Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » vr 16 nov 2018 16:52

Iemand al eens de Scheiber vervangen voor een Schaudt 300 ? in een Triton uit 2011
s-l1600.jpg
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » vr 16 nov 2018 20:24

Nee.. nog nooit een Schaudt als vervanger ingebouwd.
Wel diverse andere omvormers voor diverse andere omvormers vervangen. :lol: :lol:
Vaak is het eenvoudig.
Maar, let op... veel "oudere" omvormers hebben uitgangen met wisselspanning en gelijkspanning, jou Schreiber heeft dat ook.
De wisselspanning is voor (halogeen) verlichting gebruikelijk, maar de pompjes MOETEN gelijkspanning hebben.
Soms is er ook nog wat verwarring over de ventilator van Truma kachels ( als je rondzit verwarming hebt)
Die kan 12 VDC, maar ook 230VAC zijn, bestaan in 2 soorten... dus een kans dat die ventilator ook op de omvormer is aangesloten.
Hier kan je gegevens vinden van de Schreiber: http://www.scheiber.com/wp-content/uplo ... -ES-NL.pdf
( een na laatste pagina is de Nederlandse)

Maar... wat wil je weten??? knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » za 24 nov 2018 17:09

Ik zou graag alles gewoon echte DC willen hebben en niet AC en het is ook onbelast ongeveer 17 volt ipv van 12 volt
Kwam ik achter toen ik koelkastventilator had gekocht bij campolive en deze alleen op dc 12volt werkt niet hoger.
Bijzonderheden: Thermostaat regeling of handmatige in en uitschakeling. Het heeft de voorkeur de thermostaat aan te sluiten op de caravan accu in plaats van op de omvormer. De thermostaat is gevoelig en wanneer de spanning hoger is dan 12Volt loopt u het risico dat de thermostaat stuk gaat.
koelkast-ventilator-12-v-7164010n-30.jpg
koelkast-ventilator-12-v-7164010n-30.jpg (47.25 KiB) 4161 keer bekeken
Vind het raar hoe het nu aangesloten is semi DC en de rest gewoon AC
Begrijp niet daar er een gelijkrichter in zit er maar 2 dioden worden gebruikt
Dus ik overweeg om de Schaudt aan te schaffen en die in de Eriba Touring 430 te instaleren.

mvg Sjaak
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » za 24 nov 2018 17:36

Dan ga je wel heel ver hoor, maar het kan.... en nog simpeler.

Kijk... het idee is als volgt...
In de voorgaande jaren werd er veel halogeen verlichting, en daarvoor gloeilampjes gebruikt in caravans.
Voor die lampen heb je geen gelijkspanning nodig, werken prima op wisselspanning.
En, wisselspanning is veel eenvoudiger te verzorgen dan gelijkspanning.
Wissel... gewoon een kale trafo en klaar.]
Gelijk... diezelfde trafo en een bergje elektronika... en dat bergje is sterk afhankelijk van het benodigde hoeveelheid stroom.
Maar... de waterpomp heeft WEL gelijkspanning nodig... dus er was naast de trafo een klein gelijkrichtertje voor de pomp...

Nu gebruiken we steeds meer LED verlichting, en dat was vooral in de begintijd alleen gelijkspanning... nu ook in wissel en gelijk..
daarnaast, de geschakelde voedingen hebben de markt veroverd..
Dat is veel goedkoper te maken dan die zware en dure trafo's van vroeger.
Dus..
Mijn hutje heeft een dikke geschakelde voeding... alles gelijkspanning in de hut... LED verlichting etc. etc. af fabriek !!
( Een Schaudt 402)

Je zou voor jou koelkast ventilator een mooi klein LED voedingkje kunnen kopen... zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/DC-12-v- ... 934702eb-0
en dan is een 2 ampere versie al meer dan zat.

Wat ik al een paar keer gedaan heb voor forumleden die een kapotte omvormer hadden is van dit soort een 25 ampere versie ingebouwd en de hele bubs over gezet naar DC.
En geloof me... de spanning die uit deze geschakelde voedingen komen is super stabiel.
Of je er nou 180 volt of 250 volt instopt... altijd 12 volt uit.
Wat ik ze altijd adviseer: koop de grootste voeding die er is ZONDER ventilator.
Die ventilator ga je horen n.l. als het ding warm wordt.
Neem je maar weinig stroom af dan staat ie gewoon stil.
En, voor de kosten hoef je het niet te laten.... een fractie van de Schaudt..
de 33 ampere versie kost net 20 euro...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door graaf » zo 25 nov 2018 02:24

@nsu1200tt, @Chris,
Volgens mij heb je bij een Touring helemaal geen separate voeding (voor ventilatoren) nodig. De Eriba's zijn er namelijk op voorbereid!
Wanneer je het kunststof rooster er af haalt zit er (meestal links boven) een voedingspunt van 12 volt. In de modellen van
voor 2009 is dit vaak een eenvoudig kroonsteentje, de latere hebben een stekker systeem, In de stekkerblok zit meestal een open
insteekmogelijkheid, of je kan de ook zo'n stekker parallel in een poort steken. Ben aan mijn 4de Touring bezig, en bij allen ('92-'12)
was deze voorziening zo aanwezig. Makkie dus [sintduim.gif]

@Chris,
Inmiddels heb ik los van de voeding voor de genoemde ventilatoren een separate gestabiliseerde voeding in een loze hoek in de bovenkastjes
gebouwd. Van daar uit monteerde ik een kunststof gootje dat rond loopt door de bovenkastjes. Die zit helemaal mudvol! Te weten:
[*]220 volt voor een paar extra stopcontacten en de voeding van die 12volt voeding /
[*]Luidspreker tweelingsnoer voor de speakers rondom /
[*]12 volt = ringleiding voor alle gelijkstroom verbruikers
[*][R36 - TV/dvd - decoder - autoradio/cd speler - antenneversterker Banten DVB-T/T] /
[*]Coax 7mm(afgeschermd) + voeding eventuele dak-schotelantenne] /
[*]Coax 6mm (afgeschermd) FM radioantenne /
[*]Coax 5mm naar de Banten DVB antenne (ligt in het verlengde van de andere Coax dus niet tegelijk in deze goot)
De bedoeling is dat ik middels een 220+12 volt relais deze 12 volt = ringleiding automatisch om laat schakelen naar een boord accu
die gevoed wordt middels een Schaudt Booster WA1208 ( die heb ik hier ook al jaren liggen) en mogelijk zonnepaneel????
Volgend jaar heel misschien [sinthaphop.gif]
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » zo 25 nov 2018 19:08

Chris schreef:
za 24 nov 2018 17:36
Dan ga je wel heel ver hoor, maar het kan.... en nog simpeler.

Kijk... het idee is als volgt...
In de voorgaande jaren werd er veel halogeen verlichting, en daarvoor gloeilampjes gebruikt in caravans.
Voor die lampen heb je geen gelijkspanning nodig, werken prima op wisselspanning.
En, wisselspanning is veel eenvoudiger te verzorgen dan gelijkspanning.
Wissel... gewoon een kale trafo en klaar.]
Gelijk... diezelfde trafo en een bergje elektronika... en dat bergje is sterk afhankelijk van het benodigde hoeveelheid stroom.
Maar... de waterpomp heeft WEL gelijkspanning nodig... dus er was naast de trafo een klein gelijkrichtertje voor de pomp...

Nu gebruiken we steeds meer LED verlichting, en dat was vooral in de begintijd alleen gelijkspanning... nu ook in wissel en gelijk..
daarnaast, de geschakelde voedingen hebben de markt veroverd..
Dat is veel goedkoper te maken dan die zware en dure trafo's van vroeger.
Dus..
Mijn hutje heeft een dikke geschakelde voeding... alles gelijkspanning in de hut... LED verlichting etc. etc. af fabriek !!
( Een Schaudt 402)

Je zou voor jou koelkast ventilator een mooi klein LED voedingkje kunnen kopen... zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/DC-12-v- ... 934702eb-0
en dan is een 2 ampere versie al meer dan zat.

Wat ik al een paar keer gedaan heb voor forumleden die een kapotte omvormer hadden is van dit soort een 25 ampere versie ingebouwd en de hele bubs over gezet naar DC.
En geloof me... de spanning die uit deze geschakelde voedingen komen is super stabiel.
Of je er nou 180 volt of 250 volt instopt... altijd 12 volt uit.
Wat ik ze altijd adviseer: koop de grootste voeding die er is ZONDER ventilator.
Die ventilator ga je horen n.l. als het ding warm wordt.
Neem je maar weinig stroom af dan staat ie gewoon stil.
En, voor de kosten hoef je het niet te laten.... een fractie van de Schaudt..
de 33 ampere versie kost net 20 euro...
Ik heb nu de ventilator op aangepaste spanning 12 volt draaien 7812 gekoeld op printje met elco en 2 condensatoren gemaakt 7812 kan 1.5 A aan en dat werkt goed
Kan goedkoop aan Schaudt komen en daarom had ik mijn vraag ook gesteld.
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » zo 25 nov 2018 19:11

graaf schreef:
zo 25 nov 2018 02:24
@nsu1200tt, @Chris,
Volgens mij heb je bij een Touring helemaal geen separate voeding (voor ventilatoren) nodig. De Eriba's zijn er namelijk op voorbereid!
Wanneer je het kunststof rooster er af haalt zit er (meestal links boven) een voedingspunt van 12 volt. In de modellen van
voor 2009 is dit vaak een eenvoudig kroonsteentje, de latere hebben een stekker systeem, In de stekkerblok zit meestal een open
insteekmogelijkheid, of je kan de ook zo'n stekker parallel in een poort steken. Ben aan mijn 4de Touring bezig, en bij allen ('92-'12)
was deze voorziening zo aanwezig. Makkie dus [sintduim.gif]
Daar staat geen 12 volt op maar onbelast 17 volt en een ongeregelde ventilator zal daar wel op kunnen maar met thermo regelaar niet 17 volt gaat de electronica defect.

@Chris,
Inmiddels heb ik los van de voeding voor de genoemde ventilatoren een separate gestabiliseerde voeding in een loze hoek in de bovenkastjes
gebouwd. Van daar uit monteerde ik een kunststof gootje dat rond loopt door de bovenkastjes. Die zit helemaal mudvol! Te weten:
[*]220 volt voor een paar extra stopcontacten en de voeding van die 12volt voeding /
[*]Luidspreker tweelingsnoer voor de speakers rondom /
[*]12 volt = ringleiding voor alle gelijkstroom verbruikers
[*][R36 - TV/dvd - decoder - autoradio/cd speler - antenneversterker Banten DVB-T/T] /
[*]Coax 7mm(afgeschermd) + voeding eventuele dak-schotelantenne] /
[*]Coax 6mm (afgeschermd) FM radioantenne /
[*]Coax 5mm naar de Banten DVB antenne (ligt in het verlengde van de andere Coax dus niet tegelijk in deze goot)
De bedoeling is dat ik middels een 220+12 volt relais deze 12 volt = ringleiding automatisch om laat schakelen naar een boord accu
die gevoed wordt middels een Schaudt Booster WA1208 ( die heb ik hier ook al jaren liggen) en mogelijk zonnepaneel????
Volgend jaar heel misschien [sinthaphop.gif]
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » zo 25 nov 2018 19:19

graaf schreef:
zo 25 nov 2018 02:24

Inmiddels heb ik los van de voeding voor de genoemde ventilatoren een separate gestabiliseerde voeding in een loze hoek in de bovenkastjes
gebouwd. Van daar uit monteerde ik een kunststof gootje dat rond loopt door de bovenkastjes. Die zit helemaal mudvol! Te weten:
[*]220 volt voor een paar extra stopcontacten en de voeding van die 12volt voeding /
[*]Luidspreker tweelingsnoer voor de speakers rondom /
[*]12 volt = ringleiding voor alle gelijkstroom verbruikers
[*][R36 - TV/dvd - decoder - autoradio/cd speler - antenneversterker Banten DVB-T/T] /
[*]Coax 7mm(afgeschermd) + voeding eventuele dak-schotelantenne] /
[*]Coax 6mm (afgeschermd) FM radioantenne /
[*]Coax 5mm naar de Banten DVB antenne (ligt in het verlengde van de andere Coax dus niet tegelijk in deze goot)
De bedoeling is dat ik middels een 220+12 volt relais deze 12 volt = ringleiding automatisch om laat schakelen naar een boord accu
die gevoed wordt middels een Schaudt Booster WA1208 ( die heb ik hier ook al jaren liggen) en mogelijk zonnepaneel????
Volgend jaar heel misschien [sinthaphop.gif]
Niet stil gezeten dus...maar wel netjes alles uit het zicht..
Kleine kanttekening...
De Schaudt WA1208 is een simpele booster hoor. ( ik begrijp dat die achter de auto de laadfunctie moet overnemen)
Ik weet niet welke accu je wilt gaan laden hiermee, maar heel veel kanten kan je er helaas niet mee op.
Geen programma lader bedoel ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » zo 25 nov 2018 19:27

@ NSU1200TT

Aha, vandaar de Schaudt.
Prima dingen hoor, een broertje zit in mijn eigen hutje.
En, met een ua7812 kan je makkelijk die fan sturen.
Idd 1,5 amp... mits goed gekoeld.
Je had ook een klein regelaartje kunnen knutselen, dan had je de speed van de fan nog kunnen regelen.
Ik weet dat veel fannetjes snellopers zijn en die kunnen onprettige geluiden maken.
Daarom had ik zelf voor fan's die 900RPM lopen gekozen... stilte..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door graaf » zo 25 nov 2018 20:04

@Chris,
Ja, kan wel kloppen. Oud model. Ik kocht die Schaudt booster (5-6jaar geleden) toen ik een mover onder m'n vorige Troll plaatste. Nog niet van gekomen dus [sinthuil.gif]
Ik heb in huidige Troll een 75Ah Yellowtop accu voor de mover, en ik weet niet of ik die als boordaccu zal gaan gebruiken. Misschien toch een aparte accu daar
voor gebruiken? (Ik heb namelijk nog een 55Ah yellowtop accu staan). Maar de caravan wordt met belading al maar zwaarder, zit tegen de 1300 kg aan. [sinttom.gif]

@nsu1200tt,
Ik weet het voltage eigenlijk niet omdat de (4) ventilatoren het perfect doen. Zal morgen toch eens meten, want hij staat nog op de oprit. Moet morgen naar de stalling.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » zo 25 nov 2018 22:18

RE.gif
Tuurlijk die 75 Ah YT voor alles gaan gebruiken.
Man, dat ding heeft een power.. niet normaal gewoon.
Zat om te moveren en als backup huishoud accu.
Jou caravan weegt ook niet als dieplood.
En voor de 55Ah... Marktplaats... ik was mijn 2e YT zo kwijt.

Ooit al eens eerder bedacht hier.. of elders..
Neem een inverter... van 12 VDC naar 230 VAC.
knoop die aan de geschakelde 12 V uit de auto.
Prik daar een computer gestuurde acculader in.. hupsakee... moveraccu laden achter de auto.
En.. niks geen problemen met te lage spanningen of verkeerde laadcurve's...
Misschien toch eens gaan proberen... ik heb de inverter en de lader...
Snoerke is simpel aan te leggen.. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » wo 2 jan 2019 17:50

graaf schreef:
zo 25 nov 2018 02:24
@nsu1200tt, @Chris,
Volgens mij heb je bij een Touring helemaal geen separate voeding (voor ventilatoren) nodig. De Eriba's zijn er namelijk op voorbereid!
Wanneer je het kunststof rooster er af haalt zit er (meestal links boven) een voedingspunt van 12 volt. In de modellen van
voor 2009 is dit vaak een eenvoudig kroonsteentje, de latere hebben een stekker systeem, In de stekkerblok zit meestal een open
insteekmogelijkheid, of je kan de ook zo'n stekker parallel in een poort steken. Ben aan mijn 4de Touring bezig, en bij allen ('92-'12)
was deze voorziening zo aanwezig. Makkie dus [sintduim.gif]

Ja maar onbelast staat daar al 17 volt dc op en aangezien er een waarschuwing bij de automatische regelaar die ik heb gekocht staat.
Ja met een losse kale ventilator zou je die wel rechtstreeks op de ongeregelde 17 volt aan kunnen sluiten.
Heb ik de boel tijdelijk omgebouwd met een 7812 regelaar die 1,5 A kan hebben
En binnnekort ga ik de Schaudt CSV 300 inbouwen heb je overal 12 volt DC wat nog is stabiel is ook door de geschakelde voeding.

@Chris,
Inmiddels heb ik los van de voeding voor de genoemde ventilatoren een separate gestabiliseerde voeding in een loze hoek in de bovenkastjes
gebouwd. Van daar uit monteerde ik een kunststof gootje dat rond loopt door de bovenkastjes. Die zit helemaal mudvol! Te weten:
[*]220 volt voor een paar extra stopcontacten en de voeding van die 12volt voeding /
[*]Luidspreker tweelingsnoer voor de speakers rondom /
[*]12 volt = ringleiding voor alle gelijkstroom verbruikers
[*][R36 - TV/dvd - decoder - autoradio/cd speler - antenneversterker Banten DVB-T/T] /
[*]Coax 7mm(afgeschermd) + voeding eventuele dak-schotelantenne] /
[*]Coax 6mm (afgeschermd) FM radioantenne /
[*]Coax 5mm naar de Banten DVB antenne (ligt in het verlengde van de andere Coax dus niet tegelijk in deze goot)
De bedoeling is dat ik middels een 220+12 volt relais deze 12 volt = ringleiding automatisch om laat schakelen naar een boord accu
die gevoed wordt middels een Schaudt Booster WA1208 ( die heb ik hier ook al jaren liggen) en mogelijk zonnepaneel????
Volgend jaar heel misschien [sinthaphop.gif]
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » wo 2 jan 2019 21:22

Hoi Sjaak..

Het was even moeilijk lezen, waar begint jou aanvulling..
Beter niet alles quoten, dan is het duidelijker leesbaar.
Maar..
Ik snap dat je de nodige meters kabel hebt verwerkt...
Alleen al die coax..... echt nodig???
Omschakelen van de 12 en 230 volt is niet moeilijk hoor... zo'n autorelais van 12 volt met een wisselkontakt en je bent klaar.

Maarrrr.
Heb je nou de Schaudt 300 niet gemonteerd ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » wo 2 jan 2019 22:11

Hallo Chris

Het laatste wat ik heb geschreven is dit.

Ja maar onbelast staat daar al 17 volt dc op en aangezien er een waarschuwing bij de automatische regelaar die ik heb gekocht staat.
Ja met een losse kale ventilator zou je die wel rechtstreeks op de ongeregelde 17 volt aan kunnen sluiten.
Heb ik de boel tijdelijk omgebouwd met een 7812 regelaar die 1,5 A kan hebben
En binnnekort ga ik de Schaudt CSV 300 inbouwen heb je overal 12 volt DC wat nog is stabiel is ook door de geschakelde voeding.

En zoveel meter kabels/Coax heb ik niet hoor denk dat dat door Graaf geschreven is .

En wat daaronder staat is niet van mij.

mvg Sjaak
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » vr 4 jan 2019 17:40

Inmiddels alles met een kleurtje gemerkt en er uit gehaald.

De nieuwe en oude voeding naast elkaar.

Morgen de boel opnieuw installeren met een echte gestabiliseerde voeding.
Bijlagen
20190104_172546.jpg
DSC02342a.jpg
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » vr 4 jan 2019 19:05

Zeker een betere gestabiliseerde voeding.
De eerste is misschien niet eens gestabiliseerd.... ik zie geen onderdelen die daarbij horen tenminste.
Kan nog onder de print een paar diode's en condensatoren zitten misschien, maar da's niet veel soeps idd.
De nieuwe... veel knapper ding gewoon.
Dat is duidelijk een geschakelde voeding... netjes apparaat.
En slim om de zekeringautomaat/aardlek schakelaar om te bouwen van de oude naar de nieuwe...
Daar heb je goed mee gescoord in mijn optiek thumbup.gif

Nu begrijp ik geloof ik... dat de nieuwe Schaudt ook niet splinternieuw is toch??
Je zou voor de zekerheid even de print kunnen losnemen en de soldeerverbindingen goed controleren.
Vooral transistoren/Fets die aan een koelplaat vastzitten willen nog wel eens een slechte soldeerverbinding oplopen.
Net als condensatoren... ook altijd extra aandacht nodig.
Goed loeren, liefst met een loupe ofzo, ik gebruik daarvoor altijd een oogloupe..
En als je dan een klein zwartig ringetje om het pootje van het component ziet zitten in het soldeerpuntje, dan is het bingo..
Nu doorsolderen is denk ik vele malen simpeler dan later na inbouw.
Op die manier heb ik al diverse forumklanten kunnen helpen...

Wat je wilt.... doe er je voordeel mee als je wilt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
nsu1200tt
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 17 aug 2018 13:11
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door nsu1200tt » za 5 jan 2019 11:09

Nog even op advies van Chris paar punten doorgesoldeerd.

En zo zit er een echte Schaudt voeding in de Eriba
Denk dat deze nog 2 kilo lichter ook dan de orginele van Scheiber.
Bijlagen
20190105_103337.jpg
20190105_102732.jpg
20190105_101930.jpg
Ooit begonnen met een Eriba Puck toen een Eriba Pan en ja vreemd gegaan en een Knaus Sport en fun gekocht'.
Maar Eriba bleef toch knagen en nu weer een Eriba Touring 430

Audi A3 Sportback 40TfsiE

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Chris » za 5 jan 2019 12:14

RE.gif
thumbup.gif thumbup.gif

Nu zal het gewicht niet het belangrijkste zijn denk ik.
Maar je hebt nu "echte" gelijkspanning en ook een stuk meer vermogen.
Dik voor mekaar.. thumbup.gif

De oudere omvormers zijn toch wat achterhaald qua technologie idd.
Een dikke trafo waarvan meestal een aftakking gemaakt werd met 4 of zelfs 2 diode's en een elco.
Dat was de DC ( laat me niet lachen) voor de pomp, en de rest, was wisselspanning die voor de verlichting gebruikt werd.
Alleen die AC spanning... man man... dat was soms ( meestal) helemaal geen 12 volt, dat kon ver oplopen.
Nu, met de geschakelde voedingen is dat 100x beter, gewoon stabiel 12 volt DC uit.
Niks geen afwijkingen meer, en ook geen AC en DC systemen door elkaar..
En, Schaudt is een goeie... zit in mijn hut ook..( niet daarom hoor.. :lol: )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door Eefje » vr 7 mei 2021 12:23

ik denk dat wij dit ook zo willen gaan doen, is een zeer nette oplossing! dan kan die hele boiter bip eruit denk ik.
klopt dat?
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

die Wilk
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 25 mar 2020 20:41

Re: Schaudt 300 ipv Scheiber TRA W23J

Bericht door die Wilk » vr 7 mei 2021 12:50

Niet versagen ,even aan CHRIS vragen ,Ik heb ook op advies en in samenwerking met Chris ook een nieuwe schaut 300 ingebouwd in de WILK , en dan kun je er op rekenen dat het goed zit, of je moet het zelf verkl....., Geen verstand van , niet aankomen!!!, Chris nogmaals dank en nog een fijne vakantie toe gewenst met je familie,

gr Henny en Leny

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”