ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Hallo,
We zijn voornemens een Eriba Troll te kopen om met zijn viertjes op vakantie te gaan (twee kindjes, wil stapel bedje maken voorin).
Vraag: ik hoorde ergens dat de kwaliteit van de serie tourings van voor 2000 anders is (Duits) dan na 2000 (Frans).
Klopt dit? Zijn de Eriba Tourings na 2000 anders van kwaliteit e.d.?
Zijn er nog andere verschillen in Troll's gelet op het bouwjaar?
Hoor graag,
Mvg
We zijn voornemens een Eriba Troll te kopen om met zijn viertjes op vakantie te gaan (twee kindjes, wil stapel bedje maken voorin).
Vraag: ik hoorde ergens dat de kwaliteit van de serie tourings van voor 2000 anders is (Duits) dan na 2000 (Frans).
Klopt dit? Zijn de Eriba Tourings na 2000 anders van kwaliteit e.d.?
Zijn er nog andere verschillen in Troll's gelet op het bouwjaar?
Hoor graag,
Mvg
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
tot 2009 werden de tourings in frankrijk gebouwd, de laatste franse en 1e duitse wagens schijnen niet zo best te zijn (geweest)
een jaren 90 caravan is onderhoud en hoe er mee om gegaan is erg van belang
een jaren 90 caravan is onderhoud en hoe er mee om gegaan is erg van belang
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ok, dank! maar maakt het dan uit of het een 1998 versie is of een uit 2000?
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ik heb een Troll LMT gehad uit 1996 en een Franse Troll 540gt FY uit 2010. Ik heb weinig verschil gezien in kwaliteit. Het dak van de Troll 540gt FY met verhoogde instap was een verbeterd/steviger dak leek het, wat lagere zijkanten rondom. De haken waarmee ik het dak van de jongste vast zette braken een keer beide af. Dat was het wel zo'n beetje.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Tourings zijn geheel metalen caravans met een kokerbuizen frame en los aangebrachte aluminium beplating.
Hiermee verschilt de opbouw dus met de meeste gangbare caravans. Omdat deze delen onderling moeten kunnen uitzetten bij opwarming is de verbinding middels bandages, kitvoegen en aluminium kaderprofielen belangrijk. Bij aankoop dus hier op letten! Als er te veel beweging in het plaatwerk heeft gezeten kan je dat zien. Ook soms al zichtbaar doordat de schroeven zich onder de bies naar buiten gewerkt hebben. Je ziet, of anders voelt dat gelijk. (Ik heb zo'n kaderprofiel wel eens los gehad om opnieuw van een kitzoom te voorzien)
Mijn Tourings waren uit 1993 ; 2000 ; 2006 en de laatste uit 2012. (tijd voor en nieuwere dus [kerstrolleyes.gif] )
Ik ken de "verhalen" over Franse mindere Trollen, maar heb persoonlijk geen slechte uit Frankrijk gehad. Of er ook mindere Trollen in Duitsland geproduceerd zijn lees ik hier eigenlijk voor het eerst. Op een Duits forum zijn er alleen de laatste jaren wel klachten over de afwerking. Dat schijnt ook een van de redenen te zijn dat de productie van Tourings dit jaar verhuisd is.
Je moet hem dus goed even onderzoeken en bij twijfel links laten liggen. (Maar dat geldt voor alle merken caravans)
Hiermee verschilt de opbouw dus met de meeste gangbare caravans. Omdat deze delen onderling moeten kunnen uitzetten bij opwarming is de verbinding middels bandages, kitvoegen en aluminium kaderprofielen belangrijk. Bij aankoop dus hier op letten! Als er te veel beweging in het plaatwerk heeft gezeten kan je dat zien. Ook soms al zichtbaar doordat de schroeven zich onder de bies naar buiten gewerkt hebben. Je ziet, of anders voelt dat gelijk. (Ik heb zo'n kaderprofiel wel eens los gehad om opnieuw van een kitzoom te voorzien)
Mijn Tourings waren uit 1993 ; 2000 ; 2006 en de laatste uit 2012. (tijd voor en nieuwere dus [kerstrolleyes.gif] )
Ik ken de "verhalen" over Franse mindere Trollen, maar heb persoonlijk geen slechte uit Frankrijk gehad. Of er ook mindere Trollen in Duitsland geproduceerd zijn lees ik hier eigenlijk voor het eerst. Op een Duits forum zijn er alleen de laatste jaren wel klachten over de afwerking. Dat schijnt ook een van de redenen te zijn dat de productie van Tourings dit jaar verhuisd is.
Je moet hem dus goed even onderzoeken en bij twijfel links laten liggen. (Maar dat geldt voor alle merken caravans)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Bedankt, beetje off topic. Maar nog meer belangrijke (algemene) punten waar je op moet letten bij de aanschaf van Eriba Troll van net iets voor 2000??
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Op zoek naar de laatste Troll een rondje langs bedrijven in de Achterhoek. Daar stond bij een bedrijf een op het oog schitterende Troll, letterlijk, een plaatje dus. Die had echter mogelijk jaren op een vaste plek buiten gestaan. Op de knieën eronder trof ik echt één bonk roest. Neem dus een goeie zaklamp mee
Verder als je binnen stapt je neus goed gebruiken of het echt fris ruikt, muf klopt niet en gemaskeerd door luchtverfrissers ook niet.
Verder als je binnen stapt je neus goed gebruiken of het echt fris ruikt, muf klopt niet en gemaskeerd door luchtverfrissers ook niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Maar klopt het overigens dat oudere modellen van VOOR 2000 iets smaller waren? dus 200cm ipv 210cm?
Ik kan hier niks over vinden..
Ik kan hier niks over vinden..
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ja, dat klopt [kerstduim.gif]
De Pan uit 1993 en Troll LMT uit 1996 waren 2m. Er werd in de lengte geslapen.
De Pan uit 1993 en Troll LMT uit 1996 waren 2m. Er werd in de lengte geslapen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Toch nog even: je ziet dat de meeste Tourings vanaf het jaar 2000 vernieuwd zijn ( en tot dan in Duitsland werden geproduceerd, daarna in frankrijk= is iets minder goed). Hoe kan het dan dat ik soms nog steeds deze (vaak gele) zie uit bijv 2003. Zie hier. Dit is toch nog de oude versie?
( ben het even kwijt)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... a46239b635
( ben het even kwijt)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... a46239b635
Laatst gewijzigd door ZAPC01 op za 28 dec 2019 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
en hoezo gaat deze tot 1200kg? Alle versies die ik tot op heden tegenkwam en er zo uitzagen gingen tm 1000KG
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ik heb voordat ik de laatste Troll 540gt kocht zo'n gele laten staan, omdat ie van buiten en binnen netjes, maar van onderen een bak roest was. Stond op kenteken voor 1200kg. Ik weet het bouwjaar niet meer
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
ok, vreemd, maar daar kan je volgens mij gewoon pech mee hebben ( en dus niet kopen dan..).
Maar ben wel benieuwd vanwaar de verschillen en tm welk bouwjaar ze het beste waren.. ( en of ze later toch nog, bijv. 2003, doorgeproduceerd werden)
Maar ben wel benieuwd vanwaar de verschillen en tm welk bouwjaar ze het beste waren.. ( en of ze later toch nog, bijv. 2003, doorgeproduceerd werden)
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Dit is onze Touring Triton 430 van 2000. Max gewicht 1000 kg. Geen gele striping. Breedte is inderdaad 2 m.
Philmar
Philmar
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
We hadden tot vorig jaar een Touring Troll uit 2005(6?). Gemaakt in Frankrijk. Zag er fantastisch uit. Mooi gebogen frontjes, mooi fineer, de kussen waren na 13 jaar (minimaal 2 vakanties per jaar met 2 kinderen) nog steeds stevig. Maar na elke rit moesten we wel alle verbindingen van het interieur nalopen. Het was in elk geval vaste prik na het stuk snelweg tussen Brussel en Luxemburg. De toiletdeur is er meermalen uitgevallen onderweg. De keukenlaatjes schoven onderweg los. Rollo's lieten los. De deurtjes van de bovenkastjes klapten open. Lang leve dukttape.
De leverancier (een bekende uit Zuid-Holland) heeft ons in de eerste jaren steeds goed geholpen en reparaties uitgevoerd, verstevigingen gemaakt, extra scharnieren enz aangebracht. Wijzelf hebben daarna na elke vakantie ervoor gezorgd dat de caravan weer helemaal netjes was. Maar toch, met zo'n dure caravan hadden we dit niet verwacht. Ik heb Eriba zelf eens geschreven, maar zij reageerden niet inhoudelijk.
De leverancier (een bekende uit Zuid-Holland) heeft ons in de eerste jaren steeds goed geholpen en reparaties uitgevoerd, verstevigingen gemaakt, extra scharnieren enz aangebracht. Wijzelf hebben daarna na elke vakantie ervoor gezorgd dat de caravan weer helemaal netjes was. Maar toch, met zo'n dure caravan hadden we dit niet verwacht. Ik heb Eriba zelf eens geschreven, maar zij reageerden niet inhoudelijk.
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ofschoon het interieur van Tourings van hoge kwaliteit is, herken ik het hierboven genoemde euvel wel. Inmiddels mijn 4de Touring en ik heb bij elke caravan al het hang & sluitwerk "nagerooid". Heb de meeste schroeven vervangen door iets langere (maar dunne) RVS schroeven met een grovere spoed. Nooit meer ergens last van.
Overigens komt dit in meer en mindere mate ook bij andere caravans voor. Ik heb gereedschap en assorti bevestigingsmiddelen altijd bij me, nooit voor mij zelf, altijd om anderen te helpen
Overigens komt dit in meer en mindere mate ook bij andere caravans voor. Ik heb gereedschap en assorti bevestigingsmiddelen altijd bij me, nooit voor mij zelf, altijd om anderen te helpen
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 11 mar 2021 18:54
Re: ERIBA touring: eind jaren 90 of begin 2000
Ik heb de jubilee uit 97, geen last van hierboven genoemde problemen.