Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Plaats reactie
MLAS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 10:26

Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door MLAS » ma 18 mei 2020 16:52

Dag medeforumleden,

Zal me even voorstellen:
Mijn naam is Rob en ik heb net een Eriba Touring Troll 540GT uit 2001 gekocht.
Vorig jaar kampeerde we nog met de tent maar toen zag ik deze caravan (of een variant daarvan maar het was een Touring) en vond hem meteen mooi.
Dat was wel gek voor mij want mijn associatie met caravans is dat ze alleen maar in de weg reden als ik snel op plaats van vakantie wilde zijn.,, :oops:
Sorry....

We hebben een BMW oude 3 liter 6 cylinder (E39) als trekker dus dat moet kunnen met de lichtgewicht caravan.
Ik heb nog nooit eerder met een caravan gereden en zou graag wat tips willen ontvangen van jullie.
Heb bijvoorbeeld een 7 polige stekker aan de trekhaak maar de Eriba heeft een 13 polige MulticonWest aansluiting. Had past dan wel maar misschien problemen mistachterlicht....
Heb ik verlengde spiegels nodig, hoe zit het met 100 km/uur rijden bij onze oosterburen etc..

Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt,

Rob

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door Chris » ma 18 mei 2020 17:13

Hoi Rob.

Welkom hier en alvast veel caravanplezier..
Gaat vast lukken, en geloof me, t'is net een virus, je komt er bijna niet vanaf.

Goed... de tempo 100 ontheffing.
Kijk hier eens... de nodige info; https://www.dekra-claims-and-expertise.nl/nl/tempo-100/
of deze: https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring ... tempo-100/
Je combi moet dan wel aan een aantal eisen voldoen, maar daar is leesvoer zat over op die website's.

Spiegels..
Het midden van de spiegels moet gelijk of meer zijn dan de caravan breedte.
Is het hart van jou autospiegels b.v. 200 cm en de caravan 190 cm, dan hoef je niets extra te hebben.
Is het hart van jou autospiegels weer 200 cm en jou caravan 210 cm, dan moet je extra of opzet spiegels aanschaffen.
De politie is hier hard in... bij controle en niet kloppen is direct een prent.
Opzetspiegels zijn er te kust en te keur, van € 10,- tot € 200,- en alle waar is naar z'n geld.
Nog wat leesvoer: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... n/spiegels

Advies over de 7 polige en de 13 polige op de Eriba...
Eigenlijk zou de auto opgewaardeerd moeten worden met een 13 polige...
Maar meestal is de Jaeger 13 polige in gebruik, MulticonWest heeft een tweede plek..en die zit aan jou Eriba begrijp ik.
Wat is dan wijs...
Als ik het goed heb is het mistlicht op jou caravan wel een verplichte verlichting.
Dat hangt van het bouwjaar af, maar bij 2001 is het dacht ik verplicht.
Dan zou je een aanpassing moeten gaan maken op de auto... andere doos op de auto of de constante plus anders gaan bedraden... schakelaartje met de hand schakelbaar aanbrengen... van alles is mogelijk, maar een andere doos op de auto maakt het wel compleet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koning

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door koning » ma 18 mei 2020 18:40

Tip: neem bij een rijschoolhouder een les aanhanger rijden. Erg leerzaam. Vooruit rijden is niet moeilijk, inparkeren, achteruit rijden en inparkeren kan al lastiger zijn als je geen ervaring hebt.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door RichTrip » ma 18 mei 2020 18:48

Welkom!

Als je toch de BMW moet voorzien van een 13-polige kabelset, wat zeer is aan te bevelen zo niet noodzakelijk, neem dan gelijk een Jaeger kabelset + stekker. Dan hoef je alleen maar de Multicon stekker aan de Eriba te vervangen door een Jaeger.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door Ab » ma 18 mei 2020 20:05

Of de auto voorzien van een 13 polige Multicon..
Dat is de helft van het werk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door Eefje » ma 18 mei 2020 20:07

welkom! wij hebben ook een eriba touring 540 (bj 2007), heerlijke caravan! ga je vast veel plezier van hebben :)
aan onze auto zit idd jaeger 13, anders zijn er vlgs mij ook verloop stekkers van 7 naar 13....
en idd opzetspiegels nodig tenzij je een hele brede auto hebt, is echt heel fijn met meer zicht :)
en handig is ook om een paar lessen te nemen (moet eerlijk zeggen dat ik niet rij maar mijn man wel, reed al jaren met eriba tourings (puck) en aanhangers met zeilboten) maar toch een paar lessen genomen voor BE (was toen nodig ivm andere auto) en heeft er toch wat van op gestoken met idd inparkeren etc)
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door Chris » ma 18 mei 2020 20:28

Ab schreef:
ma 18 mei 2020 20:05
Of de auto voorzien van een 13 polige Multicon..
Dat is de helft van het werk.
Klopt... maar je maakt het minder universeel...
Een keuze dus.
Een verloop van 7 jaar 13 polig wat Eefje voorstelt is niet goed, dan werkt het mistlicht niet... en dat is verplicht vanaf januari 1998..
Ook moet het werken bij een caravan waar het op gemonteerd is..deze Eriba is van 2001...
Bingo... aan de klus dus.
De Beemer moet een update hebben.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door Eefje » ma 18 mei 2020 21:58

RE.gif ah Chris, thanks! dat wist ik dan weer niet, we hadden een verloopstukje voor een boottrailertje, die al heel oud is, gebruikt...
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

MLAS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 10:26

Re: Eriba Touring Troll 540GT bj 2001

Bericht door MLAS » ma 18 mei 2020 23:53

Fantastisch al jullie reacties daar ben ik heel blij mee!
Heb er net voor het eerste mee gereden en drempels zijn echt niet fijn maar stabiliteit op de vlakke weg en in de bochten is prima. De 540 is een langslaper en dat is wel fijn met mijn 1.90 lengte. Er zit ook een mover op dat is ook mooi.
De vorige eigenaar heeft er overigens 13 jaar met een 7 polige stekker gereden en hij wist dat hij daardoor geen werkend mistachterlicht had en geen accu laadstroom...
Ga dat natuurlijk wel aanpassen.
Met Hemelvaart is ons eerste (proef) campingrit gepland dus ik ben benieuwd.

Bedankt nogmaals.

Groet,

Rob

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”