ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door ZAPC01 » zo 15 dec 2019 15:13

Hallo allemaal,

Eerder had ik hier al half onderzoek naar gedaan, maar wij willen met een Eriba Troll (540LMT, eind jaren 90) met twee kleine kindjes op vakantie.
Nu zou ik willen dat ik van het zitje voor er een stapelbed gemaakt kan worden.
Ik meen dat de hangversies (off market stapelbedden die je kan ophangen/plaatsen) altijd boven het tweepersoons bed (achterkant ) dienen te worden gehangen.
Zijn er mensen die specifiek hiermee ervaring hebben met een bedje aan de voorzijde?

Hoor graag nog even,!

Mvg

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door graaf » zo 15 dec 2019 16:50

Het stapelbed (hangend) voor een Touring is wel eens in een topic hier aan de orde geweest. Er zijn meerdere Eriba Touring forums op Facebook (Nederlands en Duits ) met info over die stapelbed oplossingen. Meerdere uitvoeringen zelfs. Vorige maand werd daar nog een gebruikte inbouwset voor het hangend bed boven de dwars-zit te koop aangeboden. Maar je maakt dat eenvoudig zelf ook natuurlijk.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Hans met Troll » ma 16 dec 2019 09:06

volgens mij staan op marktplaats te koop
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » ma 6 jan 2020 16:49

Wij hebben dit kinderbed om voor in de caravan te hangen: https://www.hymer-original-zubehör.com/innenraum/sonstiges/1157/touring-kinderbett?number=2807439&c=278 . Verkrijgbaar via Eriba dealers en zeker niet goedkoop, maar wel erg praktisch. Het bed staat met de achterkant in de tafelrail en hangt met voorkant aan de dakrand. Bevalt prima. Af en toe staan ze ook marktplaats of komen daar eigenbouw constructies voorbij zoals deze https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... uring.html . Enige aandachtspunt is dat onze kleine in haar bed nog wel eens tegen de vitrage/gordijnen aan rolt.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Eefje » di 7 jan 2020 14:51

mara2 hier op forum heeft een zelfgebouwd stapelbed voor op de plek van het zitje voor te koop... mss haar ff contacten?
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Mara2
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 11 aug 2019 20:42

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Mara2 » di 7 jan 2020 22:09

Klopt, wij hebben een compleet stapelbed gemaakt: dat komt in plaats van de dinette voor. Deze is er makkelijk uit te halen (en weer terug te plaatsen). Hierdoor hadden de kids veel ruimte tussen de bedden. Maar dat is wel ingrijpender dan een bedje plaatsen boven de bestaande dinette/bed.
Mocht je meer info willen dan hoor ik het graag.
van Eriba Puck naar Eriba familia 310 met stapelbed -> nu een Eriba Triton 410

samp
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 jan 2020 13:58

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door samp » di 18 feb 2020 14:00

Ik heb 2 beugels ontwerpen die passen rond de achterkant van de kussens van de dinnete. De luikjes onder de bank kunnen nog steeds open.
De beugels zijn onzichtbaar als de rugkussens staan en blijven dus steeds liggen.
Hierop monteer ik een lichtelijk aangepast DISC O BED (google maar even). Opbouw of afbraak duurt 5 minuten, Geen blijvende aanpassingen aan de caravan zijn nodig en het bed ligt veel minder "onder" de hangkasten dan de officiele oplossing, waardoor dit stapelbed langer bruikbaar is. zowel qua gewicht (getest tot 95kg) als lengte (190). Ik ben van plan een nieuw topic te maken als alles af en getest is, maar voorlopig ziet het er heel goed uit. Ben enkel nog bezig met de ladder en valbeveiliging.
Ik ben geen forum held, dus moet nog even bekijken hoe ik foto's kan posten. Als er intresse is zal ik dat alvast proberen

samp
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 6 jan 2020 13:58

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door samp » di 18 feb 2020 15:22

foto_stapelbed_2.jpg
Alvast één foto (wat niet makkelijk is in een caravan ) knipoog.gif

ZAPC01
Berichten: 56
Lid geworden op: za 10 aug 2019 08:32

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door ZAPC01 » za 22 feb 2020 08:43

Dank allemaal. Wij hebben onlangs een tweedehands hangbedje op MP gekocht. Zie onderstaande, betreft een orginele bedje van Hymer, en past ook prima in de oudere serie (2002).
Bijlagen
thumbnail_image0.jpg

Gebruikersavatar
Bart_M
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 jan 2021 14:12

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Bart_M » vr 29 jan 2021 14:38

Hallo,
Even op deze (oudere) topic inpikken en mijn zoektocht/ ervaring in deze delen.
Wij hadden een touring PAN Familia toen we nog kinderloos waren.
Ingeruild voor een TROLL 530 toen de kindjes kwamen.
Ondertussen hebben we 3 kindjes: 7, 4 en 3 jaar oud.
Ik heb voorin een UWIS stapelbed gemonteerd en JA dat past (net) ondanks dat UWIS zei dat het enkel achterin zou lukken.
De grootste ligt bovenin. De 2 kleine delen het onderste bed. Dat is echter maar 100cm breed, en dus hebben we dat eerst opgedeeld in de lengte in ¾ en ¼ door er een bedbeveiliging tussen te plaatsen. De kleinste sliep toen in de breedte op de ¼ (bedje van 100cm lang dus).
Ook de kleinste wordt nu wat groter, dus het wordt veranderen van caravan of terug ombouwen.
De Eriba-kriebel zit erin en dus na wat puzzelwerk tot volgende oplossing gekomen en ze vinden het heerlijk. Het onderste bed werd diagonaal opgedeeld. Zo hebben ze elk een bedlengte van ca 160cm wat weliswaar iets smaller is aan hun voeten.

Zo leeft de TROLL mee met het groeien van de kids.
Wat het over een 2-tal jaar wordt als ze niet meer samen erin passen? Daar zijn we nog niet uit, ofwel:
• Zitbanken eruit voorin en een 3-stapelbed op maat erin (laten) bouwen
• Oudste in een tentje ;-)
• De 2 kleinsten gewoon het bed laten delen met de voeten naar elkaar, zo ging het ook decennia terug in de kroostrijke gezinnen.
Foto’s kan ik wel delen als er interesse is.
In elk geval zijn wij blij dat we zo met de eriba touring op pad kunnen blijven met 3 kindjes mee.

Het vergt wat puzzelwerk naar bagage toe, maar ook daar hebben we wat extra vakjes/ opbergnetjes bijgemonteerd om de losse spullen wat op te bergen.
Conclusie: Eriba Touring en 3 kindjes: het kan!

Foto's volgen!
Grts,
Bart
Eriba Touring Troll 530 1998 en Ford S-Max

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Eefje » vr 29 jan 2021 17:15

klinkt erg inventief Bart! voor ons niet meer nodig (zelf stapelbed gemaakt voor de jongens destijds in onze troll, maar inmiddels in eigen tentje) maar ben wel nieuwsgierig naar jouw concept, dus wacht geduldig op foto's thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door nonblond » vr 29 jan 2021 17:36


nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door nonblond » vr 29 jan 2021 17:50

Bart_M schreef:
vr 29 jan 2021 14:38
Hallo,
Even op deze (oudere) topic inpikken en mijn zoektocht/ ervaring in deze delen.
Wij hadden een touring PAN Familia toen we nog kinderloos waren.
Ingeruild voor een TROLL 530 toen de kindjes kwamen.
Ondertussen hebben we 3 kindjes: 7, 4 en 3 jaar oud.
Ik heb voorin een UWIS stapelbed gemonteerd en JA dat past (net) ondanks dat UWIS zei dat het enkel achterin zou lukken.
De grootste ligt bovenin. De 2 kleine delen het onderste bed. Dat is echter maar 100cm breed, en dus hebben we dat eerst opgedeeld in de lengte in ¾ en ¼ door er een bedbeveiliging tussen te plaatsen. De kleinste sliep toen in de breedte op de ¼ (bedje van 100cm lang dus).
Ook de kleinste wordt nu wat groter, dus het wordt veranderen van caravan of terug ombouwen.
De Eriba-kriebel zit erin en dus na wat puzzelwerk tot volgende oplossing gekomen en ze vinden het heerlijk. Het onderste bed werd diagonaal opgedeeld. Zo hebben ze elk een bedlengte van ca 160cm wat weliswaar iets smaller is aan hun voeten.

Zo leeft de TROLL mee met het groeien van de kids.
Wat het over een 2-tal jaar wordt als ze niet meer samen erin passen? Daar zijn we nog niet uit, ofwel:
• Zitbanken eruit voorin en een 3-stapelbed op maat erin (laten) bouwen
• Oudste in een tentje ;-)
• De 2 kleinsten gewoon het bed laten delen met de voeten naar elkaar, zo ging het ook decennia terug in de kroostrijke gezinnen.
Foto’s kan ik wel delen als er interesse is.
In elk geval zijn wij blij dat we zo met de eriba touring op pad kunnen blijven met 3 kindjes mee.

Het vergt wat puzzelwerk naar bagage toe, maar ook daar hebben we wat extra vakjes/ opbergnetjes bijgemonteerd om de losse spullen wat op te bergen.
Conclusie: Eriba Touring en 3 kindjes: het kan!

Foto's volgen!
Grts,
Bart
In een tent of in de voortent slapen van de kinderen is een goede optie als de ouders er aan toe zijn. De kinderen willen doorgaans wel en vaak eerder dan dat de ouders er aan toe zijn. De oudste is het moeilijkst, jongere kinderen mogen vaak al eerder, omdat het met de oudste goed is gegaan en de jongere kinderen het voorbeeld van de oudste graag volgen.

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » vr 29 jan 2021 19:50

Leuk om te lezen dat er nog meer mensen zijn die hier mee puzzelen! Het lukt ons ook met vijf en wij hebben in eerste instantie ook een bedhekje gebruikt. Inmiddels vervangen door tentjes zodat de beide jongens van 1 & 3 niet met elkaar gingen spelen. We zoeken nog naar oplossingen voor als ze ouder worden. De jongens zijn groot en de oudste van 5 kan/wil nog geen afscheid nemen van het stapelbed.
Bijlagen
E52D6CC7-18A2-4195-B00B-9DA8D62F65FC.png

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door david_ve » za 30 jan 2021 09:41

[re.gif]

da wordt een caravan met 3 stapelbedden
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » za 30 jan 2021 10:35

Die kans is klein. Ik ben nog wel te porren voor Eriba Feeling met daktent zoals deze https://www.kampeermagazine.nl/wp-conte ... eeling.jpg maar voor mijn vrouw is het een Eriba Touring of geen caravan.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door PD » za 30 jan 2021 10:37

Ach er is ook een Eriba Touring 820 knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » za 30 jan 2021 11:06

awhoea.gif

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Eefje » za 30 jan 2021 14:08

evt een 3 stapelbed van maken als je de boven- en onderkastjes er voorzichtig uithaalt (en bewaart voor later, als ze een tentje buiten in gaan, om weer terug te zetten?
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gebruikersavatar
Bart_M
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 jan 2021 14:12

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Bart_M » ma 1 feb 2021 18:37

Smidt schreef:
vr 29 jan 2021 19:50
Leuk om te lezen dat er nog meer mensen zijn die hier mee puzzelen! Het lukt ons ook met vijf en wij hebben in eerste instantie ook een bedhekje gebruikt. Inmiddels vervangen door tentjes zodat de beide jongens van 1 & 3 niet met elkaar gingen spelen. We zoeken nog naar oplossingen voor als ze ouder worden. De jongens zijn groot en de oudste van 5 kan/wil nog geen afscheid nemen van het stapelbed.
Hallo,
onze indeling zoals eerder beschrevn met het onderste bedje in 1/4 en 3/4 opgedeeld leunt eigelijk goed aan bij jouw foto met de tentjes, zie bijlage.
foto's van de ombouw-diagonaal volgen nog.
grts
stap1.jpg
stap1.jpg
Bijlagen
stap2.jpg
Eriba Touring Troll 530 1998 en Ford S-Max

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » ma 1 feb 2021 22:30

Ja, zelfde principe inderdaad 👍 Ben benieuwd naar variant met de diagonaal.

Gebruikersavatar
Bart_M
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 jan 2021 14:12

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Bart_M » di 2 feb 2021 16:48

Hi, en hierbij wat foto's van de diagonale indeling. UIteindelijk toch gebruikt gemaakt van een bed-uitval-beveiliging die aan ene uiteinde tussen kussens 1 en 2 ingeklme zit, en aan andere uiteinde tussen kussens 3 en 4. Daaroverheen met kleefvelcro een licht-ondoorlatende doek. Schuifgordijntjes voorzien + wat stickers van dino's en andere kinderspullen en slapen zullen ze ;-).
diag1.jpg
diag1.jpg (88.05 KiB) 2883 keer bekeken
diag3.jpg
diag3.jpg (59.25 KiB) 2883 keer bekeken
diag2.jpg
diag2.jpg (70.58 KiB) 2883 keer bekeken
Eriba Touring Troll 530 1998 en Ford S-Max

Smidt
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 5 jan 2020 22:24

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Smidt » di 2 feb 2021 18:31

Prima oplossing, ik denk dat we daar weer 2 jaar mee vooruit kunnen. Dankjewel.

Gebruikersavatar
Bart_M
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 jan 2021 14:12

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door Bart_M » do 4 feb 2021 14:14

inderdaad, bedjes nog eens opgemeten en kindjes tot ca. 130-140cm moeten erin passen. Erna wellicht tent. Behalve dan voor eht winterkamperen nog een oplossing te vinden. grts
Eriba Touring Troll 530 1998 en Ford S-Max

HM78
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 19 okt 2016 23:03

Re: ERIBA Troll, hogerslaper maken van zitgedeelte voor

Bericht door HM78 » zo 28 mar 2021 11:26

leuk om weer eens mee te lezen , ik heb hetzelfde soort vraagstukken/problemen , de misses wil een touring of geen caravan en eigenlijk ben ik ook verliefd op de troll 550 die we hebben. We gaan er het liefst mee naar scandinavie en hebben 2 kids van 6 en 9 die dit jaar weer gegroeid zijn als kool..

die liggen nu dus op de het bed op de plek vd treinzit maar ze gaan elkaar wel een beetje in de weg liggen en het is erg krap in het gangpad.. zijn er ook oplossing dat jullie weten om van dit bed een stapelbed te maken? het duurt nml. nog een paar jaar voor ik ze in een popup tent leg buiten..

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”