Cassette luifel op eriba feeling

Plaats reactie
willemdenie

Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door willemdenie » vr 24 aug 2018 08:11

Hallo, ik overweeg een cassetteluifel op mijn eriba feeling 430 uit 2008. De oude zakluifel is versleten en hangt bovendien erg dicht boven de deur.
Heeft u ervaring met zo'n cassetteluifel op een feeling dan hoor ik graag uw tips of opmerkingen.

Ook montage ervaringen zij welkom (prijs, tijd, bij wie)

Vr. Gr. Willem de Nie

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Jacques Bakker » vr 24 aug 2018 09:13

Hallo Willem,
Wij hebben een Omnistore cassette luifel op onze Feeling 470. De cassette is op het dak gemonteerd. Dus je kunt nog altijd mocht je dat willen een voortent bevestigen aan de caravan.
Wij gebruiken de luifel voor korte tripjes en de Unico Bologna voor een wat langer verblijf.
De prijs is afhankelijk van de lengte van de cassette. Het bevalt ons prima.
Knaus Vansation TI

EdwinD
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 13:24

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door EdwinD » vr 24 aug 2018 16:35

ik heb er ook wat onderzoek naar gedaan.

Thule is natuurlijk een topmerk, en ik zag dat bij

https://www.kampeerdump.nl/thule-omnist ... t-400.html

deze in ieder geval goedkoper is.
Eriba Touring Troll 530 FY 2012 thumbup.gif

EdwinD
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 13:24

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door EdwinD » za 25 aug 2018 10:20

En heeft iemand ervaring met deze?

https://www.kampeerwereld.nl/isabella-s ... 240-carbo/

Hele andere prijsklasse.

Ben benieuwd hoe deze is bij de instap?
Eriba Touring Troll 530 FY 2012 thumbup.gif

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door driver » za 25 aug 2018 11:23

RE.gif Heel andere luifel, dit is een eenvoudige inschuifluifel. Wij gebruiken er één op onze Feeling en zijn er erg tevreden over. Klein en licht en met wat ervaring toch nog vrij snel en eenvoudig op te zetten in je eentje. Ik zou een doek aanraden dat geschikt is tegen zon en regen. Er is veel keus in Ten Cate doek, erg goed en een heel stuk goedkoper dan de Isabella. Op een hefdakcaravan (met een lage rail) kan je werken met gewoon drie luifelstokken met punt en een doek met drie ogen dat maximum zo lang is als het recht stuk van je rail. De middenste stok zet je hoger dan de rail, en de buitenste twee lager, en dan stevig afspannen. Dat geeft ruimte, geen problemen met de deur en geen waterzakken bij regen.

Riapoorthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 dec 2016 09:42

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Riapoorthuis » ma 24 sep 2018 09:50

Hallo,
Blij bezitters van een Eriba Feeling 470 (2016)mét hefdak. Sinds een maandje en tweede hands gekocht.
Een Thule Omnistore luifel zat er al op! En een nog te leveren Fortex voortent er bij besteld.
Vraagje: heeft de Omnistore luifel geen middenstuk nodig? Er zitten wel bevestigings punten.
Vraagje: Krik je de caravan gewoon omhoog als dat nodig mocht zijn?
Vraagje: is tongverwarmi g nu echt zoveel beter? Ik zette altijd een elektrisch kacheltje extra.

Verzoek: omdat ik er zo blij mee ben zie ik misschien geen nadelen, zijn er tips?

Dit forum is hopelijk goed bezocht en komen er reacties.

Riapoorthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 dec 2016 09:42

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Riapoorthuis » ma 24 sep 2018 09:51

Ehhhhh tongverwarming 😂 = RING verwarming!!!

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Jacques Bakker » ma 24 sep 2018 11:23

Hallo Ria Poorthuis,
Op onze Feeling 470 zit een Omnistore 6200. Hier zit geen middenstuk bij. De bevestiging die je ziet is hoogstwaarschijnlijk voor een rafter. Dat is een tentstok die je in het midden van de luifel kunt bevestigen.
Wij hebben ringverwarming. Voordeel is dat de warmte zich beter verdeeld in de caravan.
Maar wij gebruiken ook nog wel een elektrisch kacheltje.
Om de caravan op te krikken gebruiken wij een fiamma wig en dat gaat prima. De caravan nooit met de uitdraaisteunen proberen op te krikken want daar zijn deze niet voor bedoeld.
Veel plezier met je caravan.
Knaus Vansation TI

Riapoorthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 dec 2016 09:42

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Riapoorthuis » ma 24 sep 2018 20:47

Dank je wel Jacques,
Half oktober gaan we met Feeling 470, onze Fortex tent, uittesten. De ringverwarming schaffen we misschien later aan. Over de Omnistore luifel maak ik me nu geen zorgen meer. De krik gaan we nog aanschaffen. Mooie snelle reactie.
Fijne herfst! Gegroet.

Riapoorthuis
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 dec 2016 09:42

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Riapoorthuis » ma 24 sep 2018 20:49

De Fortex tent moeten we nog regelen, ook een optie! Maar proefkampeten zéker half oktober.....brrrrr

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door Jacques Bakker » di 25 sep 2018 10:12

Graag gedaan Ria,

Als het goed is, zit er een Alko krik bij je caravan. Net achter je wiel zie je op het chassis een opkrikpunt waar de Alkokrik precies inpast. Deze krik gebruik je om bij een lekke band je wiel te verwisselen.
Als je de caravan waterpas wilt zetten is het gebruik van een Fiamma wig (weet niet of dit je juiste benaming is) gebruiken. Werkt veel handiger. De Fiamma achter het wiel leggen en de caravan erop drukken. Met een mover gaat dit heel handig, maar ook zonder mover is het goed te doen. Met het neuswiel zet je de caravan vervolgens waterpas.
Wij hebben een voortent van Unico. De bologna en die bevalt prima. Maar ook de Fortex is ook een heel mooie voortent.
Mocht je overwegen een ringverwarming aan te schaffen is het misschien ook een optie om daar gelijk ook een airmix op aan te sluiten. Ik was met de ringverwarming en airmix €550,- armer.
Hgr Jacques
Knaus Vansation TI

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door driver » di 25 sep 2018 22:59

Een ringverwarming is eigenlijk onmisbaar bij winterkamperen. Grootste probleem is dat je zonder ringverwarming last krijgt van condensatie onder de banken, omdat het daar erg koud wordt. De Feeling blijft trouwens comfortabel bij vriestemperaturen, zonder overdreven energieverbruik, dankzij de dikke bodem en de uitstekend geïsoleerde wanden. Het hefdak is geen probleem, dat kan gewoon open blijven. Als je elektrisch wil verwarmen, kan je een Ultraheat overwegen. Eenvoudig in te bouwen, en dan werkt de ringverwarming ook elektrisch; ook geen rondslingerende kacheltjes meer.
Enige probleem dat wij in de winter ondervinden is dat de afloop bevriest als je langere tijd in de vrieskou kampeert. Telkens dat gebeurt maak ik het voornemen om daar later nog eens naar te kijken, maar eens het ontdooid is vergeet ik het, haha.

royjanssen3
Berichten: 17
Lid geworden op: do 4 okt 2018 10:38

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door royjanssen3 » di 9 okt 2018 22:54

EdwinD schreef:
za 25 aug 2018 10:20
En heeft iemand ervaring met deze?

https://www.kampeerwereld.nl/isabella-s ... 240-carbo/

Hele andere prijsklasse.

Ben benieuwd hoe deze is bij de instap?
Ik heb de shadow al 5 seizoenen. Het is een topluifel voor onderweg. Snel op te zetten en erg stabiel bij harde wind. Jammer dat deze niet in 250 cm diep is....

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Cassette luifel op eriba feeling

Bericht door blazoen » do 6 aug 2020 17:27

Riapoorthuis schreef:
ma 24 sep 2018 20:49
De Fortex tent moeten we nog regelen, ook een optie! Maar proefkampeten zéker half oktober.....brrrrr
Nu ook wij binnenkort een Feeling krijgen en nog geen luifel hebben was ik benieuwd of de Fortex tent inmiddels geregeld is en vooral hoe hij bevalt. (foto's ?) Wij denken zelf wellicht ook een combinatie van cassette luifel en een luifel zoals de Fortex/Unico/Walker.

Alvast mijn dank voor je reactie.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”