank, maar inmiddels ben ik erachter (mede via dit topic) dat verhogen in NL erg lastig wordt. :( Maar is er nog een expert knipoog.gif op dit forum die kan reageren op onderstaande? Bijv. Chris of PremiumDiscovery, hadden op dit punt een waardevolle toevoeging.
toch even... sorry. Gisteren de Troll uit de stalling gehaald en direct maar eens op een geijkte weegbrug gezet. Hij is immers leeg. Even een dubbelcheck ir.t. rekenmethodiek.
- aan de auto 860 KG
- los gekoppeld van de auto 920KG.
Verschil (kogeldruk) van 60 dus.

Ik las dat als er gecontroleerd wordt dit gebeurd o.b.v. een aangekoppelde auto en ik max 10% marge kan hebben (dan dus 1100Kg), ik dus 240kg aan spullen kan meenemen (1100kg- 860Kg)? Ik ga even uit van alleen de caravan, dus niet de combinatie met de auto.
Met 240KG spullen tart je de grenzen wel.
Maar je komt er mee weg in NL.
Echter...241 Kg is al fout.... snap je wat ik bedoel ??
Kijk... 1000Kg as en die 10% tolerantie die in NL gedoogd wordt... dan kan je doorrijden.
Maar wat ik als allereerste schreef.....Het mag natuurlijk niet gepreekt worden.
Je moet dan ook wel heel zeker van de gewichten zijn als je het spel met de politie zo aan wilt gaan.

Die dag dat ik "meedraaide" met de caravancontrole op de snelweg was er maar 1 vent die echt uit moest laden.
Meerdere die ruim boven de 10% overgewicht zaten en een bekeuring kregen en zooi van de hut naar de auto moesten overbrengen.
Die zelfde > 10%'ers werden trouwens ook direct van top tot teen gecontroleerd.... alles wat mis kon zijn werd ook extra bekeurd... Verlichting bleek een goudmijn voor de politie zelfs... zo vaak fouten..
Mensen die tot 10% te zware caravans hadden kwamen er met een preek mee weg...
Maar...
Als je op die manier de grenzen van wat getolereerd wordt opzoekt... scratch.gif scratch.gif scratch.gif
Tja.. vul zelf maar aan...

Als ik heel eerlijk moet zijn heb je dus eigenlijk een caravan gekocht zonder je voldoende te realiseren wat de mogelijkheden of in dit geval de onmogelijkheden van deze caravan zijn/waren.
Nu weet je het.... en valt het niet mee...
Dat is heel jammer, maar als je ooit in de toekomst nog eens een andere koopt weet ik wel waar jij op gaat letten.... thumbup.gif
Gelukkig kan je nog wat uitwijken met lading in je auto... soms is die mogelijkheid er ook niet..
Kamperen is de kunst van het thuislaten.... veel gehoorde kreet hier.
Maar ik zondig daar ook in.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door ZAPC01 » za 6 jun 2020 10:17

Dank, wederom verhelderend thumbup.gif . Het klopt dat ik beter bij het gewicht had moeten stilstaan bij de aanschaf. Enfin, In de toekomst zal ik hier meer aandacht aan willen schenken thumbup.gif (al ben ik verder zeer tevreden over de rest van de Troll, alles klopt verder gewoon!). Maar dan tja.. over paar jaar rijd ik vast elektrisch en is dat (trekkracht irt gewicht) weer het volgende issue..(=misschien is het zelfs handig/must dan maar max1000kg te hebben)

Wat betreft tarten grenzen met 1100KG. Dit valt denk ik gelukkig mee. Wil wel weten wat maximaal kan. Aangezien we nu voor het eerst echt langer weggaan ben ik het nu eenmalig heel nauwkeurig de inpakgewichten aan het bijhouden en de spullen aan het verdelen over auto en caravan. Heb een mooie (uitgebreide) Excel gemaakt. Kom nu op ca. 190KG gewicht voor in de de caravan (dus wordt 1050 kg caravan aangekoppeld). Blijf ik redelijk onder die >10% marge. Waarbij de zware spullen zoals de skottelbrai, voortent, gereedschap gewoon in (of op, heb dakkoffer) de auto gaan.

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Hermanus » za 6 jun 2020 10:46

Je kunt niet altijd uitgaan van een marge van 10%.
Volgens mij is de marge in Duitsland 5%, en in Frankrijk 0%.
En dan heb je wel een groot probleem, ga het een agent in het buitenland maar uitleggen dat in Nederland 10% marge is toegestaan. weenie.gif

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door Ron » za 6 jun 2020 11:24

RE.gif
Ik heb niet de indruk dat er in Frankrijk en Duitsland daar bewust op gecontroleerd wordt.
In tegenstelling tot Nederland waar ieder jaar we gerichte controles zijn.

Zoals Cris zegt " kunst van het thuislaten" kijk wat je echt niet kan missen op vakantie.
Ik heb zo'n zware complete grote skottelbraai. Cadac Carri Chef 2
Je kan tegenwoordig ook zo kleine die veel lichter zijn meenemen.
En die scottel laat ik al jaren weer thuis, en heb gewoon weer een lichtgewicht gasfornuis.

Afhankelijk van waar je heen gaat een luifel ipv een zware voortent.
En zo kan je vast nog wel meer dingen vinden.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Maximum gewicht, overbelading Eriba Troll/ Touring

Bericht door JackRyan » do 11 jun 2020 23:29

myalexx schreef:
za 23 mei 2020 21:59
ZAPC01 schreef:
za 23 mei 2020 21:48
myalexx schreef:
za 23 mei 2020 21:33
Kan je niet bij een erkende eriba dealer een 1200kg as laten plaatsen ?
Als het af fabriek kan, waarom niet achteraf...

As kost rond de 500€ dusja weenie.gif
Dank voor je reactie. Als iemand weet hoe en waar dit geregeld kan worden (concreet), dan hoor ik dat graag. Ik kreeg het idee dat het niet enkel een zwaardere as is, maar ook wat andere aanpassingen aan het chassis. Daarna moet dit alles geheel opnieuw gekeurd worden door de RDW. Maar goed. Ik hoor het dus graag.
Hymer zelf heb ik hier eerder over gemaild. Zij kunnen je daarbij niet helpen, enkel het administratief ophogen (op kentekenbewijs) kunnen zijn doen. Dan moet het technisch wel mogelijk zijn ( en moet er bijv. al wel 1200KG as onder zitten)
NB. ik heb ook rondje Eriba Dealers (wittoma e.d.) gebeld tijd terug. Ook zij konden hier geen goed advies over geven, maar het leek ze allemaal heel erg lastig..
Mijn opmerking is overigens een gedachten gang whistle.gif

Maar gezien een lopende band productie het meest winstgevend is als de basis vrijwel allemaal dezelfde onderdelen bevat.
Lijkt het mij zeer zeer onwaarschijnlijk dat eriba 2 verschillende chassis gaan maken voor 100kg verschil.. Dat is te minimaal.

Als het een as verhoging van 500kg gaat lijkt me dat waarschijnlijker mrgreen.gif

Maar goed, je hebt waarschijnlijk wel e.a. nodig.

- Andere as
- rdw keuring
- meewerkende dealer.
- meewerkende importeur die een nieuw type plaatje wilt maken ( in hoever dit nodig is )

In het ergste geval andere remmerij ( als de huidge remmerij bijvoorbeeld geschikt is tm 1000kg )
Je zou eens bij Triorep te rede kunnen gaan. Zij noemen zichzelf de onderstellenspecialist.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”