Raamrubbers vervangen

Plaats reactie
Cumsuis

Raamrubbers vervangen

Bericht door Cumsuis » do 14 mei 2020 08:43

De raamrubbers van twee vaste ramen van m’n Troll uit ‘93 moeten nu toch echt vervangen worden. Dealers rekenen zomaar 35 euro per meter raamrubber en zijn er een halve dag mee bezig. Kosten: al gauw 400-500 euro. Veel geld als je dan ook nog hoort dat ze niet willen opdraaien voor het breukrisico...

Heb jij goede ervaringen met het vervangen van rubbers, of ken je een minder dure oplossing? Ik hoor het heel graag!

Frank

Daphne: telefoonnummer verwijderd. Reageren kan gewoon in dit onderwerp

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Chris » do 14 mei 2020 09:06

Telefoonnummer hier melden is niet heel handig.
Ik zou het even weghalen.
Laat mensen via een PB reageren.. is prive.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

koning

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door koning » do 14 mei 2020 09:22

raamrubbers kun je heel gemakkelijk zelf vervangen, materialen zijn bij de bekende winkels te verkrijgen, de Wit in Schijndel, Obelink in Winterswijk.
Stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door VIP » do 14 mei 2020 09:43

De raamrubbers zijn het probleem niet.

Probleem zijn de ramen die er heel uit en weer heel erin moeten, dat is het probleem qua risico op breuk doordat de weekmakers er uit zijn.
Porsche + Tabbert

koning

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door koning » do 14 mei 2020 10:34

RE.gif
Klopt inderdaad, zit een risico in. Wat dan rest is een afweging van de kosten maken mocht de ramen het begeven om ze te vervangen.

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Florence » wo 20 mei 2020 22:39

Wij zijn ooit begonnen met een Puck L van 1985, dus met grijze raamrubbers. Behalve van het voornaam die was zwart. Blijkbaar al vervangen. Het zijraamrubber was crackelee, maar kreeg de tip dat zo lang het niet lekte er niets aan te doen. Bij onze eerste trip naar Limburg in de herfst veel regen onderweg gehad. Helaas was het voorraam zo lek als een mand want er was een flinke bak water naar binnen gekomen. Geen idee of het door een bedrijf of een doe het zilver gedaan was. Overwogen om het raam er zelf opnieuw in te kitten, ik ben best handig. Maar ik had geen zin om het risico te lopen dat het weer zou lekken.. Het was een juweeltje, toch maar weer verkocht en een jongere Puck L gekocht.
Voordeel van laten doen en het is niet goed, ga je terug. Je wilt toch een fijne vakantie!
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Paulusssttt » do 21 mei 2020 13:03

Ik heb van mijn Predom alle ramen en alle rubbers vervangen. Bij de vaste ramen is geen enkel raam er heel uitgekomen.Was wel de bedoeling om als reserve te houden of eventueel weg te geven voor wie er één nodig zou hebben. Beetje spanning erop en krak aan diggelen. Inderdaad, de weekmakers zijn eruit.
Bij een nieuw raam erin schijnt het een koud kunstje te zijn als je over de juiste peestrekker beschikt. Die had ik niet dus een stompe schroevendraaier gebruikt. Per raam ongeveer een dag mee bezig geweest. Veel geld mee uitgespaard met mensen wat een takke klus. Overigens, als ik de instructiefilmpjes op YouTube moet geloven zit een nieuw raam er in 5 minuten in incl. nieuw rubber. Maar met een gebruikt raam geen idee.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Ab » do 21 mei 2020 18:46

In een grijs verleden zaten autoruiten ook in rubbers.
Daar heb ik er best veel van ingezet.
Werkwijze: eerst het rubber om het raam.
Dan een sterk koordje, niet te dik, in de gleuf die om de carrosserie komt, 2 x of 1,5 keer rond. Een stuk uit laten steken.
Dan het raam inclusief rubber er zo ver mogelijk in drukken.
Buiten iemand die het wat aandrukt.
Binnen trek je het koordje er langzaam uit.
Het rubber komt dan vanzelf mee.
Mogelijk werkt dat bij een caravanraam ook.
Eigenlijk zou ik niet weten waarom niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door p_vingerhoets » do 21 mei 2020 18:59

Als toevoeging.

De oude rubbers kapot snijden met een scherp mes en niet proberen eruit te drukken.

Je wil de runner vervangen dus kapot mag die dan. Aan de binnenkant het deel wat om het plaatmateriaal zit eraf snijden of aan de buitenkant het raam eruit snijden.

Om de nieuwe rubber terug te plaatsen kun je electriciteitsdraad 2,5 mm gebruiken of nylon koord rubber goed inspuiten met wd40 of ander smeermiddel zodat het wat vettig is schuift het geheel ook nog wat beter.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door VIP » do 21 mei 2020 19:22

RE.gif

Succes er mee, zeker nog nooit nieuwe rubbers voor oude vaste caravanramen vervangen......

De oude ramen zijn het probleem, die kunnen de krachten niet meer aan bij het opnieuw plaatsen en breken spontaan af op de rand die in het rubber komt.
Porsche + Tabbert

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 22 mei 2020 09:46

Als je de rubber wegsnijdt van de raam hoef je geen kracht op het raam te zetten.

Als het hetzelfde zit als een raam bij een oude auto :
Met terug zetten doe je de rubber eerst op de raam en daarna trek je de rubber in plaatwerk Ook dan komt er weinig kracht op het raam als je het goed doet.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door VIP » vr 22 mei 2020 11:13

RE.gif

Succes mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door fjord390 » vr 22 mei 2020 12:14

Ik zou de raamrubbers pas gaan vervangen als het lekker warm is of in een verwarmde box staat eventueel met fohn of kachel verwarmen , hierdoor word het materiaal wat elastischer en zal het raam mogelijk minder snel scheuren , raamrubber er inderdaad eerst afsnijden , dan raam met rubber goed verwarmen en via eerder genoemde methode draadje voorzichtig monteren .
Zo werkt het ook bij het demonteren van een deurpaneel van een smart demonteren bij minimaal 24 uur in 20grd opgewarmd .en dan nog het liefst voor demontage opwarmen met fohn .
succes .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Vallie
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 8 jun 2020 16:20

Re: Raamrubbers vervangen

Bericht door Vallie » wo 10 jun 2020 17:12

Op Eribasaar staat een stap voor stap uitleg met foto's bij.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”