Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Goedenavond, al een tijdje geregistreerd en veel gelezen en nu toch een vraag. Qua intro... (nog) geen caravan bezitter maar een paar keer een gehuurd.
Nu denken we op termijn aan eentje kopen en ik hoorde goede geluiden over het rijden met een Feeling. Deze zomer een LMC460 achter mijn auto gehad. Met 1:5 werd ik toch niet erg blij. Het is een 6 cilinder 3.0 liter... dus niet de allerzuinigste. Maar op de lange afstand zonder caravan rijd ik zo’n 1:13. En dan heb ik lekker de gang er in. Wat zijn jullie ervaringen qua rijden en verschillen tussen een Feeling en een hogere Knaus oid? Ben erg benieuwd naar ervaringen. Het rijden over lange afstanden wil ik wat ‘lichter’ en zuiniger. Nu was het alsof ik een parachute achter de auto had en steeds helling op reed. We zijn erg benieuwd naar jullie Feelings.... :-)
Nu denken we op termijn aan eentje kopen en ik hoorde goede geluiden over het rijden met een Feeling. Deze zomer een LMC460 achter mijn auto gehad. Met 1:5 werd ik toch niet erg blij. Het is een 6 cilinder 3.0 liter... dus niet de allerzuinigste. Maar op de lange afstand zonder caravan rijd ik zo’n 1:13. En dan heb ik lekker de gang er in. Wat zijn jullie ervaringen qua rijden en verschillen tussen een Feeling en een hogere Knaus oid? Ben erg benieuwd naar ervaringen. Het rijden over lange afstanden wil ik wat ‘lichter’ en zuiniger. Nu was het alsof ik een parachute achter de auto had en steeds helling op reed. We zijn erg benieuwd naar jullie Feelings.... :-)
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Hoi Karavaan..
Wees eens iets nauwkeuriger.... Welke auto dan??
Zelf tuf ik in een 5 cylinder die ook best dorstig is doorgaans.
En met de hut erachter nog meer natuurlijk.
Echter, dat "nog meer" is wel heel erg afhankelijk van de "dans op de lepel", daar rechts op de vloer.
Als ik 110 ga rijden, kom ik net bij de volgende pomp, rij ik 95 dan haal ik wel zo'n 1 op 8,5 liter.
Tja...
Hoe meer frontaal oppervlak erachter, hoe meer aero dramatisch, hoe meer peut er in moet.
Mijn eerste caravan, een Adria was pas echt aero dramatisch, gewoon een rechte doos die je voortsleurde..
Dan is alles wat meer stroomlijn heeft mooier... simpel.
Maar ja, hoe kleiner frontaal, hoe minder ruimte binnen...
Het hele leven bestaat uit keuzes... deze ook..
Dan maar 95 km/h toch??
( ik mag trouwens maar max 90... ook in FR..combinatie boven 3500 KG he)
Wees eens iets nauwkeuriger.... Welke auto dan??
Zelf tuf ik in een 5 cylinder die ook best dorstig is doorgaans.
En met de hut erachter nog meer natuurlijk.
Echter, dat "nog meer" is wel heel erg afhankelijk van de "dans op de lepel", daar rechts op de vloer.
Als ik 110 ga rijden, kom ik net bij de volgende pomp, rij ik 95 dan haal ik wel zo'n 1 op 8,5 liter.
Tja...
Hoe meer frontaal oppervlak erachter, hoe meer aero dramatisch, hoe meer peut er in moet.
Mijn eerste caravan, een Adria was pas echt aero dramatisch, gewoon een rechte doos die je voortsleurde..
Dan is alles wat meer stroomlijn heeft mooier... simpel.
Maar ja, hoe kleiner frontaal, hoe minder ruimte binnen...
Het hele leven bestaat uit keuzes... deze ook..
Dan maar 95 km/h toch??
( ik mag trouwens maar max 90... ook in FR..combinatie boven 3500 KG he)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Mijn verbruik gaat van 10 a 13 liter naar 20...
Tja dan moet je maar niet met een container erachter gaan rijden, braaf rijden wil ook wel helpen maar dat is saai :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tja dan moet je maar niet met een container erachter gaan rijden, braaf rijden wil ook wel helpen maar dat is saai :-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ik ben benieuwd met welke auto je rijdt...…. wij rijden met een 3.0 SDV6 en ons verbruik ligt op ca. 12-13 liter per 100 km bij een kruissnelheid van 100-110 km/h en een totaalgewicht van ca. 5.200 kg waarvan de caravan 2.200 kg weegt.
Jouw verbruik van 1:5 ofwel 20 liter per 100 km lijkt een beetje op een oude Santa-Fe maar die was er volgens mij in een 2.7 liter....
Laatst gewijzigd door PD op di 19 nov 2019 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ik daal met de Qashqai met stip van 8,5 liter per 100 km solo naar 14,5 liter per 100 km met de Knaus Wolkenkrabber erachter.
Welkom in de wereld van extra Air Miles scoren met de caravan
Minder frontaal oppervlak is op zich minder verbruik bij dezelfde snelheid maaaaaaar.....
Heb twee keer een T@B 320 gehuurd en daarmee verbruikte ik ondanks de mooie stroomlijn van de T@B ook nog 13 liter per 100 km, kwam eigenlijk meer door m’n kruissnelheid van 130 op de Franse Peage.
Welkom in de wereld van extra Air Miles scoren met de caravan
Minder frontaal oppervlak is op zich minder verbruik bij dezelfde snelheid maaaaaaar.....
Heb twee keer een T@B 320 gehuurd en daarmee verbruikte ik ondanks de mooie stroomlijn van de T@B ook nog 13 liter per 100 km, kwam eigenlijk meer door m’n kruissnelheid van 130 op de Franse Peage.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Meer brandstof met caravan is logisch.
Het gewicht en vooral de luchtweerstand worden veel hoger.
Van 1: 10 naar 1: 5 is dan normaal.
Op 2000 km is het dan 200 liter of 400 liter brandstof.
Dat scheelt dus best een paar honderd euro in brandstofkosten.
Ter plaatse wat huren is echter nog duurder.
Het gewicht en vooral de luchtweerstand worden veel hoger.
Van 1: 10 naar 1: 5 is dan normaal.
Op 2000 km is het dan 200 liter of 400 liter brandstof.
Dat scheelt dus best een paar honderd euro in brandstofkosten.
Ter plaatse wat huren is echter nog duurder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Het betreft een BMW 5 serie. Dat het allemaal meer verbruikt als er sprake van meer frontaal oppervlak is... dat begrijp ik. En ook dat wanneer de snelheid hoger is er meer peut doorheen gaat. Dat was mijn vraag ook eigenlijk niet. Ik zou graag willen weten of een Feeling substantieel ‘lichter’ rijdt dan een gewone caravan zoals een even lange Knaus e.d....
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Feeling is lager, zal dan minder frontaal oppervlak hebben dan een net zo lange en brede maar dus wel hogere Knaus.
Wat het scheelt,wellicht in jouw geval 3liter per 100 km bij gelijke snelheid, dus van 1 op 5 naar 1 op 6?
Dat is een pure gok/ingeving eigenlijk.
Wat het scheelt,wellicht in jouw geval 3liter per 100 km bij gelijke snelheid, dus van 1 op 5 naar 1 op 6?
Dat is een pure gok/ingeving eigenlijk.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Een caravan moet je niet kopen op het gebruik van de auto, rij dan wat langzamer dan heb je direct bespaard de XC60 deed meer dan 13 liter deze zomer met een kip van 1200kg. Snelheid zo tegen de 120 op de CC
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Wij reden met een Saab 9.5 aero met automaat en daarachter een Feeling 470, 1500 kg.
De auto mag 1800 kg trekken.
Verbruik zonder caravan ongeveer 1 op 12/13, mét 1 op 11.
Het verbruik hangt van een aantal omstandigheden af, waaronder snelheid en gewicht van de caravan t.o.v. de auto.
We reden zelden harder dan 100 km p/u, wat een goed resultaat in gebruik benzine heeft.
Met een 'gewone' caravan hebben we nooit gereden; die paste niet onder de carport.
De auto mag 1800 kg trekken.
Verbruik zonder caravan ongeveer 1 op 12/13, mét 1 op 11.
Het verbruik hangt van een aantal omstandigheden af, waaronder snelheid en gewicht van de caravan t.o.v. de auto.
We reden zelden harder dan 100 km p/u, wat een goed resultaat in gebruik benzine heeft.
Met een 'gewone' caravan hebben we nooit gereden; die paste niet onder de carport.
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Chris schreef: ↑di 19 nov 2019 19:35Hoi Karavaan..
Wees eens iets nauwkeuriger.... Welke auto dan??
Zelf tuf ik in een 5 cylinder die ook best dorstig is doorgaans.
En met de hut erachter nog meer natuurlijk.
Echter, dat "nog meer" is wel heel erg afhankelijk van de "dans op de lepel", daar rechts op de vloer.
Als ik 110 ga rijden, kom ik net bij de volgende pomp, rij ik 95 dan haal ik wel zo'n 1 op 8,5 liter.
Tja...
Hoe meer frontaal oppervlak erachter, hoe meer aero dramatisch, hoe meer peut er in moet.
Mijn eerste caravan, een Adria was pas echt aero dramatisch, gewoon een rechte doos die je voortsleurde..
Dan is alles wat meer stroomlijn heeft mooier... simpel.
Maar ja, hoe kleiner frontaal, hoe minder ruimte binnen...
Het hele leven bestaat uit keuzes... deze ook..
Dan maar 95 km/h toch??
( ik mag trouwens maar max 90... ook in FR..combinatie boven 3500 KG he)
Chris, 1:11 - 1:12 bij 95km/u met jullie combi lijkt mij een typefoutje.....
Porsche + Tabbert
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Lijkt me idd een typefoutje........ er staat zelfs 1 op 8,5 liter, dus dat is 850 liter per 100 km
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Dank Diny, en een mooie Saab en ook nog een Aero. Dat doet me goed. Veel beter (leuker) dan mijn enigszins saaie BMW. :-). Maar goed....
Het lijkt erop dat de Feeling wat voordeel heeft door zijn kleinere oppervlak. Het gaat niet alleen om brandstof en kosten. De LMC 460 achter mijn BMW vond ik gewoon te zwaar. Het reed voor geen meter, los van verbruik. Als er meer ervaringen zijn van het dynamische voordeel van een Feeling dan hoor ik het graag van anderen..
Het lijkt erop dat de Feeling wat voordeel heeft door zijn kleinere oppervlak. Het gaat niet alleen om brandstof en kosten. De LMC 460 achter mijn BMW vond ik gewoon te zwaar. Het reed voor geen meter, los van verbruik. Als er meer ervaringen zijn van het dynamische voordeel van een Feeling dan hoor ik het graag van anderen..
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif en RE.gif
Slim opgemerkt mannen [sintduim.gif]
Dat krijg je he als je een zin begint te veranderen...
Maar ik bedoel dus 1 op 8,5
1 Liter benzine kom ik ongeveer 8,5 km ver mee...( met een beetje mazzel, anders nog minder, nooit meer...helaas..) [sintfluit.gif]
Slim opgemerkt mannen [sintduim.gif]
Dat krijg je he als je een zin begint te veranderen...
Maar ik bedoel dus 1 op 8,5
1 Liter benzine kom ik ongeveer 8,5 km ver mee...( met een beetje mazzel, anders nog minder, nooit meer...helaas..) [sintfluit.gif]
Laatst gewijzigd door Chris op di 19 nov 2019 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ach wij rijden met onze combinatie gemiddeld ongeveer 1:7
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
dat is ook wel een verhouding die al 30 jaar niet meer gebruikt wordt liter per 100km is meer van deze tijd.
je boordcomputer geeft dat toch ook aan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Ik kan beide instelling gebruiken..
Enne 30 jaar oud... als dat toch nog eens waar was... ik ben van nog eerder he.. [sintweetniet.gif]
Heel gek wel, die nieuwe norm is er nooit ingegaan bij mij..
Ik kan beide instelling gebruiken..
Enne 30 jaar oud... als dat toch nog eens waar was... ik ben van nog eerder he.. [sintweetniet.gif]
Heel gek wel, die nieuwe norm is er nooit ingegaan bij mij..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Wat kengetallen van een Avensis 1.8 Valvematic benzine 147 pk in combinatie met een Kip shuttle 44 TTZ met een maximum gewicht van 1300 kg.
Snelweg in NL zonder caravan en een snelheid van zo rond de 110 km/u: 1:19. Met de Shuttle erachter en een snelheid van 90..95 km/u op de teller: 1:9,5.
Snelweg in NL zonder caravan en een snelheid van zo rond de 110 km/u: 1:19. Met de Shuttle erachter en een snelheid van 90..95 km/u op de teller: 1:9,5.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ik rij met een BMW GT 320D, met korte ritten in de buurt heb ik daarmee een gemiddeld gebruik van 1:16,5. Tijdens langere ritten kan het heel veel zuiniger afhankelijk van mijn rijstijl die over het algemeen stevig is. Met mijn Knaus Sudwind 500EU achter de BMW, heb ik een verbruik van 1:10 met een snelheid van rond de 100km.
De combinatie is prima stabiel ook bij een hogere snelheid.
Met de benzine auto's die ik in het verleden reed had ik vaak een hoog verbruik ondanks dat ik in het verleden een caravan had die wat kleiner was. Bij een snelheid van 115km ging ik toen ook naar een verbruik van rond de 1:5, als ik met mijn snelheid omlaag ging richting de 100 op cruisecontrol daalde het verbruik richting de 1:8.
Ik begrijp niet dat je met de 460 caravan achter een 5 serie een slecht rijgedrag ondervind en het geheel zwaar vind om te trekken. Was de caravan wel goed beladen en is de auto in orde? Een BMW 5 serie met een dergelijke motor moet de caravan makkelijk kunnen trekken.
Het is logisch dat je verbruik met een lichtere en lagere caravan lager is maar ik denk dat het niet eens heel erg veel minder zal zijn.
De combinatie is prima stabiel ook bij een hogere snelheid.
Met de benzine auto's die ik in het verleden reed had ik vaak een hoog verbruik ondanks dat ik in het verleden een caravan had die wat kleiner was. Bij een snelheid van 115km ging ik toen ook naar een verbruik van rond de 1:5, als ik met mijn snelheid omlaag ging richting de 100 op cruisecontrol daalde het verbruik richting de 1:8.
Ik begrijp niet dat je met de 460 caravan achter een 5 serie een slecht rijgedrag ondervind en het geheel zwaar vind om te trekken. Was de caravan wel goed beladen en is de auto in orde? Een BMW 5 serie met een dergelijke motor moet de caravan makkelijk kunnen trekken.
Het is logisch dat je verbruik met een lichtere en lagere caravan lager is maar ik denk dat het niet eens heel erg veel minder zal zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Goede middag,
Wij rijden met een Toyota hilux die goed vol zit en een Eriba Triton erachter.
Gezien de combi de aerodinamische kenmerken heeft van een baksteen moet ik tg ook opletten.
Als ik altijd op cc rijd en het is vals plat zuipt ie ook stevig door.
Dit jaar had ik op een bepaald moment een gemiddelde van 14/100. Cc afgezet en zelf gas gegeven en dit is gedaald nr 10/100.
Veel hangt in mijn mening af hoe je rijdt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wij rijden met een Toyota hilux die goed vol zit en een Eriba Triton erachter.
Gezien de combi de aerodinamische kenmerken heeft van een baksteen moet ik tg ook opletten.
Als ik altijd op cc rijd en het is vals plat zuipt ie ook stevig door.
Dit jaar had ik op een bepaald moment een gemiddelde van 14/100. Cc afgezet en zelf gas gegeven en dit is gedaald nr 10/100.
Veel hangt in mijn mening af hoe je rijdt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Hopen op een gunstig gebruik met welke caravan dan ook is een science fiction grap. Of de trekker moet zo overmaats zijn tegenover de caravan, dat bijvoorbeeld de auto al net zo hoog is als de caravan en dus alleen het extra trekken een rol speelt en niet de luchtweerstand.
Onze auto rijd +- 7l / 100km solo, met de caravan 10-11 / 100km @ 93/95 op de GPS . Zonder caravan is het verbruik ietsje hoger, ik rij maar relatief korte stukken met de auto, de langste ritten zijn met de caravan. Een 3 liter 6 cylinder kan ook een diesel zijn bij BMW (530 / 530D) toch? Want die type aanduidingen kloppen ook niet meer tegenwoordig.
Onze auto rijd +- 7l / 100km solo, met de caravan 10-11 / 100km @ 93/95 op de GPS . Zonder caravan is het verbruik ietsje hoger, ik rij maar relatief korte stukken met de auto, de langste ritten zijn met de caravan. Een 3 liter 6 cylinder kan ook een diesel zijn bij BMW (530 / 530D) toch? Want die type aanduidingen kloppen ook niet meer tegenwoordig.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Dan ben je beduidend langzamer gaan rijden en/of veel minder snel gaan accelereren dan de cc doet, cc zorgt namelijk voor een constant gas geven en is bij dezelfde gemiddelde snelheid altijd zuiniger.Ben triton schreef: ↑wo 20 nov 2019 07:14Goede middag,
Wij rijden met een Toyota hilux die goed vol zit en een Eriba Triton erachter.
Gezien de combi de aerodinamische kenmerken heeft van een baksteen moet ik tg ook opletten.
Als ik altijd op cc rijd en het is vals plat zuipt ie ook stevig door.
Dit jaar had ik op een bepaald moment een gemiddelde van 14/100. Cc afgezet en zelf gas gegeven en dit is gedaald nr 10/100.
Veel hangt in mijn mening af hoe je rijdt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: zo 20 mei 2018 14:02
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Eigenlijk niet.
Een beetje gas lossen dat de snelheid voor de bergop langzaam zakt en snelheid op de bergaf als aanloop.
Ik merkt dat het constant gas geven om exact op snelheid te blijven meer energie kost.
Op een volledig vlak traject is het verschil idd minimaal
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een beetje gas lossen dat de snelheid voor de bergop langzaam zakt en snelheid op de bergaf als aanloop.
Ik merkt dat het constant gas geven om exact op snelheid te blijven meer energie kost.
Op een volledig vlak traject is het verschil idd minimaal
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2016 Toyota hilux - 1988 eriba triton bs
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
dat schrijf ik toch, als je gas loslaat rijd je niet dezelfde gemiddelde snelheid, dat gas lossen kun je ook met de CC, door hem telkens 1 km/h lager te zetten, is uiteraard omslachtig, wij rijden gewoon dezelfde snelheid omhoog als op het vlakke stuk, dan gaat het verbruik idd even behoorlijk omhoog.
dat schrijf ik toch, als je gas loslaat rijd je niet dezelfde gemiddelde snelheid, dat gas lossen kun je ook met de CC, door hem telkens 1 km/h lager te zetten, is uiteraard omslachtig, wij rijden gewoon dezelfde snelheid omhoog als op het vlakke stuk, dan gaat het verbruik idd even behoorlijk omhoog.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Een nieuw topic: "mijn brandstofverbruik met caravan" met gegevens combi en een foto van het dashboard die het gemiddelde verbruik / snelheid toont op het traject, dat zou nog eens een idee zijn. Niet de mensen die hier reageren maar elders online heb ik soms het gevoel dat een aantal waarden romantischer voorgesteld worden dan de werkelijkheid. Uiteraard kan het gemiddelde verbruik nogal verschillen per traject / type combi.
Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig naar het verschil in verbruik met hetzelfde type wagen en een downsized motor. Volgens mij wordt het verbruik hoger onder zware belasting (met caravan) bij een kleine motor. Solo is de downsized motor altijd in het voordeel.
Ik ben zelf ook erg nieuwsgierig naar het verschil in verbruik met hetzelfde type wagen en een downsized motor. Volgens mij wordt het verbruik hoger onder zware belasting (met caravan) bij een kleine motor. Solo is de downsized motor altijd in het voordeel.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023