Afdichtkit

Plaats reactie
Frajok
Berichten: 27
Lid geworden op: za 13 apr 2019 18:12

Afdichtkit

Bericht door Frajok » di 3 sep 2019 10:45

De afdichtkit onder de strip van het dak van onze Erica-touring loopt steeds verder uit en zakt omlaag, vooral na de hoge temperaturen van de laatste tijd. Het is heel moeilijk om te verwijderen. Heeft iemand ervaring of een oplossing?
Groet, Frajok.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Afdichtkit

Bericht door RobbertW » di 3 sep 2019 11:03

Ik lees en deel even met je mee. Vandaag met poetsen van de Knaus viel me ook op dat er dikke smurrie kit onder de zijkant uitkomt. Kan het zo kneden...

Tevens zie ik aan de achterzijde geen kit langs de aflopende rand en op het dak wel. Ook deze kit op het dak ziet er niet fris uit. Zit deze er standaard altijd of is het een hobby klusje geweest van iemand?

Zijkant, kit is zo weg te duwen. Dikke klodder: Afbeelding

Rand naar boven, achterkant. Onder geen kit, vanaf horizontale strip wel:
Afbeelding

Rand naar boven, voorkant caravan:
Afbeelding

Rand op het dak, soms wel kit, soms restanten:
Afbeelding




Volvodriver

Re: Afdichtkit

Bericht door Volvodriver » di 3 sep 2019 11:10

RE.gif en RE.gif RE.gif
Kit is een "noodzakelijk kwaad" als dit er niet zit of is uitgedroogd is er 100% kans op lekkage. Het moet altijd visceus blijven. En ja soms is men in de fabriek of bij onderhoud iets te royaal geweest zodat het extra uitloopt bij warme temperaturen. Overtollige kit voorzichtig verwijderen en de zwarte strepen schoonmaken met de 123 zwarte strepen verwijderaar (heet echt zo)

Frajok
Berichten: 27
Lid geworden op: za 13 apr 2019 18:12

Re: Afdichtkit

Bericht door Frajok » di 3 sep 2019 11:17

Oh, dank voor de snelle reacties!!!
Gelijk even op zoek naar de 123...enz.!!
Groet, Frajok.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Afdichtkit

Bericht door RobbertW » di 3 sep 2019 11:25


Volvodriver schreef:RE.gif en RE.gif RE.gif
Kit is een "noodzakelijk kwaad" als dit er niet zit of is uitgedroogd is er 100% kans op lekkage. Het moet altijd visceus blijven. En ja soms is men in de fabriek of bij onderhoud iets te royaal geweest zodat het extra uitloopt bij warme temperaturen. Overtollige kit voorzichtig verwijderen en de zwarte strepen schoonmaken met de 123 zwarte strepen verwijderaar (heet echt zo)
De kit zal er niet lichter van worden, is dat niet meer voor de zwarte strepen, donkere uitlopers over de caravan heen die je vaak krijgt tijdens het poetsen?

Volvodriver

Re: Afdichtkit

Bericht door Volvodriver » di 3 sep 2019 11:35

RE.gif
Die komen (dan) juist van de kit knipoog.gif

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Afdichtkit

Bericht door janvijn » di 3 sep 2019 15:30

Beste Frajok,-
kijk eens onder de zoekknop bij "klussen, onderhoud, reparatie exterieur" (onderstaande link)
viewtopic.php?f=80&t=33427

Met 123 zwarte strepenverwijderraar krijg je echt deze overtollige kit niet weg gepoetst,- als je daar vanaf wil zal je dat mechanisch moeten verwijderen zonder daarbij de caravanwand/dak te beschadigen.
Je leest er alles over in bovenstaande link.
mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Afdichtkit

Bericht door Patman » di 3 sep 2019 21:17

WD40 doet wonderen thumbup.gif

Volvodriver

Re: Afdichtkit

Bericht door Volvodriver » wo 4 sep 2019 11:11

123 strepenverwijderaar helpt inderdaad niet bij het verwijderen van de kit zelf. Helemaal waar. Heb ik ook nooit beweerd. Lezen is een kunst blijkt wel.
De strepen echter die het achterlaat heb ik er tot nu toe altijd mee weggekregen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Afdichtkit

Bericht door Micky » wo 4 sep 2019 13:18

Volvodriver schreef:
di 3 sep 2019 11:35
RE.gif
Die komen (dan) juist van de kit knipoog.gif
De zwarte strepen komen van de rubbers, niet van de kit, tenzij de kit zelf zwart was, dan zou het misschien kunnen, maar zwart geworden kit geeft geen strepen.
bij onze kip heel goed te zien omdat er overal zwart geworden kit zit maar de strepen alleen recht onder de delen waar rubbers zitten thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Afdichtkit

Bericht door janvijn » wo 4 sep 2019 16:33

Volvodriver schrijft:
123 strepenverwijderaar helpt inderdaad niet bij het verwijderen van de kit zelf. Helemaal waar. Heb ik ook nooit beweerd. Lezen is een kunst blijkt wel.
De strepen echter die het achterlaat heb ik er tot nu toe altijd mee weggekregen.
Ik biedt mijn oprechte verontschuldiging aan als ik je tekst niet goed gelezen heb,- O.K. maar als je de puntjes op de "i" wil zetten,- je suggereert wel dat de zwarte strepen worden achtergelaten door de kit en dat is niet waar.
Kijk ook de reactie van Micky,- (verwijderde) kit laat nl. geen zwarte strepen na,- ik ben het wel met je eens als je beweert dat 123 zwarte strepen verwijderaar,- zwarte strepen waarvoor zwarte strepen verwijderaar bedoeld is héééél goed verwijdert.
image.png
image.png (1.2 KiB) 2766 keer bekeken
met vriendelijke groet
Jan Vijn.

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Afdichtkit

Bericht door Peutje » za 7 sep 2019 21:54

Ik had bij mijn vorige caravan ook een klein beetje last van uitlopende kit. Heb zoveel mogelijk met een natte vinger met Dreft mengsel terug proberen te duwen. Wat over bleef heb ik met de platte kant van een houten wasknijper verwijderd. Wel was het zo dat ik een gladde wand (ook zijkant) had. Daarna de zwarte strepen met een heel klein beetje wasbenzine verwijderd en het zag er weer als nieuw uit.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afdichtkit

Bericht door Chris » zo 8 sep 2019 16:31

RE.gif

Ik ben dan bang dat je toch een kans op lekkage maakt.
Ook mijn hutje is van gladde plaat, en ook kitsporen her der, het puilt wat uit zeg maar.
Nieuw was die kit mooi wit, maar nu na vele duizenden kilometers zit daar flink vuil in.
Weghalen ??? zitten laten ??? in dubio daarover.
Als je met wasbenzine aan de gang gaat vrees ik toch dat je de aanhechting van de kit aantast..
Daarnaast... zo erg is het nou ook weer niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Afdichtkit

Bericht door janvijn » zo 8 sep 2019 16:40

RE.gif
Wanneer je met bijvoorbeeld met een in wasbenzine gedoopte spons aan de gang gaat heb je helemaal gelijk, maar wanneer je dat met wat beleidt doet,- een vochtig doekje met wasbenzine,- is dat risico nihil denk ik, bij mij is het toen in ieder geval heel goed gelukt.
Mvg.
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afdichtkit

Bericht door Chris » zo 8 sep 2019 16:43

RE.gif

Goed gelukt.... wat je kan zien wel natuurlijk.
Maar wat er "tussen" de kit en de appendage of plaat is gekomen kan je niet controleren.
Da's wat mij bezig houd daarmee.
Nu ben ik fijn instrumentmaker, dus fijn op de mm werken is mij helemaal niet onbekend...daarom misschien mijn bedenkingen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Afdichtkit

Bericht door Ab » zo 8 sep 2019 19:54

Daar hoef je niet over in te zitten.
Die kit zit over de gehele breedte van de strip, of het onderliggende rubber eigenlijk.
Wat werkelijk afgedicht moet worden is de naad tussen bijv dak en zijwand.
Die zit in de hoek, of daar vlakbij. Echt op de honderdste mm komt het niet aan.. :lol: Eerder centimeters.
Uitpuilende kit heeft geen functie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”