Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Heeft eigenlijk alleen maar zin als de zonnepanelen de opgewekte energie naar 230V omzetten, zodat je overdag bij zonnig weer minder stroom van de camping gebruikt. Zelfvoorzienend wordt het nooit.
Re: Zonnepanelen
Echt wel..
Alleen geen frituurpan, elektrische kookplaat, waterkoker, en electrische kachel of koelkast op 230 volt gebruiken.
Wat je met al die dingen doet, kan op gas ook.
Wat overblijft kan uitstekend met 1 stuks 150 Wp zonnepaneel al, en 1 goede accu.
Zonder enige stroomkabel.
230 volt voor kleinere verbruikers kan je uit bijv. een 500 watt sinusinvertertje halen.
Alleen geen frituurpan, elektrische kookplaat, waterkoker, en electrische kachel of koelkast op 230 volt gebruiken.
Wat je met al die dingen doet, kan op gas ook.
Wat overblijft kan uitstekend met 1 stuks 150 Wp zonnepaneel al, en 1 goede accu.
Zonder enige stroomkabel.
230 volt voor kleinere verbruikers kan je uit bijv. een 500 watt sinusinvertertje halen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Zonnepanelen
Mee eens, maar dan heb je ook niet veel verbruikers. Zo'n 12V naar 230V omvormer vraagt bij een verbruik van 250W wel 20Ah en dan is een accu snel leeg.
Re: Zonnepanelen
Als je dat urenlang gebruikt wel ja.
Mijn vrouw gebruikt wel eens een of ander wazig ( voor mij ) apparaat om haar haar te modelleren, een soort krultang of zoiets. Ook iets van 240 watt geloof ik.
Maar dat duurt nooit langer dan 10 minuten.
Dat is geen probleem. Effe snel uit het hoofd kost dat slechts iets meer dan 3 Ah uit de accu. Dat vult het paneel in een half uurtje weer aan.
De ruim 150 A van de Nespresso is maar een paar seconden.
Die zou in een half uurtje of eerder mijn accu's leeg hebben.
Bij een dergelijke hoge stroom is een accu veel sneller leeg, je hebt veel meer Ah tjes nodig dan als wat je in theorie uitrekent.
Maar ik hoef geen 200 koppen koffie te zetten..
2 is genoeg meestal.
Dat gaat best.
De laatste tijd heb ik een en ander dagelijks gemonitord, als ik geen stroomkabel aansloot.
Meestal waren rond een uur of 10 beide accu's al weer op 100 % vol.
Bij meer bewolking soms een uur of anderhalf uur later.
Mijn vrouw gebruikt wel eens een of ander wazig ( voor mij ) apparaat om haar haar te modelleren, een soort krultang of zoiets. Ook iets van 240 watt geloof ik.
Maar dat duurt nooit langer dan 10 minuten.
Dat is geen probleem. Effe snel uit het hoofd kost dat slechts iets meer dan 3 Ah uit de accu. Dat vult het paneel in een half uurtje weer aan.
De ruim 150 A van de Nespresso is maar een paar seconden.
Die zou in een half uurtje of eerder mijn accu's leeg hebben.
Bij een dergelijke hoge stroom is een accu veel sneller leeg, je hebt veel meer Ah tjes nodig dan als wat je in theorie uitrekent.
Maar ik hoef geen 200 koppen koffie te zetten..
2 is genoeg meestal.
Dat gaat best.
De laatste tijd heb ik een en ander dagelijks gemonitord, als ik geen stroomkabel aansloot.
Meestal waren rond een uur of 10 beide accu's al weer op 100 % vol.
Bij meer bewolking soms een uur of anderhalf uur later.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Zonnepanelen
@Ab,
Dus op een 350wp paneel, de accu laden voor weer de fiets accu's te laden kan je vergeten?'
Echtgenote heeft dit in 't hoofd, ik probeer het er uit te praten, maar vrouwen, en ze is echt niet dom hoor verre van.
groeten Jaap van Duijn.
Dus op een 350wp paneel, de accu laden voor weer de fiets accu's te laden kan je vergeten?'
Echtgenote heeft dit in 't hoofd, ik probeer het er uit te praten, maar vrouwen, en ze is echt niet dom hoor verre van.
groeten Jaap van Duijn.
Re: Zonnepanelen
Het kan wel..maar is niet echt aan te raden.
Zeker als het over 2 fietsen gaat.
Effe zonder verliezen van inverter naar 230 volt, en de acculader mee te tellen, reken maar effe mee.
Stel je hebt net als ik een 17.5 Ah accu op de fiets van 36 volt.
Ga je die laden met 12 volt, dan trek je voor 1 fiets al 3 × 17.5 ah uit de accu.
Met 2 fietsen dus 105 Ah..met verliezen waarschijnlijk meer dan 125 Ah.
Dat is niet echt bij te sloffen..
1 fiets kan misschien net..maar ook dan is het een fikse aanslag op je beschikbare vermogen.
Zeker als het over 2 fietsen gaat.
Effe zonder verliezen van inverter naar 230 volt, en de acculader mee te tellen, reken maar effe mee.
Stel je hebt net als ik een 17.5 Ah accu op de fiets van 36 volt.
Ga je die laden met 12 volt, dan trek je voor 1 fiets al 3 × 17.5 ah uit de accu.
Met 2 fietsen dus 105 Ah..met verliezen waarschijnlijk meer dan 125 Ah.
Dat is niet echt bij te sloffen..
1 fiets kan misschien net..maar ook dan is het een fikse aanslag op je beschikbare vermogen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Zonnepanelen
@Ab,
Bevestiging dus van eigen gedachten.
Niet te doen.
Op een andere manier op lossen we hebben er beiden 2, dus aan de paal en dan laden
Bedankt groeten Jaap van Duijn
Bevestiging dus van eigen gedachten.
Niet te doen.
Op een andere manier op lossen we hebben er beiden 2, dus aan de paal en dan laden
Bedankt groeten Jaap van Duijn
Re: Zonnepanelen
Of laden tijdens het rijden..
De dynamo levert in principe stroom zat.
Het punt is, dat het zo lang duurt met de standaard laders.
Al gauw een uurtje of 6 tot 8, als de laders 2 A laden.
Met 5 A laders van 40 volt zou 3 uur laden kunnen volstaan.
Maar ik ben daar wat huiverig voor.
Er moet dan al gauw iets van 30 A extra stroom gaan lopen vanaf de dynamo.
Bovenop de hoge laadstroom die er al loopt naar de accu's.
De dynamo kan dat wel leveren, maar de bekabeling stroomverdeler.. Ik betwijfel of dat goed gaat zonder meer.
De dynamo levert in principe stroom zat.
Het punt is, dat het zo lang duurt met de standaard laders.
Al gauw een uurtje of 6 tot 8, als de laders 2 A laden.
Met 5 A laders van 40 volt zou 3 uur laden kunnen volstaan.
Maar ik ben daar wat huiverig voor.
Er moet dan al gauw iets van 30 A extra stroom gaan lopen vanaf de dynamo.
Bovenop de hoge laadstroom die er al loopt naar de accu's.
De dynamo kan dat wel leveren, maar de bekabeling stroomverdeler.. Ik betwijfel of dat goed gaat zonder meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Zonnepanelen
RE.gif
Ab,
Fiets accu's laden via zeg een X30 moveraccu?
Daar vandaan een eigen groep aanleggen.
Laadstroom uit auto naar de accu limiteren met de XC3 lader.
Blijft er nog wat over voor de KK.
Die accu ook laden met 2x 170 Wp paneel in serie en Victron 100/20 MPPT lader.
Kom je toch een heel eind met een reis van 4 uur en voldoende zonlicht.
Ab,
Fiets accu's laden via zeg een X30 moveraccu?
Daar vandaan een eigen groep aanleggen.
Laadstroom uit auto naar de accu limiteren met de XC3 lader.
Blijft er nog wat over voor de KK.
Die accu ook laden met 2x 170 Wp paneel in serie en Victron 100/20 MPPT lader.
Kom je toch een heel eind met een reis van 4 uur en voldoende zonlicht.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Zonnepanelen
@ ab, als je dynamo het kan, de inverter kan het. Maar je twijfelt over de kabels.
Dat is allemaal grotendeels berekend.
Je kan dikte van kabels x lengte uitrekenen. Eventueel een maatje dikker nemen dan berekend, dan zal het altijd goed gaan.
Met 25mm2 kom je aardig ver.
Btw, bedoelt voor ab met de camper.
Met een caravan kan dit niet.
@wim
Ik zou eerder denken aan deze,
https://rayonics.nl/super-b-epsilon.htm ... gKPfPD_BwE
Met een goeie 12v naar lithium lader nemen welke het dichtst zit bij het maximale wat de accu kan laden.
Dat zit bij deze rond de 90a
Dat is allemaal grotendeels berekend.
Je kan dikte van kabels x lengte uitrekenen. Eventueel een maatje dikker nemen dan berekend, dan zal het altijd goed gaan.
Met 25mm2 kom je aardig ver.
Btw, bedoelt voor ab met de camper.
Met een caravan kan dit niet.
@wim
Ik zou eerder denken aan deze,
https://rayonics.nl/super-b-epsilon.htm ... gKPfPD_BwE
Met een goeie 12v naar lithium lader nemen welke het dichtst zit bij het maximale wat de accu kan laden.
Dat zit bij deze rond de 90a
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Zonnepanelen
Nee, je komt te kort Wim.sailor wim schreef: ↑ma 22 jun 2020 10:38RE.gif
Ab,
Fiets accu's laden via zeg een X30 moveraccu?
Daar vandaan een eigen groep aanleggen.
Laadstroom uit auto naar de accu limiteren met de XC3 lader.
Blijft er nog wat over voor de KK.
Die accu ook laden met 2x 170 Wp paneel in serie en Victron 100/20 MPPT lader.
Kom je toch een heel eind met een reis van 4 uur en voldoende zonlicht.
De X30 is in een uur leeg, (bij 40 volt 5 A )
De XC 3 laadt maar iets van 3 Ah.
De panelen ( geschat gemiddeld) misschien 15 Ah. In zuidelijke streken, met de zon loodrecht boven je rond het middaguur dat het in de buurt komt.
Die omstandigheden heb je helaas heel weinig.
Met die Ypsilon kom je inderdaad in de buurt, als je die kunt laden vanaf de dynamo.
Het wordt wel wat kostbaar om de fietsen op te laden..dat dan weer wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Zonnepanelen
RE.gif
Nou ik ging uit van de 2Ah x2.
Maar goed ik bezit geen Ebike's nog een drager op de dissel.
Nou ik ging uit van de 2Ah x2.
Maar goed ik bezit geen Ebike's nog een drager op de dissel.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Zonnepanelen
2 Ah x2 wordt 4 Ah..
Maar wel op 40 volt. Dat zal inclusief omvormer en laderverlies mogelijk tegen de 35 Ah of zelfs meer op 12 volt aan laadstroom zijn.
Maar wel op 40 volt. Dat zal inclusief omvormer en laderverlies mogelijk tegen de 35 Ah of zelfs meer op 12 volt aan laadstroom zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Zonnepanelen
@Ab,
Kon het toch niet laten om verder te zoeken.
Met een Yellotop 55 heb ik laten we zeggen 55AH op 14Volt tot beschikking.
Nu op internet 2 merken - mag wat kosten zeg je - een Zwitsers als "POWERBUTLER", met 14Volt omzetten naar 44volt (fiets accu's zijn 36Volt en 13.5AH kan ik met deze lader op 5ampere een accu laden
Het apparaat kost 299 Euro is dan geschikt voor 2 Bosch 500W accu's met juiste platte stekkers.
Dan nog een 2e genaamd LACROS die zetten ze op internet voor 50 Euro inclusief maar dan voor enkele batterij.
Keuze snel gemaakt, misschien, denk ik aan mijn Zwitserse uurwerk ga ik voor die dure.
Nu niet in Nederland, maar dit week einde ga ik zoeken en mailen van huis uit.
En ik ga de proef op de som nemen, ga ook precies bijhouden hoe e.a. verloopt en zal dat verslag hier melden.
Want neen heb, ja kan ik krijgen
groeten Jaap van Duijn
Kon het toch niet laten om verder te zoeken.
Met een Yellotop 55 heb ik laten we zeggen 55AH op 14Volt tot beschikking.
Nu op internet 2 merken - mag wat kosten zeg je - een Zwitsers als "POWERBUTLER", met 14Volt omzetten naar 44volt (fiets accu's zijn 36Volt en 13.5AH kan ik met deze lader op 5ampere een accu laden
Het apparaat kost 299 Euro is dan geschikt voor 2 Bosch 500W accu's met juiste platte stekkers.
Dan nog een 2e genaamd LACROS die zetten ze op internet voor 50 Euro inclusief maar dan voor enkele batterij.
Keuze snel gemaakt, misschien, denk ik aan mijn Zwitserse uurwerk ga ik voor die dure.
Nu niet in Nederland, maar dit week einde ga ik zoeken en mailen van huis uit.
En ik ga de proef op de som nemen, ga ook precies bijhouden hoe e.a. verloopt en zal dat verslag hier melden.
Want neen heb, ja kan ik krijgen
groeten Jaap van Duijn